برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
آموزش مهارت های ارتباطی به کودک .jpg

آموزش مهارت های برقراری ارتباط به کودک پیش دبستانی

 مهارت های ارتباطی برای بچه ها در دنیای دیجیتال امروزی بسیار مهم است. امروزه بچه ها از طریق وسایل آنلاین و آفلاین ارتباط برقرار می کنند. آموزش ارتباط به کودکان بدون والدین امکان پذیر نیست. با این حال، معلمان نیز نقش مهمی دارند.این مقاله در مورد چگونگی بهبود مهارت های ارتباطی در کودک صحبت می کند.با مام پلاس امراه باشید...

مهارت برقراری ارتباط به چه معناست؟

صحبت کردن در مورد مهارت های ارتباطی یک فرد به معنای توانایی آنها برای بیان واضح ایده های خود برای دیگران است. توانایی آنها برای وادار کردن دیگران به درک آنچه می گویند. مهارت‌های ارتباط مؤثر برای هر موقعیتی که در آن قرار می‌گیریم بسیار مهم است. مهم است که بدانیم چگونه با مردم محترمانه و در عین حال واضح و مختصر صحبت کنیم.

برای بهبود و تقویت انواع مهارت های ارتباطی کودک در اجتماع به مقالات و ویدئوهای متنوع مام پلاس در لینک زیر مراجعه کنید:

مهارت های برقراری ارتباط در کودک پیش دبستانی و دبستانی

توسعه مهارت های ارتباطی موثر به طور کلی، برای یادگیری نحوه برقراری ارتباط واضح مهم است. راه های مختلفی برای بهبود مهارت های ارتباطی وجود دارد که ارزش کار کردن را دارد که شامل گوش دادن فعال، واضح بودن، همدلی، استفاده از ارتباطات غیرکلامی و قاطعیت است. اینها مواردی هستند که باید در هر سطح آموزشی روی آنها کار کرد، به ویژه در سطوحی که مهارت های ارتباطی هنوز در حال رشد است که در مورد کودکان این امر صادق است.

مزایای مهارت های ارتباطی خوب برای کودکان

 با داشتن مهارت های ارتباطی خوب، بچه ها می توانند مزایای زیادی کسب کنند.

مهارت های ارتباطی به بچه ها کمک می کند در تحصیلات بهتر عمل کنند. مشارکت فعال در بحث ها و صحبت کردن در کلاس باعث می شود بچه ها با اعتماد به نفس و جسورتر باشند. این مهارت باعث می شود درک روشنی از آنچه معلم در کلاس تدریس می کند.

 کودکان می توانند جایگاه اجتماعی بهتری در دنیا داشته باشند. آنها هنگام صحبت در مقابل اقوام و دوستان،احساس عصبی بودن نمی کنند.

 کودکانی که مهارت های ارتباطی ضعیفی دارند با مشکلات عزت نفس پایین مواجه می شوند زیرا نمی توانند افکار خود را بیان کنند.

مزایای مهم برقراری ارتباط موثر برای کودکان عبارتند از:

1. بهبود سواد کودک و دانش آموز:

 دروس و مفاهیم آموزشی با تمرکز بر بهبود مهارت های گفتاری و شنیداری - از طریق فعالیت هایی که در زمینه ها و موضوعات بین درسی تنظیم شده اند - به طور کلی سواد و یادگیری کودک را تقویت می کنند.

 2. عزت نفس کودک با مهارت ارتباطی موثر بالا میرود:

 مهارت های ارتباط موثر با ایجاد اعتماد به نفس برای برقراری ارتباط با اطرافیان، تعیین حد و مرز و ایجاد حس غرور در کودکان باعث افزایش عزت نفس کودکان می شود.

 3. مهارت های ارتباطی موثر و توسعه ی خلاقیت کودک:

 وقتی بچه ها بتوانند به خوبی ارتباط برقرار کنند، می توانند احساس خود را به روش های هنری دیگر بیان کنند.  اینکار به آنها اجازه می دهد تا جنبه خلاق خود را توسعه دهند و سلامت خود را پرورش دهند.

 5. جرقه تخیل کودک با تقویت مهارت های ارتباطی:

 بیان احساسات و ایده ها کودکان را قادر می سازد تا تخیلات خود را آزاد کرده و توسعه دهند.  ما برای گفتن داستان، اختراع بازی ها و کشف انواع مختلف بازی به زبان و مهارت های ارتباطی صحیح نیاز داریم.  اینها مهارت های رشدی حیاتی هستند.

 6. تفکر مستقل را پرورش می دهد:

 صحبت کردن با کودکان، پرسیدن نظرات آنها و تشویق آنها به بحث در مورد ایده هایشان، توانایی آنها را برای تفکر مستقل تقویت می کند.

 وقتی از دانش‌آموز، نوآموز یا فرزند خود دعوت می‌کنید تا افکارش را به اشتراک بگذارد، در حقیقت او را تشویق می‌کنید تا نظرات خود را توسعه دهند و اعتماد به نفس خود را به دست آورند.

 7. افزایش مهارت حل مسئله کودک:

 ارتباط کلید حل عملی مشکل است.  با مهارت‌های ارتباطی قوی، کودکان راه‌حل‌ها را پیدا می‌کنند و راه‌های مختلفی را برای همکاری با یکدیگر برای غلبه بر چالش‌ها کشف می‌کنند.

 8. روابط قوی ایجاد می کند:

 ارتباطات به ما کمک می کند تا روابط خود را با اطرافیانمان توسعه دهیم و حفظ کنیم.  بنابراین، برقراری ارتباط مؤثر به کودکان این امکان را می دهد که پیوندهای محکمی با معلمان و همسالان خود ایجاد کنند و به آنها احساس حمایت و اعتماد به نفس می دهد

 قوانین مهم در برقراری ارتباط با کودکان

 برای بهبود ارتباطات کودکان، هنگام مکالمه باید قوانین مختلفی را به کودکان آموزش داد:

 1. حفظ تماس چشمی

 مهم است که با فردی که با او صحبت می کنید ارتباط چشمی داشته باشید. تماس چشمی نشان می دهد که شما فردی با اعتماد به نفس هستید.

 2. بچه ها نباید تند صحبت کنند

 باید به بچه ها یاد داد که به آنها گوش می دهند. بنابراین، نیازی به صحبت سریع نیست.

 3. نباید برای جلب توجه تلاش کرد

 بچه ها نباید سعی کنند توجه بی مورد را به خود جلب کنند. برای خیلی از بچه ها اتفاق می افتد که وقتی دو بزرگتر را در حال صحبت می بینند شروع به صحبت می کنند و مکالمه را به هم می ریزند. بچه ها باید از این کار منصرف شوند.

 4. کودکان نیز باید برای گوش دادن آموزش ببینند

 بیشتر بچه ها عادت دارند وقتی بزرگتر با آنها صحبت می کند شروع به صحبت کنند. این به این دلیل است که آنها عادت دارند به جای گوش دادن، صحبت کنند. بچه ها باید زمانی صحبت کنند که طرف مقابل صحبتش را متوقف کند و آنها تمام صحبت های او را گوش کنند.

 با این حال، اگر کودک نتواند مهارت های ارتباطی خود را ایجاد کند، می توان اقدامات زیر را انجام داد:

 گام هایی برای بهبود مهارت های ارتباطی کودک

 1. برای بهبود مهارت ارتباطی با کودک رو راست باشید.

 همیشه مایل به گوش دادن به صحبت های فرزندتان باشید. به این ترتیب کودک می تواند به راحتی با شما صحبت کند. اطمینان حاصل کنید که کودک هنگام شروع ارتباط با شما تردید ندارد. این می تواند سنگ بنای برقراری ارتباط موثر با کودک باشد.

 2. از ریاکاری در ارتباط با کودک دست بردارید.

 هنگامی که کودک با شما صحبت می کند، از عادت به اصلاح بیش از حد خود خودداری کنید. قطع صحبت های او را به حداقل برسانید تا بتواند آزادانه با شما صحبت کند.

 3.  . شنونده ای همدل و دلسوز باشید تا اعتماد بنفس کودک در ارتباط بهتر شود.

 بسیار مهم است که هنگام صحبت کردن فرزندتان به دقت توجه کنید. هنگامی که کودک با شما ارتباط برقرار می کند، سعی می کند اعتماد به نفس را در خود ایجاد کند. بنابراین، مطمئن شوید که سر خود را برای نشان دادن پاسخ حرکت می دهید.

برای کودکان مهم است که احساس کنند واقعا شنیده می شوند.  گوش دادن بخشی از مهارت های ارتباط موثر است.  شنونده خوب کم است.  بنابراین، مطمئن شوید که وقتی فرزندتان داستانی را برای شما تعریف می کند، حواستان باشد.  به حرف های فرزندتان با دقت گوش دهید و سؤالات بعدی را بپرسید.

به عنوان مثال، اگر مکالمه حولکاردستی مدرسه آنها می چرخد، ابتدا از آنها بخواهید برنامه های خود را برای تکمیل کاردستی به شما بگویند.

از دادن نظر خودداری کنید  شما می توانید به آرامی پیشنهاد خود را زمانی که آنها گیر کرده اند وارد کنید.

4. نمایش مسیرها راهی برای بهبود مهارت های ارتباطی کودک

 از کودکتان بخواهید که مسیرهای مکانی را بنویسد که او به آنجا رفت و آمد می کند. وقتی می‌تواند مسیرها را بنویسد، با استفاده از آن مسیرها با او به آن مکان بروید. همچنین می توانید به او بیاموزید که چگونه موارد بیشتری را به آن جهت ها اضافه کند.

5. از کودک بخواهید تعریف کند و نشان دهد.

  اینکار یک راه مهم برای تشویق کودک به برقراری ارتباط است. می توانید از او بخواهید در مورد موضوعی صحبت کند. او همچنین می تواند اشیاء مربوط به یک موضوع را نمایش دهد. اینکار به طور کلی بخشی از تکالیف کودک است.

6. داستان سرایی از طریق تصاویر راهی موثر برای آموزش مهارت های ارتباطی کودک

داستان سرایی تصویری روشی جذاب و سرگرم کننده برای یادگیری ارتباطات است.  می توانید تصاویر را به فرزندتان نشان دهید و از او بخواهید آنها را در یک توالی منطقی مرتب کند و از آنها داستانی بسازد.

کودک را تشویق کنید تا در مورد آنچه در تصاویر درک می کنند، رنگ آنها و سایر جزئیات صحبت کنند.

 7. سخنرانی کردن را به کودک بیاموزید.

 می توانید از کودک خود بخواهید که در یک گردهمایی خانوادگی یک سخنرانی بدیع ارائه دهد. اگرچه ممکن است در ابتدا احساس خجالت کند، اما این راه خوبی برای تقویت اعتماد به نفس او است. می توانید موضوعاتی مانند آلودگی، تخریب محیط زیست و غیره را به او پیشنهاد دهید که در حال حاضر پرطرفدار است.

 شما می توانید کارت هایی را در اختیار کودک خود قرار دهید و او می تواند در مورد هر موضوعی که روی آنها نوشته شده صحبت کند. کم کم کودک به اینکار علاقه مند می شود.

 8. بازی 20 سوال، راهی دیگر در جهت بهبود مهارت برقراری ارتباط

 به وسیله این بازی می توان کودک را تشویق کرد تا یک مکان را توصیف کند. بقیه بچه‌ها باید در مورد اینکه فکر می‌کنند احتمالاً چه جوابی خواهد داشت، سؤال بپرسند. کودکی که مکان را توصیف می کند باید در پاسخ به چنین سؤالاتی بله / خیر بگوید. اینگونه مهارت های توصیفی کودک را تشویق می کند.

9. بازی تلفن راهی برای آموزش مهارت گوش دادن موثر

  

این یک بازی عالی برای بچه هایی است که هرگز گوش نمی دهند و همیشه صحبت می کنند. بوسیله بازی تلفن می توان مهارت گوش دادن کودک را بهبود بخشید.

  10. خواندن داستان برای کودک 

 این یک راه مهم برای تشویق مهارت های ارتباطی کودک شما است. وقتی برای کودک کلمات جدیدی را می خوانید یاد می گیرد. خواندن برای کودک مهارت او را در زبان تقویت می کند.

 می‌توانید شب‌ها برای بچه‌ها کتاب بخوانید تا مهارت‌های ارتباطی آنها را تقویت کنید. کتاب های زیاد و متنوعی ارائه شده است که می توان از آنها برای آموزش ارزش هایی مانند همدلی به بچه ها استفاده کرد.

11. یک محیط ارتباطی دنج و راحت ایجاد کنید:

کودکان اغلب از بازداری رنج می برند.  آنها به محیط مناسب برای برقراری ارتباط و باز شدن نیاز دارند.  به عنوان مثال، بسیاری از کودکان وقتی آنها را در رختخواب می‌گذارید احساس راحتی می‌کنند - قبل از اینکه به دنیای رویاها بروند، بدون هیچ مانعی صحبت می‌کنند و با هم صحبت می‌کنند.

برخی دیگر هنگام غذا خوردن باز می شوند و بسیاری در حین رانندگی تبدیل به تلویزیون می شوند.  شما باید منطقه راحتی فرزندتان را پیدا کنید.

 ارتباط موثر بوسیله زبان بدن کودکان

زبان بدن مناسب، حرکات بی نقص و حالات صورت کنترل شده بخشی از مهارت های ارتباطی خوب است.  آموزش زبان بدن مناسب به کودکان می تواند دشوار باشد.

می توانید برای آموزش زبان برن به کودک با چیزهای ساده شروع کنید - به آنها بگویید که هنگام صحبت کردن از مالیدن چشم ها یا چرخاندن دست ها، ضربه زدن به پا یا بیرون آوردن زبان خود اجتناب کنند.

برخی از کودکان هنگام صحبت کردن، بیقرار هستند.  بنابراین به عنوان یک والدین باید به این موارد توجه کنید و در حین برقراری ارتباط به فرزندتان کمک کنید تا از شر این عادت ها خلاص شود.

 مهم است که با فرزندان خود ارتباط خوبی داشته باشید تا بتوانید ارتباطات او را قوی کنید. گاهی اوقات، بچه ها احساسات خود را منتقل نمی کنند، اما بدن آنها چیز دیگری می گوید. والدین باید به این نشانه توجه کنند و از فرزندان خود سؤالات مثبت بپرسند. این امر باعث ایجاد ارتباط بهتر با بچه ها می شود.

 1. مطمئن شوید که فرزندتان حرف هایش را خواهد زد.

 وقتی کودکی با شما بحث می کند، قبل از پاسخ دادن به او، مطمئن شوید که ابتدا نظر او را می شنوید. همچنین می توانید از کودک خود در مورد اینکه چرا به شیوه خاصی واکنش نشان می دهد، سؤال کنید.

 به این ترتیب در آینده، کودکان حرف خود را ، زمانی که احساس می کنند حق با شما نیست راحت تر می زنند. اینکار باعث می شود کودک در موقعیت های مخالف قوی تر صحبت کند. البته باید به کودک مودب بودن و حفظ احترام در این مواقع کاملا آموزش داده شود.

 2. از شرمسار ساختن کودک خودداری کنید.

 اگر کودکی کار اشتباهی کرد، با استفاده از کلماتی مانند احمق با کودک برخورد نکنید. سرزنش کودک باعث می شود که احساس کند مشکلی در او وجود دارد. بهتر است به او توصیه های اصلاحی بدهید مانند اینکه چگونه می تواند اشتباه را اصلاح کند. به این ترتیب کودک در آینده چیزی را از شما پنهان نخواهد کرد.


مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود