برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
آموزش مفهوم پول و پس انداز.jpg

آموزش مفهوم واهمیت پول و پس انداز به کودک و نوجوان

آموزش مفهوم پول و سواد مالی به کودک در آینده اقتصادی او تاثیر بسزایی دارد. اگر کودک شما با مفهوم پول و پس انداز و اهمیت آن به درستی آشنا نباشد، در آینده مشکلات اقتصادی زیادی پیدا میکند. در این مقاله روش هایی به شما معرفی میشود تا این مفاهیم را راحت تر به کودک آموزش دهید.

 کودکان از دوران کودکی شروع به یادگیری مفهوم پول و اسکناس می کنند. به گفته دانشمندان کودک،در سن 7 سالگی، اکثر بچه ها ارزش پول، مفهوم اساسی رضایتمندی دیرهنگام و اینکه تصمیمات خاصی ممکن است در آینده برای آنها مشکل ایجاد کند را درک می کنند.

 در واقع، تحقیقات نشان می دهد که از دست دادن آموزش مالی اولیه می تواند در آینده مضر باشد. بیش از نیمی (51٪) از کسانی که در دوران کودکی آموزش مالی دریافت کرده اند، پس انداز نقدی قابل قبولی در یک حساب پس انداز دارند .40 درصد از کسانی که آموزش مالی دریافت نکرده‌اند، گفته‌اند که اصلا پس‌اندازی ندارند و نمی‌توانند پس‌انداز کنند.

 چرا آموزش مفهوم پول و اسکناس به بچه ها مهم است؟

 پول نقش بسیار زیادی در زندگی ما دارد و می تواند بر روابط و رفاه عمومی ما تأثیر بگذارد. آموزش مفهوم پول به بچه ها آنها را به اعتماد به نفس و دانش و مهارت هایی مجهز می کند تا بتوانند پول خود را به طور مؤثر در حال حاضر و در آینده مدیریت کنند. ایجاد عادات خوب پولی یک مهارت حیاتی است که کودکان برای رشد در دنیای امروز به آن نیاز دارند. این مهارت برای رفاه آنها حیاتی است زیرا به امن تر کردن آینده آنها کمک می کند. بنابراین، هر چه زودتر شروع به آموزش پول به بچه ها کنید، آنها زودتر می توانند مهارت های مدیریت پول خود را تقویت کنند.

 صحبت در مورد پول چگونه کمک می کند؟

 مانند هر چیزی که به فرزندان خود آموزش می دهید، مهم است که آموزش را به روشی مناسب سن و به گونه ای انجام دهید که به آنها کمک کند تا دانش کسب کنند. دانستن اینکه چگونه با فرزندان خود در مورد پول صحبت کنید بسیار مهم است، بنابراین با اطمینان از اینکه به سوالات رایجی که بچه ها در مورد پول می پرسند مجهز هستید، شروع کنید. در کنار آن، اصطلاحات و عبارات کلیدی مالی را که در زندگی روزمره خود با آنها مواجه خواهند شد، از کارت عابر گرفته تا تورم و بازار سهام توضیح دهید. همه این عناصر به داشتن سواد مالی فرزند شما کمک می کند.

 در مورد پول چه چیزی باید به فرزندم بیاموزم؟

 کلید درک موفقیت آمیز ، استفاده از روش های مناسب سن برای انتقال اطلاعات است. آنچه برای یک یادگیرنده در سال های اولیه کار می کند برای نوجوانان پیش از نوجوانی کار نمی کند و آنچه برای آنها مفید است برای نوجوانان کار نمی کند. در اینجا قرار هست چیزی را یاد بگیرید که باید در هر سنی بدانید.

 5 تا 7 سال

 از سن 5 تا 7 سالگی، فرزندان شما احتمالاً درک عمیق تری از اعداد و یادگیری در مورد پول را در مدرسه شروع می کنند. این سن بسیار خوبی برای شروع پیشرفت درک آنها از مدیریت مالی است.

 7 تا 11 سال

 بین سنین 7 تا 11 سالگی، اکثر کودکان برای اولین بار مصرف کننده می شوند و شروع به درک تفاوت بین خواسته ها و نیازهای خود می کنند. بنابراین زمان ایده آلی است که آنها را تشویق کنید تا به فکر رسیدن به برخی از "خواسته های" خود از طریق پس انداز و کسب درآمد باشند.

 افراد 11 تا 14 ساله

 از سن 11 تا 14 سالگی، بچه ها معمولاً شروع به استقلال بیشتر می کنند و شما می توانید با تشویق آنها به مسئولیت انتخاب های خرج کردن و پس انداز خود از آنها حمایت کنید.

 14 تا 16 سال

 وقتی کودک نوجوان می شود، تمایلات بزرگتر و گران تری دارد و پول برای او اهمیت بیشتری پیدا می کند، بنابراین آموزش مدیریت پول به نوجوانان مهم است.

 راه هایی برای آموزش پول و اسکناس به بچه ها

 راه های زیادی برای آموزش پول و اسکناس به بچه ها و شروع گفتگوهای معنادار در مورد پول، بودجه و پس انداز وجود دارد.

 5 تا 7 سال

 کارت های اعتباری پول را معرفی کنید.

 می توانید از 6 سالگی برای فرزندتان یک حساب بانکی باز کنید یا به او جایی را نشان بدهید تا پولش را آنجا ذخیره کند. سپس می‌توانید پول تو جیبی فرزندتان را به کارت بانکی او واریز کنید. بنابراین کودک پول خود را دارد که می‌تواند خرج یا پس‌انداز کند. این فرصتی عالی برای والدین فراهم می کند تا در مورد اینکه بچه ها فکر می کنند پول از کجا می آید و چگونه به دست می آید، بحث کنند. می توانید بچه ها را بر روی هدف پس انداز کردن تمرکز دهید، بنابراین آنها به طور خودکار هر هفته مقداری از کمک هزینه خود را پس انداز می کنند.

 سکه جمع کنید و کودک را با پول آشنا کنید.

 ممکن است ما در جامعه‌ای زندگی کنیم که به طور فزاینده‌ای بدون پول نقد پرداخت ها انجام می‌شود، اما کودکان هنوز باید تجربه کار با پول نقد را کسب کنند. به کودک خود یک قلک یا حتی یک کوزه تمیز بدهید، تا او بتواند شروع به جمع آوری سکه برای گذاشتن در آن کند. این یک راه عالی است برای اطمینان از اینکه آنها می توانند سکه ها را بشناسند و بشمارند، در عین حال آنها را با پس انداز آشنا می کنیم. کودکان را تشویق کنید تا شیشه را تا انتها با سکه پر کنند، و آنها از تماشای افزایش پس انداز خود در مقابل چشمانشان لذت خواهند برد. هنگامی که کودک ظرف را پر کرد، پول را به حساب کارت اعتباری منتقل کنید، و از کودک بخواهید کار را ادامه دهد.

 کودکان را با اصول پول واسکناس آشنا کنید

 مقدمه مهم دیگر برای سواد مالی، توضیح این است که پول از کجا می آید. آموزش این امر به کودکان نه تنها به آنها کمک می کند تا نحوه کسب درآمد را درک کنند، بلکه تصویر بزرگتری از دنیای مالی را نیز درک می کنند.

 کمک به خیریه و افراد نیازمند

 کودکان اغلب از کمک به افراد دیگر لذت می برند، بنابراین احتمالاً از ایده اهدای کمک به خیریه خوششان می آید. این کار علاوه بر اینکه کار خوبی است، ارزش پول را نیز به آنها نشان می‌دهد و اینکه چگونه می‌تواند به افراد کمک کند. از طرف دیگر، می‌توانید چند سکه به فرزندتان بدهید که آنها را در یک قلک خیریه بگذارد و به طور خلاصه توضیح دهید که خیریه‌ای که به آن کمک می‌کند چگونه این پول ها را به دست مردم میرساند. آنها همچنین می توانند لباس ها و اسباب بازی های قدیمی را به یک موسسه خیریه محلی یا افراد نیازمند اهدا کنند یا چند چیز کوچک اضافی را در سوپرمارکت انتخاب کنند و همراه وسایل قرار دهند. با اینکار می توانند ببینید که با پولی که خودشان پس انداز کرده اند چه کمکی میتوان کرد.

 پرداخت هزینه خرید

 بچه‌ها باید بدانند که چگونه برای خرید چیزی باید پول پرداخت کنند، چه کشیدن کارت یا پرداخت پول نقد. به آن‌ها کمک کنید مهارت‌های پولی را تمرین کنند و یاد بگیرند که پرداخت برای خرید چیزی چگونه است، با نشان دادن نحوه انجام معامله. فرزندان خود را در فرآیند پرداخت برای یک کالا راهنمایی کنید و از آنها بخواهید از پول نقد در فروشگاه استفاده کنند تا ارزش خرید را درک کنند و اگر هم کارتی خرید میکنند باید چه مراحلی را طی کنند.

 7 تا 11 سال

 اجازه دهید کنترل مخارج خود را در دست بگیرند

 دادن پول به فرزندان خود برای خرج کردن بهترین راه برای شروع آموزش مالی آنهاست. امروزه، بیشتر خریدها با کارت انجام می شود، بنابراین منطقی است که کودکان شروع به یادگیری نحوه پرداخت کارت کنند. کمک هزینه ای را به حساب کودک خود واریز کنید و او را تشویق کنید که از کارت برای پرداخت و خرید خود استفاده کند. سپس به کودک بیاموزید که چگونه باقی پول خود را بررسی کند و مخارج را چک کند. فقط در این مورد مراقب باشید که چه میزان پول به کارت فرزندتان انتقال میدهید. مراقب باشید که به اندازه و طبق نیاز کودک پول در کارتش موجود باشد یا حتی یک مقدار کمتر، جهت ترغیب کودک به اینکه مخارجش را مدیریت کند.

 یادگیری تفاوت بین خواسته و نیاز

 با فرزندانتان صحبت کنید که در مقایسه با نیاز به غذا و جایی برای زندگی، داشتن چیزی مانند یک جفت کفش ورزشی یا بستنی جدید به چه معناست. شما می توانید از این مورد به عنوان پایه صحبت در مورد بودجه بندی و کمک به آنها در درک انتخاب هزینه ها استفاده کنید: اگر تصمیم به خرید چیزی داشته باشیم، ممکن است مجبور باشیم از خرید چیزهای دیگر بگذریم. شما همچنین می توانید این موضوع را با رابطه بین کار و درآمد مرتبط کنید.

 به کودک،انگیزه پس انداز بدهید

رضایتمندی دیرهنگام خواسته ها، چیزی است که بسیاری از کودکان با آن دست و پنجه نرم می کنند. کمک به آنها در درک پس انداز می تواند فواید بسیاری از دست نیافتن فوری به آنچه می خواهند را به آنها نشان دهد. چه آنها یک جفت کفش کتانی، کتاب یا اسکوتر جدید بخواهند، آنها را تشویق کنید تا برای خود یک هدف پس انداز تعیین کنند و بررسی کنند که چقدر طول می کشد تا کالای مورد نظر خود را بخرند. 

 به کودک،کمیسیون کار بدهید

 روش دیگر برای والدینی که ترجیح می دهند از سیستم کمک هزینه استفاده نکنند، کمیسیون است. به جای اینکه به فرزندتان کمک هزینه معینی بدهید، بر اساس ارزش انجام یک کار خاص، برای کارهای خانه و خانه به او کمیسیون بدهید. هنگامی که دریابید چگونه به بچه ها در مورد پول آموزش دهید، این رویکرد می تواند به بچه ها کمک کند تا درک بهتری از نحوه کسب درآمد داشته باشند و روزی آنها را برای یک شغل یا حرفه آماده کنند.

 بازی های پولی انجام دهید

 

بازی‌های پولی و بازی‌های ویدیویی راهی سرگرم‌کننده و جذاب برای مشارکت دادن بچه‌ها در آموزش مالی هستند. شروع مکالمات را آسان‌تر می‌کند، سؤالاتی را ایجاد می‌کند و به حفظ پیام‌های مالی کلیدی کمک می‌کند.  

 به کودکان اجازه ندهید که خریدهای ناگهانی انجام دهند

 خریدهای ناگهانی برای بیشتر بزرگسالان یک چالش است، بنابراین به کودک خود کمک کنید تا یاد بگیرد که چگونه به خریدهای فوری از سنین پایین نه بگوید. اگر فرزند شما چیزی را در فروشگاه مواد غذایی می خواهد یا می خواهد پیراهن جدیدی بخرد چون آن را در فروشگاه دیده است، از آن به عنوان فرصتی برای صحبت با او در مورد تصمیم گیری های فوری استفاده کنید.

 افراد 11 تا 14 ساله

 با فرزندتان بودجه تعیین کنید

 کودکان بزرگتر و نوجوانان می توانند شروع به یادگیری نحوه زندگی در حد توان خود کنند. به آنها کمک کنید تا بودجه ای را برای نحوه خرج کردن کمک هزینه خود تعیین کنند و در عین حال در مورد آنچه که انتظار دارید کمک هزینه آنها را پوشش دهد صحبت کنید. مطمئن شوید که آنها درک می کنند که اگر برای چیزی بیش از حد خرج کنند، پولی برای خرید چیزهای دیگر نخواهند داشت و شما آنها را نجات نخواهید داد.

 تبلیغات و کلاهبرداری

 هر روز، فرزندان شما با تبلیغات بمباران می‌شوند و خواه متوجه شوند چه نشوند، به احتمال زیاد در رسانه‌های اجتماعی هدف قرار می‌گیرند. ایده خوبی است که با فرزندان خود در مورد ترفیع های پولی، تبلیغات و نحوه کار آنها صحبت کنید تا به آنها کمک کنید تا تصمیمات آگاهانه تری در مورد اینکه پول خود را برای چه چیزی خرج می کنند، بگیرند. همچنین می توانید از این موضوع به عنوان فرصتی برای گپ زدن با آنها در مورد خطر کلاهبرداران استفاده کنید.

 آنها را تشویق کنید تا کارآفرین شوند

 در دنیای امروز، بچه ها فرصت های بیشتری برای شروع به درآمدزایی دارند. روحیه کارآفرینی فرزندتان را با کمک به او در فروش آنلاین، راه‌اندازی وبلاگ برای خود یا راه‌اندازی یک غرفه کلاسیک نوشیدنی در صورت امکان تشویق کنید. تمرین مهارت های تجاری و آموزش پول به بچه ها برای سال های آینده برای آنها مفید خواهد بود.

 رده سنی 14 تا 16 سال

کودک را به یک مصرف کننده انتقادی تبدیل کنید

 نوجوانان در سنی هستند که شروع به فکر کردن بیشتر به آنچه می خرند دارند. با توضیح اینکه چگونه می توانند یک معامله خوب را تشخیص دهند، به آنها کمک کنید تا به یک مصرف کننده مهم تبدیل شوند. آنها را تشویق کنید به جای خرید اولین چیزی که می بینند، نرخ ها را مقایسه کنند و چاپ کوچک قیمت را بخوانند.

 پس انداز را افزایش دهید

 تنها چند سال باقی مانده است تا نوجوان شما به دانشگاه برود، بخواهد اولین ماشین خود را بخرد یا به مکانی برای خودش نقل مکان کند. از طرف دیگر، او ممکن است اهداف فوری تری در ذهن داشته باشند، مانند بلیط فوتبال یا برخی لباس های جدید. به هر چیزی که آنها توجه دارند، اکنون زمان ایده آلی است تا آنها با پس انداز برای آینده را خود شروع کنند.  

 در مورد بدهی ها و کارت های اعتباری بحث کنید

 مهم است که به نوجوان خود کمک کنید تا بفهمد قرض گرفتن پول چیست و عواقب عدم بازپرداخت آن چیست. با آنها در مورد انواع مختلف اعتبار صحبت کنید و اگر پولی به آنها قرض می دهید، مطمئن شوید که آنها آن را پس می دهند تا تفاوت بین هدیه و وام را یاد بگیرند. وقتی فرزند شما به دانشگاه می رود یا 18 ساله می شود، کم کم وارد زندگی و مخارج اجتماعی می شود. در مورد وام گرفتن به نوجوان خود توضیح دهید. در مورد سود بانکی برای فرزندتان صحبت کنید و خطرات پرداخت های دیرهنگام یا پرداخت نکردن را گوشزد کنید.

 سرمایه گذاری

 آموزش به کودکان در مورد سرمایه گذاری و نحوه کارکرد دنیای سرمایه گذاری می تواند به آنها کمک کند تا در بزرگسالی گزینه های بیشتری را در اختیار داشته باشند. این موضوع نه تنها یک روش عملی برای تشویق آنها به پس انداز یا درآمد است، بلکه به آنها نشان می دهد که چگونه می توانند با پس انداز هوشمند در طول زمان از پول خود درآمد کسب کنند.

استفاده از افراد معروف و موفق مالی

از علاقه نوجوانان به شبکه های اجتماعی استقاده کنید و از حرف های تاثیرگزار این افراد در رابطه با چالش ها و راهکارهای موفق مالی برای آموزش برخی مفاهیم پولی و مالی استفاده کنید.


برچسب ها

فائزه جرفی

فائزه جرفی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود