برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
نوجوانان و بلوغ.jpg

چگونه در مورد بلوغ با فرزندان خود صحبت کنیم

اگر شما هم فرزندی در کنار خود دارید و سوالاتی در مورد بلوغ از شما می پرسد و نمی دانید چگونه پاسخ گوی فرزند خود باشید با ما همراه باشید تا بهتر پاسخگویی را برای فرزند که به دوران بلوغ قدم می گذارد داشته باشید

صحبت کردن در مورد بلوغ ممکن است گاهی برای والدین و کودکان اعصاب خردکن باشد. اگر از صحبت کردن با فرزندانتان در مورد بلوغ عصبی هستید، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید آن را  مفیدتر کنید. به جای اینکه یک بحث در مورد بلوغ داشته باشید، بحث های مختلفی در مورد رشد و تکامل با فرزندان خود داشته باشید. کودکان ممکن است بر اساس آنچه می شنوند یا می بینند از بلوغ و تغییرات بترسند و شما می توانید به آرام کردن آنها و از بین بردن افسانه ها کمک کنید. با اطلاعات دقیق آماده باشید و برای حمایت از فرزندان و پاسخگویی به سوالات آنها در دسترس باشید

 

اگر می خواهید  در مورد  روش های تربیت یک نوجوان بیشتر بدانید مقاله زیر را مطالعه بفرمایید 

 

به روزترین  روشهای تربیت یک نوجوان


شروع مکالمه شما

 

1.یک مکالمه را باز کنید.

 


با ایجاد زمان برای صحبت با فرزندتان در زمانی که هیچ یک از شما عجله ندارید یا حواس شما پرت می شود، شروع کنید. برخی از حقایق را به اشتراک بگذارید و به فرزندتان اجازه دهید تا افکار، احساسات و نگرانی های خود را به اشتراک بگذارد. شما ممکن است بخواهید با پرسیدن آنچه که دیگران درباره بلوغ شنیده اند یا به او گفته اند، شروع کنید، سپس به درست یا غلط بودن آن بپردازید.
🔺اگر کودک شما عصبی یا مضطرب است، مکالمه خود را کوتاه نگه دارید و بر ایجاد اعتماد و باز بودن برای گفتگوهای آینده تمرکز کنید.
🔺می توانید بگویید، "شما گفتید که دوستتان به شما گفته است که یک دختر قبل از ازدواج نمی تواند باردار شود. این اشتباه است. یک دختر می تواند هر زمانی بعد از اولین سیکل قاعدگی خود باردار شود، حتی اگر واقعاً جوان باشد. این چه تفاوتی با آنچه شما دارید دارد. از دوستت شنیدی؟"

 

 

2.علت بلوغ را توضیح دهید.

 


در مورد هورمون ها و نقش آنها در بلوغ صحبت کنید. بگویید که بدن برای رسیدن به بلوغ جنسی باید دوران بلوغ را طی کند و تغییرات به وقوع این فرآیند کمک می کند.  مطمئن شوید که این تغییرات را به شکلی مثبت در نظر بگیرید و مطمئن شوید که فرزندتان می‌داند که چیزی برای خجالت نیست یا باید پنهان کند.
بگویید: "هورمون ها پیام رسان های شیمیایی در بدن شما هستند که مسئول تغییراتی هستند که هم پسران و هم دختران تجربه می کنند. این مواد شیمیایی شروع بلوغ می کنند و به پسران و دختران اجازه می دهند به مرور زمان به بدن بالغ تبدیل شوند. به این ترتیب، بدن شما آماده می شود. برای اینکه تصمیم گرفتی روزی خودت بچه دار شوی."
 

 

3.در مورد حالات و احساسات بحث کنید.

 


ایجاد تغییرات در خلق و خوی و احساسات بخشی طبیعی از بلوغ است. تغییرات در هورمون ها می تواند منجر به تغییرات عاطفی و بی ثباتی خلق و خو شود. اگر کودک شما بدخلقی است یا نوسانات خلقی دارد، کمی به او فضا بدهید. فرزندتان را تشویق کنید تا به ورزش و فعالیت بدنی بپردازد، با دوستانش صحبت کند، غذاهای سالم بخورد و خواب کافی داشته باشد. فرزندتان را تشویق کنید که وسایل الکترونیکی خود را خاموش کند تا راحت تر بخوابد.
گاهی اوقات، کودکان ممکن است علائمی از مشکلات سلامت روان را نشان دهند و افسردگی، اضطراب یا سایر اختلالات سلامت روان جدی‌تر را تجربه کنند. به عنوان مثال، تحریک پذیری و تغییر در خلق و خوی می تواند نشان دهنده افسردگی باشد. اگر نگران حالات یا رفتار کودک خود هستید، با یک درمانگر یا ارائه دهنده سلامت روان صحبت کنید.



4.در مورد لمس خوب و لمس بد صحبت کنید.

 

 

کودکان باید بدانند که چه زمانی چیزی درست نیست و چگونه با یک بزرگسال مورد اعتماد صحبت کنند. این بحث باید ادامه داشته باشد و در طول زندگی فرزند شما ادامه یابد. تغییر بدن آنها ممکن است توجهی را جلب کند که برای آنها تازگی دارد. به کودکان یادآوری کنید که بدن آنها متعلق به خودشان است و مال هیچ کس دیگری. چه بخواهید در مورد رابطه جنسی صحبت کنید یا نه، رضایت خود را مطرح کنید و هر فرد حق دارد به هر تماسی که احساس ناراحتی می کند، "نه" بگوید.
به خاطر داشته باشید که با بزرگتر شدن کودکان این بحث ها باید تغییر کند. به عنوان مثال، وقتی جوان هستند، باید بدانند که چه نوع لمسی نامناسب است، اما وقتی بزرگتر می شوند، باید در مورد رضایت برای فعالیت جنسی بدانند.
از سنین پایین قانون لباس زیر را به کودکان بیاموزید: در مکان هایی که لباس زیر پوشیده می شود فرد نمی تواند آنها را لمس کند و در این مکان ها نمی تواند به دیگران دست بزند.
به فرزندتان بگویید: "این هیجان انگیز است که ببینی بدنت در دوران بلوغ تغییر می کند. با این حال، بدن شما متعلق به شماست و هیچکس حق ندارد بدون اجازه شما آن را لمس کند. اگر کسی سعی کرد بدن شما را لمس کند، بگویید: "نه. "به من یا بزرگسال دیگری که به آن اعتماد دارید در مورد آن بگویید تا بتوانید در امان بمانید."

 

 

نوجوانان و فضای مجازی رااز نگاه روانشناسان را در مام پلاس مشاهده کنید

 

 

 

 


بحث در مورد تغییرات بدن

 

 

1.به آنها بگویید که تغییرات طبیعی است.

 


بسیاری از کودکان می ترسند که بدن آنها دیگر طبیعی نیست یا با بدن دوستانشان متفاوت است. به فرزندان خود بگویید که همه افراد در زمان های مختلف و به روش های مختلف رشد می کنند. بچه هایی که دوران بلوغ را می گذرانند می خواهند عادی باشند و با دوستان خود هماهنگ باشند. به آن‌ها اطمینان دهید که تمام تغییراتی که تجربه می‌کنند کاملاً طبیعی هستند و برای همیشه ادامه نمی‌یابند.
🔺به عنوان مثال، ممکن است دختر شما قبل از دوستانش سینه های خود را ایجاد کند. به او اطمینان دهید که رشد سینه ها طبیعی است و دوستانش نیز آن ها را رشد خواهند داد.
🔺بگویید، "متوجه خواهید شد که اکثر بچه های کلاس شما تغییر می کنند یا شروع به تغییر می کنند. این می تواند ترسناک باشد، اما برای پسرها کاملا طبیعی است که قد بلندتر شوند و صدای عمیق تری داشته باشند. دختران سینه هایشان رشد می کنند و پریودشان شروع می شود. هر وقت این اتفاق بیفتد، طبیعی است."

 

2.رویش موهای بدن

 


هم دختران و هم پسران در دوران بلوغ موهای بدن خود را تشکیل می دهند. به نوجوانان خود بگویید که داشتن مو در جاهایی که قبلا نبوده طبیعی است به نوجوانان بگویید که رشد مو طبیعی است. در برخی فرهنگ ها، تراشیدن موهای بدن از نظر اجتماعی قابل قبول است و پسرها ممکن است موهای صورت خود را بتراشند در حالی که دختران ممکن است موهای زیر بغل خود را بتراشند.
بگویید: "موهای بدن بخشی طبیعی از بلوغ است و ممکن است در ناحیه تناسلی و زیر بغل متوجه آن شوید. پسران شروع به رشد موهای صورت می کنند."
گاهی اوقات موهای بدن در کنار بوی بدن قرار می گیرند. با فرزندان خود در مورد بوی بدن صحبت کنید و گزینه هایی مانند دئودورانت را مطرح کنید. بگویید: "وقتی بوی بدن ناخوشایند شد، زمان شروع استفاده از دئودورانت است. اگر مایل بودید می توانیم برخی از آنها را انتخاب کنیم."

3.در مورد قاعدگی بحث کنید.

 


شما ممکن است تصمیم بگیرید که در مورد قاعدگی با پسران و دختران متفاوت صحبت کنید، اگرچه مهم است که هم پسران و هم دختران قاعدگی را درک کنند تا شرم، شرمساری و سوء تفاهم باعث تیرگی ادراکات نشود. بسیار مهم است که قبل از شروع قاعدگی با دختران در مورد قاعدگی صحبت کنید تا از دیدن خون در لباس زیر خود احساس ترس یا ترس نکنند.
به عنوان مثال، بگویید: "قاعدگی یک بخش طبیعی و سالم زن بودن است و چیزی نیست که از آن ترسید. پسرها نیز نباید از آن بترسند. این بخشی از تولید مثل است و به زن کمک می کند تا بفهمد باردار است یا خیر. یا نه."
برای دختران، ممکن است بخواهید قاعدگی را عمیق تر توضیح دهید تا بدانند چه انتظاری دارند و چگونه تغییرات ماهانه خود را مدیریت کنند. درباره محصولات بهداشتی زنانه توضیح مختصری و متناسب با سن بدهید. می‌توانید بعداً هنگامی که آنها شروع به قاعدگی می‌کنند، این مکالمه را دوباره مرور کنید، اما ایجاد مقدمات به مبارزه با هر ترسی که ممکن است در مورد آن داشته باشند کمک می‌کند.

 

 

هچنین بخوانید در مام پلاس

 

بحران دوران قاعدگی در دختران و زنان

و حکمت ان از دیگاه قران و پزشکان

 

 

4.در مورد نعوظ صحبت کنید.


به فرزندان خود اجازه دهید بدانند که نعوظ خود به خود در مواقعی رخ می دهد که ممکن است در جمع احساس شرمندگی کند. بگذارید پسرها بدانند که نعوظ از بین می رود و اگر احساس خجالت کنند، یک کیف کتاب یا کت خوب می تواند آن را بپوشاند.
قبل از شروع رویاهای خیس، در حدود سنین 12 تا 16 سالگی، درباره آنها صحبت کنید. رویاهای خیس در صورت سوء تفاهم می توانند پسر را بترسانند یا شرمنده کنند یا باعث شوند فکر کند چیزی اشتباه است.
به پسرها بگویید: "نعوظ طبیعی است، حتی اگر ناراحت کننده باشد. اگر نعوظ داشتید، نگران نباشید، از بین می رود."
به فرزندتان بگویید که اگر متوجه نعوظ پسری شد، نباید او را مسخره کند.

 


پیگیری صحبت شما

 

 

1.به فرزندتان اطمینان دهید.

 


نوجوانان اغلب در مورد تغییرات خود احساس ناامنی یا خجالت می کنند. به کودک خود اطمینان دهید که دوران بلوغ را پشت سر خواهد گذاشت. کودکان ممکن است در ظاهر خود احساس خودآگاهی یا ناهنجاری کنند. برخی از کودکان ممکن است تحریک پذیر یا بد خلق شوند. به آنها کمک کنید این تغییرات را درک کنند و به آنها اطمینان دهید که این تغییرات برای همیشه دوام نخواهد داشت.  بگذارید بدانند که شما در کنار آنها هستید و به آنها اهمیت می دهید.
به آنها یادآوری کنید که دوستشان دارید و از آنها حمایت کنید. حتی اگر خلق و خوی آنها شما را ناراحت می کند، با آنها مهربان و مهربان باشید. حال و هوا یا لحن آنها را با روحیه شما مطابقت ندهید. به یاد داشته باشید که شما بزرگسال هستید و این به شما بستگی دارد که خودکنترلی عاطفی خوبی را برای آنها الگو برداری کنید.

 

2.برای سوالات در دسترس باشید.

 


به نوجوانان خود اجازه دهید بدانند که شما در کنار آنها هستید و برای پاسخ به هر سؤال یا نگرانی آنها در دسترس هستید. دختران ممکن است بپرسند که چرا هنوز پریود نشده اند یا چرا سینه هایشان اندازه های متفاوتی دارد. پسرها ممکن است در مورد رویاهای خیس یا تغییر در بیضه یا آلت تناسلی خود بپرسند. اگر پاسخی برای آنها ندارید، بگویید: "این یک سوال عالی است. اجازه دهید در مورد آن با شما تماس بگیرم" و کمی تحقیق کنید تا به اندازه کافی به سؤال پاسخ دهید.
🔺به نوجوانتان زمان و فرصتی برای پرسیدن سوال بدهید. به آنها بگویید که سؤالات آنها مهم است و تا جایی که می توانید صادقانه به آنها پاسخ دهید. در مورد نگرانی های آنها لبخند نزنید، نخندید یا شوخی نکنید. این ممکن است نگرانی های آنها را به حداقل برساند و باعث شود آنها احساس حماقت کنند. روحیه را کم نمی کند.

 

 

3.از لحظات آموزش پذیر استفاده کنید.

 


بچه ها ممکن است با سؤالات شرم آور به سراغ شما بیایند که ممکن است است باعث شود بخواهید فرار کنید و پنهان شوید. به جای ساختن داستانی در مورد لک لک ها یا سرزمین های جادویی، تا جایی که می توانید صادقانه به سؤالات آنها در چارچوبی مناسب پاسخ دهید. از این لحظات برای صحبت با فرزندتان در مورد بلوغ و تمایلات جنسی به روشی واقعی استفاده کنید که نشان دهد از پاسخ دادن به سؤالات کنجکاو او نمی ترسید.
به عنوان مثال، اگر کودک هشت ساله شما در مورد رابطه جنسی دهانی از شما می پرسد، بگویید: "این کاری است که بزرگسالان با گذاشتن دهان روی اندام تناسلی یکدیگر انجام می دهند.:

 

اگر می خواهید بدانید چه نکاتی برای رفتار با نوجوانان مفید است مقاله زیر را

بخوانید

14 نکته که در رفتار با نوجوان بهتر است بدانید

 

 


آماده کردن بحث شما

 

 

1.برنامه ریزی کنید که چه زمانی صحبت کنید.

 


پسران و دختران در زمان های مختلف بلوغ را تجربه می کنند. شما ممکن است تصمیم بگیرید که با توجه به تغییرات بدنی فرزندتان در مورد بلوغ صحبت کنید یا زودتر شروع کنید تا آنها را آماده کنید. توصیه می شود تا سن هشت سالگی، کودکان درباره بلوغ و تغییرات فیزیکی و عاطفی مرتبط با آن بدانند.
در حالی که ممکن است یک مکالمه در مورد بلوغ با فرزندان خود داشته باشید، مکالمات در مورد رشد و رسیدن به بزرگسالی را ادامه دهید.
دختران در حدود هشت سالگی بلوغ را تجربه می کنند. اگر متوجه یک جهش رشد اولیه شدید، این می تواند نشان دهنده شروع بلوغ باشد و به این معنی است که زمان صحبت فرا رسیده است.
پسرها دیرتر از دخترها بلوغ را تجربه می کنند، معمولاً در حدود ده یا یازده سالگی.

 


2.اجازه دهید آنها آن را از شما بشنوند.

 


باز کردن بحث بر عهده شماست، پس منتظر نمانید تا فرزندانتان با سوالاتی نزد شما بیایند.
اگر منتظر هستید تا فرزندتان نزد شما بیاید، ممکن است برای همیشه منتظر باشید. در واقع، اگر خودتان به آن توجه نکنید، ممکن است ناخواسته به آنها بگویید که صحبت کردن در مورد آن اشکالی ندارد یا این چیزی است که شما تمایلی به بحث در مورد آن ندارید. این می تواند ارتباط بین شما و فرزندانتان را مختل کند و بین شما اختلاف ایجاد کند، بنابراین مطمئن شوید که بزرگسال باشید و با آنها صحبت کنید.
حتی اگر بچه‌ها اطلاعاتی در مورد رابطه جنسی و بلوغ از منابع بیرونی مانند خواهر و برادر بزرگ‌تر، دوستان، تلویزیون یا اینترنت بشنوند، باز هم مهم است که خودتان با آنها صحبت کنید. اطلاعات قابل اعتمادی که معتبر و درست است به آنها بدهید.
اغلب، کودکان اطلاعات نادرست یا غیر قابل اعتماد در مورد جنسیت و بلوغ دریافت می کنند. آنها ممکن است چیزی از یک خواهر یا برادر بزرگتر یا دوست خود بشنوند که کاملاً اشتباه است. مطمئن شوید که آنها اطلاعات خوبی در مورد تغییرات پیش رو از شما دریافت می کنند.

3.بحث را سرگرم کننده کنید.

 


ممکن است بخواهید رویدادی پیرامون بحث خود برنامه ریزی کنید تا هم برای شما و هم برای فرزندتان لذت بخش تر شود. به عنوان مثال، آنها را برای ناهار یا شام بیرون ببرید، به اسکیت روی یخ بروید یا یک روز را در موزه بگذرانید. قبل یا بعد از صحبت زمان با کیفیتی را با هم بگذرانید.
بحث را مختصر نگه دارید و سپس به سرگرمی بازگردید. شما نیازی به گفتگوی طولانی و طولانی ندارید. همیشه می توانید بعداً دوباره به گفتگو مراجعه کنید.

 

4.آرام بمانید

 

صحبت در مورد بلوغ توسط والدین و فرزندان به عنوان سرگرمی تلقی نمی شود.
اگر عصبی یا مضطرب هستید که در مورد بلوغ با فرزندان خود صحبت کنید، از آن مطلع شوید. کسب دانش می تواند به شما کمک کند با وضوح و بدون خجالت صحبت کنید. اگر عصبی هستید به حقایق بچسبید.
سعی کنید جلوی فرزندتان نخندید و خجالت نکشید. شما می خواهید بلوغ را بدون اضافه کردن شرم یا شرم به آن عادی کنید.
مطمئن شوید که به نفس کشیدن ادامه می دهید و بدن خود را آرام و نرم نگه دارید. از قدم زدن، فشار دادن یا نگه داشتن تنش در بدن خود به روش های دیگر خودداری کنید.

 

 


5.منابعی را جمع آوری کنید.

 

ممکن است بخواهید یک جزوه یا کتابی در مورد آنچه در دوران بلوغ باید انتظار داشته باشید به فرزندتان بدهید. قبل از اینکه با فرزندتان بنشینید، هر کتاب، جزوه، ویدئو یا سایر منابع را دریافت کنید. ممکن است بخواهید نام وب‌سایتی را که می‌تواند بررسی کند به فرزندتان بدهید یا با هم به وب‌سایت مراجعه کنید. اگر می خواهید از تصاویر استفاده کنید، آنها را زودتر چاپ کنید. یک جعبه ابزار جمع آوری کنید تا به شما کمک کند مسائل را برای فرزندتان توضیح دهید.
منابع مفید را از طریق اینترنت یا کتاب پیدا کنید. تعدادی وب سایت با اطلاعات مفید در مورد بلوغ و نحوه صحبت با فرزندتان وجود دارد. همچنین می‌توانید نسخه‌ای از کتاب‌های «کتاب بلوغ: راهنمای کودکان و نوجوانان» و «کاملاً طبیعی است» را به فرزندتان بدهید.


برچسب ها

مریم‌ طهماسبی

مریم‌ طهماسبی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود