برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
مهارت های زندگی برای کودک چیست؟.jpg

مهارت های زندگی چیست؟اهمیت،مزایا،معایب و 25 مهارت برای کودک پیش دبستانی

مهارت های زندگی برای بچه ها نقش شدیدی در رشد و تکامل کلی آنها دارد. این مهارت ها به آنها کمک می کند تا در کارهای مختلف زندگی به روش صحیح موفق شوند. در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد اهمیت، مزایا ، معایب و راه های بهبود مهارت زندگی برای کودک پیش دبستانی صحبت کنیم. همچنین 25 مهارت لازم و ضروری را به شما معرفی می کنیم که کودک برای زندگی با کیفیت به آن ها نیازمند است.

 مهارت های زندگی به کودکان این امکان را می دهد که به پتانسیل واقعی خود پی ببرند و با ایجاد احساس استقلال بیشتر، عزت نفس خود را بهبود بخشند.  یادگیری و تطبیق آنها همچنین می تواند توانایی تصمیم گیری آنها را برای زندگی هماهنگ با دیگران در جامعه افزایش دهد.  بنابراین، شما باید این مهارت های زندگی را در سنین پایین تر آموزش دهید، به گونه ای که برای آنها سرگرم کننده باشد.  در نهایت، به یاد داشته باشید که آموزش مهارت های زندگی به فرزندتان نیازمند تلاش، صبر، زمان و کار مداوم است. 

ایجاد مهارت های زندگی یک فرآیند مادام العمر است که باید از دوران کودکی شروع شود. 

تلقین مهارت های زندگی در کودکان به آنها کمک می کند تا گزینه ها را تجزیه و تحلیل کنند، تصمیمات منطقی بگیرند و تاثیر تصمیم خود را بر دیگران درک کنند. 

مدیریت زمان، تفکر انتقادی، مقابله با شکست و انعطاف پذیری چند مهارت زندگی هستند که کودکان باید بیاموزند تا خودآگاه، اعتماد به نفس و مسئولیت پذیر باشند. 

واگذاری وظایف سنی به کودکان از سنین پایین می تواند به آموزش مهارت های زندگی به آنها کمک کند. 

کودکان ذاتاً کنجکاو هستند تا در مورد دنیای اطراف خود بیاموزند. آنها را راهنمایی کنید تا مهارت های ضروری زندگی را با درگیر کردن آنها در فعالیت های یادگیری پر از سرگرمی بهبود دهند. 

با آماده کردن فرزندتان برای زندگی، به رشد او در بزرگسالی مستقل کمک کنید. 

به عنوان والدین، باید برخی از مهارت‌های اساسی زندگی، از جمله مهارت‌های اجتماعی، بین فردی، هماهنگی، حل مسئله و خلاقیت را به بچه‌ها القا کنید.  کودکانی که به خوبی با این مهارت‌ها آشنا هستند ممکن است در غیاب بزرگترها راحت‌تر تصمیم بگیرند، با چالش‌های روزمره روبرو شوند و موقعیت‌ها را بهتر مدیریت کنند. 

مهارت های زندگی باید از سنین پایین به کودکان آموزش داده شود. والدین باید مطمئن شوند که فرزندانشان این مهارت ها را یاد می گیرند و تمرین می کنند تا در آینده به بزرگسالانی موفق تبدیل شوند. 

مهارت های زندگی چیست؟ 

سازمان جهانی بهداشت، مهارت‌های زندگی را این‌گونه تعریف می‌کند: «گروهی از شایستگی‌های روانی اجتماعی و مهارت‌های بین‌فردی که به افراد کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری آگاهانه، حل مشکلات، تفکر انتقادی و خلاقانه، برقراری ارتباط مؤثر، ایجاد روابط سالم، همدلی با دیگران، و کنار آمدن و مدیریت زندگی‌شان.  به شیوه ای سالم و سازنده.» 

علاوه بر درس های مهم زندگی، انعطاف پذیری و سازگاری را به فرزندتان بیاموزید.  شما می توانید با دادن ابزار دقیق به فرزندتان برای رسیدگی به مسائل به طور مستقل به این هدف دست یابید، تا بتواند مشکلات را به محض اینکه پیش می آید مدیریت کند.

توانمندسازی فرزندانتان برای تقویت مهارت های زندگی به آنها کمک می کند تا تصمیمات منطقی بگیرند و یاد بگیرند که در موقعیت های مختلف چه کاری انجام دهند و چگونه آنها را انجام دهند. 

اهمیت مهارت های زندگی برای کودکان 

توسعه مهارت های زندگی یک فرآیند مادام العمر است و به افراد کمک می کند رشد کنند، بالغ شوند و به موفقیت برسند. ایجاد مهارت های ضروری زندگی، تمرینی است که به کودکان کمک می کند تا قضاوت صحیح و عادات خوب را پرورش دهند. مهارت های زندگی همچنین به رشد شخصیت، استعدادها و توانایی های ذهنی و جسمی کودکان کمک می کند.  در زندگی روزمره، داشتن مهارت های زندگی به کودکان کمک می کند راه های مختلفی برای حل مسائل پیدا کنید. 

✔ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس. 

✔تجزیه و تحلیل گزینه ها 

✔احساس خودآگاهی بیشتری در خود ایجاد کنید. 

✔از دیگران قدردانی کنید و همدلی ایجاد کنید. 

✔تصمیمات بهتری بگیرید. 

✔تأثیر اعمال آنها را تشخیص دهید. 

✔مسئولیت پذیر شود. 

✔بهبود خودتنظیمی 

✔از رفتارهای منفی و پرخطر جلوگیری کنید. 

✔مهارت های ضروری زندگی برای کودکان 

25 مهارت زندگی ضروری که باید والدین به فرزندان خود بیاموزند

1. مهارت پرورش استقلال 

برای اینکه به کودکان اجازه دهید استقلال خود را ایجاد کنند، به آنها اجازه دهید تا چند چیز را خودشان بفهمند و به آنها فرصت دهید تا وظایف و فعالیت ها را بدون کمک انجام دهند. این به ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس کمک می کند و آنها را تشویق می کند تا کارهای ساده را بدون کمک انجام دهند و به خود متکی باشند.برای کمک به پرورش این مهارت در فرزندتان، می توانید از پست زیر بازدید کنید. فقط کافیست بر روی عبارت زیر کلیک کنید:

11 راهکار آسان برای تقویت استقلال و اعتماد بنفس کودک پیش دبستانی

2. مهارت تصمیم گیری 

تصمیم گیری مناسب یک مهارت ضروری زندگی است که هر کودکی باید از سنین پایین یاد بگیرد و تمرین کند. به عنوان مثال، به کودک خود اجازه دهید بین انواع مختلف لباس، اسباب بازی، غذا و بازی یکی را انتخاب کند. تشویق فرزندتان به درک نتایج انتخاب هایش می تواند توانایی های خود مدیریتی او را بهبود بخشد. فرزندتان را در این فرآیند راهنمایی کنید تا به او کمک کنید قبل از هر تصمیمی، جوانب مثبت و منفی را بسنجید. همچنین به آنها اجازه دهید هنگام تصمیم گیری اشتباه کنند و از طریق تمرین یاد بگیرند. برای تقویت مهارت تصمیم گیری در کودک به مقاله زیر در مام پلاس مراجعه کنید.

آموزش مهارت توانایی تصمیم گیری به کودک پیش دبستانی

3. مهارت دفاع از خود 

مهارت های دفاع شخصی به کودک کمک می کند تا اعتماد به نفس و قدرت درونی خود را به دست آورد و در زندگی خود به او خدمت کند. دفاع شخصی فقط محافظت از خود در برابر نیروی فیزیکی نیست. در عوض، شامل فعال بودن برای جلوگیری از مشکلات و استفاده از قاطعیت برای پاسخ به قلدری است.  همچنین به کودکان می آموزد که چگونه موقعیت های خطرناک را شناسایی کنند، آنها را ارزیابی کنند و سپس با آنها رفتار کنند. 

آموزش مهارت خود مراقبتی در کودکان

4. مهارت درک دیدگاه شخص دیگر 

هنگامی که کودک شما موقعیت دشواری را که خود یا دوستانش با آن مواجه شده است توضیح می دهد، کودک را تشویق کنید که از دیدگاه شخص دیگری به سناریو نگاه کند. واکنش های عاطفی افراد در موقعیت های مختلف را به کودک خود بیاموزید. این می‌تواند مهارت‌های حل مشکل و توانایی درک افراد اطرافشان را بهبود بخشد.

5. مهارت صحبت با غریبه ها 

همانطور که فرزند کوچک شما بزرگ می شود، با افراد مختلفی از جمله معلمان، همکلاسی ها، رانندگان اتوبوس و مغازه داران آشنا می شود. مهارت های اجتماعی را در فرزندان خود پرورش دهید.  به فرزندتان بیاموزید که چگونه با غریبه ها صحبت کند و خودش را توضیح دهد.  این به بهبود مهارت های ارتباطی و شنیداری آنها کمک می کند و آنها را اجتماعی تر می کند.  به فرزندتان توضیح دهید که همه غریبه ها بد نیستند و باید با مردم رفتار دوستانه ای داشته باشند، در عین حال بدانید که باید فاصله ایمن را رعایت کنند و با همه هم خیلی دوست نباشند. 

آموزش مهارت های برقراری ارتباط به کودک پیش دبستانی

6. مهارت مدیریت زمان

مدیریت زمان مهارتی است که به کودکان در هر فعالیتی که انجام می دهند کمک می کند.  به آنها می آموزد که بین کار مهم و فوری تفاوت قائل شوند و وظایف خود را اولویت بندی کنند. 

7. مهارت مقابله با شکست 

شکست بخشی از زندگی است و به هر فردی کمک می کند تا درس های زندگی را بیاموزد.  به یاد داشته باشید که هر بار که فرزندتان احساس می کند کنار گذاشته شده یا در کاری کوتاهی کرده، برای آرام کردن او حاضر نخواهید شد.  کارشناسان می گویند واکنش کودکان به ناامیدی متفاوت است.  در حالی که برخی ممکن است ساکت، بدخلق یا لجباز شوند، برخی دیگر ممکن است به سرعت دچار عصبانیت شوند.  بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که مقابله با ناامیدی نیز می تواند برای بزرگسالان چالش برانگیز باشد.

تاب آوری مشکلات(تحمل شکست)

به کودک خود بفهمانید که شکست بخشی از فرآیند یادگیری

 است و به او بیاموزید که شکست های خود را بپذیرد.  به کودکان توضیح دهید که شکست یک فرد را تعریف نمی کند و اینکه چگونه افراد با شکست ها کنار می آیند و از آن شکست، قوی تر بیرون می آیند مهم است. 

8. مهارت تفکر انتقادی 

تفکر انتقادی یکی از مهارت های ضروری است که هر کودکی باید یاد بگیرد.  تفکر انتقادی به فرد کمک می‌کند اطلاعات را تجزیه و تحلیل و جذب کند، موقعیت‌ها را مقایسه کند، به چیزها از زوایای مختلف نگاه کند و استنتاج کند. 

برای رشد تفکر انتقادی در کودکان، فرصت‌هایی را برای آن‌ها فراهم کنید تا بازی‌هایی انجام دهند که شامل تفکر انتقادی است، به فرزندتان اجازه می‌دهد تا مشکلات خود را حل کند، به او بیاموزید که در مورد پاسخ‌های خود تأمل کند، سؤالات باز بپرسد و آنها را تشویق کنید تا به چیزهای جدید فکر کنند.  راه های مختلف. 

آموزش تفکر انتقادی به کودک پیش دبستانی

9. مهارت مواجهه با چالش ها 

وقتی کودک یاد بگیرد که چگونه با نگرش مثبت به چالش ها بپردازد، می تواند بزرگسالی قوی شود.  بنابراین فرزندتان را تشویق کنید تا چیزهای جدید و متفاوتی را امتحان کند.  می توانید به آنها اجازه دهید که با یادگیری نحوه دوچرخه سواری یا بالا رفتن از درخت شروع کنند.  به فرزندتان اجازه دهید چالش های خود را انتخاب کند، با شکست مواجه شود، از شکست برگردد و به تلاش ادامه دهد.  پذیرش چالش ها به ایجاد اعتماد به نفس و نگرش هرگز تسلیم نشدن در آنها کمک می کند. 

10. مهارت انعطاف پذیری 

تاب آوری مهارت مهمی است که باید به کودک خود بیاموزید.  این را می توان با تغذیه نکردن دائمی راه حل ها به کودک، بلکه با اجازه دادن به آنها برای درک یک مشکل، فکر کردن در مورد آنچه که می تواند انجام دهد و آن را به طور مستقل حل کند، توسعه داد.  اطمینان حاصل کنید که کودک شما انعطاف کافی برای سازگاری با انواع مختلف تغییرات و محیط ها را دارد.  اطمینان حاصل کنید که کودک شما به اندازه کافی انعطاف پذیر است تا بتواند با انواع مختلف تغییرات و محیط ها سازگار شود.  

اهمیت آموزش مهارت های تاب آوری _شکست _به کودک و10 راه تقویت آن

11. مهارت بودجه بندی و مدیریت پول و اسکناس

پولدار بودن یک مهارت حیاتی است که هر فردی باید داشته باشد.  به کودک خود در مورد مدیریت پول، نحوه خرج کردن مسئولانه و سرمایه گذاری برای آینده خود در سنین پایین آموزش دهید. 

می توانید پانزده روز یک بار یا ماهی یک بار مقدار مشخصی پول جیبی به فرزندتان بدهید.  اگر فرزندتان می‌خواهد چیزی گران‌قیمت بخرد، از او بخواهید پولش را پس انداز کند و آن را بخرد.  این عمل به او اطمینان می دهد که بودجه خود را برنامه ریزی کند، قبل از خرج کردن پس انداز می کند و در خریدهای غیرمنتظره افراط نمی کند. 

آموزش مفهوم واهمیت پول و پس انداز به کودک و نوجوان

12. مهارت سلامت و بهداشت خوب 

آموزش اهمیت سلامت و بهداشت فردی از سنین بسیار پایین به فرزندتان حیاتی است.  اهمیت مسواک زدن دو بار در روز، شستن دست ها، حمام کردن و تغذیه سالم را به آنها بیاموزید.

همچنین، در مورد انواع مختلف غذا بر اساس علایق کودکتان صحبت کنید.  به عنوان مثال، اگر کودک شما دوست دارد از موهای خود مراقبت کند، در مورد غذاهای حاوی پروتئین و پتاسیم صحبت کنید.  اگر کودک شما فعالیت بدنی و ورزش را دوست دارد، در مورد غذاهایی صحبت کنید که ثبات و استقامت را افزایش می دهند. 

آموزش بهداشت دهان و دندان

آموزش بهداشت و شستن دست ها به کودک پیش دبستانی و مهد

13. مهارت درمان زخم یا یادگیری کمک های اولیه

این امکان وجود ندارد که شما هر بار در کنار فرزندتان باشید.  به کودک خود اجازه دهید در مواقع اضطراری از خود مراقبت کند.  برای اطمینان از اینکه کودک شما با دیدن زخم مضطرب نمی شود، از واکنش بیش از حد خود اجتناب کنید.  به کودک بگویید که جعبه کمک های اولیه کجاست و چگونه زخم ها و بریدگی ها را درمان کند.

به کودک خود بیاموزید که ناحیه مورد نظر را با یک پارچه تمیز فشار دهد، محل برش را زیر آب شیر نگه دارد، آن را با صابون ملایم بشویید، با یک پد پنبه ای پماد بمالد و زخم را با باند، گاز یا نوار چسب بپوشاند. 

14. مهارت پختن غذا 

از فرزندتان بخواهید در تهیه غذا به شما کمک کند.  می‌توانید چند کار مانند خرد کردن سبزیجات و میوه‌ها، زدن مربا یا کره روی یک تکه نان، یا قرار دادن سبزیجات خرد شده در یک کاسه برای تهیه سالاد، را به کودکتان بسپارید.

تهیه وعده های غذایی ساده و کمک به شما در آشپزخانه به او کمک می کند عادات غذایی سالم را بشناسد و بیاموزد که مستقل باشد. 

15. مهارت شستن لباس

آموزش شستن لباس‌ها به فرزندانتان، بار شما را کاهش می‌دهد و عادت‌های مسئولانه را در آنها ایجاد می‌کند.  کودکان خردسال می توانند در جفت کردن جوراب ها و گذاشتن لباس های کثیف در سبد لباس کمک کنند، در حالی که به کودکان بزرگتر می توان نحوه استفاده از ماشین لباسشویی، اندازه گیری مقدار مناسب مواد شوینده، آویزان کردن لباس ها را برای خشک کردن و تا کردن لباس ها آموزش داد.

16. مهارت بسته بندی هدیه 

بسته بندی یک هدیه به رشد مهارت های تفکر خلاق کودک کمک می کند و به او کمک می کند تا تکنیک های مختلف بسته بندی را بیاموزد.  می توانید به آنها کاغذ و نوار بدهید و از آنها بخواهید در مناسبت های خاص برای دوستان یا پدربزرگ و مادربزرگشان هدایایی بپیچند.  بسته بندی هدیه همچنین راهی عالی برای بهبود مهارت های حرکتی و هماهنگی چشم و دست فرزندتان است. 

17. مهارت باغبانی و مراقبت از گیاهان

به فرزندتان اجازه دهید در باغ به شما کمک کند و درباره گل ها، میوه ها و سبزیجات مختلف بیاموزد.  کودکان خردسال را تشویق کنید که به طور منظم گیاهان را آبیاری کنند، در حالی که بچه های بزرگتر می توانند تحت نظارت درگیر علفهای هرز و چمن زنی شوند. با معرفی گیاهان و قسمت های مختلف گیاه،همچنین می‌توانید آن‌ها را با برخی از فعالیت‌های باغبانی سرگرم‌کننده و خلاقانه یا ایده‌های باغچه آشنا کنید. 

18. مهارت مراقبت از حیوانات خانگی 

داشتن حیوانات خانگی در خانه به کودک شما کمک می کند که همدلی کند و یاد بگیرد که چگونه مراقب و مسئولیت پذیر باشد.  فرزندتان می تواند به شما کمک کند قفس ها را تمیز کنید، غذا درست کنید، حیوانات خانگی را برای پیاده روی بیرون ببرید وجای خواب را برای آنها آماده کنید. 

19. مهارت سواد دیجیتال 

کودکان این نسل زمان قابل توجهی را با وسایل دیجیتالی می گذرانند.  بنابراین ضروری است که چند قانون را تقویت کنیم تا به آنها کمک کنیم تا با خیال راحت در دنیای دیجیتال حرکت کنند.  اول، به فرزندتان اجازه دهید تا از وب عاقلانه و با دلیل موجه استفاده کند.  دوم، نحوه استفاده ایمن و مسئولانه از اینترنت را به آنها آموزش دهید. 

20. مهارت نظافت و انجام کارهای خانه

مشارکت دادن کودکان در فعالیت های نظافتی چالش برانگیز است.  از آنها بخواهید که اتاقشان را تمیز نگه دارند، تختشان را مرتب کنند و میزشان را مرتب کنند.  همچنین می توانید از آنها بخواهید که به شما کمک کنند تا میز ناهارخوری را برای یک وعده غذایی بچینید یا بعد از غذا ظروف را تمیز کنند.  یادگیری نحوه انجام کارهای خانه به کودکان کمک می کند مسئولیت های خود را درک کنند و مستقل شوند. 

21. مهارت استقلال در آماده شدن 

ضروری است که به فرزندتان اجازه دهید خودش آماده شود.  اجازه دهید لباس خود را برای روز انتخاب کنند و به تنهایی آن را بپوشند.  به آنها بیاموزید که چگونه قبل از مدرسه مسواک بزنند، حمام کنند و موهای خود را شانه کنند.  اینها مهارت های اساسی هستند که هر کودکی باید از سنین پایین بیاموزد. 

22. مهارت آداب سفره 

آداب اولیه سفره، مانند استفاده از چاقو و چنگال هنگام غذا خوردن، شستن دست‌ها قبل از غذا و خوردن با دهان بسته را به فرزندتان بیاموزید.  همچنین می توانید به کودک خود یاد دهید که چگونه در رستوران رفتار کند و چگونه غذا سفارش دهد.

23. مهارت شنا کردن 

شنا یکی از مهارت های ضروری زندگی کودکان است.  این کار به طرق مختلف، هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی به کودکان کمک می کند و به آنها کمک می کند اعتماد به نفس ایجاد کنند.  شنا همچنین یک راه عالی برای آموزش ایمنی به کودکان و بهبود استقامت آنها است. 

24. مهارت استفاده از نقشه ها 

کودک خود را با مسیرهای اطراف شهر آشنا کنید و به او کمک کنید مسیرهای مختلف را از طریق مکان های دیدنی به خاطر بسپارد.  همچنین می توانید از فرزندتان بخواهید که هر بار که بیرون می روید شما را به خانه هدایت کند تا مطمئن شوید که مسیر را به خاطر می آورد.  نحوه خواندن نقشه و استفاده از GPS را به آنها آموزش دهید. 

25. مهارت مسافرت کردن 

مهم است که کودک شما اصول اولیه سفر را بداند.  از حمل‌ونقل عمومی گرفته تا دوچرخه‌سواری، مطمئن شوید که فرزندتان به خوبی در نحوه رفتن از یک مکان به مکان دیگر آگاه است.  به عنوان مثال، نحوه خرید بلیط اتوبوس یا بلیط مترو را به آنها آموزش دهید و توضیح دهید که کدام مترو یا اتوبوس به خانه شما منتهی می شود. 

چک لیست مهارت های زندگی برای کودکان 

آیا می خواهید فرزندتان برای رویارویی با دنیای واقعی آماده شود و به یک بزرگسال مستقل تبدیل شود؟  با این توانایی های سنی خاص به آنها کمک کنید. 

مهارت زندگی برای سنین 2 و 3 

1. دست و صورت را بشوید .

2. با کمک، موها را شانه کند .

3. با کمک، مسواک بزند. 

4. اسباب بازی ها را مرتب کند.

5. لباس های کثیف را در سبد لباسشویی قرار دهد.

مهارت های زندگی برای سنین 4 تا 7 سال 

1. بشقاب ها را بعد از غذا بشوید. 

2. در چیدن میز غذا کمک کند.

3. دست بدهد و با احترام به دیگران سلام کند. 

4. با استفاده از زنگ هشدار بیدار شود. 

5. اهمیت پول را درک کند.

6. اسباب بازی ها را مرتب کند .

7. به مرتب کردن اتاق نشیمن کمک کند .

8. گیاهان را آبیاری کند.

9. تخت را مرتب کند.

10. با کمک،اتاق را گردگیری و تمیز کند. 

11. کمک به مامان و بابا در آشپزخانه. 

12. بعد از حمام حوله ها را روی چوب لباسی آویزان کند. 

13. کمک در تا کردن لباس ها. 

14. به غذا دادن به حیوانات خانگی کمک کند.

15. مسواک بزند و دست ها را بشوید.

مهارت های زندگی برای سنین 8 تا 12 سال 

1. حل تعارض 

2. سازش را یاد بگیرد. 

3. رفتار مناسب با توجه به محیط را درک کند.

4. ساعت را بخواند. 

5. انجام به موقع تکالیف. 

6. شناخت هزینه ها و پس انداز .

7. وسایل را مرتب کند و اتاق را مرتب نگه دارد. 

8. به شستن ماشین کمک کند.

9. در کار حیاط کمک کند. 

10. دوچرخه‌ها را نگهداری کند، مانند پرکردن هوا در لاستیک‌ها و مالیدن روغن به قسمت‌هایی که صدای جیر جیر می دهند.

11. ظرف هایش را بشورد. 

12. از ماشین لباسشویی استفاده کند. 

13. لباس ها را آویزان و تا کند .

14. بتواند جارو برقی بکشد و گردگیری کند.

15. با کمک، دستشویی را تمیز کند .

16. بتواند زباله ها را دم در بگذارد. 

17. ناخن ها را کوتاه کند. 

18. کمک های اولیه را بشناسد. 

19. وظایف را اولویت بندی کند. 

20. هنگام تصمیم گیری، فهرستی از مزایا و معایب ایجاد کند.

چک لیست مهارت های خودمراقبتی کودک

سوالات متداول در مورد مهارت زندگی کودک پیش دبستانی

1. مدارس چگونه می توانند آموزش مهارت های زندگی را در برنامه درسی خود بگنجانند؟ 

مدارس می توانند با ارائه کلاس هایی که مهارت های عملی مانند مدیریت مالی، مدیریت زمان، ارتباطات و تصمیم گیری را آموزش می دهند، آموزش مهارت های زندگی را در برنامه درسی خود ادغام کنند.  مدارس همچنین می توانند کودکان را به مشارکت در کار داوطلبانه و کارآموزی تشویق کنند تا توانایی های بین فردی و مشارکت را در آن ها را توسعه دهند. 

2. چگونه والدین می توانند فرزندان خود را برای یادگیری مهارت های زندگی تشویق کنند؟ 

والدین می توانند الگوی خوبی برای فرزندان خود در آموزش مهارت های زندگی باشند، انگیزه یادگیری مهارت های زندگی را برانگیزند و محیطی حمایت کننده و تشویق کننده به آنها بدهند و آنها را در فعالیت هایی که نیاز به مهارت های زندگی در زندگی روزمره خود دارند، شرکت دهند.

3. چگونه آموزش مهارت های زندگی می تواند به ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس کودکان کمک کند؟ 

دانش و تجربه مهارت های عملی به دست آمده از آموزش مهارت های زندگی می تواند به ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس کودکان کمک کند.  چنین آموزش هایی به آنها فرصت هایی برای حل مشکلات، تصمیم گیری و مقابله با موقعیت های واقعی زندگی به تنهایی فراهم می کند.  بنابراین، باعث می شود کودکان احساس شایستگی و توانایی بیشتری داشته باشند. 

4. برخی از مهارت های اساسی مدیریت مالی که کودکان باید یاد بگیرند چیست؟ 

بودجه بندی، پس انداز و رسیدگی دقیق به مخارج، چند مورد از مهارت های اساسی مدیریت مالی است که کودکان باید کسب کنند.  برای کودکان مهم است که از تعیین اهداف مالی و اصول سرمایه گذاری آگاهی داشته باشند.

5. چگونه کودکان می توانند مهارت های حل مسئله را بیاموزند؟ 

کودکان می توانند مهارت های حل مسئله را از طریق مثال های عملی، مانند بازی های پازل، خواندن کتاب های الهام بخش، و به کار بردن مهارت های آموخته شده در موقعیت های واقعی بیاموزند.  همچنین می‌توانید با فراهم کردن فرصت‌هایی برای حل مشکلات، تصمیم‌گیری و غلبه بر چالش‌ها به فرزندانتان کمک کنید تا مهارت‌های حل مسئله را بهبود دهند. 


برچسب ها

فائزه جرفی

فائزه جرفی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود