برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
غلبه بر اضطراب و استرس مدرسه.jpg

چگونه به کودک کلاس اولم کمک کنم اضطراب و استرس مدرسه را نداشته باشد؟

برخی از کودکان برای اولین بار در مدرسه هیجان زده می شوند، اما برخی دیگر احساس اضطراب و استرس مدرسه را دارند. اضطراب و استرس رفتن به مدرسه یک پدیده به طور گسترده پذیرفته شده است، اما اینکه چطور به کودکی که از مدرسه دچار ترس و استرس شده کمک کنیم مسئله ی مهمی است که در این مقاله ، مام پلاس به توضیح و تشریح آن پرداخته است...

آیا فرزند شما در مورد شروع مدرسه برای اولین بار مضطرب است؟ آیا نمی دانید با کودکی که دچار اضطراب و استرس مدرسه شده است چگونه رفتار کنید؟

مطالب این مقاله را مطالعه کنید تا با روش های تحقیق شده و جهانی در رابطه با اضطراب و استرس مدرسه در کودکان آشنا شوید.

شرح اضطراب و استرس مدرسه در کودکان

شروع مدرسه یک رویداد مهم برای کودکان است و یک تجربه مثبت می تواند رفتار کودکان را برای بقیه تجربه مدرسه آنها تنظیم کند.

برای یک کودک، پرش از مهدکودک به مدرسه ابتدایی می تواند مانند یک جهش بزرگ باشد.  انتقال به کلاس جدید، و احتمالاً یک مدرسه جدید، یک زمان هیجان انگیز (و در عین حال ترسناک) برای بچه ها است.  آنها بدون اینکه بدانند چه انتظاری دارند، مطمئن نیستند که 9 ماه آینده زندگی آنها چگونه خواهد بود.  جای تعجب نیست که آنها عصبی می شوند!

وقتی بچه ها می خواهند این جهش را انجام دهند اغلب مضطرب می شوند که…

"اگر دوستان من در کلاس من نباشند چه؟"

"آیا معلم من خوب خواهد بود؟"

"اگر در راه دستشویی گم شوم چه؟"

تا جایی که ممکن است سعی کنید نگرانی های آنها را آرام کنید، رفتن به مدرسه جدید یا کلاس جدید با اضطراب و استرس روز اول مدرسه همراه است.  به عنوان والدین، شما همچنین احساسات متفاوتی را در مورد انتقال فرزندتان در مدرسه ابتدایی تجربه می کنید.  شما برای فرزندتان که این ماجراجویی جدید را آغاز می کند، هیجان زده و به او افتخار می کنید.  ممکن است باور نداشته باشید که کودکی که زمانی کودک نوپای شما بود به سرعت بزرگ می شود!  شما همچنین ممکن است نگرانی های خود را در مورد چگونگی سازگاری آنها با این انتقال داشته باشید.

آماده شدن برای اضطراب و استرس رفتن به مدرسه

نگرانی های رفتن به مدرسه در زمان های مختلف برای بچه ها ایجاد می شود.  برای برخی از بچه ها، افکار در مورد سال تحصیلی جدید در طول آماده سازی شما شروع می شود.  برای بچه های دیگر، نگرانی ها در شب قبل یا حتی صبح روز اول مدرسه جمع می شود.  این موضوع می تواند منجر به وحشت در لحظه آخر شود.  همانطور که ناامیدانه تلاش می کنید تا تصویر عالی «روز اول مدرسه» را به دست آورید، در تعجب هستید که برای جذب نگرانی های فرزندتان چه کاری می توانید انجام دهید.  ممکن است مواردی مانند …

"تو چیزی برای نگرانی نداری!  عالی خواهی شد!»

"البته معلم شما خوب خواهد بود!"

"حتی نگران این نباش، تو فقط با بیخیالی رفتار کن."

کودکانی که اضطراب و استرس را تجربه می کنند، اگر به آن توجه نشود، نتایج تحصیلی بدتری خواهند داشت.  بنابراین، مدیریت موثر احساسات اضطراب و استرس برای اطمینان از تجربه موفقیت کودکان در مدرسه بسیار مهم است.  والدین می توانند با این واقعیت که تحقیقات نشان می دهد قرار گرفتن در معرض ترس های ما به کاهش اضطراب کمک می کند، آرامش داشته باشند و به کودک خود کمک کنند.

حقیقت این است که آرام کردن اولین روز اضطراب مدرسه خیلی قبل از ماه مهر شروع می شود.  در حالی که نمی توانید کاملاً از کودک خود در برابر این اضطراب ها و استرس و ترس ها محافظت کنید، اما می توانید نگرانی های او را کاهش دهید تا هر دوی شما برای اولین روز بزرگ آماده باشید.

کلیدهای انتقال روانتر در مدرسه ابتدایی این است که بدانیم نگرانی های رایج چیست و چگونه به آنها رسیدگی کنیم.  همانطور که به خواندن ادامه می دهید، در مورد نگرانی های رایجی که فرزندتان ممکن است داشته باشد و استراتژی های موثر برای شروع استفاده از امروز یاد خواهید گرفت. 

نگرانی های والدین در مورد اضطراب و استرس کودک در مدرسه:

اجتماعی شدن:

آیا فرزندم فرد دیگری را در این کلاس می شناسد؟  چگونه می توانم به فرزندم کمک کنم دوست پیدا کند؟  آیا فرزندم می تواند بدون کمک من خود را معرفی کند؟  اگر فرزندم بخواهد با همکلاسی‌اش بازی کند، آیا می‌داند چگونه به او نزدیک شود؟

فعالیت های فوق برنامه و بازی:

آیا کودک من در بازی با کودکان دیگر احساس راحتی می کند؟  آیا فرزند من درگیر یک فعالیت فوق برنامه است تا بتواند در طول سال تحصیلی با بچه های دیگر ملاقات کند؟  آیا والدین دیگری را می شناسم که فرزندانشان مشغول فعالیت هستند؟

نقش شما در مدیریت اضطراب:

آیا من آشکارا با فرزندم در مورد نگرانی های او صحبت کرده ام؟  آیا می دانم چگونه به طور موثر نگرانی های آنها را آرام کنم؟  آیا فرزندم می تواند احساس کند که من برای آنها نگران هستم؟

ترس از ناشناخته ها باعث اضطراب و استرس مدرسه می شود.

 

کودکان به دلیل عدم اطمینان و عدم کنترل درک شده ممکن است در مورد شروع مدرسه احساس اضطراب و استرس کنند.  در یک مطالعه، کودکان گفتند که هنگام شروع مدرسه احساس خجالت یا ترس می‌کردند، زیرا از معلم خود مطمئن نبودند که قرار است چه اتفاقی بیفتد و وسایل خود را کجا بگذارند.

کودکان همچنین دوست شدن و ملاقات با "بچه های بزرگ ترسناک" را به عنوان یک نگرانی در هنگام شروع مدرسه گزارش کردند.  با این حال، برخی از کودکان نیز در مورد امکان پیدا کردن دوستان جدید هیجان زده بودند.

این نشان می‌دهد که اگر کودکان این تجربه را به‌عنوان یک تهدید و نه فرصت درک می‌کنند، اضطراب و استرس مدرسه را تجربه خواهند کرد.

در حالی که مضطرب بودن در مورد تجربه مدرسه فرزندتان از عشق ناشی می‌شود، اما می‌تواند اضطراب و استرس مدرسه کودک را افزایش دهد. 

داستان هایی که می گوییم بر روی اضطراب و استرس مدرسه موثر است.

وقتی بچه‌ها هنوز به مدرسه نرفته‌اند، به داستان‌های والدینشان تکیه می‌کنند تا به آنها کمک کند انتظاراتشان را شکل دهند.  تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی داستان‌های والدین شامل تهدیدی در محیط می‌شود یا نشان می‌دهد کودک آسیب‌پذیر است، اضطراب اجتماعی در کودکان افزایش می‌یابد.

برعکس، وقتی داستان‌های والدین شامل تشویق می‌شود و نشان می‌دهد که کودک شایسته است و می‌تواند با آن کنار بیاید، کودکان اضطراب و استرس کمتری در رابطه با مدرسه دارند.

تحقیقات نشان می‌دهد کودکان ممکن است به دلیل اطمینان بیش از حد والدین یا محافظت بیش از حد، اضطراب مدرسه را تجربه کنند. در حالی که اطمینان بیش از حد برای تشویق کودکان انجام می شود، می تواند به آنها این موضوع را القا کند که یک تهدید وجود دارد.  این مسئله می تواند باعث شود که بچه ها وقتی استرس دارند و فکر می کنند که به تنهایی قادر به مقابله با آن نیستند، برای راحتی به والدین خود متکی شوند.

محافظت بیش از حد می تواند به دلیل اضطراب و ناامنی خود والدین در مورد سیستم مدرسه باشد.  متأسفانه، در حالی که با عشق انجام می شود، کنترل بیش از حد والدین منجر به کاهش مهارت های حل مسئله و کاهش شایستگی در کودکان می شود.  والدین بیش از حد محافظ می توانند با کودکانی که نیاز به محافظت در برابر "تهدید" (مدرسه) دارند مرتبط باشند.  کودکان شروع به احساس اضطراب و استرس در مدرسه می کنند مگر اینکه والدینشان برای محافظت از آنها حضور داشته باشند.

جدایی از والدین نیز می تواند باعث اضطراب و استرس مدرسه شود. 

تشخیص اضطراب جدایی با اضطراب بیش از حد در مورد جدایی از خانه یا از کسانی که کودک به آنها وابسته است مشخص می شود.  اضطراب جدایی در کودکان طبیعی است اما می تواند با طلاق والدین، استرس یا خلق و خوی کودک تشدید شود.

چه چیزی به کودکان کمک می کند تا در مورد شروع مدرسه کمتر احساس اضطراب و استرس کنند؟

چندین چیز وجود دارد که می تواند به کودکان - و والدین آنها - کمک کند که در مورد شروع مدرسه احساس اضطراب کمتری کنند.

ارتباط موثر مدارس با والدین راهی برای کاهس اضطراب و استرس مدرسه

مدارس می توانند به خوبی با والدین ارتباط برقرار کنند تا آنها در مورد فرآیندهای آینده آگاهی داشته باشند.  وقتی والدین بدانند که چگونه کارها انجام می شود، اضطراب آنها کاهش می یابد، بنابراین کودک آنها نیز اضطراب کمتری دارد.  مدارس می توانند توضیح دهند که بچه ها کجا رها می شوند، والدین چقدر می توانند بمانند و چگونه ملاقات هایی با معلمان ترتیب می دهند.  اگر شما یک والدین هستید، اگر این اطلاعات به شما ارائه نشده است، از مسئولین مدرسه درخواست کنید.

شما می توانید به ایجاد لحن مثبت برای تجربه مدرسه فرزندتان کمک کنید و اضطرابش را به مدرسه کاهش دهید.

والدین و مدارس می توانند مهارت ها و اطلاعات را در اختیار کودکان قرار دهند.  این می تواند شامل توصیه های مثبت در مورد دوست یابی، محل قرارگیری اشیا و مکان ها (مانند توالت)، و نحوه دسترسی به پشتیبانی باشد.  مقداری اطمینان و کنترل می تواند احساس اضطراب را کاهش دهد.

یادگیری و تقویت مهارت های اجتماعی از عوامل کاهش اضطراب و استرس مدرسه

بیایید با جنبه اجتماعی شدن این اتفاق آشنا شویم.  مطالعات نشان داده‌اند که بچه‌های مهدکودکی که مهارت‌های اجتماعی را یاد می‌گیرند، احتمالاً به بزرگسالان جوان سالمی از نظر جسمی، اجتماعی و روانی تبدیل می‌شوند.  این بدان معناست که کمک به فرزندتان در جهت‌یابی جنبه‌های اجتماعی مدرسه ابتدایی به همان اندازه اهمیت تحصیلی او مهم است.  در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید از کودک خود در این زمینه حمایت کنید:

چه کسی در کلاس فرزندم حضور دارد؟ 

در صورت امکان، دریابید که چه کسی دیگر در کلاس فرزند شما خواهد بود.  اگر برخی از کودکان (یا والدین برخی از کودکان) یا حتی معلم را می شناسید، به فرزندتان اطلاع دهید.

"اوه نگاه کن!  رضا. سال آینده در کلاس توست.  یادت هست وقتی با او در پارک بازی کردی؟»

"حدس بزن چی شده؟  فهمیدم کیارش در کلاس شماست.  مادر کیارش را به یاد داری؟  من و او با هم بزرگ شدیم!  بنابراین تو قبلاً کمی در مورد خانواده آنها می دانی!  این باحال نیست؟»

من می بینم که خانم رضایی معلم شماست.  می دانم که سینا او را به عنوان معلم داشت و او گفت که او بسیار معلم خوب و مهربانی است!»

از ایفای نقش در خانه استفاده کنید تا فرزندتان به معرفی خود عادت کند. 

می‌توانید حیوانات یا اسباب‌بازی‌هایی را برای همکلاسی خود راه‌اندازی کنید.  به فرزندتان نشان دهید که چگونه خود را معرفی می کنید.  به کودک خود کمک کنید تا برخی از موارد زیر را به خاطر بسپارد:

"سلام، نام من سام است.  اسمت چیه؟"

"سلام، من سام هستم.  آیا می توانم با تو بازی کنم؟»

"سلام.  اسمت چیه؟  من سام هستم  آیا می‌خواهی با هم بازی کنیم؟»

تحقیقات نشان می دهد صحبت با کودکان در مورد رویدادهای آینده و گوش دادن به نگرانی های آنها می تواند اضطراب را کاهش دهد.  این بدان معنا نیست که شما تهدیدهای بالقوه را مطرح می کنید، بلکه به نگرانی های ذهن کودکان رسیدگی می کنید.

وقتی والدین بین تجربیات مثبت قبلی و شروع مدرسه ارتباط برقرار می کنند، کودکان کمتر مضطرب می شوند.  والدین می توانند زمانی را که بچه ها در شنا موفق شده اند، زمانی که عصبی بودند، یا نحوه یادگیری الفبای خود را یادآوری کنند.  این موفقیت‌های کوچک می‌تواند پایه‌ای برای موفقیت مدرسه کودکان باشد.

والدین همچنین می توانند کنترل و اطمینان فرزند خود را در مورد شروع مدرسه فراهم کنند.  اجازه دهید کودکان کیف و لوازم التحریر خود را انتخاب کنند.  با آنها در محوطه مدرسه قدم بزنید.  آنها را در همان سال به کودکی معرفی کنید. 

در نهایت یک داستان خوب بگویید و اضطراب و استرس مدرسه کودک خود را کاهش دهید.

مدرسه می تواند هیجان انگیز و پر از تجربیات عالی باشد.  مدرسه چارچوب را به عنوان یک تجربه بالقوه مثبت و تجربه ای که باید منتظر آن بود، فراهم می کند. کودکان ممکن است عصبی باشند اما می توانند بر آن غلبه کنند.


برچسب ها

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود