برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
کودکان وعزت نفس -min.png

عزت نفس در کودکان 1تا8 سال

مامی خواهیم فرزندانمان مستقل،سازنده،دلسوز و مشارکت کننده در جامعه بزرگ شوند . عزت نفس در کودکان به چیزی فراتر از تحسین بی دلیل نیاز دارد. احترام گذاشتن و پذیرش خود و اموزش و مسئولیت دادن به کودکان راه های مشخصی برای توضیح عزت نفس در کودکان است با ما همراه باشید تا به،بررسی عزت نفس در کودکان بپردازیم

عزت نفس یعنی دوست داشتن خود و باور داشتن به خود

عزت نفس به کودکان کمک می کند تا با چالش ها روبرو شوند، اتفاق های جدید را امتحان کنند و به خوبی یاد بگیرند و رشد کنند.

روابط محبت آمیز، بازخورد متعادل و تشویق برای عزت نفس کودکان مفید است.

عزت نفس چیست؟

عزت نفس یعنی دوست داشتن خود، احساس ارزشمند بودن، باور داشتن به خود و دانستن کارهایی که به خوبی انجام می دهید .

عزت نفس به کودکان اعتماد به نفس می دهد

اتفاق های جدید را امتحان کنید و زمانی که همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود دوباره تلاش کنید

کارهایی را انجام دهند که ممکن است از آنها لذت نبرند یا در حالت عادی در آنها خوب باشند به جای اجتناب از آنها با چالش ها روبرو شوید.
هنگامی که کودکان چیزهای جدید را امتحان می کنند، با چالش ها روبرو می شوند و به عقب برمی گردند، یاد می گیرند و رشد می کنند. به همین دلیل است که عزت نفس می تواند بخش مهمی از رشد کودک باشد.

روابط گرم و محبت آمیز پایه و اساس عزت نفس کودکان است زیرا باعث می شود کودکان احساس ارزشمندی کنند. روابط بر اساس بسیاری از تعاملات پاسخگو و مراقبت با فرزند شما ساخته می شود. تشریفات خانوادگی نیز مهم هستند، زیرا روابط خانوادگی شما را ایجاد می کنند و به کودک شما احساس تعلق می دهند.

ویدئو های زیر را در مام پلاس مشاهده کنید

تقویت اعتماد به نفس

امر و نهی کردن والدین و تاثیر ان روی اعتماد به نفس کودک

پرورش اعتماد به نفس و عزت نفس کودک

 

اهمیت اعتماد به نفس در کودکان

نوزادان و عزت نفس

نوزادان تازه متولد شده واقعاً عزت نفس ندارند. دلیلش این است که آنها هنوز خودشان را شخص مستقلی نمی دانند. اما همچنان می‌توانید پایه‌های عزت نفس سالم را با موارد زیر بنا کنید:

1.به آرامی از کودک خود مراقبت کنید

2.وقتی کودک شما گریه می کند پاسخ می دهد

3.نوازش و لبخند فراوان

این تعاملات گرم و پاسخگو به کودک شما می گوید که  دوست داشتنی است.

کودکان نوپا و عزت نفس

کودکان نوپا شروع به ایجاد درک درستی از خود، یعنی آنچه که می توانند انجام دهند، و آنچه که می تواند کودک را به یک شخصیت تبدیل کند، دارند. در اینجا روش هایی وجود دارد که می توانید عزت نفس کودک نوپا خود را تقویت کنید :

تقویت عزت نفس درکودک نوپا 

1.به فرزندتان اجازه دهید بین گزینه‌های ایمن و مناسب برای خود تصمیم بگیرد.

مثلاً با کدام اسباب‌بازی بازی کند یا روی نان تست خود مربا یا پنیرداشته باشد. این به کودکان نوپا حس کنترل هیجان انگیزی می دهد که به رشد اعتماد به نفس و احساس خود کمک می کند.

2.به فرزندتان این فرصت را بدهید که «نه» بگوید.

کودکان نوپا باید خود را اثبات کنند و یاد بگیرند که همه تصمیمات پیامدی دارد. به عنوان مثال، اگر فرزندتان زمانی که از او می‌خواهید لباس گرم بپوشد، جواب منفی می‌دهد، اشکالی ندارد. سرماخوردگی به آنها آسیبی نمی رساند.

3.اجازه دهید فرزندتان محیط خود را کشف کند.

اما در صورت نیاز برای پاسخ دادن به کودک آماده باشید. به عنوان مثال، کودک شما ممکن است مجذوب یک مورچه شود، اما وقتی مورچه روی پای او حرکت میکند، می ترسد. فرزند شما به شما نیاز دارد که به او بگویید مشکلی نیست.

4.کودک خود را در موقعیت های اجتماعی دشوار آموزش دهید.

کودک خود را در موقعیت های اجتماعی دشوار آموزش دهید. کودکان نوپا ممکن است برایشان سخت باشد که مشارکت کند و به نوبت بازی کنند، زیرا در حال یادگیری هستند که چه کسانی هستند و مال آنها چیست. بنابراین می‌توانید بگویید: «اکنون نوبت من است که بلوک قرمز را داشته باشم.  عالی - آفرین!'

در مام پلاس بخوانید

11نکته برای تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس

اهمیت عزت نفس کودک و 18 علامت هشدار دهنده عزت نفس پایین کودک

11راهکار اسان برای تقویت استقلال و اعتماد به نفس در کودک پیش دبستانی

 

پیش دبستانی و عزت نفس

در این سن، کودکان پیش دبستانی اغلب دوست دارند خود را با دیگران مقایسه کنند و از خود می پرسند که آیا در هر کاری که انجام می دهند بزرگترین، سریع ترین یا بهترین هستند. شما می توانید نقش مهمی در پرورش عزت نفس فرزندتان داشته باشید و به او کمک کنید تا برای خودش ارزش قائل شود .

1. به کودک خود بازخورد متعادل بدهید.

این به معنای تمجید از فرزندتان برای انجام کارها، انجام بهترین کار یا تلاش برای چیز جدیدی است - نه به خاطر "بهترین" بودن. آنها را تشویق می کند که از موفقیت های دیگران نیز قدردانی کنند. به عنوان مثال، "آفرین برای مسابقه دادن و بهترین تلاش خود را انجام دادید - من به شما افتخار می کنم." بیایید به سون بابت برد تبریک بگوییم.

 2. توضیح دهید که از دست دادن بخشی از زندگی است.

سعی کنید سوالاتی مانند "آیا خوب امتحان کردید؟" بپرسید؟ یا "خوش گذشت؟" قبل از اینکه بپرسید "برنده شدید؟" این به فرزندتان نشان می‌دهد که بدون در نظر گرفتن برد یا باخت، برای او ارزش قائل هستید - و فرزندتان را تشویق می‌کند که همین کار را انجام دهد.
با هم بازی های ساده رومیزی یا کارت بازی کنید. بازی های نوبتی مانند این به کودک شما کمک می کند تا یاد بگیرد که چگونه به صورت مشارکتی بازی کند و با دیگران کنار بیاید. این می تواند به کودک شما مهارت و اعتماد به نفس در موقعیت های اجتماعی بدهد.
فرزندتان را تشویق کنید تا در کارهای خانه به شما کمک کند - مثلاً میز را بچینید یا لباس های شسته شده را کنار بگذارید. این به فرزند شما نشان می دهد که شما به او اعتماد دارید و مسئولیت پذیر است و این به کودک شما کمک می کند تا احساس خوبی نسبت به خودش داشته باشد.
به چیزهایی که به فرزندتان علاقه دارد علاقه نشان دهید. به عنوان مثال، می توانید برای امانت گرفتن کتاب در مورد موضوع مورد علاقه فرزندتان به کتابخانه مراجعه کنید. یا وقت خود را با هم بگذرانید، به انجام پازل، ضربه زدن به توپ - یا هر چیزی که کودک شما از آن لذت می برد.
وعده های غذایی خانوادگی می تواند راهی ساده اما مهم برای تقویت حس ارزش و تعلق در کودکان در هر سنی باشد. این به این دلیل است که همه بچه ها می توانند در یک وعده غذایی خانوادگی سهیم باشند - برای مثال، با چیدن سفره، شستن سبزیجات، انداختن سالاد و غیره. وعده های غذایی خانوادگی همچنین می تواند به همه این فرصت را بدهد که در مورد چیزهایی که برایشان مهم است صحبت کنند.

کودکان در سن دبستان و عزت نفس

در مدرسه، کودکان ممکن است خود را با دوستان و همکلاسی های خود مقایسه کنند. در این سن، عزت نفس به چیزهای زیادی مربوط می شود - از جمله اینکه بچه ها چقدر خوب یاد می گیرند، چگونه ظاهر می شوند، چگونه ورزش انجام می دهند و چقدر راحت دوست پیدا می کنند.

به نظر می‌رسد که چالش‌های مدرسه باعث کاهش عزت نفس کودک شما می‌شود، زیرا ممکن است فرزند شما برای اولین بار نسبت به دیگران احساس توانایی کمتری داشته باشد. اما این به کودکان کمک می‌کند یاد بگیرند که برای دوست داشته شدن، ارزشمند بودن و توانایی داشتن، نیازی به کامل بودن در همه چیز ندارند.

چند راهکار مقابله با چالشهای مدرسه

1/در پایان روز مدرسه محبت و نوازش بیشتری به کودک  بدهید.

روی تلاشی که فرزندتان انجام می دهد و شهامتی که برای امتحان کردن چیزهای جدید یا دشوار نیاز دارد تمرکز کنید. برای مثال، «می‌دانم که نگران مسابقه فوتال بودی، اما آنقدر شجاع بودی که از آن عبور کردی».

2/فرزندتان را تشویق کنید زمانی که برای اولین بار همه چیز طبق برنامه‌ پیش نمی رود دوباره تلاش کند.

می توانید بگویید، "برو، دوباره امتحانش کن - من معتقدم که می توانی آن را انجام دهی". این همچنین انعطاف پذیری کودک شما را افزایش می دهد .

3/در موقعیت‌های اجتماعی پیچیده به فرزندتان آموزش دهید

برای مثال، "زمانی که می‌خواهید به گروهی بپیوندید سعی کنید لبخندزیبا بزنید. اگر شاد به نظربرسید، مردم می‌خواهند با شما ارتباط بگیرند ". می توانید ابتدا این موقعیت ها را با فرزندتان نقش آفرینی کنید.

4/با صحبت با معلم برای اطلاع از وضعیت فرزندتان، رابطه خوبی بین مدرسه و خانه ایجاد کنید.

همچنین خوب است در صورت امکان وارد زندگی مدرسه شوید و به تکالیف مدرسه و تکالیف فرزندتان علاقه نشان دهید.


ارتباط با سایر افرادی که به کودکان اهمیت می دهند برای عزت نفس کودکان مهم است.

این کمک می کند تا احساس خود را نسبت به اینکه چه کسی هستند تقویت کنند. می‌توانید فرزندتان را تشویق کنید که پدربزرگ و مادربزرگ، خاله، عمو و عموهایش را ببیند، اگر این برای خانواده‌تان مفید است. یا می توانید در یک جامعه مذهبی محلی، باشگاه ورزشی یا خدمات اجتماعی شرکت کنید.

برای کودکان، عزت نفس یعنی
دانستن اینکه آنها را دوست دارند و به خانواده و جامعه ای تعلق دارند که برای کودکان ارزش قائل است

گذراندن زمان با کیفیت با خانواده

تشویق به امتحان کردن چیزهای جدید، یافتن چیزهایی که در آنها خوب هستند و برای چیزهایی که برایشان مهم است مورد تحسین قرار گرفتن.
مهمترین کاری که می توانید برای تقویت عزت نفس فرزندتان انجام دهید این است که به فرزندتان بگویید دوستش دارید. آن را اغلب و بدون هیچ دلیلی به جز اینکه نشان دهید از فرزندتان قدردانی می کنید بگویید.

روابط، ارتباطات، تعلق و عزت نفس فرزند شما

ارتباط با سایر افرادی که به او اهمیت می دهند برای عزت نفس فرزندتان خوب است. این به او احساس قوی تری از جایگاهش در خانواده نزدیک و گسترده شما می دهد. و ارتباط با دوستان و افراد جامعه به فرزند شما کمک می کند تا یاد بگیرد که چگونه با دیگران ارتباط برقرار کند و اعتماد به نفس او را تقویت کند.

 ایده برای تقویت عزت نفس کودکان از طریق روابط

 1.حس کودکان را نسبت به خانواده، فرهنگ و اجتماعش تقویت کنید.

برای مثال، عکس‌های خانوادگی کودکان را نشان دهید و خاطره ههای خانوادگی را با هم مرور کنید. در رویدادهای اجتماعی یا فرهنگی مانند مراسمات مذهبی شرکت کنید، و فرزندتان را تشویق کنید که به یک باشگاه ورزشی محلی یا کلاس های اموزش مسجد محله شرکت کند.

2.کودکان را تشویق کنید که برای حضوردرجمع های خانواده ارزش قائل شود.

یکی از راه‌های انجام این کار این است که فرزندتان را در کارهای خانه شرکت دهید. هنگامی که همه در اداره راحت خانواده سهیم هستند، همه شما احساس اهمیت و ارزش می کنید.

3. از دوستان کودکان استقبال کنید و با آنها آشنا شوید.

از دوستان فرزندتان استقبال کنید و با آنها آشنا شوید. فرزندتان را تشویق کنید که دوستانی به خانه بیاورند و برای فرزندتان وقت بگذاریدو کودکتان را به منزل دوستانشان ببرید.

 


 

زمان با کیفیت و عزت نفس فرزند شما

وقتی زمان با کیفیتی را با کودک خود می گذرانید، به کودک خود اطلاع می دهید که برای شما مهم است. انجام کارها با هم به عنوان خانواده می تواند به تقویت حس تعلق و با هم بودن در خانواده شما کمک کند که برای عزت نفس فرزندتان نیز مفید است.

 

1/ قانون های خانوادگی را توسعه دهید.

اینها می تواند شامل قصه گوی  هنگام خواب، یک بوسه مخصوص خداحافظی یا روش های دیگری برای انجام کارهایی باشد که برای خانواده شما خاص است.

2/اجازه دهید فرزندتان در کاری به شما کمک کند تا احساس مفید بودن کند.

به عنوان مثال، کودک پیش دبستانی می تواند به شما کمک کند میز شام را بچینید.

3/ برنامه‌ریزی منظمی را با کودک خود به صورت انفرادی انجام دهید

 کاری را انجام دهید که او از آن لذت می‌برد، خواه نقاشی کردن، انجام پازل، لگد زدن به توپ فوتبال یا پختن کیک باشد.

مواردی که می تواند به عزت نفس کودکان آسیب برساند

1. پیام هایی که چیزهای منفی در مورد کودکان می گویند 

برای عزت نفس آنها مضر است

برای مثال، "شما کند هستید، شیطان،  قلدر هستید...". وقتی بچه ها کاری را انجام می دهند که شما دوست ندارید، بهتر است به آنها بگویید در عوض چه کاری می توانند انجام دهند. به عنوان مثال، "شما تکالیف خود را انجام نداده اید." الان باید بشینی و سوالات ریاضیت رو تموم کنی.

2.پیام هایی که حاکی از آن است که زندگی بدون کودکان بهتر خواهد بود

ممکن است به عزت نفس آنها آسیب برساند. به عنوان مثال، "اگر بچه ها نبودند، می توانستیم یک ماشین جدید بخریم".

3.نادیده گرفتن کودکان، رفتار آزاردهنده با کودکان و عدم علاقه به کودکان 

احتمالاً برای عزت نفس کودکان مضر است. یک مثال ممکن است این باشد، "من از شما خسته و خسته هستم". اخم کردن یا آه کشیدن همیشه زمانی که بچه ها می خواهند با شما صحبت کنند ممکن است همین تأثیر را داشته باشد.

 

4.بعید است که مقایسه منفی با سایر کودکان ، به ویژه برادران و خواهران ،مفید باشد.

هر کدام از فرزندان خانواده شما با نقاط قوت و ضعف فردی متفاوت هستند. اگر بتوانید موفقیت ها و دستاوردهای هر کودک را بشناسید، بهتر است.

5.همه والدین گاهی اوقات احساس ناامیدی و خستگی می کنند.

اما اگر والدین این پیام را بفرستند که همیشه در مورد فرزندانشان چنین احساسی دارند، کودکان این پیام را دریافت می کنند که آنها مزاحم هستند.

همچنین در مام پلاس مشاهده کنید

مراحل اعتماد به نفس در کودکان

راهکارهای افزایش عزت نفس کودکان

 

افزایش اعتماد به نفس کودکان قسمت 3 والدین هلیکوپتری

 

افزایش اعتماد به نفس کودکان قسمت 4 والدین مشغول

 

دستاوردها، چالش ها و عزت نفس فرزندتان

موفقیت و دستاوردها می تواند به فرزند شما کمک کند تا احساس خوبی نسبت به خودش داشته باشد. اما کودک شما همچنین می تواند با انجام کارهایی که همیشه از آنها لذت نمی برد یا در آنها موفق نیست، عزت نفس ایجاد کند. شما هنوز هم می توانید تلاش و اراده او را تحسین کنید - و به او یادآوری کنید که این موارد به او کمک می کند در زمینه های دیگر یا دفعه بعد موفق شود.

 

راه های زیادی برای کمک به موفقیت فرزندتان و کنار آمدن با شکست وجوددارد :

وقتی فرزندتان مشکلی دارد، او را تشویق کنید که آرام فکر کند، به نقطه نظرات دیگران گوش دهد و راه حل های ممکن را برای امتحان ارائه دهد. این باعث ایجاد مهارت های مهم زندگی می شود.
به فرزندتان کمک کنید چیزهای جدید یاد بگیرد و به اهدافش برسد. وقتی کودک شما کوچکتر است، این ممکن است به معنای تحسین و تشویق او باشد، وقتی چیز جدیدی یاد می گیرد، مانند دوچرخه سواری. وقتی او بزرگتر می شود، ممکن است او را به ورزش بکشاند و به او کمک کند تا تمرین کند.
موفقیت ها و موفقیت های بزرگ و کوچک را جشن بگیرید. و به یاد داشته باشید که تلاش فرزندتان را ستایش کنید، نه فقط نتایج او را. به عنوان مثال، «شما آن قطعه پازل را در نقاط مختلف امتحان کردید و در نهایت آن را درست انجام دادید. آفرین!'.
موفقیت‌ها و پیشرفت‌های فرزندتان را یادآوری کنید. می توانید آنها را با فرزندتان مرور کنید و در مورد خاطرات خاص خود و چیزهایی که به دست آورده است صحبت کنید.
به فرزندتان بیاموزید که شکست بخشی از یادگیری است. به عنوان مثال، اگر زمانی که در حال یادگیری گرفتن توپ است مدام توپ را از دست می دهد، بگویید «هر بار نزدیک تر می شوی». من می توانم ببینم که شما چقدر تلاش می کنید تا آن را بگیرید.
به فرزندتان بیاموزید که وقتی شکست می خورد با مهربانی با خودش رفتار کند. شما می توانید در اینجا یک الگو باشید. به عنوان مثال، من یک دستور پخت جدید را امتحان کردم، و کیک کمی خنده دار به نظر می رسد. اما اشکالی ندارد. بوی خوش می دهد'.

 


برچسب ها

مریم‌ طهماسبی

مریم‌ طهماسبی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود