برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
آموزش رنگ به کودک.jpg

۹ روش جدید آموزش رنگ به کودک پیش دبستان، پائیز ۱۴۰۰

توانایی تشخیص رنگ ها یک علامت و نقطه عطف در روند شناختی کودک محسوب می شود و اغلب بخشی از غربالگری اولیه برای پیشرفت و پذیرش آموزشی است. شناخت رنگها و شناسایی نام رنگها بخش مهمی از رشد کودک است. شناسایی زودهنگام رنگ ها به ایجاد ارتباط شناختی بین سرنخ های بصری و کلمات کمک می کند.در این مقاله به بررسی روش های ساده و کاربردی آموزش رنگ به کودک پرداخته شده است...

وقتی فرزند شما به نقطه عطف یک سالگی رسید ، متوجه می شوید که او اسفنج کوچک اطلاعاتی شده است.  کودکان راه رفتن ، صحبت کردن و استقلال خود را از زمانی شروع می کنند که مرحله نوزادی به پایان رسیده است.

تقریباً در این سن است که می توانید رنگ ها را به آنها معرفی کنید.  برای کودک مهم است که برای به خاطر سپردن کلمات اغلب اوقات نام واژه را بشنود.

حتی اگر آنها احتمالاً نتوانند مفهوم رنگ ها را تا حدود ۱۸ ماهگی بطور کامل متوجه شوند  و حفظ کنند ، باز هم ایده خوبی است که آموزش آن را از اوایل شروع کنید.  این زمانی است که یادگیری رنگ ها برای آنها معنا پیدا می کند ، درست مانند یادگیری نام اشیاء برای آنها که در سن یک سالگی شروع میشود.

تطبیق رنگ (قرار دادن قطعه قرمز روی نقطه قرمز) یکی از ساده ترین اشکال یادگیری رنگ ها است.

مرحله ی بعد تشخیص و انتخاب رنگ است، (هنگامی که می گویید قطعه قرمز را به من بده) ، قطعه قرمز را در اختیار شما قرار دهم.  در نهایت نامگذاری رنگ ها است (هنگامی که می پرسید این چه رنگی است).

۹ نکته ساده برای آموزش رنگ به کودک نوپا

۱. ساده شروع کنید

کودک خود را همزمان با رنگهای زیاد غرق نکنید.  همزمان روی دو مورد تمرکز کنید و بعد از آشنایی بیشتر با آنها ، موارد بیشتری را به آن اضافه کنید.

هر زمان که این دو رنگ را دیدید ، آنها را به فرزند خود نشان دهید ، اما هنوز هیچ رنگ دیگری را برچسب نزنید.  برای مثال ، ابتدا رنگ قرمز و سبز را به فرزند خود بیاموزید.  هرگاه چیزی قرمز یا سبز دیدید ، به آن اشاره کنید.  در زمان های خاص بازی فقط اشیای قرمز و سبز به آنها بدهید.

به وضوح بر روی اشیاء قرمز در مقابل سبز برچسب بزنید و صحبت کنید.  از آنها بخواهید فقط اشیایی را که قرمز یا سبز هستند مرتب کنند.  هنگامی که آنها با رنگ قرمز و سبز و تفاوت بین این دو آشنا شدند ، رنگ زرد را اضافه کنید.  البته آنها هنگام بازی رنگهای دیگری را مشاهده خواهند کرد ، اما واقعاً سعی کنید فقط در مورد چند رنگی که انتخاب می کنید صحبت کنید.

انتخاب کمتر به آنها کمک می کند تا رنگ ها را راحتتر به خاطر بسپارند.

۲. از اشیاء کوچک و رنگارنگ برای مرتب سازی استفاده کنید

در این مورد استفاده از اشیاء ساده و سرگرم کننده برای آموزش رنگ ها توصیه می شود. کودکان نوپا به دلیل نرمی، عاشق پومپوم های کوچک هستند و از یادگیری با آنها هیجان زده خواهند شد.

می توانید آنها را بر اساس رنگ گروه بندی و مرتب کنید، اگر فرزند شما فقط رنگ ها را یاد می گیرد ، نامگذاری رنگ های هر پومپوم نیز بسیار عالی عمل می کند.

همچنین مشاهده کنید ویدئوی:

بازی برای آموزش رنگ ها

مرتب سازی خرس های رنگین کمان:

این اسباب بازی مرتب سازی خرس های رنگین کمان یک منبع یادگیری سرگرم کننده برای معرفی تشخیص رنگ و مفاهیم پایه ریاضی مانند شمارش و جمع است.  همچنین می تواند برای بازی های ریاضی و شمارش برای کودکان نوپا استفاده شود و برای توسعه مهارت های حرکتی خوب با انبر بسیار مناسب است.

از کودک نوپایتان بخواهید خرس ها را در لیوان هم رنگ خود طبقه بندی کند.  آنها می توانند از دست یا انبر خود استفاده کنند.  همچنین کودکان با استفاده از تخیل خود برای ساخت داستان و بازی با خرس ها اوقات خوشی خواهند داشت.

۳. رنگهای متضاد را تشخیص دهید:

بهتر است از رنگ هایی استفاده کنید که اصلا شبیه یکدیگر نباشند تا کودک نوپای خود را به  اشتباه نندازید. مواردی که دارای رنگ متضاد هستند هنگام یادگیری بیشتر به در حافظه ی کودک می مانند.

به عنوان مثال ، اگر رنگ ها را در کنار هم آموزش می دهید ، آبی و بنفش را کنار هم قرار ندهید ، قرمز و نارنجی ، قرمز و صورتی و ... رنگ هایی که با کنتراست به خوبی ترکیب می شوند قرمز/سبز ، آبی/زرد ، بنفش/سبز هستند  ، و سیاه/سفید.  از این رنگ ها استفاده کنید.همچنین ، گاهی اوقات سایه های خاصی از یک رنگ به هم نزدیک می شوند مانند سبز مایل به زرد شبیه زرد، یا فیروزه ای می تواند به سبز یا آبی نزدیک تر به نظر برسد.  سعی کنید هنگام آموزش رنگهای اصلی اولیه را رعایت کنید.

۴. معماهای رنگی:

پازل یک فعالیت عالی برای توسعه زبان ، شناخت و مهارتهای حرکتی خوب است.

در حالی که با کودک بازی می کنید ، به صورت شفاهی بر روی هر رنگی که قطعه را در تخته می گذارد برچسب بگذارید(نام رنگ را بگوئید) تا بارها و بارها آن را بشنود و بتواند نام رنگ را با آنچه می بیند مطابقت دهد.

مثلا پازل ماهی در تصویر را در نظر بگیرید:

بر روی لینک زیر کلیک کنید:

ویدئوی آموزش رنگ با جداسازی رنگ های متفاوت

از آنجا که در این پازل رنگی فقط ماهی بکار رفته است، کودک شما مجبور نیست روی تصاویر یا اشیاء روی پازل تمرکز کند ، بلکه می تواند فقط به رنگ ها توجه کند. پازل با شکل یکسان و رنگ متفاوت، یکی از بهترین وسایلی هست که کودک می تواند با آن رنگ‌ها را بیاموزد.

۵. از اشیاء یکسان استفاده کنید:

درک مفهوم رنگها ممکن است برای نوزادان و کودکان نوپا کمی دشوار باشد . تا کنون آنها کلمات چیزهای واقعی مانند توپ ، ماشین ، مادر ، شیر و غیره را یاد گرفته اند.

همه مواردی که آنها می توانند ببینند یا نگه  دارند و نام این اشیاء می تواند برای آنها معنا پیدا کند.

برای درک بهتر آنها از مفهوم رنگ ها ، مطمئن شوید که از دو شیء یکسان برای نشان دادن تفاوت رنگ ها استفاده می کنید.  به عنوان مثال ، یک اتومبیل قرمز و یک بلوک آبی را به فرزند خود نشان ندهید زیرا او فقط فکر می کند که شما به دلیل متفاوت بودن شی ، نام آن را متفاوت گذاشته اید.

در عوض ، از یک ماشین قرمز و یک ماشین آبی برای تشخیص تفاوت ها استفاده کنید.

این فعالیت زیر بر روی تطبیق و مرتب سازی رنگها کار می کند که اولین فعالیتهای رنگی هستند که کودک نوپا قادر به انجام آنها خواهد بود.  ما از قطعه های خانه سازی استفاده کردیم ، اما شما واقعاً می توانید از هر بلوک یا اسباب بازی ای که دارای رنگ های مختلف است استفاده کنید.

کاغذی به رنگ بلوک ها روی زمین بگذارید و از کودک بخواهید اسباب بازی خود را با کاغذ رنگی مطابقت دهد.

۶. همه چیز را با یک رنگ نامگذاری و برچسب گذاری کنید:

این به آنها کمک می کند تا به سرعت زبان و واژگان خود را بسازند.  هر چیزی که در دنیای روزمره خود می بینند رنگی دارد.  اطمینان حاصل کنید که اشیاء را با نام و رنگ آنها همانطور که می بینید نامگذاری کرده اید.

همچنین مشاهده کنید:

ویدئوی بازی تونل های رنگی

می توانید برای اولین بار که شروع به معرفی رنگ ها می کنید ،  رنگها را به تنهایی نام گذاری کنید تا با رنگ و نام اشتباه گرفته نشوند.  شگفت زده خواهید شد که کودکان چقدر سریع این مفاهیم را به دست می آورند و می فهمند که شما نام شی مدنظرتان نیست ، بلکه فقط رنگ را توصیف می کنید.

۷. رنگ با مداد رنگی و نشانگر:

رنگ آمیزی یک مهارت عالی برای کودکان نوپا برای توسعه مهارت های حرکتی ظریف و بصری است (هماهنگی دست ها و چشم ها برای انجام یک کار).  از فرزند خود بخواهید برای رنگ آمیزی روی کاغذ از مداد رنگی استفاده کند و رنگ هایی را که استفاده می کند نشان داده و نامگذاری کنید.

برای دستهای کوچک ، این مداد رنگی های انگشتی را به شدت توصیه می کنیم.  آنها برای پیچاندن انگشتان کوچک و درک بهتر از مداد رنگی مناسب هستند.  مداد رنگی لاغر(با قطر خیلی کم) یا ضخیم به کودک نوپا اجازه نمی دهد آن را به درستی نگه دارد و درنهایت زودتر خسته می شود.

۸. در محیط طبیعی خود:

بچه ها در زمینه محیط روزمره خود بهتر رنگ ها را یاد می گیرند.  رنگ های متضاد را در موارد زیر مشخص کنید:

  • زمان غذا (لوبیا سبز ، ذرت زرد ، تمشک قرمز)
  • هنگام پوشیدن (پیراهن آبی ، شلوار مشکی)
  • در زمان بازی (بلوک های قرمز ، توپ های آبی)
  • در فضای باز (آسمان آبی ، چمن سبز ، گل صورتی)

کلیک کنید بر روی ویدئوی:

آموزش رنگ با جستجو در محیط اطراف

۹. انگشت نگاری(رنگ‌انگشتی):

تجربیات حسی که در آن کودکان به طور فعال چیزها را لمس می کنند ، مزه می کنند ، می شنوند یا بو می کنند یکی از بهترین روش ها برای آموزش مفاهیم جدید به فرزندان شما است.  کودک نوپای شما دوست دارد با مالیدن دستان خود روی کاغذ با رنگ انگشت ، توانایی های هنری خود را آزمایش کند.

فقط با داشتن ۳ رنگ اصلی (آبی ، قرمز ، زرد) رنگ انگشت ، می توانید آنها را مخلوط کنید تا رنگهای ثانویه (سبز ، بنفش ، نارنجی) ایجاد شوند.

از کودک نوپایتان بخواهید دست ها و انگشتانش را روی رنگ بمالد و فقط آن را روی کاغذ بکشید.  در مورد رنگ هایی که استفاده می کنند صحبت کنید و از آنها بپرسید که رنگ دست و روی کاغذ چیست.

شما می توانید رنگ انگشتی خود را به سرعت در خانه بسازید ، که برای کودک شما ایمن و حتی خوراکی است.

فیلم زیر طریقه ی تهیه ی رنگ انگشتی را در منزل به شما آموزش میدهد:

کلیک کنید:

ویدئوی آموزش شناخت رنگ با رنگ انگشتی

۱۰. استفاده از آهنگ، شعر و فیلم:

کودکان نوپا و نوزادان عاشق شنیدن موسیقی هستند.  اعم از آهنگهای استریو ، آواز خواندن مادر ، شعرهای کودکانه ی ریتم دار ،استفاده از آهنگ ها (به ویژه با تصاویر بصری) یک راه عالی برای آموزش مفاهیم جدید به فرزند شما است.  قرار دادن کلمات در موسیقی به مفاهیم کمک می کند تا بهتر در مغز آنها بماند و به آنها شانس بیشتری برای یادگیری مهارت می دهد.

داشتن ریتم در آموزش  به فرزند شما کمک می کند تا رنگها را راحتتر به خاطر بسپارد.

مشاهده کنید ویدئوی:

آموزش ترکیب رنگ سبز با شعر

آموزش رنگ ها به زبان انگلیسی 

نتیجه:

برای آموزش رنگ به کودک خود سخت گیری نکنید. محیط اطراف کودک پراست  از گزینه ها و ایده هایی برای آموزش، فقط باید به کودک در حین بازی و لذت بردن یادآوری کرد همین...

منابع:

وب سایت teachinglittle

وب سایت munsell


مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود