برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
تشویق رفتار خوب در نوجوانان .jpg

20 نکته تشویق رفتار خوب در نوجوانان

داشتن رفتار خوب برای همه افراد جامعه خوشایند و قابل تقدیر است ولی به عنوان پدر و مادر رفتار خوب نوجوان برای ما اهمیت بیشتری دارد چون ارتباط گرفتن با نوجوانان مقدار سخت است با ما همراه شوید تا20 نکته تشویق برای رفتار خوب در نوجوان را بررسی کنیم

رفتار خوب در پیش از نوجوانی و نوجوانی با ارتباط مثبت و روابط گرم شروع می شود. این پایه و اساس هدایت رفتار فرزندتان را به شیوه ای مثبت ایجاد می کند.

در اینجا چند نکته برای عملی کردن این رویکرد مثبت آورده شده است.

نکاتی برای رفتار خوب

1. زمانی را برای گوش دادن فعالانه

اختصاص دهید

گوش دادن فعال به معنای توجه دقیق به آنچه نوجوانتان می گوید، هم با کلمات و هم با زبان بدن نوجوان  است. این به شما امکان می دهد افکار و احساسات فرزندتان را هماهنگ کنید. و به نوجوانتان نشان می دهد که به او اهمیت می دهید و به او علاقه دارید.

درمام پلاس بخوانید

14نکته که در رفتار با نوجوان بهتر است بدانید 

استرس واضطراب درنوجوانان

جالب ترین فوت وفن های فرزند پروری 

 

2. قوانین روشنی در مورد رفتار تنظیم کنید

قوانین خانواده انتظارات روشنی را در مورد رفتار تعیین می کند. اگر می توانید، همه اعضای خانواده را در بحث درباره قوانین مشارکت دهید. سعی کنید قوانین را مثبت نگه دارید. به عنوان مثال، به جای گفتن "بی احترامی نکنید"، می توانید بگویید "ما با یکدیگر محترمانه رفتار می کنیم".

3. قوانین شکسته:

با آرامش، قاطعیت و پیوسته پیگیری کنید.

می توانید این کار را با استفاده از یک نتیجه مختصر و منصفانه که شما و نوجوانتان از قبل درباره آن توافق کرده اید انجام دهید. اگر پیامد را به قانون شکسته پیوند دهید کمک می کند - به عنوان مثال، "چون در زمان توافق شده به خانه نیامدید، باید این آخر هفته در خانه بمانید". این همچنین به شما کمک می کند تا انتظارات خود را در مورد رفتار آینده بیان کنید.

4. خوداندیشی را تشویق کنید

اگر نیاز به استفاده از یک پیامد دارید، خوب است که نوجوانتان را تشویق کنید تا درباره کارهایی که می‌تواند برای جلوگیری از بروز مجدد مشکل انجام دهد فکر کند. برای مثال، می‌توانید چیزی شبیه به «عزیزم، وقتی تا دیروقت بیرون می‌مانید بدون اینکه به من بگویید چه کار می‌کنید، نگران می‌شوم».

 دفعه بعد ساعت 10 شب تو برمیگردی. دفعه بعد چه کاری می توانید متفاوت انجام دهید تا نتیجه ای نداشته باشید؟ 

از نوجوانتان بپرسید که اگر دوباره اتفاق بیفتد، پیامد عادلانه‌ای خواهد داشت.

5. سعی کنید الگوی مثبتی باشید

 به عنوان مثال، وقتی نوجوانتان می بیند که خودتان قوانین خانواده را رعایت می کنید، نمونه ای قدرتمند برای او به دست می آید.

6. مبارزات خود را انتخاب کنید

قبل از اینکه  بر سر رفتار نوجوانتان درگیری پیدا کنید ، از خود بپرسید: "آیا این واقعاً مهم است؟" و "آیا این واقعا ارزش جنگیدن را دارد؟" بازخورد منفی کمتر به معنای فرصت های کمتر برای درگیری و احساسات بد است.

همچنین درمام پلاس بخوانید

11راه کاربردی برای اینکه نوجوان مسئولیت پذیری باشیم 

 

چگونه درمورد بلوغ با فرزندان خود صحبت کنیم 

 

7. فرزندتان را جدی بگیرید

نوجوان شما یک فرد است و باید بداند که برای او ارزش، پذیرفته شده و مورد احترام است. یکی از راه‌های انجام این کار، جدی گرفتن ایده‌ها و نظرات در حال رشد نوجوانتان است، حتی اگر لزوماً با آنها موافق نباشید.

 

8. به فرزندتان مسئولیت بدهید

یادگیری مسئولیت پذیری یکی از بزرگترین چالش های نوجوانی و گامی مهم به سوی بزرگسالی است. مسئولیت دادن به فرزندتان در زمینه های خاص - مانند اجازه دادن به او برای انتخاب لباس یا مدل موی خود - می تواند به افزایش استقلال کمک کند . همچنین می تواند به شما کمک کند از جنگ بر سر چیزهای کوچک اجتناب کنید.

9. با مشکلات به شیوه ای مثبت برخورد کنید

چه مشاجره با نوجوانتان باشد و چه اختلاف با شریک زندگیتان، استفاده از  مهارت های حل مسئله مثبت به آرامش شما کمک می کند. همچنین به فرزند شما یک مثال عالی برای پیروی می دهد.

10. نوجوان خود را تحسین کنید 

تحسین و تشویق توصیفی انگیزه های قدرتمندی هستند. وقتی متوجه انتخاب‌های مسئولانه و رفتار مثبت فرزندتان می‌شوید و در مورد آن اظهار نظر می‌کنید، او را تشویق می‌کنید که به این رفتار ادامه دهد. فقط به یاد داشته باشید که نوجوانان اغلب ترجیح می دهند که به جای اینکه در حضور دوستانشان از آنها تمجید کنید، به طور خصوصی آنها را تحسین کنید.

 

10ویژگی و مهارت که نوجوان خجالتی را خاص می کند 

 

به روزترین روشهای تربیت نوجوان

 

11. از قبل برای مکالمات دشوار برنامه ریزیکنید

هنگامی که نیاز به مکالمات دشوار  دارید ، بهتر است از قبل به آنچه خواهید گفت و احساس نوجوانتان فکر کنید. این می تواند به شما در جلوگیری از درگیری کمک کند. تنظیم زمان و مکانی که بتوانید حریم خصوصی داشته باشید نیز کمک می کند. برای مثال، عزیزم، می‌خواهم زمانی را اختصاص بدهم تا درباره چیزهایی که در اطراف خانه اتفاق می‌افتد با تو صحبت کنم. شنبه شب می‌توانیم در مورد پیتزا صحبت کنیم. خوب؟'

 

12. به "پر کردن" رابطه خود ادامه دهید

این ممکن است کمک کند که رابطه خود را با نوجوانتان به عنوان نوعی حساب بانکی در نظر بگیرید. گذراندن وقت با هم، خوشگذرانی و کمک و حمایت «پس انداز» است، اما مشاجره، سرزنش و انتقاد، «انصراف» است. ترفند این است که حساب را متعادل نگه دارید - یا حتی در حالت سیاه.

 

13. احساسات خود را به اشتراک بگذارید

گفتن صادقانه بهنوجوانتان که چگونه رفتار او بر شما تأثیر می گذارد، می تواند برای رابطه شما مفید باشد. جملات "من" می تواند کمک بزرگی در این مورد باشد. به عنوان مثال، گفتن "من واقعا نگرانم وقتی به موقع به خانه نمی آیی" احتمالاً پاسخ بهتری نسبت به "می دانید که قرار است بعد از مدرسه به من زنگ بزنید!"

 

14. یاد بگیرید با اشتباهات زندگی کنید

همه اشتباه می کنند و هیچ کس کامل نیست. همه چیز به نحوه برخورد شما با اشتباهات - چه اشتباهات شما و چه اشتباهات فرزندتان - مربوط می شود. پذیرفتن مسئولیت اشتباهات اولین گام خوبی است و سپس تصمیم گیری در مورد اینکه چه کاری می توانید انجام دهید تا اوضاع بهتر شود، ممکن است حرکت بعدی شما باشد. وقتی اشتباهی مرتکب می‌شوید از فرزندتان متاسفید، به حفظ رابطه شما کمک می‌کند. و اگر  به خود شفقت نشان دهید ،این شفقت خود را به ای فرزندتان نیز الگو می کند.

 

15. به دنبال راه هایی برای در ارتباط ماندن باشید

می توانید با گذراندن اوقاتی خاص و لذت بخش با نوجوانتان در ارتباط باشید . بهترین لحظات می‌توانند غیررسمی و بدون برنامه‌ریزی باشند، مانند زمانی که نوجوانتان تصمیم می‌گیرد از روزی که در مدرسه است به شما بگوید. وقتی این لحظات اتفاق می‌افتد، سعی کنید کاری را که انجام می‌دهید متوقف کنید و تمام توجه خود را به نوجوانتان معطوف کنید.

 این پیام را می فرستد، "تو برای من مهم هستی و من تو را دوست دارم".

16. به نیاز فرزندتان به حریم خصوصی

احترام بگذارید

نوجوانان خواهان  حریم خصوصی  و فضایی برای خودشان هستند. درخواست اجازه از فرزندتان برای ورود به اتاقش و نگذراندن تلفن یا وسایل او راه هایی برای نشان دادن احترام به این نیاز است. راه دیگر ممکن است این باشد که به آنچه واقعاً نیاز دارید بدانید و چه چیزی می تواند بین نوجوانتان و دوستانش خصوصی باقی بماند فکر کنید.

17. احساس تعلق را تشویق کنید

رسوم خانوادگی  می تواند به نوجوان شما احساس ثبات و تعلق دهد در زمانی که بسیاری از چیزهای دیگر اطرافنوجوان - و درون آنها - ممکن است در حال تغییر باشند. برخی از خانواده‌ها ممکن است شب‌های پیتزای خانوادگی جمعه، یا جمعه  برای برای نهار کباب  یا سنت‌های خاصی برای جشن تولد انتخاب کنند.

 

18. به وعدهها وفا کنید

وقتی به قول های خوب یا بد عمل می کنید، نوجوانتان یاد می گیرد که به شما اعتماد کند و به شما احترام بگذارد. واضح و ثابت باشید و فقط آنچه را که می دانید می توانید انجام دهید قول دهید.

19. توقعات واقع بینانه داشته باشید

 احتمالاً فرزندتان گاهی اوقات دچار لغزش می شود و قوانین را زیر پا می گذارد. نوجوانان و مغز آنها هنوز در دست ساخت است - نوجوانان هنوز در حال کار کردن هستند که چه کسانی هستند. تست مرزها همه بخشی از فرآیند است، بنابراین به واقع بینانه بودن در مورد رفتار نوجوانتان کمک می کند.

20. به دنبال جنبه های خنده دار چیزها باشید

خندیدن یا شوخی کردن می تواند به پراکندگی تنش و درگیری احتمالی کمک کند و شما و نوجوانتان را خیلی صمیمی جلوه دهد. همچنین می توانید گاهی از یک شوخی یا خنده برای شروع یک مکالمه دشوار استفاده کنید.

 

 

آیا این را مفید دیدید؟

آره                نه


برچسب ها

مریم‌ طهماسبی

مریم‌ طهماسبی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود