برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
والدین و ایجاد اضطراب-min.jpg

آیا والدین می توانند باعث اضطراب در کودک شوند

ایا والدین میتوانند باعث اضطراب در کودک شود؟ اگر این سوال هم برای شما به عنوان والد یا یک بزرگسال که با کودک ارتباط نزدیکی دارد پیش امده این مقاله به تشریح اضطراب والدین، علائم، محرک‌های رایج و چگونگی تأثیر آن برکودک می‌پردازدبا ما همراه شوید تا به بررسی اینکه ایا والدین می توانند باعث اضطراب در کودک شوند بپردازیم

به عنوان والدین، ممکن است نگران انتقال اضطراب خود به فرزندتان باشید. اگر احساس اضطراب و ترس می کنید، ممکن است فرزندتان این احساسات را درک کند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کودکان اگراضطراب را در والدین خود ببینند می‌توانند علائمی از اضطراب را نشان دهند.

عوامل ژنتیکی و رفتارهای آموخته شده نیز می توانند در اختلال اضطراب فراگیر کودک ( GAD ) نقش داشته باشند.
والدینی که پراز استرس، مضطرب، خشن، دعوای، کنایه آمیز، خصمانه یا نفرت انگیز هستند، ممکن است باعث انتقال یا ایجاد اضطراب در فرزندان خود شوند.

چه چیزی باعث اختلالات اضطرابی والدین میشود؟

موارد متعددی می تواند باعث ایجاد اختلالات اضطرابی در کودکان شود. این عوامل می توانند باعث پاسخ های مکرر "جنگ یا گریز" شوند.

🔺عوامل بیولوژیکی

اگر شما یا یکی از اعضای نزدیک خانواده تان دچار اختلال اضطراب هستید، فرزندتان شانس بیشتری برای اشتراک ژن هایی دارد که به اختلالات خلقی کمک می کنند و او را مستعد اضطراب می کند. ژنتیک بر انتقال دهنده های عصبی نیز تأثیر می گذارد. اگر برخی از مواد شیمیایی مغز به درستی کار نکنند، می تواند باعث اضطراب شود.

کودکان مبتلا به بیماری هایی مانند اختلال کمبود توجه بیش فعالی ( ADHD ) یا اختلالات طیف اوتیسم ممکن است اضطراب را به عنوان یک علامت داشته باشند.

🔺عوامل خانوادگی

رفتارهای آموخته شده از خانواده نیز می تواند باعث ایجاد اضطراب در کودکان شود. اگر خانواده شما به طور کلی ترس یا مضطرب هستند، فرزند شما می تواند یاد بگیرد که همین احساس را داشته باشد.

به عنوان والدینی که در کودکی مضطرب بودند، ممکن است بتوانید علائم را شناسایی کنید و بهتر درک کنید که کودکتان در مواقعی که مضطرب است چه احساسی دارد.

🔺فاکتورهای محیطی

برخی از کودکان ممکن است پس از رویدادهای استرس زا در زندگی خود دچار اضطراب شوند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

دعوا یا مشاجره والدین /  قلدری /مرگ یکی از اقوام یا دوستان نزدیک
بیماری یا آسیب جدی /    سوء استفاده یا بی توجهی

 

علائم اختلالات اضطرابی در کودکان

اضطراب ممکن است در ابتدا شبیه ترس یا نگرانی باشد. اما علائم فیزیکی در نهایت در کسانی که اضطراب مزمن دارند ظاهر می شود. خستگی ، سردرد و معده درد همگی از نشانه های اختلال اضطرابی در کودک شما هستند.

اگر نگران هستید که فرزندتان به اختلال اضطراب مبتلا باشد، در اینجا باید به دنبال علائم باشید:

٫۱مشکل در تمرکز

٫۲مشکل خواب

٫۳خوابهای بد

٫۴به اندازه کافی غذا نمی خورد

٫۵تحریک یا عصبانیت

٫۶افکار منفی

٫۷احساس تنش یا بی قراری

٫۸دل درد

٫۹نیاز به استفاده مکرر از حمام

٫۱۰گریه زیاد

٫۱۱رفتار چسبناک

 

ویدئوهای زیر را در مام پلاس مشاهده کنید

اضطراب جدایی چیست و ارائه چند بازی برای مقابله با آن

راهکار برای اضطراب کودکان

اختلال اضطراب در مقابل کودک مضطرب

اضطراب بخش استاندارد دوران کودکی است. هر کودکی دچار احساس اضطراب می شود. اما درک تفاوت‌های بین یک اختلال اضطرابی و یک کودک مضطرب موقعیتی مهم است اگر می‌خواهید کمک مناسبی برای آنها پیدا کنید. اضطراب در پاسخ به یک موضوع خاص موقتی و معمولاً بی ضرر است. هر چند یک اختلال اضطرابی می تواند مزمن شود و در رشد کودک شما اختلال ایجاد کند.

اختلال اضطراب فراگیر در کودکان تقریباً هر روز باعث نگرانی آنها می شود. آنها در مورد چیزهای متوسطی مانند تکالیف، دوستان و اشتباه کردن نگران خواهند شد. اما آنها همچنین نگران چیزهایی مانند تعطیلات، اتوبوس سواری، جنگ، آب و هوا یا آینده خواهند بود.

اختلال اضطراب در کودکان تمرکز در مدرسه، خانه یا در حین فعالیت های روزانه را برای آنها دشوار می کند. فرزند شما ممکن است حاضر نباشد با شما، معلم یا دوست مورد اعتماد خود صحبت کند، زیرا از آنچه اتفاق خواهد افتاد می ترسد.

اگر کودک شما به سادگی در حال گذراندن مرحله اضطراب است، ممکن است متوجه رفتار متفاوت او شوید. هنگامی که کودکان به ظاهر از هیچ جایی مضطرب هستند، ممکن است ناشی از مشکلات در مدرسه، آزار و اذیت شدن، مشکلات با دوستان، یا مسائل دیگر در خانه یا مدرسه باشد.

هر دو نوع اضطراب ممکن است درخواست کمک کنند. بسته به علل، ماهیت و مدت اضطراب، نوع کمک مورد نیاز ممکن است تغییر کند.

آیا می توانید از اضطراب کودکان جلوگیری کنید؟

راه هایی وجود دارد که می توانید به کودک خود کمک کنید تا با استرس خود کنار بیاید . اطمینان از استراحت کافی و تغذیه مناسب می تواند به عملکرد شناختی آنها کمک کند. وقت گذاشتن برای فرزندانتان هر روز به آنها کمک می کند تا احساس کنند که از آنها شنیده می شود و از آنها مراقبت می شود. از فرزندتان بپرسید که آیا نیاز به صحبت دارد یا فقط می خواهد در کنار شما باشد.

صحبت در مورد استرس فرزندتان و دلایل آن می تواند به شما کمک کند تا راه حل هایی برای کاهش آن پیدا کنید. تشویق به فعالیت بدنی یا یک رژیم روزانه می تواند به بهبود کلی خلق و خوی آنها کمک کند.

هنگامی که تشخیص دادید فرزندتان دارای اختلال اضطرابی است، روش هایی وجود دارد که به جلوگیری از تشدید اضطراب کمک می کند. یک مطالعه نشان داد که یک برنامه پیشگیری روانی-اجتماعی نتایج امیدوارکننده‌ای برای کاهش تأثیر یک ساله اختلالات اضطرابی در کودکانی که والدین آنها مضطرب بودند، داشت.

راه های دیگری که می توانید به کودک خود در کاهش احساسات

اضطراب کمک کنید

1/ برای کمک به بیرونی کردن این احساسات، اضطراب را نام گذاری کنید.

 

 2/ موقعیت های اضطراب آور را شناسایی و کاهش دهید.

 

3/ اضطراب خود را کنترل کنید و مهارت های مقابله شخصی را بیاموزید.

 

 4/ به فرزندان خود اجازه دهید استرس داشته باشند و به آرام کردن آن کمک کنید.

 

 5/ قرار گرفتن تدریجی با لحظات مضطرب را تمرین کنید.

 

با این حال، فقط به این دلیل که شما اضطراب دارید، به این معنا نیست که فرزند شما به ناچار دچار اختلال اضطراب نیز می شود. تا زمانی که علائم را در خود و فرزندتان مشاهده کردید، می توانید شروع به اجرای استراتژی های مقابله کنید. این شما را از انتقال احساسات نگران کننده به فرزندتان باز می دارد. و اگر کودک شما مستعد اضطراب است، بهتر است زودتر بدانید که در سنین پایین‌تر از او کمک بگیرید.

در مام پلاس بخوانید

انواع اختلات اضطرابی در کودکان

آموزش راهکارهایی برای کمک به کودکان مبتلا به اضطراب

 

همچنین اشنای با کتاب های به روز کمک به درمان اضطراب در مام پلاس  کنید

معرفی کتاب برای کمک به درمان اضطراب کودک

درمان اختلال اضطراب در کودک

اختلالات اضطرابی را می توان با درمان شناختی-رفتاری در بیشتر موارد درمان کرد. این یک گفتار درمانی است که به خانواده ها، کودکان، نوجوانان و بزرگسالان می آموزد که چگونه احساس نگرانی و اضطراب را مدیریت کنند.

گفتار درمانی به فرزند شما کمک می کند تا یاد بگیرد که از گذشته دورشود و با ترس و استرس کنار بیاید. والدین همچنین می توانند یاد بگیرند که چگونه به فرزندان خود کمک کنند تا به احساسات مضطرب پاسخ دهند. گفتار درمانگر برای کمک به والدین و کودکان عالی است که با ترس روبرو شوند و یاد بگیرند که چگونه از آن عبور کنند.

اگر گفتار درمانی به خوبی کار نمی کند و کودک شما هنوز به کمک بیشتری نیاز دارد، درمانگر شما ممکن است داروهای اضطراب را توصیه کند. اگر اضطراب کودک شما شدید باشد و علائم بهبودی را نشان ندهد،پزشک این را تجویز خواهند کرد. دارو فقط باید توسط پزشکان متخصص در زمینه سلامت روان کودکان و نوجوانان تجویز شود .

با تشخیص یک اختلال اضطرابی در فرزندتان و کمک گرفتن از پزشک و گفتار درمانی فرزندتان را در مسیر موفقیت قرار می دهید. 

به این نکته توجه کنید که فرزندتان در موقعیت خوبی نیست و از او حمایت کنید. برقراری ارتباط با فرزندتان راهی عالی برای کمک به او در مورد احساساتش است.

اگر به کمک نیاز دارید، می توانید در مورد احساس اضطراب خود با یک درمانگر صحبت کنید. درملنگر می تواند از شما کمک بگیرند و به شما یاد دهند که چگونه به فرزندتان کمک کنید. اگر احساسات مضطرب شما فقط بر روی فرزند شما متمرکز است، می توانید با پزشک متخصص  در مورد راه حل ها صحبت کنید.


برچسب ها

مریم‌ طهماسبی

مریم‌ طهماسبی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود