برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

آموزش ۷ سبک یادگیری کودک

همانطور که ویژگی های شخصیتی ما انسان ها با هم متفاوت است، طبیعتا برای یادگیری نیز هر کدام روشی داریم . پس سبک های یادگیری ما با هم متفاوت خواهد بود. برای اینکه بتوانیم به کودکمان در امر یادگیری کمک کنیم، لازم است تا این سبک ها و ویژگی های هر سبک را بهتر بشناسیم تا بتوانیم تشخیص دهیم کدام سبک یادگیری برای آموزش فرزندمان لازم است.تاکید دانشمندان بر سه سبک یادگیری اصلیست که ما اینجا با سبک های فرعی ، 7 سبک را بررسی میکنیم . با ما همراه باشید...

ما پدر و مادرها می خواهیم به فرزندانمان کمک کنیم تا در مدرسه پیشرفت کنند.  همه ما نقاط قوت و ضعف خود را می شناسیم واین موضوع در مورد نحوه یادگیری ما نیز صدق می کند.

هر کس یک سبک یادگیری ترجیحی دارد که نحوه پردازش، حفظ و یادآوری اطلاعات را به بهترین نحو نشان می دهد.

بنابراین، اگر فرزند شما در گذشته با موضوعات یا معلمان خاصی مشکل داشته است، ممکن است بیشتر به نحوه ارائه مطالب مرتبط باشد تا خود اطلاعات.

هنگامی که سبک یادگیری فرزندتان را شناسایی کردید، بهتر می توانید برنامه درسی را متناسب با نیازهای او تنظیم کنید.

شاید این عبارت هوش چندگانه را شنیده باشید.  نظریه هوش های چندگانه پروفسور هاوارد گاردنر دسته های مختلفی از هوش را برای توضیح طیفی از نقاط قوت افراد شناسایی کرد.

او احساس می‌کرد که یک ایده کلی از هوش، عدالت را برای تجربه انسان انجام نمی‌دهد.

در آموزش مدرن هفت سبک یادگیری متفاوت وجود دارد. ولی در کل بر 3 نوع اصلی دیداری، تصویری و دست ورزی تاکید می شود. فرزند شما ممکن است یک یا چند مورد را در مورد تجربه آموزشی خود ترجیح دهد.  اکثر دانش آموزان دو مورد را دوست دارند.

 7 سبک مختلف یادگیری مختلف

1) یادگیرندگان دیداری (فضایی).

2) فراگیران شنیداری (موسیقی).

3) یادگیرندگان حرکتی (فیزیکی).

4) فراگیران کلامی (زبانی).

5) یادگیرنده منطقی (ریاضی).

6) یادگیرنده اجتماعی (بین فردی).

7) انفرادی (یادگیرنده درون فردی)

اکنون به بررسی هر کدام می پردازیم:

1)یادگیری دیداری(فضایی).

یادگیری بصری نوعی از سبک یادگیری است که در آن دانش آموزان ترجیح می دهند از تصاویر، گرافیک ها، رنگ ها و نقشه ها برای انتقال ایده ها و افکار استفاده کنند.  دانش آموزان دیداری باید اطلاعات را ببینند تا آن را یاد بگیرند.  این یادگیرندگان احتمالاً حافظه عکاسی دارند و ممکن است از رنگ، لحن و روشنایی برای یادآوری اطلاعات استفاده کنند.  در کلاس، دانش آموزان بصری معمولا با دیدن نمودارهای ترسیم شده، به عنوان مثال، روی تخته سیاه و نمایش اسلاید بهتر آموزش دریافت می کنند.

مشاهده کنید: 

تقویت مهارت دیداری کودک

تقویت حافظه ی دیداری کودک

یادگیری بصری به شیوه ای از یادگیری اشاره دارد که در آن دانش آموزان برای به خاطر سپردن و یادگیری مطالب به ابزارهای گرافیکی تکیه می کنند.  دانش آموزان بصری می توانند به راحتی اشیا را تجسم کنند، حس تعادل و همسویی عالی دارند، بسیار رنگ گرا هستند و می توانند بدون زحمت تصویرسازی را تصور کنند. 

کودکان سبک بصری اطلاعات را زمانی به بهترین شکل پردازش می کنند که بتوان آنها را دید.  این دانش‌آموزان معمولاً هنگام تفکر در تصاویر و کلمات، بهتر یاد می‌گیرند.  از نمودارها و جداول گرفته تا نقشه‌ها و نمودارها، این دانش‌آموزان دوست دارند ایده‌ها، جزئیات یا دستورالعمل‌ها را ببینند.

در حالی که دانش‌آموزانی که این سبک یادگیری را ترجیح می‌دهند، برای دیدن تصویر بزرگ راحت‌تر هستند، تحریک بصری باعث ایجاد حواس‌پرتی آسان آن ها می‌شود.

اگر کودک شما قوه تخیل یا استعدادهای هنری قوی دارد، ممکن است یک یادگیرنده بصری یا تصویری باشد.

2) یادگیری شنیداری (موسیقی).

دانش آموزان شنیداری بیشترین موفقیت را در هنگام گوش دادن دارند و با شنیدن بهتر یاد می گیرند.

از سوی دیگر، دانش آموزان شنوایی  به راحتی با صدای پس زمینه حواسشان پرت می شود.

اگر کودک شما به موسیقی علاقه دارد یا کتاب های صوتی را به ورق زدن ترجیح می دهد، سبک یادگیری او ممکن است شنیداری باشد.

مشاهده کنید:

تقویت حافظه ی شنیداری کودک

تقویت توجه و تمرکز کودک

3) سبک یادگیری حرکتی (فیزیکی) یا دست ورزی

یادگیرندگان حرکتی (دست ورزی) با فرصت های عملی به موفقیت دست می یابند. این سبک یادگیری برای دانش آموزان و کودکانی که تجربه لامسه را به نشستن و گوش دادن آرام ترجیح می دهند، عالی است.  از ساختن مدل‌ها تا انجام آزمایش‌ها، این یادگیرندگان از داشتن نقش فعال در تجارب آموزشی لذت می‌برند.

 کودکانی که حرکت را ترجیح می‌دهند، در یک جا نشستن برای مدت طولانی‌تر مشکل دارند.

اگر کودک شما اغلب بی قراری می کند یا بسیار فعال است، ممکن است رویکرد حرکتی داشته باشد و یادگیری از نوع دست ورزی برای او مناسب باشد.

اگر کودک شما در کلاس درس سنتی با مشکل ADHA(بیش فعالی) مواجه شده است، حتما روش های یادگیری حرکتی(دست ورزی) را امتحان کنید.

این ویدئوها را مشاهده کنید:

دست ورزی کودک

اهمیت دست ورزی در آموزش ابتدایی

از طریق فعالیت های عملی، کودکان تشویق می شوند تا از طریق اکتشاف یاد بگیرند.  یادگیری عملی مهارت های تفکر را توسعه می دهد.

حواس از طریق مشارکت فیزیکی در یادگیری درگیر می شوند.  کودکان از طریق حواس هفتگانه خود درک درستی از دنیای خود پیدا می کنند و با سبک های مختلف یادگیری درگیر می شوند.

4) یادگیری کلامی (زبانی).

یادگیرندگان یا دانش آموزان کلامی در مورد کلمات  خیلی موفق هستند، چه گفتاری و چه نوشتاری.  یادگیرندگان (دانش آموزان) شفاهی زمانی که یادداشت می نویسند، در مورد موضوع مورد نظر مطالعه می کنند یا از طریق مطالب صحبت می کنند، اطلاعات را به بهترین شکل پردازش می کنند.

مشاهده کنید:

ویدئوی تقویت هوش کلامی در کودک

سبک یادگیری کلامی-زبانی اغلب با سبک یادگیری شنیداری اشتباه گرفته می شود.  با این حال، در حالی که آنها دارای شباهت هایی هستند، آنها دو سبک یادگیری کاملاً متفاوت هستند. کودکان سبک  کلامی از طریق کلماتی که می شنوند بهتر یاد می گیرند،

کودکانی که سبک یادگیری کلامی را ترجیح می‌دهند، ممکن است از فعالیت‌های مبتنی بر اعداد و تفسیر تصاویر انتزاعی مانند نمودارها اجتناب کنند یا حتی در مقابل آن‌ها مقاومت کنند. زبان آموزان کلامی-زبانی هم کلام نوشتاری و هم گفتاری را دوست دارند.  آنها به طور طبیعی به سمت زبان جذب می شوند، به این معنی که فرصت های زیادی برای یادگیری وجود دارد.  در زیر برخی از ویژگی‌های زبان‌آموزان آورده شده است:

شیفته کلمات هستند و تمایل دارند کلمات جدید را به راحتی یاد بگیرند.

معمولا دارای واژگان غنی هستند.

تمایل به شکوفایی در فعالیت های خواندن و نوشتن دارند.

تمایل به لذت بردن از بازی هایی که شامل بازی با کلمات هستند، مانند جدول کلمات متقاطع.

اغلب در یادگیری زبان های جدید استعداد دارند.

ممکن است در املا یا تجسم اطلاعات مشکل داشته باشند.

از خواندن لذت می برند، چه برای خودشان باشد چه برای دیگران.

سکوت را دوست ندارند و از شرکت در گروه های مطالعه لذت می برند.

در مقایسه با معادلات، در ریاضیات با مسائل کلمه ای بهتر عمل می کنند.

از صحبت کردن در مورد آنچه می خوانند لذت می برند و به راحتی نقل قول ها، جناس ها و قافیه ها را به خاطر می آورند.

نکات مطالعه برای زبان آموزان کلامی

زبان آموزان شفاهی دانش را به بهترین شکل از طریق کلمات نوشتاری و گفتاری کسب می کنند.  برای کمک به موفقیت یک زبان آموز در مطالعات خود، مهم است که از نقاط قوت منحصر به فرد آنها استفاده کنید.  در زیر چند نکته برای یادگیری زبان آموزان آورده شده است تا به شما در شروع کار کمک کند:

حتماً آموزش را به صورت نوشتاری و شفاهی به جای بصری ارائه دهید، زیرا این دانش آموزان به احتمال زیاد با تصاویر یا نمودارها مشکل دارند.

کتاب ها را با صدای بلند بخوانید و از فرزندتان بخواهید آنها را برای شما یا دیگران نیز بخواند.

از استفاده از صدای یکنواخت خودداری کنید تا کودکان کلامی بتوانند اطلاعات را که مهمترین بخش یادگیری است درک کنند.  سعی کنید از صداها و شخصیت های مختلف استفاده کنید.

هر روز فهرستی از کلمات جدید همراه با صداها و معانی آنها تهیه کنید.

ایجاد ریتم هنگام خواندن یا صحبت کردن با صدای بلند به افزایش قابلیت های به خاطر سپردن کمک می کند.

به دانش آموزان مطالب نوشتاری برای ویرایش بدهید تا یادگیری آنها را تقویت کنید.  این کودکان از پیچیدگی های ساختار کلمه و جمله قدردانی می کنند.

زمانی که از یک دانش آموز شفاهی و کلامی خواسته شود در مورد یک موضوع علمی بنویسد به جای ترسیم آن، عملکرد بهتری خواهد داشت.

اجازه دادن به دانش آموز برای نوشتن داستان های خود نیز می تواند یک فرصت یادگیری فوق العاده برای کودک کلامی باشد.

بازی های آموزشی را امتحان کنید تا دانش آموز خود را درگیر کنید.  دانش آموزان کلامی با جدول کلمات متقاطع، یا حتی جستجوی کلمه به خوبی عمل می کنند.  مقداری رقابت دوستانه را به این ترکیب اضافه کنید تا فرزندتان حتی متوجه نشود که در حال یادگیری است.

اگر کودک شما در موارد خواندن و نوشتن واکنش بهتری نشان می دهد، احتمالاً به سبک یادگیری کلامی تمایل دارد.

5)سبک  یادگیری منطقی (ریاضی).

کودکان منطقی یا ریاضی زمانی پیشرفت می کنند که مطالب با استدلال منطقی برای آن ها پشتیبانی شود.  این دانش‌آموزان زمانی اطلاعات را به بهترین شکل پردازش می‌کنند که شامل سیستم‌ها، نظم یا حقایق باشد.  در حالی که این یادگیرندگان اغلب یک رویکرد سازمان یافته و روشمند به اطلاعات دارند، ممکن است با فعالیت های خلاقانه تر و ایده های تصویر بزرگ دست و پنجه نرم کنند و علاقه نشان دهند.

این ویدئوهای مفید را نیز ببینید:

آموزش کودک با یادگیری ریاضی

اگر کودک شما از پازل های ریاضی  لذت می برد و فعالیت هایی که مستلزم استدلال و حل مسئله است را بیشتر می پسندد، احتمالاً سبک یادگیری منطقی را ترجیح می دهد.

6) یادگیری اجتماعی (بین فردی).

دانش آموزان سبک اجتماعی زمانی بهتر یاد می گیرند که بتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و در مورد ایده هایشان بازخورد دریافت کنند.  از پروژه‌های گروهی گرفته تا بحث‌های گروهی، دانش‌آموزانی که این سبک یادگیری را ترجیح می‌دهند، هنگام تعامل با افراد، اطلاعات را پردازش می‌کنند.  کودکان اجتماعی ممکن است در مورد فعالیت های فردی اعتماد به نفس نداشته باشند.

دانش‌آموزانی که این سبک یادگیری را ترجیح می‌دهند، با شروع یادگیری از راه دور در دوران کرونا  به شدت آسیب دیده‌اند.

7) سبک یادگیری انفرادی (یادگیرنده درون فردی)

فراگیران و دانش آموزان انفرادی در صورت امکان فرصت های یادگیری مستقل را ترجیح می دهند.  کودکانی که رویکرد انفرادی را برای یادگیری ترجیح می دهند، زمانی که فضای آرام خود را برای درگیر شدن با مطالب در دست دارند، عملکرد خوبی دارند. 

اگر فرزند شما تمایل دارد تنهایی خود را حفظ کند و به فعالیت های انفرادی تمایل دارد، احتمالاً به سمت سبک یادگیری انفرادی گرایش پیدا خواهد کرد.

گرچه این سبک یادگیری ممکن است در طول یادگیری از راه دورو مجازی مفید باشد، مهم است که در صورت امکان فرصت‌هایی برای تعامل اجتماعی ایجاد شود تا به تشویق توسعه مهارت‌های بین فردی کمک کند.

چگونه سبک یادگیری کودک خود را شناسایی کنیم

اکنون که کمی در مورد سبک‌های یادگیری می‌دانید، قدم بعدی این است که بتوانید تشخیص دهید فرزندتان چگونه بهترین یادگیری را می‌آموزد.  برای کمک به این نکات توجه کنید:

  • به آنچه انجام می دهند توجه کنید.
  •  به الگوهای عمل، علایق و ترجیحات آنها توجه کنید تا درک بهتری از نحوه پردازش اطلاعات آنها داشته باشید.
  • وقتی نوبت به شناسایی اولویت های یادگیری فرزندتان می رسد، تماس با معلمان فعلی یا سابق که از نزدیک با فرزند شما کار کرده‌اند، می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید فرزندتان در چه موضوعات و فعالیت‌هایی در گذشته موفق بوده یا با آنها مشکل داشته است.
  • فرزندتان را درگیر فرآیند درک اینکه چگونه به بهترین شکل یاد می گیرد، کنید.  از آنها سوال بپرسید: چرا سخت بود؟  در مورد آن درس چه چیزی را دوست داشتی؟  آیا ترجیح می دهی A را انجام دهی یا B؟  این نه تنها به شما در درک ترجیحات آنها کمک می کند، بلکه به آنها امکان می دهد تا حدودی از تجربه آموزشی خود استفاده کنند.
  • آزمایش و خطا! توجه کنید که روی چه چیزی کار می کند و چه کاری را انجام نمی دهد.  فرزند شما ممکن است ترجیحات جدیدی را بیان کند، زیرا در معرض تجربیات مختلف قرار می گیرد و مهارت های جدیدی را کسب می کند.

همانطور که توجه بیشتری به نحوه تعامل کودک خود با دنیای اطراف خود می کنید، شناسایی نقاط قوت و ترجیحات او که می تواند به سبک یادگیری ترجیحی اشاره کند آسان تر خواهد بود.  تا اینجای مطلب شاید خیلی از شما سبک یادگیری کودکتان را تشخیص داده باشید.

در مقالات بعدی به انواع مشکلات یادگیری در قالب این سبک ها پرداخته می شود.

منابع

healthy children

time4learning

tophal

educationplanner

twinkl

empoweredparents

pilotparenting


مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود