برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
یادگیری عملی برای کودک پیش دبستانی.jpg

7 مزیت یادگیری عملی و آموزش7 فعالیت برای کودک پیش دبستانی

مدتهاست که والدین و مربیان از یادگیری عملی به عنوان عاملی کلیدی در تربیت کودکانی یاد می کنند که عشق مادام العمر به یادگیری داشته باشند و از نظر تحصیلی بهتر عمل کنند. اما وقتی می گوییم «یادگیری عملی» دقیقاً منظورمان چیست و چرا اینقدر برای دانش آموزان مفید است؟ در اینجا، هم مفهوم و هم مزایا را بررسی می کنیم و چند فعالیت مفید عملی معرفی میکنیم. با ما همراه باشید...

یادگیری عملی چیست؟

 

یادگیری عملی شکلی از آموزش است که در آن کودکان با انجام دادن یاد می گیرند.  دانش آموز به جای گوش دادن به سخنرانی معلم یا مربی در مورد یک موضوع خاص، با موضوع درگیر می شود تا مشکلی را حل کند یا چیزی ایجاد کند.

یادگیری عملی بخش مهمی از دوران کودکی است زیرا کودکان خردسال قبل از ورود به یادگیری رسمی، مهارت‌های غیررسمی را یاد می‌گیرند.

کوچولوها از سنین پایین شروع به استفاده از دستان خود می کنند.  از طریق روش عملی است که آنها شروع به تجربه دنیای اطراف خود می کنند.

فرآیند یادگیری با این طریق از طریق عمل صورت می گیرد.  مغز در مناطق مختلف از طریق تجربیات یادگیری عملی تحریک می شود.

کلیک کنید:

سبک های یادگیری کودک

از طریق فعالیت های عملی، کودکان تشویق می شوند تا از طریق اکتشاف یاد بگیرند.  یادگیری عملی مهارت های تفکر را توسعه می دهد.

حواس از طریق مشارکت فیزیکی در یادگیری درگیر می شوند.  کودکان از طریق حواس هفتگانه خود درک درستی از دنیای خود پیدا می کنند و با سبک های مختلف یادگیری درگیر می شوند.

یادگیری عملی مهارت های حرکتی ظریف را ارتقا می دهد و به کودکان اجازه می دهد تا از طریق اشتباهات خود یاد بگیرند.  این فرصت های واقعی را برای کودکان فراهم می کند تا از طریق بازی، جهان را تجربه کنند و یاد بگیرند.

 

مزایای یادگیری عملی

 

حتی امروزه، بسیاری از مدارس به سختی می‌توانند پروژه‌ها و اصول عملی را در کار دانش‌آموزان بگنجانند.  این می تواند یک چالش خاص برای مدارس دولتی باشد، که اغلب دارای بودجه های محدود و آزادی کمتری در توسعه برنامه درسی هستند.

و این واقعاً مایه تاسف است، زیرا یادگیری عملی فواید زیادی برای دانش آموزان به همراه دارد، از جمله:

  • یک راه جذاب تر برای یادگیری است

  • می تواند تمرین در حل مسئله و تفکر انتقادی کمک کننده باشد.

  • اغلب منجر به خلاقیت فیزیکی می شود.

همچنین بخوانید:

دست ورزی در آموزش ابتدایی

1. روش عملی راهی برای یادگیری

 

برخی از کودکان با دیدن تصاویر بصری بهتر یاد می گیرند.  برخی از کودکان با گوش دادن به صحبت های والدین یا معلمان بهتر یاد می گیرند.  و برخی از کودکان با خواندن و نوشتن در مورد چیزی بهتر یاد می گیرند.  اینها به ترتیب سبک های یادگیری دیداری، شنیداری و خواندن/نوشتن نامیده می شوند.  اما یک سبک یادگیری چهارم وجود دارد که به راحتی نمی توان از آن چشم پوشی کرد: یادگیری جنبشی، که روشی جذاب برای «یادگیری همراه با انجام دادن» است.

تئوری های زیادی در مورد اینکه چرا یادگیری عملی بسیار موثر است وجود دارد.  واقعیت این است که هیچ دلیل واحدی برای «چرا» وجود ندارد.  اما یک واقعیت زیبا در مورد یادگیری عملی این است:

یادگیری عملی فوق العاده جذاب است.

وقتی دانش آموزان مجبور به انجام کاری می شوند، درگیر یادگیری فعال می شوند.  آنها مهارت های خود را تمرین می کنند و دانش خود را آزمایش می کند.  مهمتر از همه اینها،  دانش آموزان به جای مصرف منفعلانه دانش، به طور فعال در حال ایجاد دانش هستند.

مشاهده کنید:

چگونه یک دانش آموز موفق داشته باشیم؟

2. یادگیری عملی راهی برای تثبیت آموخته ها

 

فراتر از تعامل بهتر، یادگیری عملی به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا مهارت‌هایی را که قبلاً آموخته‌اند، تمرین کنند.  هر چه بیشتر تمرین کنید، در آن مهارت بهتر خواهید بود و بهتر می توانید اطلاعات را تثبیت کنید.

برای مثال، می‌توانیم این را در بسیاری از کلاس‌های علمی در سراسر کشور مشاهده کنیم، که تدریس سنتی (سخنرانی، بحث، خواندن) را با مفاهیم یادگیری فعال در جلسات آزمایشگاهی جفت می‌کنند.  با گذراندن یک آزمایش در آزمایشگاه است که می توان آن مفهوم را عملی ودر نهایت تثبیت کرد. این فرآیند منجر به حفظ بیشتر و درک بهتر موضوع می شود.

 

3. یادگیری عملی و ارائه ی تصویری واقعی از زندگی

 

یکی از سخت‌ترین چیزهایی که برای کودکان خردسال در حین آموزش مطرح می شود این است که چرا چیزی که یاد می‌گیرند مهم است.  آنها می خواهند بدانند: چه زمانی از این آموزش را در زندگی خود استفاده خواهم کرد؟  چرا مهم است؟

گنجاندن یادگیری عملی در کلاس درس یا در خانه راهی آسان برای والدین و معلمان است تا به فرزندان خود نشان دهند دقیقاً چگونه می توان از آنچه آموخت در دنیای واقعی استفاده کرد.

از طریق یادگیری عملی، دانش آموزان اغلب به طور فعال چیزی خلق می کنند، خواه یک مقاله، داستان، اثر هنری، پروژه ساخت و ساز یا هر چیز دیگری.  این یک اثر واقعی است.  و دانش آموز می تواند به آن نگاه کند و فکر کند: من به دلیل آموخته هایم و به دلیل مهارت هایی که تمرین کرده ام توانستم این اثر را خلق کنم.  این به خاطر من اینجاست.

این درک فوق العاده قدرتمند است، زیرا به دانش آموزان نشان می دهد که می توانند بر دنیای اطراف خود تأثیر بگذارند.  به آنها نشان می دهد که می توانند از تحصیلات خود برای رسیدن به چیزی استفاده کنند.  و این یک تجسم فیزیکی است از آنچه آنها آموخته اند.

 

4. یادگیری عملی به دانش آموزان اجازه می دهد خلاق باشند.

 

خلاقیت شبیه یک ماهیچه است.  درست مانند سایر ماهیچه ها، نیاز به تمرین منظم دارد وگرنه سخت تر و سخت تر می شود.  یادگیری عملی به کودک شما یک فرصت دیگر می دهد تا مهارت های خلاقانه خود را به کار ببندد وآنها را از دست بدهد.

توجه به این نکته مهم است که وقتی مردم کلمه "خلاقیت" را می شنوند، اغلب ذهن آنها بلافاصله به سمت موضوعاتی مانند هنر و موسیقی می رود.  در حالی که اینطور نیست ،هنر و موسیقی تنها راهی نیست که کودک شما می‌تواند خلاق باشد.  با تمرین کافی، این امکان برای فرزند شما وجود دارد که خلاقیت خود را در کلاس های مختلف مانند تاریخ، علوم و حتی ریاضیات به کار گیرد.

فرزند شما ممکن است یاد گرفته باشد که یک مسئله ریاضی را به روشی خاص تکمیل کند.  اما این بدان معنا نیست که این تنها راهی است که می توان مشکل را حل کرد.  یک دانش آموز خلاق ممکن است به یک مشکل نگاه کند و راه جدیدی برای تکمیل آن پیدا کند.

 

5. یادگیری دستی(عملی) رشد مغز را تحریک می کند. 

 

سمت راست از طریق محرک های بصری، خلاقیت و استفاده از تخیل تحریک می شود.  سمت چپ از طریق حل مسئله، آگاهی فضایی، مرتب سازی و سازماندهی.

یادگیری عملی انجام چند کار را از طریق گوش دادن، صحبت کردن، لمس کردن و استفاده از حواس برای کشف محیط تشویق می کند.

 

6.یادگیری عملی کودکان را درگیر راهبردهای حل مسئله می کند.

 

این به کودکان خردسال اجازه می دهد تا با مواد آموزشی تعامل داشته باشند و هنگام یادگیری به شیوه ای عملی اشتباه کنند.  یادگیری ارزشمند از طریق اشتباه صورت می گیرد.

 

7. یادگیری عملی مسیر بسیار خوبی برای بهبود مهارت های حرکتی ظریف است.

 

آلبرت اینشتین گفت:

"آموزش یادگیری حقایق نیست، بلکه تربیت ذهن برای تفکر است."

 

یادگیری عملی در زمان COVID-19(کرونا)

 

هنگامی که کودکان در مدرسه ای ثبت نام می شوند که بر یادگیری عملی تأکید دارد، احتمالاً بیشتر این یادگیری در کلاس درس انجام می شود.  آزمایشگاه‌های علوم، فضاهای سازنده و حتی کلاس‌های درس سنتی همگی مجهز به ابزارهایی برای تسهیل چنین تمرین‌هایی هستند.

اما متأسفانه، به دلیل COVID-19 و دستورالعمل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی لازم برای جلوگیری از همه‌گیری، کودکان ممکن است در حال حاضر از نظر فیزیکی نتوانند در کلاس درس باشند.  این بدان معنی است که آنها ممکن است فاقد ابزار و نظارت مورد نیاز برای کمک به انجام وظایف مختلف یادگیری عملی باشند.  با این حال، این بدان معنا نیست که یادگیری عملی دیگر نقشی در آموزش فرزند شما ندارد.

اگر مدرسه فرزند شما اقداماتی را برای ایجاد فعالیت‌های عملی در برنامه درسی از راه دور انجام نداده است، خوشبختانه اقداماتی وجود دارد که می‌توانید خودتان انجام دهید. 

می توانید از آموزش های عملی انلاین استفاده کنید. برای اینکار لزومی ندارد کودک خود را در فضای مجازی ،آزاد رها کنید. در سایت آموزشی و تخصصی مام پلاس این امکان برای شما فراهم شده که آموزش های خلاقانه و برتر کشوری برای دوره ی ابتدایی و پیش دبستانی را بصورت یکجا و کاملا رایگان دریافت کنید.

 

والدین برای تشویق یادگیری عملی در فرزندان خود چه کاری می توانند انجام دهند؟

 

وقتی بچه ها کوچک هستند و در خانه هستند، والدین کنترل بیشتری بر نحوه یادگیری فرزندانشان دارند.  در این مرحله از زندگی کودک، برای والدین مهم است که فعالیت های عملی را تشویق کنند که فرزندشان را برای یادگیری از طریق انجام دادن به چالش بکشند.

اما هنگامی که کودک به خارج از خانه می رود - وارد محیط یک مهد کودک، پیش دبستانی، و یا مدرسه ی ابتدایی می شود - والدینی که آموزش عملی را در اولویت قرار می دهند، باید مدرسه ای پیدا کنند که این اولویت را داشته باشد. 

هر فعالیتی که شامل استفاده از دست یا ماهیت عملی باشد، یادگیری را تحریک می کند.

اجازه دادن به کودکان برای تجربه برخی "بازی ها مثل بازی با آب، شن، خمیر مرکب و بلوک های ساختمانی نشاط و انگیزه ییادگیری خاصی ایجاد می کند.

برای خرید اسباب‌بازی‌ها به دنبال اسباب‌بازی‌هایی باشید که ساختن، مرتب‌سازی، الگوسازی و سایر فعالیت‌های عملی را تشویق می‌کنند.

والدین می توانند فضایی از خانه را ایجاد کنند که امکان چیدن سینی یا میز  وجود داشته باشد. 

استفاده از اقلامی مانند رول توالت، جعبه های مقوایی و سایر زباله های خلاقانه برای ساختن اشیا، می تواند بخشی از این منطقه تعیین شده باشد.

یادگیری در مورد طبیعت و لذت بردن از پیاده روی در پارک، علاقه به فضای باز را تحریک می کند.

والدین می توانند زمانی را برای اشاره به موارد مختلف در طبیعت گردی اختصاص دهند.  جمع آوری اشیاء جالب در طول مسیر، یادگیری در مورد جهان طبیعی را تشویق می کند.

به بچه‌ها اجازه دهید تا نان بپزند، میز بچینند، در کارهای خانه کمک کنند، اندازه‌گیری و شمارش را یاد بگیرند و بخشی از فعالیت‌های خانه را انجام دهند.

بچه ها دوست دارند درگیر شوند.  محیط خانه فرصت های یادگیری بسیاری را فراهم می کند.

 

7 فعالیت عملی برای کودکان پیش دبستانی

 

برنامه ریزی و اجرای فعالیت های زیر در خانه آسان است.

 

1. پخت و پز

 

دستور العمل های خمیر کوکی ساده زیادی وجود دارد که برای تهیه و پخت بیسکویت برای کودکان ایده آل است.

 مخلوط کردن، برش با کاتر شیرینی، پخش خامه روی کیک و تزئین محصول نهایی همه بخشی از یادگیری پخت و مشارکت در آشپزخانه است.

 

2. باغبانی

 

کاشت بذر، آبیاری آنها و تماشای رشد آنها راهی فوق العاده برای کمک به کودکان برای درک طبیعت است.

این ایده می تواند یک تمرین کاشت گیاه در گلدان یا یک تکه باغی باشد که آنها آن را مال خودشان می نامند تا در آن گیاهان  را پرورش دهند.

 

3. بازی با بلوک

 

بلوک های چوبی انواع فرصت های یادگیری را ایجاد می کنند.  مرتب سازی، انباشتن، ساختن الگوها و یادگیری در مورد تعادل از جمله برخی از فعالیت های سازنده است.

لگو در این دسته جای می گیرد، اما فقط برای کودکانی که از مرحله گذاشتن همه چیز در دهان خود عبور کرده اند.

 

4. فعالیت های هنری

 

فعالیت‌های نقاشی با انگشت، چاپ سیب‌زمینی یا مهر زدن . اما باید مراقب سلامت و بهداشت کودک باشید.مدل سازی خمیر بازی و خاک رس برای تقویت ماهیچه های انگشتان کوچک عالی است.

آموزش رنگ ها به کودک

5. یک مسیر مانع ایجاد کنید

 

این ایده می‌تواند یک فعالیت ساده در فضای باز باشد که از لاستیک‌های ماشین برای بالا رفتن و حلقه‌ها برای بالا رفتن استفاده می‌کند.  کیسه های لوبیا را برای پرتاب در سطل ها و چراغ های دریایی برای دویدن در اطراف.

مسابقه‌های خانوادگی کوچک یا مسابقات زمان‌بندی‌شده را با استفاده از فضای باز به عنوان تمرکز انجام دهید.  به فعالیت های خود در فضای باز مقداری هاپسکاچ اضافه کنید.

 

6. شکار اشیاء و جمع آوری در طبیعت

 

جمع آوری اشیا همیشه سرگرم کننده است.  بچه ها را با یک کیسه یا یک سطل بفرستید تا چیزهای مختلف بیرون یا داخل را جمع آوری کنند.  از اقلام برای جمع آوری تصاویر بکشید.

یک شکار رنگ داشته باشید و بچه ها را وادار کنید تا اقلام در رنگ های مختلف را جمع آوری کنند.  به عنوان مثال، چیزی قرمز، آبی، سبز و غیره.

 

7. آزمایش آب

 

به کودکان اجازه دهید آب بریزند، اندازه بگیرند و با آن بازی کنند.  در طول زمان حمام با ظروف مختلف بازی کنید و تجربیات عملی مفیدی را با آب ارائه دهید.

یادگیری عملی ترکیبی از استفاده از حواس و مفهوم مهم یادگیری از طریق بازی است.  این روش یادگیری، مغز را برای تفکر و حل مسائل به چالش می کشد.

عامل مثبت شگفت انگیز یادگیری عملی این است که به هر سه سبک یادگیری کمک می کند.  رشد اولیه هر دو طرف مغز را تقویت می کند، مسیرهای عصبی را افزایش می دهد، و رشد ذهن های جوان را در مراحل اولیه یادگیری آغاز می کند.

یادگیری دستی یا عملی ،ابزار یادگیری ایده آل برای کودکان پیش دبستانی است.

منابع 

والدین توانمند

دوستان مرکزی

 

 

 

 

 

 


دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود