برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
تشویق کودک.jpg

12 راهکار برای تشویق و ایجاد انگیزه در کودک برای یادگیری

تشویق کردن کودک و استفاده از کلمات تشویقی می تواند تاثیر شگفت انگیزی بر روح و روان کودک بگذارد و انگیزه ی مضاعفی برای کودک در انجام کارها و تکالیف ، همچنین در یادگیری فراهم کند . در این مقاله 12 راهکار و روش مفید را باهم مطالعه میکنیم تا به ارتقای کودکمان ، کمکی کرده باشیم.با ما همراه باشید...

 

اکثر دانش آموزان خوب، آموزش گیرندگان خوبی به دنیا نمی آیند.  بله، شخصیت فردی نقش مهمی در تمایل کودک به یادگیری و تمایل کلی آنها در مورد مدرسه و تحصیل دارد، اما اکثر کودکانی کهخوب آموزش می گیرند ، در مقطعی مجبور شدند یادگیرنده خوبی شوند.  مهمتر از آن، هر دانش آموزی که استعداد اولیه را داشته باشد و انگیزه مناسب را دریافت کند، می تواند به یک یادگیرنده خوب تبدیل شود.
 

همچنین مشاهده کنید :

 

ارتباط خوب با نوزادان و کودکان 

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که معلمان و والدین می توانند در مورد رشد دانش آموزان و کودکانی که یادگیرنده خوبی هستند مرتکب شوند، محدود کردن یادگیری به کلاس درس است.  در حالی که کلاس درس احتمالاً منبع اصلی آموزش خواهد بود، رشد فکری، اجتماعی و تحصیلی باید خارج از دیوارهای کلاس باشد - اگر می خواهید واقعاً میل و توانایی کودک برای یادگیری را افزایش دهید.

در زیر نکات و استراتژی های اثبات شده ای وجود دارد که کودک شما را برای یادگیری ترغیب می کند.  آنها را به درستی اعمال کنید، و خواهید دید که کودک یا دانش آموز شما لذت یادگیری را کشف می کند.

1.  برای تشویق کودک جو مطالعه را ایجاد کنید

 

برخی افراد استدلال می کنند که خواندن آن کلید موفقیت در زندگی است.  ما مطمئناً استدلال می کنیم که حداقل خواندن، کلید موفقیت در یادگیری است.  کودکانی که به مطالعه علاقه دارند، عشق به یادگیری را در خود پرورش می دهند.  کودکانی که با خواندن مشکل دارند، با یادگیری دست و پنجه نرم می کنند.



خواندن نه تنها به کودکان کمک می کند تا واژگان بسیار غنی تری داشته باشند، بلکه به مغز آنها کمک می کند تا یاد بگیرند که چگونه مفاهیم و ارتباطات رسمی را پردازش کنند.  و مهارت های به دست آمده از خواندن بسیار فراتر از افزایش عملکرد در کلاس های هنر زبان است.  دانش‌آموزانی که خوب می‌خوانند، توانایی افزایش یافته‌ای برای یادگیری در همه دروس از جمله دروس فنی مانند ریاضی و علوم را کسب می کنند.

با پر کردن دنیای خود از خواندن، به کودک خود کمک کنید تا مهارت های خواندن و عشق به خواندن را توسعه دهد.  مرتباً برای فرزندتان کتاب بخوانید.  از فرزندتان بخواهید با صدای بلند بخواند.  یک زمان مطالعه خانوادگی ایجاد کنید که در آن همه 20 دقیقه در روز روی مطالعه تمرکز کنند.  از طریق نمونه خواندن خود و با پر کردن کلاس و یا خانه خود با رمان، پوستر، روزنامه، مجلات و غیره ... فضایی از مطالعه ایجاد خواهید کرد که به کودک (یا دانش آموزان) نشان می دهد که چرا خواندن مهم است.



کلید توسعه خوانندگان خوب این است که خواندن را سرگرم کننده کنید - نه خسته کننده.  اگر کودک به این نتیجه برسد که خواندن خسته کننده است ، تمایلی به خواندن ندارد و توانایی یادگیری او کاهش می یابد.  به کودکان اجازه دهید کتاب های خود را برای خواندن انتخاب کنند، به آنها کمک کنید بخوانند و فعالیت هایی برای آنها ایجاد کنید که خواندن را سرگرم کننده می کند.


2. تشویق با اختیار عمل دادن به کودک



وقتی صحبت از آموزش به میان می آید، تمام مشکل برخی از بچه ها کنترل است.  هنگامی که کودک احساس می کند تحت کنترل است، یا وقتی نوبت به آموزش می رسد، از کنترل خارج می شود، اغلب از یادگیری کناره گیری می کند.   مهم است که کودکان را در فرآیند یادگیری راهنمایی کنید، اما به همان اندازه مهم است که به کودکان اجازه دهید تا تجربه یادگیری خود را کنترل کنند.  چه در خانه و چه در کلاس، به کودکان این امکان را می دهد که مستقیماً در انتخاب های یادگیری خود مشارکت داشته باشند.  یک راه خوب برای انجام این کار، ارائه گزینه هایی برای کودکان است که انتخاب کنند. به عنوان مثال، هنگام تعیین یک پروژه نوشتن، به کودکان اجازه دهید موضوع خود را برای نوشتن انتخاب کنند.



همچنین توصیه می کنیم به کودکان اجازه دهید فعالیت های فوق برنامه خود را انتخاب کنند.  هر چه بتوانید کنترل و ورودی بیشتری را با توجه به محیط یادگیری، فعالیت ها و سبک کودک در اختیار او قرار دهید، کودک درگیر و انگیزه بیشتری برای یادگیری خواهد شد.

 



3. ارتباط باز و صمیمانه را تشویق کنید

فرزند یا دانش آموز خود را تشویق کنید تا نظر خود را در مورد آنچه در تحصیلش می گذرد بیان کند.  یک فضای باز ایجاد کنید که در آن احساس راحتی کند که دوست دارد، دوست ندارد یا نگرانی هایش را بیان کند.  هنگامی که او نظر خود را به اشتراک می گذارد، مطمئن شوید که احساسات او را تأیید می کنید - حتی اگر مخالف هستید.  وقتی بچه ها احساس می کنند نظرشان مهم نیست، یا گیر کرده اند، احتمالاً از فرآیند یادگیری جدا می شوند.  یادگیرندگان خوب از اهمیت نظرات خود آگاه هستند و از اینکه می توانند در مورد تجربیات آموزشی خود بدون قضاوت، سرکوب، دلسرد یا نادیده گرفته شوند، علناً صحبت کنند.

 



 

4.  جهت تشویق بهتر، روی علایق فرزندتان تمرکز کنید 
 


وقتی یادگیری، کودکان را در زمینه ها و موضوعات مورد علاقه درگیر می کند، یادگیری تبدیل به سرگرمی می شود و کودکان، درگیر یادگیری می شوند.  اگر واقعاً می خواهید به فرزندتان کمک کنید تا به یک یادگیرنده خوب تبدیل شود، او را تشویق کنید تا موضوعات و موضوعاتی را که او را مجذوب خود می کند بررسی کند.  اگر دایناسورها را دوست دارد، به او کمک کنید کتاب ها و داستان های جذاب و جالبی درباره دایناسورها پیدا کند.  سپس او را به چالش بکشید تا پنج دایناسور مورد علاقه خود را شناسایی کند و توضیح دهد که چرا هر یک را انتخاب کرده است.



5. انواع مختلف سبک های یادگیری را معرفی و تشویق کنید



هر کودک ترجیحات و سبک های یادگیری دارد که به بهترین وجه با روش یادگیری او سازگار است.  برخی از کودکان سبک یادگیری غالب دارند، در حالی که برخی دیگر ترجیح می دهند با استفاده از ترکیبی از سبک های یادگیری یاد بگیرند.  لزوماً یک سبک یادگیری درست یا غلط یا ترکیبی از سبک های یادگیری وجود ندارد.  با این حال، با کمک به فرزندتان برای کشف سبک‌های یادگیری ترجیحی‌اش، می‌توانید از تکنیک‌هایی استفاده کنید که میزان و کیفیت یادگیری او را بهبود می‌بخشد.
 


هفت سبک یادگیری اساسی وجود دارد: دیداری، شنیداری، کلامی، فیزیکی، منطقی (ریاضی)، اجتماعی و انفرادی.  به عنوان مثال، کودکانی که یادگیرنده بصری هستند، با دیدن چگونگی کار کردن، بهتر یاد می گیرند.  برعکس، کودکانی که یادگیرنده شنیداری هستند، با گوش دادن به چیزهایی که توضیح داده می شود، بهتر یاد می گیرند.  برای کودکان خردسال، کشف و به کارگیری انواع مختلف سبک های یادگیری مفید است.



6. اشتیاق خود را برای یادگیری به اشتراک بگذارید تا کودک تشویق شود



اشتیاق از بین می رود، به خصوص وقتی صحبت از یادگیری چیزهای جدید باشد.  اگر فرزند یا دانش آموز شما ببیند که شما صمیمانه مشتاق یادگیری هستید، احتمالاً در مورد یادگیری مشتاق می شوند.  چه تاریخ، علم، خواندن، نوشتن یا حتی ریاضی، به او کمک کنید تا ببیند که یادگیری سفری برای اکتشافات جدید هیجان انگیز است.  از هر فرصتی استفاده کنید - بدون اینکه طاقت فرسا یا طاقت فرسا باشید - برای کشف اطلاعات جدید با او.  همانطور که فرزندتان لذت و هیجانی را که یادگیری به زندگی شما به ارمغان می آورد را می بیند، شروع به اشتراک گذاری اشتیاق شما برای یادگیری چیزهای جدید نیز می کند.


7.  با تشویق  یادگیری مبتنی بر بازی، یادگیری را سرگرم کننده کنید



یادگیری مبتنی بر بازی مفهوم جدیدی نیست.  مدت زیادی است که وجود دارد.  یادگیری مبتنی بر بازی به دلایل زیادی می تواند بسیار سودمند باشد.  استفاده از بازی‌ها به‌عنوان یک ابزار آموزشی نه تنها فرصت‌هایی را برای یادگیری عمیق‌تر و رشد مهارت‌های غیرشناختی فراهم می‌کند، بلکه به ایجاد انگیزه در کودکان برای تمایل به یادگیری کمک می‌کند.  وقتی کودک به طور فعال درگیر یک بازی است، ذهن او لذت یادگیری یک سیستم جدید را تجربه می کند.  این صرف نظر از اینکه بازی «سرگرمی» (به عنوان مثال، بازی ویدیویی) یا «جدی» (به عنوان مثال، شبیه ساز نظامی) در نظر گرفته شود، صادق است.  بازی‌هایی که سرگرم‌کننده هستند، مزیت اضافه‌تری را برای ایجاد انگیزه در کودکان برای مشارکت در فرآیند یادگیری و تمایل به یادگیری بیشتر فراهم می‌کنند.
 

حتما این مقاله را ببینید:

 

روش مونته سوری چیست؟ آموزش مبتنی بر بازی با روش مونته سوری


یادگیری مبتنی بر بازی همچنین یک انگیزه مؤثر برای یادگیری مبتنی بر تیم است - که می تواند به ویژه برای کودکان در یک محیط کلاس درس مفید باشد.  دانش آموزان معمولاً در بازی ها بیشتر از دوره های آموزشی تلاش می کنند.  بازی ها جذاب ترند.  همچنین جنبه رقابتی برای بازی کردن وجود دارد.  دانش آموزان در تلاش برای رقابت یا برنده شدن، از طرف خود یا تیمشان هستند.  آنها ممکن است در تلاش برای کسب امتیاز بیشتر برای تیم خود یا به این دلیل که فرصت بازی را می خواهند برای عملکرد در سطح بالاتر تلاش کنند.
 


یادگیری مبتنی بر بازی راهی عالی برای والدین و معلمان است تا ایده‌ها، دستور زبان، مفاهیم و دانش جدید را به گونه‌ای معرفی کنند که انگیزه یادگیری را در کودکان ایجاد کند.

 

همچنین مطالعه کنید:

 

یک روش جذاب مسابقه ای برای ایجاد انگیزه ریاضی 


8.  برای تشویق بیشتر ، روی چیزهایی که می آموزد تمرکز کنید، نه عملکردش



به جای اینکه به محض اینکه از مدرسه به خانه می‌آید از فرزندتان بپرسید که در امتحان ریاضی چگونه عمل کرده است، از او بخواهید آنچه را که امروز در ریاضیات آموخته به شما بیاموزد.  بر چیزهایی که فرزندتان در حال یادگیری است تمرکز کنید، بر خلاف نحوه عملکرد او.  در حالی که عملکرد مهم است
(1) تمرکز بر تجربه یادگیری او به فرزندتان نشان می دهد که یادگیری واقعی مهم‌تر از نمرات امتحانی است
(2) نتایج مهم‌ترین چیز نیست
(3) با تمرکز بر تجربه یادگیری او در آن روز، این فرصت را برای او فراهم می کنید تا درس خود را به زبان خودش بیان کند و آموخته هایش را تقویت کند.



9. به فرزندتان کمک کنید منظم بماند


کمک به فرزندتان در سازماندهی تکالیفش، کمک زیادی به او می کند تا انگیزه یادگیری داشته باشد.  بی نظمی در میان کودکان سنین مدرسه معمولی است، اما همچنین می تواند منجر به احساس غرق شدن شود.  کودکان غرق شده ، زمان و تلاش بیشتری را صرف ناامیدی و نگرانی می کنند تا اینکه یاد بگیرند.  در کمک به فرزندتان در سازماندهی وسایل مدرسه و تکالیفش صبور، اما ثابت قدم باشید.  این قضیه به او کمک می کند تا احساس کنترل داشته باشد، کمتر تحت تأثیر قرار بگیرد و انگیزه بیشتری برای یادگیری داشته باشد.

مطالعه کنید:

 

10 روش کاربردی آموزش نظم به کودک پیش دبستانی

 



 

10. دستاوردها را بشناسید و جشن بگیرید



مهم نیست که چقدر کوچک باشند، مهم است که دستاوردهای فرزندتان را بشناسید و جشن بگیرید.  این امر به ویژه برای کودکان دبستانی که نیاز به تقویت مثبت دائمی دارند تا انگیزه یادگیری را حفظ کنند و خود را برای انجام بهتر کارهایشان به چالش بکشند بسیار مهم است.  ما به شما پیشنهاد نمی کنیم که متوسط ​​بودن را تحسین کنید، بلکه به شما پیشنهاد می کنیم که موفقیت های فرزندتان را به رسمیت بشناسید و جشن بگیرید.  به پایان رساندن یک پروژه دشوار مستحق توجه ویژه است.  موفقیت در یک آزمون ریاضی می تواند به یک جایزه مثل بستنی نیاز داشته باشد.  همیشه از تقویت مثبت به عنوان ابزار خود برای ایجاد انگیزه یادگیری با فرزندتان استفاده کنید.

 



۱۱- روی نقاط قوت تمرکز کنید تا کودک انگیزه پیدا کند



هنگامی که کودک شما از نظر تحصیلی با مشکلات زیادی روبرو می شود، تمرکز بر نقاط قوت می تواند دشوار باشد.  با وجود این، تمرکز بر نقاط قوت فرزندتان برای رشد و پیشرفت عاطفی و تحصیلی سالم حیاتی است.  تمرکز بر نقاط قوت کودک شکل دیگری از تقویت مثبت است که او را برای ادامه یادگیری تشویق می کند.  برعکس، تمرکز بر نقاط ضعف فرزندتان چیزی جز دلسردی، ناراحتی و عدم تمایل به یادگیری ندارد.  آیا رضا در امتحان ریاضی خود مردود شد؟  خوب پس، علاوه بر اینکه در ریاضیاتش کمی کمک بیشتری به او می کنید، حتما به او به خاطر عملکرد خوبش در کلاس علوم تبریک بگویید.

 

 

12. هر روز را به روز یادگیری تبدیل کنید



تبدیل هر روز به یک روز یادگیری ممکن است کمی زیاد به نظر برسد، اما واقعاً اینطور نیست، اگر راه درست را پیش ببرید.  در صورت امکان، فرزندتان را تشویق کنید تا دنیای اطرافش را کشف کند، سؤال بپرسد و ارتباط برقرار کند.  به او کمک کنید تا آنچه را که می بیند و تجربه می کند، طبقه بندی، کند.  تبدیل هر روز به یک روز یادگیری به کودک شما کمک می کند تا انگیزه درونی برای یادگیری در کلاس درس، خانه یا هر کجا که ممکن است داشته باشد را پرورش دهد.

 

منبع

اجوکیشن کورنر 

پارنتز 


مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود