برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
فحش دادن نوجوانان .jpg

چگونه والدین می توانند نوجوانان را مجبور به ترک فحش دادن کنند

شنیدن فحش از زبان نوجوانان وحشتناک است واکر از آن دسته والدینی هستید که در منزل عفت کلام را رعایت می کنید قضیه راسختتر می کند با ما همراه باشید تا ببینم به عنوان والدین چگونه می توان نوجوانان را مجبور به ترک فحش دادن کنیم

شنیدن فحش از زبان  نوجوان یا استفاده از الفاظ ناسزا به شما می تواند وحشتناک باشد. ممکن است پر از خشم شوید یا آنقدر مبهوت شده باشید که حتی نمی دانید چگونه پاسخ دهید. 

مهم است که به گونه ای پاسخ دهید که نوجوانتان را از انجام مجدد آن منصرف کند. واضح است که شما هرگز نمی خواهید نوجوانتان با ،با خانواده ،فامیل و دوستانتان  با همان میزان بی احترامی صحبت کند.

چگونه به فحش دادن به شیوه ای سازنده پاسخ دهیم

خواه نوجوان شما به این دلیل پرخاشگری می کندکه گفتید نمی توانند با دوستانشان بیرون بروند یا عصبانی هستند زیرا به آنها گفتید اتاقشان را تمیز کنند، فحش دادن به شما واضح است که قابل قبول نیست. اولین چیزی که هنگام پاسخ دادن باید به خاطر بسپارید این است که آرام بمانید

شنیدن این سطح از بی احترامی می تواند سخت باشد. اما بلند کردن صدایتان یا گفتن چیزهای غیر محترمانه فقط اوضاع را بدتر می کند. نفس عمیق بکشید و تا زمانی که به اندازه کافی آرام نشوید و کلمات سازنده را انتخاب نکردید چیزی نگویید. 

اگر درمورد کاری که باید انجام دهید دچار مشکل هستید، کمی استراحت کنید تا به نوجوانتان فکر کنید. حتی ممکن است بگویید: "من می روم تا استراحت کنم  و وقتی برگشتم، با تو در مورد  پیامد و عواقب فحش دادن  صحبت کنم ." 

به دلیل اینکه احساس گناه می کنید یا می دانید که نوجوان ناراحت است تسلیم نشوید. اگر نه گفته‌اید یا به نوجوانتان گفته‌اید کاری را انجام دهند که نمی‌خواهند انجام دهند، مهم است که اکنون آن را اجرا کنید. در غیر این صورت، به فرزند خود می آموزید که استفاده از الفاظ توهین آمیز و فحش دادن به مردم راهی برای رسیدن به خواسته آنهاست. 

مهم است که به نوجوان خود پیامدهای واضحی برای رفتار نامناسب آنها بدهید.

٫۱امتیازاتی

 مانند دیدار با دوستان یا تماشای تلویزیون را برای چند روز از نوجوان سلب کنید. یا ممکن است کارهای اضافی مانند تمیز کردن انباری یا راه پله و ...را به آنها اختصاص دهید. 

مشخص کنید که چه زمانی امتیازات نوجوان شما بازگردانده می شود. به عنوان مثال، بگویید: «از روز چهارشنبه می‌توانی دوباره با دوستانت بیرون بروی، به شرطی که از الان تا آن زمان محترمانه صحبت کنید» یا «بعد از تکمیل این فهرست کارهای سخت، می‌توانی دوباره تلویزیون تماشا کنید».

از دادن جدول‌های زمانی مبهم مانند «وقتی بتوانم به شما اعتماد کنم، می‌توانید امتیازات خود را پس بگیرید» خودداری کنید. این اظهارات ممکن است باعث سردرگمی بیشتر نوجوان شما شود. 

 

استراتژی هایی برای افزایش رفتار محترمانه در دراز مدت

اگر نوجوان شما نسبت به شما فحاشی می کند، نشانه آن است که در بخش احترام باید کارهایی انجام دهید. در حالی که مهم است که فوراً اقدام کنید تا نوجوان شما بفهمد رفتار او اشتباه بوده است، همچنین مهم است که روی استراتژی هایی کار کنید که احتمال تکرار آن در آینده را کاهش دهد. 

با همسر خود، مطمئن شوید که با هم به عنوان یک تیم والدین هستید تا بی احترامی را برطرف کنید. اگر مخالف هستید، این کار را جلوی نوجوان خود انجام ندهید. و هرگز در مقابل نوجوان خود سخنان تحقیر آمیز در مورد یکدیگر نگویید.

گفتن جملاتی مانند: "پدرت خیلی بی تفاوت است" یا "می‌دانی گاهی اوقات مادرت چطور می‌شود. او قوانین سخت گیرانه را بدون دلیل واقعی وضع می‌کند"، احترام نوجوان شما را برای شما یا همسرتان کاهش می‌دهد. 

بعد، الگوی خوبی باشید . خشم خود را با روش های سالم مدیریت کنید. با دیگران نیز با احترام رفتار کنید. اگر شما بدخلق به خدمات رسانی به کارگران هستید یا با شریک زندگی خود دعوا می کنید و حرف های توهین آمیز می زنید، نوجوان شما عادت های شما را ادامه می دهد.

اطمینان حاصل کنید که نوجوان شما استراتژی های مقابله ای سالمی برای مقابله با احساسات عصبانی دارد. 

٫۲مهارت‌های مدیریت خشم را آموزش دهید

  مانند پیاده‌روی، نفس‌های عمیق یا نوشتن در یک مجله. 

در نهایت، به خاطر داشته باشید که نوجوان شما ممکن است از رفتارهای غیر محترمانه رسانه ها تقلید کند. 

3 کاهش قرار گرفتن آنها در معرض نمایش های خشونت آمیز یا بازی های ویدیویی که در آن افراد با یکدیگر بد رفتار می کنند، می تواند مفید باشد.

درمام پلاس بخوانید

علت بددهانی کودک

 سه روش ترک عادت فحش دادن در دالدین

7راه مقابله با فحش دادن کودک نوپاو پیش دبستانی

13روش مقابله با بی احترامی در کودکان

آیا فحش دادن به این اندازه کار بزرگی است یا واقعاً می توان آن را چیز خوبی در نظر گرفت؟ اکثر مردم بر اساس ارزش ها و اعتقادات خود برداشت های متفاوتی از فحش دادن دارند و به عنوان والدین قوانین خاصی را بر اساس معنای فحش دادن برای آنها اجرا می کنند. اما آیا قوانین خاصی وجود دارد که باید وجود داشته باشد؟ یا اینکه نوجوانان  باید اجازه داشته باشد هر چقدر که می خواهند فحش بدهند؟

در اینجا فهرستی از مبتدیان مکالمه درباره فحش دادن آمده است که هم والدین و هم نوجوانان می توانند با آن همراه باشند:

1. چه چیزی والدین را در مورد فحش دادن سختگیرتر می کند؟

نگرانی در مورد فحش دادن بچه‌ها اغلب از آنجا ناشی می‌شود که والدین فکر می‌کنند این فحش نشان‌دهنده نحوه تربیت آنها از نوجوانانشان است. وقتی بچه های خردسال فحش می دهند، تا حدی بامزه دیده می شود. وقتی بزرگترها قسم می خورند، به نظر می رسد که هیچ چیز اشتباه نیست. با این حال، هنگامی که یک نوجوان فحش می دهد، بیشتر از هر کس دیگری باعث رنجش والدین او می شود.

نکته: با خانواده خود در مورد ارزش ها و اعتقادات خود بحث کنید تا در مورد دیدگاه خانواده شما در مورد فحش دادن سردرگمی وجود نداشته باشد.

2. آیا فحش دادن تاثیری بر روان دارد؟

فحش دادن معمولاً در دنیای روانشناسی که بر تأثیر رشد  و  سلامت روان تمرکز دارد، وجود ندارد . در عوض، فحش دادن بیشتر در حوزه جامعه شناسی و مردم شناسی قرار می گیرد. این معمولاً از طریق دریچه ای بررسی می شود که چگونه فحش دادن بر دیگران تأثیر می گذارد نه اینکه چگونه بر خود تأثیر می گذارید.

نکته: با فرزندان خود مرور کنید که چگونه فحش دادن دیگران را تحت تأثیر قرار می دهد و چگونه می تواند باعث شود دیگران که دیدگاه های متفاوتی دارند احساس کنند (یعنی ناراحت کننده، توهین آمیز، بی احترامی).

3. آیا فحش دادن را می توان یک چیز خوب تلقی کرد؟

تحقیقات گسترده ای بیان می کند که فحش دادن در نهایت به افراد اجازه می دهد تا ناراحتی بیشتری را تحمل کنند. این به افراد اجازه می‌دهد تا احساس کنند قدرت و کنترل دارند، اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد و حس وضوح می‌دهد، که می‌تواند به افراد کمک کند تا به موقعیت‌ها به شیوه‌ای سودمند بلندمدت واکنش نشان دهند. فحش دادن نیز یک نوع مجازات غیر خشونت آمیز است - نتیجه ای بهتر از توسل به یک عمل خشونت آمیز یا بد. همچنین می تواند تاکید کند و به افراد اجازه دهد پیامی قوی ارسال کنند یا نکته ای را بیان کنند.

فحش دادن می تواند به افراد کمک کند تا در موقعیت مناسب با هم ارتباط برقرار کنند، زیرا باعث می شود که شما احساس پیوند داشته باشید. درمانگران، معلمان و مربیان اغلب ممکن است به عنوان وسیله ای برای ارتباط با نوجوانان فحش دهند. این به نوجوانان اجازه می دهد تا احساس راحتی بیشتری داشته باشند و هیچ عقده برتری وجود ندارد. فحش دادن حتی طنز، احساسات و اشتیاق را به همراه دارد. با این حال، اگر بیشتر از موارد نادر فحش بدهید، تأثیر مثبت آن دیگر باقی نخواهد ماند.

نکته: اگرچه فحش دادن می تواند واکنش های مثبتی داشته باشد، اما مهم است که نسبت به اطراف خود و احساسات دیگران آگاه باشید. به خود و فرزندانتان یادآوری کنید که عواقب منفی فحش دادن بیشتر از اثرات مثبت آن است.

 

4.آیا فحش دادن بر برند شخصی شما تأثیر می گذارد؟

مطالعات متعدد نشان می دهد که فحش دادن تاثیری بر برند شخصی شما نمی گذارد، تا زمانی که از موقعیتی که در آن قرار دارید آگاه باشید. بین استفاده افراد از فحش و هوش و واژگان بالاتر ارتباط وجود دارد.

نکته: به عنوان یک قاعده کلی، تا زمانی که کودک به طور کامل ارتباط اجتماعی و مناسب بودن فحش دادن را درک نکند، در حدود سنین 8 تا 12 سالگی، فحش دادن نباید تشویق شود، و حتی به شدت محدود شود. هنگامی که نوجوان به طور کامل پیامدهای فحش دادن را برای "شخصی" خود درک کرد.  باید به آنها اجازه داد تا عواقب طبیعی فحش دادن عمومی را بدون هیچ گونه مجازات یا توبیخ اضافی فراتر از بحث آشکار در مورد موضوع، بازکنند.

ویدئوهای زیر را درمام پلاس مشاهده کنید 

فحش دادن کودک

فحش دادن

5.آیا درک فحش دادن به مرور زمان تغییر کرده است؟

بله، به دلیل حجم نامحدود محتوای فیلتر نشده در این عصر دیجیتال جدید، مردم در معرض موارد بسیار بیشتری قرار دارند. والدین نوجوانان در دنیایی  متفاوت بزرگ شدند در حالی که نوجوانان امروزی در دنیایی  دیجیتالی زندگی می کنند. به دلیل عصر دیجیتال، مردم چیزهای بسیار بدتری از فحش دادن پیدا می کنند. فحش دادن به فرهنگ ما تزریق شده است و با حساسیت زدایی بیشتر به عادی شدن ادامه خواهد داد. با این حال، اشکال خاصی از دشنام - اصطلاحاتی که به گروه‌های خاصی از مردم بر اساس جنسیت، قومیت و غیره برچسب می‌زنند یا به آنها حمله می‌کنند - هرگز از نظر اجتماعی قابل قبول نیستند.

نکته: به خود یادآوری کنید که دیدگاه های اجتماعی با گذشت زمان تغییر می کند، حتی اگر به نظر یک مفهوم خارجی باشد. هنگام تلاش برای درک دیدگاه  فرزندان خود ذهنی باز داشته باشید تا بچه هااحساس کنند درک شده اند.


برچسب ها

مریم‌ طهماسبی

مریم‌ طهماسبی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود