برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

ویدئوی انواع پاداش دادن به کودک و 5 نکته مهم در این زمینه

پاداش دادن به کودک یکی از روش های مهم تغییر رفتار در کودک هست.برای استفاده بهتر از این روش وانواع مختلف پاداش دادن به کودک با مام پلاس همراه باشید...

چگونه می توانم به رفتار خوب پاداش دهم؟

 


 ستایش رفتار کودک روشی عالی برای تشویق و پاداش دادن به رفتار خوب است.  به یاد داشته باشید که کودکان برای ارتباط دادن ستایش و اعمالشان به کمک بیشتری نیاز دارند.

 شما می توانید رفتار خوب را از طریق کلمات یا زبان بدن خود پاداش دهید یا حتی با استفاده از نمودار پاداش آن را پیگیری کنید.

 


 نکات مهم در مورد پاداش دادن به رفتار خوب

 

 


 بلافاصله پس از رفتار خوب کودکان، آنها را تحسین کنید.  دقیق باشید و آنچه را که از آن راضی هستید بگویید: «آفرین که خیلی سریع آماده شدی!  این واقعاً خوبه، متشکرم.»

 ستایش لازم نیست حتما شفاهی باشد - در آغوش گرفتن یا لبخند به همین خوبی کار می کند و نتیجه بخش است.

 زمانی که کودکان کار بزرگی انجام می دهند، همان موقع از آن ها قدردانی کنید و پاداش دهید.  مثلا وقتی دیدید کودک شما در هنگام تماس تلفنی ساکت و آرام بود، به وقت دیگری موکول نکنید. همان موقع به کودک بگویید که از اینکارش راضی بودید تا باز هم رفتار خوبش را تکرار کند.

 سعی کنید فرزندتان را به خاطر شخصیتی که دارد و همچنین کاری که انجام می دهد تحسین کنید: "من عاشق این هستم که چقدر بامزه هستی، مرا می خندانی!"  یا "من به این افتخار می کنم که چقدر با دوستانت مهربان هستی".  تعریف و تمجید از فرزندتان در مقابل دیگران یک تقویت بزرگتر است.
 

 

مزایا و معایب پاداش دادن به کودکان

 

 

والدین به دلایل مختلف به کودکان پاداش می دهند، اما یکی از موارد رایج، افزایش انگیزه آنها برای رسیدن به هدف است. این پاداش می‌تواند هر چیزی باشد، از تمرینات کوچک، تمیز کردن اتاقشان، گرفتن نمرات خوب، رفتار خوب با خواهر یا برادر کوچک‌تر، تا تشکیل تیم ورزشی.

 

مزایا:

 

 

 از یک طرف، پاداش دادن به بچه ها برای رسیدن به اهداف خاص اغلب مؤثر است. این‌کار می تواند به آنها کمک کند که بدانند چه کاری باید انجام دهند و احساس کنند که برای کار سختشان مورد تایید و جبران قرار گرفته اند. والدین جوایز را راهی برای رفتن بچه ها در مسیر درست در مسیر ایجاد عادات خوب می دانند. و دریافت پاداش مواد شیمیایی در مغز ترشح می کند که احساس خوبی در فرد ایجاد می کند، بنابراین والدین می بینند که فرزندانشان خوشحال هستند. این باعث می شود والدین نیز احساس خوبی داشته باشند.

 

 

والدین جوایز را راهی برای رفتن بچه ها در مسیر درس ایجاد عادات خوب می دانند.

 

 

معایب :

 

 

کسانی که به دادن جایزه اعتقادی ندارند معمولاً احساس می کنند که پاداش دادن به بچه ها برای دستاوردهایی که «به هر حال باید انجام دهند» مسئولیت شخصی را تضعیف می کند. که نیاز به مذاکره دائم با بچه ها را باز می کند و باعث می شود بچه ها احساس حق و مادی گرایی کنند. همچنین موضوع پاداش دادن به بچه ها برای کارهایی که از قبل برای انجام دادن آنها انگیزه دارند نیز وجود دارد. این موضوع می‌تواند ارزش ذاتی فعالیت را برای کودک تضعیف کند - و کودک دیگر نمی‌خواهد آن فعالیت را بدون پاداش انجام دهد.

 

 

 

کدام نظریه در مورد پاداش دادن درست است ؟ 

 

 

 

می تواند هر دو باشد! اینکه کدام نظریه نقش زیادی بازی می کند به عوامل مختلفی بستگی دارد. این موارد شامل نوع پاداش، دفعات پاداش و دلیل اساسی برای دادن پاداش است.

 

 

5 نکته کلی برای پاداش دادن به کودکان

 

 

اگر فرزند شما از قبل علاقه مند و هیجان زده است و در یک کلام انگیزه دارد تا برای رسیدن به هدفی کار کند، از دادن پاداش های خارجی و ملموس خودداری کنید. واقعاً نیازی به پاداش اضافی نیست. اگر کودکی به فعالیت یا هدفی علاقه مند نیست یا به کندی انجام می دهد، می توانید برای افزایش انگیزه پاداش هایی در نظر بگیرید.

 

ما اغلب به دادن پاداش فقط در پایان فکر می کنیم، اما پاداش های کوچکتر در طول مسیر این پیام ارزشمند را ارسال می کند که تلاش و پیشرفتت مهم است.

 

اگر پاداش می دهید، پاداش های ملموس را تا حد امکان پایین نگه دارید تا به نتیجه مورد نیاز برسید و سعی کنید بیشتر به پاداش های ناملموس تکیه کنید.

 

برای معنی دار کردن پاداش، اجازه دهید کودکان در مورد پاداش هایشان حرفی بزنند اما در حد منطقی. دادن یک جایزه گران قیمت یا بیش از حد، چیزی است که باید از آن اجتناب کنید.

 

 

 

 


برچسب ها

مجیدظفری

مجیدظفری

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود