برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
پاداش رفتار خوب .jpg

7 مثال موثر از پاداش برای رفتار خوب در خانه

فرآیند پاداش به اسان سازی رفتار مطلوب و خوب کمک می کند، همچنین کودکان مطمئن می شوند که چه رفتاری منجر به پاداش می شوددوستان عزیز با ما همراه باشید تا به بررسی پاداش موثر برای رفتار خوب در خانه بپردازیم

در سرتاسر جهان، والدین همیشه تمام تلاش خود را می کنند تا فرزندان خود را موظف به انجام رفتار خوب کنند و اطمینان حاصل کنند که کودکان از رفتار خوب پیروی می کنند. پاداش رفتار خوب  به کودکان کمک می کند تا یاد بگیرند چه رفتاری را باید اتخاذ کنند و چه رفتاری را سرکوب کنند. در حالی که همه والدین در برخورد با فرزندشان ایدئولوژی‌های متفاوت و شیوه‌های رفتار متفاوتی دارند، زیرا هر کودکی علاوه بر سیستم اعتقادی منحصربه‌فردی که خود والدین دارند، مجموعه نیازهای متفاوتی نیز دارد. رایج ترین مورد در انواع سناریوها، اجرای یک سیستم پاداش و تنبیه برای نوع رفتاری است که انتظار دارند فرزندشان نشان دهد. 

 

 

 سیستم پاداش برای رفتار خوب یکی از پذیرفته‌شده‌ترین روش‌های انضباطی است که والدین از آن استفاده می‌کنند. همچنین ثابت شده است که یکی از مؤثرترین اشکال آموزشی است که والدین می توانند به فرزندان خود بدهند. 

 

 

در این پست قصد داریم به شما نشان دهیم که چگونه بفهمید فرزندتان خوب رفتار می کند یا خیر. علاوه بر این، این پست همچنین به شما کمک می‌کند تا انواع مختلف پاداش‌هایی را که می‌توانید برای رفتار خوب فرزندتان در خانه ارائه دهید، یاد بگیرد  در نهایت، ما تاکید می کنیم که چرا چنین پاداش هایی برای والدین مفید است.

 

 

چه چیزی را باید به عنوان رفتار خوب در نظر بگیرید؟ 

 

 

مفهوم رفتار خوب موضوع بسیار گسترده ای است و وقتی در مورد آن مطالعه می کنید یا تحقیق می کنید، به خاطر داشته باشید که هر خانواده از نظر ارزش ها، ایده ها و طرز فکر متفاوت است. بنابراین، آنچه ممکن است به نظر شما رفتار خوبی باشد که توسط فرزندتان نشان داده شده است، ممکن است توسط شخص دیگری توهین آمیز باشد و رفتار بد تلقی شود. بنابراین، کل موضوع بر اساس دیدگاه های فردی است. با این حال، ما موفق شده ایم چند نمونه از رفتارهای خوب را که بیشتر در سراسر جهان پذیرفته شده و یافت می شوند، جمع آوری کنیم. برخی از این موارد عبارتند از:
 

سلام کردن

 

 

سلام کردن به همه کسانی که به خانه شما می آیند یکی از نمونه های اصلی رفتار یا رفتار خوب فرزند شما است. سلام و احوالپرسی با لبخند بر لب و سپس خدا حافظی و خوش امد گوی هنگام خروج از آن ها مهم است زیرا نشان دهنده پذیرایی خوب شماست. به عنوان والدین باید به فرزندان خود بیاموزید که به همه سلام کنند. این بخش مهمی از توسعه مهارت های اجتماعی را تشکیل می دهد.

 

 

 

مودب بودن

 

اگر در برخورد با افراد (در هر سنی، بزرگتر یا کوچکتر) به فرزندتان یاد داده اید که «لطفا»، «متشکرم» و دیگر چیزهای خوشایند بگوید، بدون شک کار بسیار خوبی انجام داده اید و عادات رفتاری خوبی را در آنها ایجاد کرده اید. . 

 

مودب بودن یکی از مهم ترین ویژگی های یک کودک خوش رفتار است.

 

 

اگر به فرزندتان یاد داده اید که قبل از ورود به هر دری بکوبد، رفتار خوبی دارد و رفتار خوبی را به نمایش می گذارد. 

 

 

سایر رفتارهای خوب که باید به آنها توجه کنید عبارتند از:

 

 

چگونه با دیگران صحبت می کنند 

 

چه کودکان  بعد از اتمام بازی با اسباب‌بازی‌هایشان را تمیز کنند یا مرتب کنند، چه سعی دارند در کارهای خانه به شما کمک کنند و به بهترین شکل ممکن به شما کمک کنند، چنین فعالیت‌ها و حرکاتی نشان دهنده رفتار خوب بچه‌های کوچک است.

اگر خوب غذا می خورند و به درستی سر میز شام می نشینند 

خواه به جای عصبانیت ادب نشان دهند یا عصبانیت و غیره. 

این رفتار ها  برخی از رایج ترین نمونه های رفتار خوب هستند که می توانیم پیدا کنیم. اما به‌عنوان والدین، باید درک کنید که

این رفتارها و آداب خوب تنها زمانی رشد می‌کند که به کودک خود به طور کامل آموزش دهید و به عنوان یک الگوی خوب عمل کنید.

 

 

نمونه هایی از پاداش برای رفتار خوب در خانه

 

 

به عنوان یک والدین، مهم است که بدانید وقتی فرزندانتان رفتار خوبی از خود نشان می دهند، چه نوع پاداشی باید بدهید . با این حال، اگر به خاطر داشته باشید که اینها برخی از رایج ترین ایده ها برای پاداش هستند و هر خانواده به طرق مختلف متفاوت است، کمک خواهد کرد. بنابراین، شما باید پیدا کنید که چه چیزی برای فرزندتان بهتر است. همانطور که گفته شد، نمونه هایی از پاداش برای رفتار خوب در خانه به شرح زیر است: 

 

 

1. تعریف و تمجید از رفتار خوب

 

رایج‌ترین و در عین حال مؤثرترین نوع پاداشی که می‌توانید به فرزندتان بدهید این است که به‌خاطر انجام یک کار خوب یا تلاش‌هایش به سادگی از او تمجید کنید. فرض کنید فرزندتان رفتار و آداب خوبی از خود نشان می‌دهد، مثلاً به همه سلام می‌کند، به دیگران می‌گوید لطفا و تشکر می‌کنم، یا مثلاً تکالیف خود را کامل می‌کند. در این صورت، قدردانی از تلاش‌ها و دستاوردهای آن‌ها با تمجید و ارائه بازخورد ، راه درازی دارد. فرزند شما احساس می کند که دوستش دارید و می فهمد که شما به او اهمیت می دهید. حتی اگر فرزند شما در انجام یک کار شکست خورده باشد، اما تمام تلاش خود را کرده است،

 

تمجید از تلاش‌ها به او انگیزه می‌دهد تا رفتار خوب خود را ادامه دهد. 

 

 

2. پاداش رفتار خوب در زمان مناسب
 

 

این مورد نیز در سراسر جهان بسیار رایج است. وقتی می بینید که فرزندتان به گونه ای رفتار می کند که شما قدردانی می کنید.کودک را با آب نبات یا نوشیدنی داغ مورد علاقه اش، مانند شکلات داغ یا چیزی دیگر، دعودت کنید. این به کودک کمک می کند تا رفتارهای خوب را سریعتر رشد دهد زیرا چیزی برای انتظار دارد. به عنوان مثال، اگر کودکان تکالیف خود را در مدت زمان تعیین شده تکمیل کنند، از آن لذت می برند. چنین پاداشی کودکان را ترغیب می کند تا برای تکمیل کار خود یا کار دیگری بیشتر تلاش کنند و خود را نیز در این فرآیند خوشحال کنند. با این حال، شما همچنین باید اطمینان حاصل کنید که کودک شما آب نبات یا شیرینی زیاد مصرف نمی کند زیرا برای سلامتی او مضر است. بنابراین اطمینان حاصل کنید که محدودیتی برای دریافت پاداش های خوشمزه تعیین کرده اید، مثلاً دو یا سه بار در هفته. 

 

 

3. پاداش بیدار ماندن از بیشتر از

شبهای دیگر
 

 

معمول است که والدین به کودکان وقت خواب می دهند. اگر کودک رفتار خوبی از خود نشان می دهد، به عنوان والدین می توانید با اجازه دادن بهکودک تا دیروقت برای چند دقیقه بیشتر به او پاداش دهید. این دقایق اضافی توسط فرزند شما برای انجام یک کار خوب ارزش گذاری می شود و به او انگیزه می دهد تا رفتار خوب خود را نشان دهد. با این حال، اجازه ندهید این به یک عادت تبدیل شود، وگرنه برنامه خوابکودکان به هم می خورد. 

 

 

4. پاداش رفتار خوب اجازه انتخاب شام را بدهید

 


 به عنوان والدین، می‌توانید به فرزندانتان برای رفتار خوبشان پاداش دهید و به کودکان اجازه دهید انتخاب کنند چه چیزی برای شام بخورند. نه فقط برای خودشان بلکه برای کل خانواده. هدفی که این پاداش  انجام می دهد این است که کودکان  احساس کنند که مورد علاقه و قدردانی هستند. کودکان خواهند دید که به دلیل تلاش برای بچه خوبی بودن، نظرات آنها مورد توجه بزرگترها قرار می گیرد. این به کودکان  انگیزه می دهد تا برای جلب رضایت شما، رفتارهای خوب را به تصویر بکشند. 

 

 

5.پاداش رفتار خوب شرکت در

فعالیت های سرگرم کننده

 


 

فعالیت های ساده و سرگرم کننده نیز یک روش عالی برای پاداش دادن به کودک شما هستند. وقتی فرزندتان کاری را درست انجام می‌دهد، کودک را تحسین کنید و به او یک پاداش  سرگرم کننده بدهید. چنین اقداماتی کودک را بسیار خوشحال می کند زیرا می تواند با والدین خود به فعالیت های سرگرم کننده بپردازد. علاوه بر این، می‌توانید بازی‌های کوچکی مانند مخفی‌کاری و یا بازی با کودکان را روی یک مسیر موانعی که با بالش و فرش ساخته شده‌اند، انجام دهید. این باعث می شود کودک شما انگیزه داشته باشد که رفتار خوبی داشته باشد و همچنین کودک را از نظر فیزیکی فعال نگه دارد. 
 

 

6.پاداش رفتار خوب زمان بیشتری برای

تماشای تلویزیون قرار دهید

 

مانند زمانی که صحبت از زمان خواب کودکان به میان می‌آید، به عنوان والدین نیز می‌توانید زمان تماشای تلویزیون را برای کودکان  افزایش دهید. شاید 15 تا 20 دقیقه وقت اضافی کار را انجام دهد، زیرا کودک از تماشای برنامه های مورد علاقه خود و ارج نهادن به زمان اضافی تماشای تلویزیون که اگر رفتار خوبی نداشت به آن نمی رسید، بسیار خوشحال خواهد شد. 

 


 

7. پاداش رفتار خوب با مهمانی خواب
 

در نهایت، به عنوان یک جایزه بزرگ، می‌توانید به فرزندتان اجازه دهید که با بهترین دوست یا  در کنار پدر بزرگ و مادر بزرگ  خود بخوابد. اگر اجازه دهید کودکان  یک شب بخوابند به این معنی است که زمان تماشای تلویزیون ، آب نبات ها و حتی دیر خوابیدن را افزایش می دهند. این بدان معنی است که کودکان به طور همزمان جوایز زیادی دریافت خواهند کرد.  مهمانی خواب  تنها زمانی باید به عنوان پاداش مورد استفاده قرار گیرد که فرزند شما رفتار بسیار خوبی داشته باشد. به عنوان مثال، اگر کودکان  تمام ماه لباس های خود را مرتب  می کنند، اسباب بازی های خود را برای تمام ماه در جای مناسب قرار می دهند یا در امتحانات نهایی خود نمرات عالی کسب می کنند.  

 

 

چرا پاداش دادن مفید است؟

 

 

همانطور که در بالا ذکر شد، پاداش دادن به فرزندتان به‌عنوان والدین،کودک را تشویق می‌کند که خوش اخلاق باشد و همچنین طیف وسیعی از رفتارهای خوب را ترویج می‌کند. 

علاوه بر این، کودک نیز به خاطر تقدیری که شما به خاطر کار سختش به او می دهید، انگیزه و خوشحال خواهد شد و انگیزه بیشتری برای تلاش بیشتر برای جلب رضایت شما خواهد داشت. این یک رابطه سالم والدین و فرزند ایجاد می کند که در دراز مدت بسیار مثبت خواهد بود

در نهایت، پاداش رفتار خوب شخصیت کودکان را به شیوه ای محبت آمیز و دلسوز شکل می دهد و کودکان را به بزرگسالانی مسئولیت پذیر تبدیل می کند. 

 

 

نتیجه

 

برای جمع بندی، می توان گفت که به عنوان یک والدین، برای شما ضروری است که با اجرای سیستم پاداش، رفتار خوب را تسهیل کنید. این کار کودک شما را تشویق می کند زیرا احساس می کند بیشتر به کودک توجه می کنید وکودک را نیز دوست دارید. سیستم پاداش یکی از اجزای اصلی شخصیت فرزند شما است و به بزرگسالانی مسئولیت پذیر کمک می کند.


برچسب ها

مریم‌ طهماسبی

مریم‌ طهماسبی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود