برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

ویدئوی پاداش دادن به کودک و معرفی 7 ایده کاربردی برای اینکار

یکی از روش های اصلی تربیت کودک پاداش دادن به کودک هست.پاداش دادن انواع زیادی دارد و باید اصولی و درست انجام شود تا تاثیر خوبی در تربیت کودک داشته باشد.برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید...

7 ایده برای استفاده از پاداش و عواقب

 

 

نگه داشتن انگیزه بچه ها آسان نیست.  سیستمی از پاداش ها و عواقب در خانه می تواند فقط مشوقی باشد که فرزند شما به آن نیاز دارد.  در اینجا ایده هایی برای قرار دادن یک سیستم پاداش و عواقب به شما ارائه می شود.

 

 

1. درک پاداش

 

 

پاداش رشوه نیست  این چیزی است که فرزند شما به خاطر انجام صحیح خواسته های شما به دست می آورد.  استفاده از پاداش های ملموس و ناملموس را در نظر بگیرید:

 

جوایز ملموس شامل برچسب‌ها، اسباب‌بازی‌های کوچک، خوراکی ها، امتیازات (مانند وقت تلویزیون)، انتخاب شام ، یا کسب امتیاز برای یک هدیه خاص است.

 

جوایز نامشهود شامل تشکر و قدردانی صمیمانه است: «از اینکه امروز به سارا گوش دادی خیلی خوشم آمد —تو واقعاً دوست خوبی بودی».  با این حال، مراقب باشید که بیش از حد تعریف نکنید.  بچه ها می توانند تفاوت بین یک تعریف واقعی و یک تعریف اغراق آمیز را تشخیص دهند.

 

 

2. اجازه دهید فرزندتان حرفی برای گفتن داشته باشد.

 

 

 

گفتن حرف فرزندتان در مورد پاداشی که دریافت می‌کند، می‌تواند احساس جذاب‌تری به او بدهد.  ایجاد یک "منو" پاداش را در نظر بگیرید.  اگر به نظر می‌رسد فرزندتان بعد از چند هفته انگیزه خود را از دست می‌دهد، جایزه را تغییر دهید — اما حتماً ابتدا با فرزندتان صحبت کنید.

 

 

3. درخواستتان را مشخص کنید تا دلیل پاداش نیز مشخص شود

 

 

 

برخی از بچه ها در درک «چرا»، «چه چیزی» و «چه زمانی» در درخواست های شما مشکل دارند. اینکار می تواند مفید باشد که مسیرهای منظور خودتان را  از نزدیک با یک پاداش برای تکمیل یک کار مرتبط کنید.

 

انتظارات را به وضوح بیان کنید.  《اگر می‌خواهید صبح‌ها یک بازی انجام دهید، باید صبحانه بخورید، دندان‌هایتان را مسواک بزنید و تا ساعت 8 صبح لباس بپوشید.》شما می توانید با یک لیست نوشته شده انتظارات را تقویت کنید.

 

با آرامش معامله پاداش و عواقب خود را هر چند وقت یکبار که لازم است تکرار کنید.  از عبارات «وقتی، آنگاه» استفاده کنید: «وقتی جدول را کامل کردی، می‌توانی بسکتبال بازی کنید.»

 

 

4. دلیل عواقب را درک کنید و بدون دلیل پاداش ندهید

 

 

 

پیامدها مجازات نیستند — اگرچه ممکن است کودکان گاهی چنین احساسی داشته باشند.  پیامدها راه خوبی برای فرزند شما هستند تا یاد بگیرد که نتایج طبیعی در زندگی وجود دارد.  این دانش می‌تواند به بچه‌ها کمک کند رفتارشان را سازماندهی کنند.

 

در بیشتر موارد، یک نتیجه باید صرفاً شامل خودداری از یک پاداش توافق شده باشد.  یک مثال میزنیم: شما موافقت کردید که فرزندتان پس از 20 دقیقه تمرین پیانو، بتواند با دوستش ویدیویی صحبت داشته باشد.  بدون تمرین پیانو به معنای عدم تماس ویدئوی است.

 

 

5. از پیامدها به درستی استفاده کنید تا ارزش پاداش حفظ شود

 

 

نتیجه درخواستتان را دنبال کنید

 

 

به محض اینکه مشخص شد فرزندتان کاری را به موقع یا به روشی که شما توافق کرده اید انجام نداده است، نتیجه را دنبال کنید و عواقبی را برای کودک در نظر بگیرید . هرچه بیشتر به تأخیر بیفتید، احتمال اینکه فرزندتان رفتار را با پیامد مرتبط کند کمتر می شود.

 

 

زیاده روی نکنید

 

 

سلب امتیازات برای یک هفته کامل ممکن است وسوسه انگیز باشد، اما عواقب طولانی مدت می تواند قدرت و معنای خود را از دست بدهد و اثر عواقب را از بین ببرد.

 

 

از انتقاد بیش از حد خودداری کنید

 

 

بگذارید عاقبت کار خود را ببیند ولی زیاد سرزنش و اتتقاد نکنید.  این به فرزند شما یادآوری می کند که چه پاداشی را از دست داده است.

 

 

از پیامدهای مثبت نیز استفاده کنید.

 

 

  سعی کنید خوب بودن فرزندتان را ببینید.  توجه مثبت ممکن است اجرای دوباره ی عمل خوب  را تشویق کند.

 

 

6. استفاده از نمودار رفتار را در نظر بگیرید.

 

 

نموداری برای ردیابی رفتارهایی که دوست دارید در فرزندتان ببینید ایجاد کنید:

 

در بالای نمودار، روزهای هفته را فهرست کنید.  در سمت چپ نمودار، ستونی ایجاد کنید که لیستی از رفتارها یا وظایفی که دوست دارید فرزندتان انجام دهد داشته باشد.

هر بار که فرزند شما رفتاری را نشان می دهد یا کاری را انجام می دهد، یک برچسب تشویق برایش بچسبانید

.

برای برخی از کودکان، برچسب ها پاداش کافی هستند.  همچنین می‌توانید از برچسب‌ها به‌عنوان «نقطه‌هایی» که فرزندتان می‌تواند برای گردش، امتیازات یا اسباب‌بازی‌ها بهره ببرد، استفاده کنید. مثلا هر ۳ برچسب یک جایزه .

 

 

7. سیستم های خانه و مدرسه را همگام سازی کنید.

 

 

برای ایجاد سیستمی برای استفاده در خانه و مدرسه، با معلمان فرزندتان صحبت کنید.  تا حد امکان با هر دو سیستم پاداش و پیامد سازگار باشید.  این می تواند احتمال موفقیت فرزند شما را افزایش دهد


برچسب ها

مجیدظفری

مجیدظفری

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود