برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
روش های صحیح پاداش دادن به کودکان.jpg

۵روش صحیح پاداش دادن به کودکان و3 ایده کاربردی برای تشویق دانش آموزان

پاداش روشی برای نظم و اصلاح رفتاراست که والدین گاهی اوقات از آن برای وادار کردن فرزندانشان برای جایگزینی رفتار های نادرست بارفتارهای درست استفاده می کنند.مام پلاس دراین مقاله چندین روش کاربردی برای استفاده از پاداش صحیح به کودکان را به شما ارائه می دهد.با ما همراه باشید.

نحوه استفاده از پاداش برای ایجاد انگیزه در کودکان

 

 

همه ما برای انجام کارها به انگیزه نیاز داریم، خواه رفتن به باشگاه یا انجام یک پروژه بزرگ در محل کار.  و برای بچه ها، انگیزه به سختی بدست می آید.  اتاقشان را تمیز کنند؟  برای چی؟  تکالیفشان را انجام می دهند؟  اما چرا؟ به همین دلیل است که بسیاری از والدین از پاداش استفاده می کنند.

 اگر بدانید انگیزه در مغز چگونه کار می‌کند، بهتر می‌توانید بفهمید که چرا بچه‌ها وظایف خاصی را انجام می‌دهند یا انجام نمی‌دهند.

 

دونوع انگیزه وجود دارد:

 

 

۱‌. انگیزه درونی: برای تفریح ​​یا لذت

 

 

 انگیزه درونی به این معنی است که شما یک فعالیت را انجام می دهید زیرا لذت بخش است.  برای بچه ها، این ممکن است بازی های کامپیوتری یا گوش دادن به موسیقی مورد علاقه آنها باشد.

وقتی چیزی ذاتاً انگیزه‌بخش است، آن را انجام می‌دهید زیرا لذت‌بخش و جالب است ،شما این کار را برای دریافت جایزه یا دریافت تقدیرنامه انجام نمی دهید.

 

۲. انگیزه بیرونی: برای دریافت پاداش بیرونی

 

 انگیزه بیرونی برعکس است.  شما کاری را انجام می دهید نه به این دلیل که ذاتاً از آن لذت می برید، بلکه به این دلیل که یک پاداش یا نتیجه بیرونی می خواهید.

با انگیزه‌های بیرونی، یک کودک ممکن است برای امتحان علوم درس بخواند زیرا می‌خواهد نمره خوبی کسب کند، نه به این دلیل که از علوم یا درس خواندن لذت می‌برد.  انگیزه کودک در نتیجه ای است که می خواهد: نمره خوب.

 

 

پنج روش اصولی تشویق رفتار مثبت کودکان

 

 آیا باید از پاداش برای فرزندان خود استفاده کنید؟

 

 

 من اغلب از والدین می شنوم که می گویند پاداش مانند رشوه است که اشتباه است، اما جامعه ما بر اساس پاداش ساخته شده است.  ما مطالعه می کنیم تا در یک آزمون نمره عالی بگیریم.  ما کار می کنیم تا حقوق بگیریم.  اگر به شما نمره نمی دادند، ممکن است به سختی درس نمی خواندید.  اگر حقوق نمی گرفتید، احتمالاً آنقدر انگیزه نداشتید که سر کار بیایید.

 

 پاداش ها نوعی تقویت مثبت هستند بعضی از کارها برای برخی از کودکان به طور ذاتی انگیزه‌بخش نیستند، مانند آموزش و تمیز کردن اتاقشان.اینجاست که از انگیزه بیرونی برای تشویق فرزندتان استفاده می کنید.

 

 

برای استفاده از پاداش صحیح به کودکان باید  نکات زیر را مورد توجه قرارداد:

 

 

۱. از جوایز کم برای پاداش دادن استفاده کنید

 

 

از پاداش برای یک رفتار خاص در یک زمان استفاده کنید.  اگر از پاداش‌ها برای چندین چیز استفاده می‌کنید، ممکن است فرزندتان برای همه چیز از شما انتظارپاداش داشته باشد.  این می تواند کودک را تحت تأثیر قرار دهد  و تلاش برای حفظ آن برای والدین خسته کننده است.

 

 

 ۲.پاداش ها را با کلمات تشویق کننده جفت کنید و به تلاش های بچه ها توجه کنید و آنها را تحسین کنید

 

 

 هنگامی که از انگیزه بیرونی (پاداش) استفاده می کنید، آن را با انگیزه درونی همراهی کنید.  به فرزندتان بگویید چرا این کار مهم است.  در حالی که برای رسیدن به هدف خود تلاش می کنند از تشویق استفاده کنید.

 فرآیند را تحسین کنید، نه نتیجه را. مثلا اگر کودکی یک برج بلوک می‌سازد و برج می‌افتد، به او بگویید که می‌بینید چقدر برای ساختن برج زحمت کشیده‌اند.  به تلاش کودک برای آماده شدن و درس خواندن برای امتحان  توجه کنید، روی نمره نهایی تمرکز نکنید.

 تمجید از چیزی که کودک روی آن کنترل دارد به تقویت اعتماد به نفس در کودک منجر می شود.آنها شروع به این باور می کنند که توانایی انجام کارهای سخت را دارند. بچه‌ها در طول روز می‌شنوند که چه اشتباهی انجام می‌دهند.توجه به رفتار خوب آنها و گفتن چیزی در مورد آن - یکی از بهترین انگیزه ها است.

 

7 مثال موثر از پاداش برای رفتار خوب در خانه

 

 

 

 

۳. دریافت پاداش را سخت تر کنید

 

 

 اگر فرزند شما مدت‌ها پس از تسلط بر کار به دنبال پاداش است، پاداش اثر خود را از دست داده است. برای جلوگیری از این امر، با پیشرفت فرزندتان، دریافت پاداش را سخت‌تر کنید.  با چیز کوچکی شروع کنید که می توانند به آن برسند.  هنگامی که آنها بر این مهارت تسلط یافتند، مهارت سخت تری را تعیین کنید..همانطور که دریافت پاداش را سخت تر می کنید، مطمئن شوید که برای کودک طاقت فرسا نیست.سعی کنید تعادلی بین آسان کردن و خیلی سخت کردن آن پیدا کنید.

 

 

۴. برای پاداش به کودک، تنها پول را انتخاب نکنید

 

 

 با دادن حق انتخاب یا وقت اضافی برای خانواده به جای پول، به فرزندان خود انگیزه دهید.پاداش کودک را به چیزی تبدیل کنید که به او حس کنترل بدهد.  "این باعث ایجاد انگیزه درونی می شود زیرا بچه ها می خواهند شنیده شوند و احساس کنند که صدایی دارند.

مردم در هر سنی عاشق ستایش هستند.مطالعات نشان می‌دهد که بیشتر بزرگسالان دریافت تمجید از مدیرشان در محل کار را بیش از افزایش حقوق مهم می‌دانند.  شناخته شدن برای کار شما بسیار مهم است، چه کودک باشید و چه بزرگسال.

 

 

 

ویدئوی فرق رشوه و پاداش دادن به کودک چیست؟

 

 

 نمونه هایی از پاداش های غیر پولی برای کودکان عبارتند از:

 

 

۱. انتخاب غذا برای شام

 

۲. زمان بازی اضافی با والدین

 

 ۳.خواندن کتاب های اضافی قبل از خواب

 

۴. زمان اضافی برای بازی با تبلت

 

۵.اهداف هوشمندانه را برای ایجاد انگیزه تعیین کنید.

 

 

 فرزندتان باید هدفی داشته باشد که بتواند در یک بازه زمانی معقول به آن برسد.  برای مثال، از او بخواهید 10 دقیقه بدون وقفه روی تکالیف ریاضی تمرکز کند، یا از او بخواهید قبل از شام اتاقش را تمیز کند.  اهداف درست و خاص، باعث ایجاد انعطاف‌پذیری و انگیزه درونی درفرزند شما می شود.

نکته مهم دیگردر مورد پاداش این هست که  اگر در یک خانواده چند فرزند دارید، باید برای هر کودک از پاداش های متفاوتی نیز استفاده کنید.  هیچ دو کودکی شبیه هم نیستند و هر کودک ممکن است به پاداش های مختلف واکنش متفاوتی نشان دهد.  سعی کنید پاداش را با شخصیت و رفتار کودک تطبیق دهید.

 

ویدئوی انواع پاداش دادن به کودک و 5 نکته مهم در این زمینه

 

 

3 ایده برای تشویق دانش آموزان

 

 

همه ما می خواهیم فرزندان و دانش آموزان ما انگیزه درونی خود را توسعه دهند. دور شدن از اقلام خریداری شده در فروشگاه گامی در مسیر درست است. خرید جایزه و پاداش از فروشگاه برای دادن به کودک، هیجان انگیز هستند، اما پس از دریافت توسط کودک، ممکن است به سرعت "اهمیت" خود را از دست بدهند.

 

کلید موفقیت در اینجا، فکر کردن به پاداش هایی برای بچه هاست که خلاق و سرگرم کننده هستند و تأثیر و ماندگاری دارند. دادن جوایزی که لحظه‌ها را خلق می‌کند و معنادار است، چیزی است که اهمیت دارد و در ذهن کودک می‌ماند.

 

در زیر 3 ایده ی خلاقانه و مقرون به صرفه برای تشویق دانش آموزان آورده شده است:

 

1. ستایش و مهربانی راهی برای تشویق دانش آموزان

 

 

وقتی کودکی کار درست را انجام می دهد ، او را تحسین کنید. به کودکان به طور توصیفی بگویید که چه کاری رابه خوبی انجام داده اند.

زمانی تعریف کنید که اعمال و انتخاب های آنها درست باشد. آنها اگر ببینند و از زبان بزرگسالی بشنوند که به درستی کاری را انجام داده اند، احتمال بیشتری دارد که آن کارها را دوباره انجام دهند. حتی در روزهای بد به دانش آموزان لبخند بزنید و مهربان باشید. آنها به شما نگاه می کنند و می خواهند و باید ببینند که شما آنها را دوست دارید. اگر کودکان احساس حمایت و ارزش داشته باشند، تمایل بیشتری به تلاش و انجام کار درست دارند. مهربانی و ستایش راه درازی دارد.

 

 

 

این نوع پاداش ها نیازی به آمادگی ندارند، اما نیاز به تصدیق و احتمالاً تغییر در روند فکر شما دارند. به همه دانش آموزان خود را در درب کلاس ، لبخند بزنید و بگویید "صبح بخیر!" برنامه ریزی کنید تا حداقل یک بار در روز به هر دانش آموز چیز خوبی بگویید. برای آن دسته از دانش آموزانی که به کمک و تشویق و پاداش بیشتری نیاز دارند، بهتر است دو بار در روز یا بیشتر با آنها ارتباط مثبت برقرار کنید.

 

12 راهکار برای تشویق و ایجاد انگیزه در کودک برای یادگیری

 

2. کوپن یا برچسب راهی برای تشویق دانش آموزان

 

 

 

کوپن ها سیستم پاداش همه کاره عالیی هستند. در هر زمانی از روز به هر رفتار یا موفقیتی که انتخاب می کنید پاداش دهید. وقتی کودک کار مثبتی انجام می دهد، یک کوپن از جعبه یا کشوهای کوپنها به دست می آورد. به کودکان حق انتخاب کوپنی بدهید که دوست دارند داشته باشند. کوپن ها چیزهایی را بیان می کنند که کودکان از انجام آنها لذت می برند. دانش آموزان دوست دارند آنچه را که برایشان مهم است انتخاب کنند. هر کوپن برای کودک، انگیزه و سرگرم کننده است.

 

 

 به دانش‌آموزانی که دستورالعمل‌ها را دنبال می‌کنند روزانه با کوپن پاداش دهید. هر چه کلاس شما در حال کار یا بهبود است، از کوپن ها به عنوان انگیزه استفاده کنید. دانش‌آموزان را زمانی که  سزاوار آن هستند، سخت کار کرده اند یا در کاری بهترین تلاش خود را می‌کنند، با کوپن‌هایی دوست داشتنی غافلگیر کنید.

 

 

3. دادن گواهینامه یا گواهی موفقیت به دانش آموز برای تشویق کردن

 

 

 

دانش آموزان نیاز به شناخت دارند تا بدانند کاری که انجام می دهند درست است. به خصوص در مدرسه. اعطای گواهینامه ها یکی از راه های تأیید دانش آموزان به شمار می روند. از تعریف و تمجید و مهربانی یک قدم جلوتر بروید. اجازه دهید دانش آموزان بدانند که کار بزرگی انجام داده اند و آن را ادامه دهند. گواهینامه ها برای کودک ملموس و چیزی برای نگه داشتن هستند که به عنوان یادگاری نزد دانش آموزان می مانند. کودکان اغلب آنها را به خانه می برند تا به خانواده خود نشان دهند و روی دیوار اتاق خواب خود بچسبانند و برای آن ها مایه افتخار هستند.

 

ویدئوی پاداش دادن به کودک و معرفی 7 ایده کاربردی برای اینکار

 

در پایان مطالعه این مقاله چنانچه انتقاد، پیشنهاد و یا سوالی داشتید در قسمت نظر کاربران با ما در تماس باشید.

 

 

 

 

 


برچسب ها

نرگس بدخشان

نرگس بدخشان

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود