برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
عزت نفس و تاثیر آن بر کودک.png

اهمیت عزت نفس کودک و ۱۸ علامت هشدار دهنده عزت نفس پایین کودک

دوران کودکی، تاثیر گذار ترین دوران زندگی انسان است... که تاثیر گذاری مثبت یا منفی آن بستگی به شیوه تربیتی والدین دارد. یکی از عوامل مهم در تربیت کودک بالا بردن عزت نفس درست و اصولی کودک است اما چگونه به کودک با عزت نفس پایین کمک کنید. در این پست، 18 علامت های هشدار دهنده عزت نفس پایین در یک کودک را بررسی می کنیم، همچنین راه حل هاو نکات عملی زیادی را برای کمک به کودکتان که از کم بودن ویا نداشتن این مسئله مهم رنج می برند ارائه خواهیم داد.

ببسم الله الرحمن الرحیم ☆

 

برخی از بچه‌ها عزت نفس زیادی دارند و با خوشحالی هر چالش جدیدی را که برایشان پیش می‌آید قبول می‌کنند. اما اگر کودک شما مضطرب است، احساس  ناامنی می کند  و کمی از دنیا می ترسد، ممکن است به دلیل عدم عزت نفس اوست 

 

چرا عزت نفس برای کودکان مهم است؟

 

عزت نفس  کودک می تواند تقریباً بر تمام جنبه های زندگی اوتأثیر بگذارد. کودکی  که نسبت به خودش اعتماد به نفس واحساس خوبی دارد، به احتمال زیاد انگیزه بیشتری برای تلاش کردن دارد. زیرا معتقدند که می توانند خوب کار کنندو نتایج تلاششان را خواهند دید.

 

 عزت نفس صحیح  به بچه ها کمک می  کند تا با اشتباهات خود کنار بیایند، زیرا  عزت نفس  باعث  انگیزه آن ها  می شود تا دوباره تلاش کرده و نتایج تلاششان پیشرفت و  غلبه  بر نقاط ضعف آن هاست. 

 

 عزت نفس همچنین می تواند بر توانایی کودک برای ایجاد روابط سالم هم با دوستان و هم با خانواده تأثیر بگذارد.

 

به گفته ناتالی اینکلدون، روانشناس بالینی، فردی که عزت نفس ندارد ممکن است: درخواست کمک یا بیان نیازهای خود برایش مشکل است.

 

کودکان با عزت نفس پایین، حسادت واحساس نا امن  بودن  می کنند، بودن در کنار دوستانشان برایشان مشکل است و انتخاب های ضعیفی در انتخاب روابط دارند،این کودکان در  بیشتر مواقع خودشان را مقصر اتفاقات میدانندـ. 

 

 

راهکار های افزایش عزت  نفس کودک

 

 

 

 

عزت نفس چیست  و تفاوت آن با اعتماد به نفس 

 

 

چگونه می توانیم تشخیص دهیم که کودک از عزت نفس پایین رنج می برد؟ 

 

اولاً، توجه به این نکته مهم است که صرفاً به این دلیل که کودک ساکت یا درونگرا است، به این  معنا نیست که آنها حتما از عزت نفس پایین رنج می برد ، اگر فرزند شما نشانه‌های دائمی عزت نفس پایین را نشان می‌دهد، ممکن است  که  در حال مبارزه باشدو به حمایت بیشتری نیاز داشته باشد

.

بنابراین، شاخص‌های کلیدی عزت نفس پایین در کودکان چیست؟

 

↩️ ۱)در مورد خود به شیوه ای بسیار منفی صحبت می کنند "من احمق هستم"، "من زشت هستم" دائماً خود را به روشی منفی با دیگران مقایسه می کنند

 

↩️۲)بیش از حد نگران نظر دیگران در مورد خودشان هستند، ۳)نوسانات خلقی دارند، اغلب غمگین، گوشه گیر، عصبانی یا افسرده به نظر می رسند

 

↩️۳)ممکن است به سرعت عصبانی شوند  ویااحساساتی شوند.

 

↩️۴)اغلب برای اجتناب ودوری کردن از موقعیت‌های اجتماعی تلاش زیادی می‌کنند.

 

↩️۵)احساس  می کنندتلاش های آنها هرگز به خوبی تلاش های دیگران نیست.

 

↩️۶)پذیرش تعریف وتمجید یا انتقاد برایشان مشکل است.

 

↩️۷) تمایل به امتحان چیزهای جدید ندارند  چرا؟ بخاطر   ترس شکست 

 

↩️۸)به راحتی تسلیم می شوند  و می گویند "نمی توانم.

 

↩️۹)اگر فکر  کنند می خواهند یک بازی را ببازند، ممکن است تقلب کنند یا دروغ بگویند. 

 

↩️۱٠)معمولا  سعی کند اهمیت  برنامه ها و رویداد هایی  را که در آن شرکت نمی کنند کم اهمیت جلوه دهند - 

 

↩️۱۱)از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که قبلاً از آنها لذت می بردند

 

↩️۱۲) عملکرد مثبتشان  در مدرسه  کم می شود و رفتارهای منفی مانند غیبت در مدرسه، سیگار کشیدن، نوشیدن الکل یا به طور کلی بدرفتاری را جایگزین رفتار مثبت می کنند. 

 

↩️۱۳)نقاب زدن که کودکان با عزت نفس پایین ممکن است از آن استفاده کنند.

 

برخی از کودکان ممکن است بتوانند احساس بی کفایتی و عزت نفس پایین خود را بیان کنند، برخی دیگر نمی توانند.

کودکانی که از خودشان ناامید شده اند و به نوعی  متقاعد شده‌اند که نمی‌توانند پیشرفت کنند، اغلب از تکنیک‌های پوشاندن استفاده می‌کنند تا آنچه را که به نظرشان  کمبود است  پنهان کنند.

 

 کودکی که عزت نفس ندارد چگونه و از چه راه هایی کودک سعی می کند نقاط ضعفش را بپوشاند؟ 

 

✍🏻۱) کودک با عزت نفس پایین   با  کار یا موقعیتی که در آن احساس ناامنی می کنند مخالفت می کنند. 

 

زیرا می ترسند نقاط ضعفشان دیده شود. در نتیجه، چنین بچه‌هایی بخاطر  ترس رد شدن،  معمولا در فعالیت های مدرسه و یا گروهی خودداری می کنند 

 

✍🏻۲)  کودکی که  عزت نفس ندارد به راحتی تسلیم می شود

 

اگر کودکی که عزت نفس ندارد  موقعیتی را خیلی سخت یا چالش برانگیز ببیند ، معمولا  سریع تسلیم می شود  ،بدون اینکه تلاشی برای موفقیت کنند. آنها اغلب در چنین مواردی از بهانه  استفاده می کنند، مثلا می گویند بازی خیلی آسان بود. 

 

✍🏻۳) کودک با عزت نفس پایین با انحراف یا  طنز سعی می کند طرف را فریب دهد. 

 

برخی از بچه ها سعی می کنند با فریب دادن، ناامنی های خود را پنهان کنند. این توانایی برای خنداندن مردم و جلب توجه برای رفتارشان، تمرکز را از مناطقی که بیشتر در آن احساس آسیب پذیری می کنند، دور می کند.

 

✍🏻۴) کودکی که از کمبود عزت نفس رنج می برد تلاش مبکند  دیگران را کنترل  کند. 

 

وقتی بچه‌ها احساس می‌کنند کنترل کمی بر زندگی‌شان دارند، ممکن است سعی کنند به دیگران زور بگویند . این کودکان معمولا  سعی می کنند با اصرار در انتخاب بازی هایی که انجام می دهند و قوانین آن بر دوستان خود مسلط شوند.

 

✍🏻۶)کودک با عزت نفس پایین پرخاشگر میشود. 

 

مشخص شده است که بسیاری از رفتارهای قلدرانه ناشی از احساس بی کفایتی و ناامنی خود قلدر است. این کودکان برای پوشاندن عزت نفس پایین خود ممکن است به رفتار پرخاشگرانه متوسل شوند تا احساس قدرت کنند و تمرکز وحواس را از نقاط ضعف خود دور کنند.

 

عوامل کاهش عزت نفس  کودک

 

۱)مقایسه و تاثیر آن بر عزت نفس کودک 

 

کودکان بین۶ تا۱۱ سال شروع به مقایسه خودبا دیگران می کنند و همین آن هارا از نقاط قوت و ضعف خود بیشتر آگاه می کند. اما همین مقایسه باعث می شود برخی از کودکان شروع به مقایسه منفی خود با همسالان خود کنند و یک عادت خود ویرانگر را شکل دهند که ترک کردن آن سخت است. در نتیجه، این بچه ها به طور مداوم احساس بی کفایتی می کنند و معتقدند که با اطرافیانشان همخوانی ندارند.

 

⬅️۲)فشار برای دستیابی و تاثیر آن بر عزت نفس کودک 

 

همانطور که بچه ها بزرگتر می شوند، انتظارات وتوقعات خانواده هایشان نیز بیشتر می شود.هرچه بزرگتر می شوند توقع داریم میزان تلاششان نیز بیشتر شود. 👈🏻در نتیجه، این فشار برای دیدن نتیجه کار کودک می‌تواند باعث نگرانی  در مورد جلب رضایت والدین شود.

 

⬅️۳)شک به توانایی های خود بخاطر کمبود عزت نفس 

 

اغلب، آنها به توانایی خود برای ارائه نتایج مورد نیاز شک می کنند. موفقیت ضعیف و احساس بی کفایتی کودکانی که از نظر تحصیلی در مدرسه مشکل دارند و نمی توانند با همسالان خود همگام شوند، ممکن است باعث شود که این کودکان با اعتماد به نفس پایین دست و پنجه نرم کنند. همین امر می  تواند در مورد بچه هایی که به طور طبیعی ورزشکار نیستند نیز صادق باشد، زیرا همکلاسی های آنها متوجه نقاط ضعف آنها شده و اظهار نظرهای ناخوشایند می کنند. اگرچه احساس بی‌کفایتی می‌تواند باعث شود بچه‌ها احساس حقارت کنند، اریک اریکسون، روان‌شناس، دریافت که این تنها منجر به کاهش عزت نفس در زمینه‌هایی می‌شود که برای  کودک مهم است. به عنوان مثال، اگر کودکی برای یادگیری پیانو تلاش می کند اما از درس های موسیقی متنفر است، بعید است که تاثیر زیادی روی او بگذارد.

با این حال، اگر آن‌ها در فوتبال مهارت وتوانایی ندارند، اما به فوتبال علاقه دارند، ممکن است اعتماد به نفس آنها را از بین ببرد.

 

مراحل اعتماد بنفس در کودکان

 

 

 

⬅️۴)ناامیدی و تاثیر آن بر عزت نفس کودک

 

همانطور  که بچه ها بزرگتر می شوند، از ناامیدی  بزرگسالان نسبت به خودشان  بیشتر آگاه می شوند. با این حال، چگونگی تأثیر ناامیدی بزرگسال از کودکش  بستگی به برخوردبزرگسال و احساس کودک نسبت به آنها دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که اگر نارضایتی از سوی معلمی باشد که کودک به او توجه چندانی نمی‌کند، بعید است که بر احساس کودک نسبت به خودش تأثیر بگذاردامااا  اگر کودک فکر  کند که والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ مورد علاقه او از آنها ناامید شده اند ، پس این ناامیدی می تواند عزت نفس آنها را کاهش دهد.

 

⬅️۵)عدم حمایت والدین باعث پایین آمدن سطح عزت نفس کودک می شود

 

والدینی که از بچه هایشان حمایت نمی کنند پس و وقتی که  شرایط سخت می شود، آنها دیگر نمی توانند به والدین خود تکیه کنند. وقتی والدین بیش از حد مشغول، بی‌علاقه یا از نظر عاطفی در دسترس نیستند،  کودک احساس تنهایی، بی‌اهمیتی  و بی‌حمایتی می کند. چنین بچه هایی ممکن است در مورد نحوه مدیریت مشکلات یا چالش هایی که برایشان پیش می آید احساس می کنند که نمی توانند برای کمک به خود و والدین خود کاری کنند. و منجر به احساس ناامنی و ناتوانی در مقابله با بحران های زندگی آن ها می شود، و به شدت بر عزت نفس آنها تأثیر می گذارد. در نتیجه، این کودکان اغلب  احساس فراموشی می کنند و فکر  می کنندتلاش ها ونتایجی که می گیرند ارزش توجه ندارد. عدم حمایت و توجه والدین باعث می شود که به توانایی های خود شک کنند و دست از تلاش بردارند.

 

 

 

پرورش اعتماد به نفس وعزت نفس کودک

 

⬅️۶)مشکلات و تعارضات خانوادگی یکی از عوامل پایین بردن عزت نفس کودک 

 

، باعث ایجاد اقیانوسی از احساسات منفی می شود که کودکان به راحتی آن را جذب و درونی می کنند. وهمین منجر به بی‌ثباتی عاطفی بزرگ برای این بچه‌ها می‌شود، و بدتر از همه، آنها اغلب معتقدند که به نوعی مقصر یا بخشی از مشکل هستند. زندگی در یک خانواده مشکل دار می تواند برای کودکان طاقت فرسا باشد. آنها را پر از ترس، واحساس ناامنی می کنند وهمین  باعث کاهش عزت نفس آنها می شود.

 

 

 

 

افراد با اعتماد به نفس بالا و کارهای متفاوت آن ها

 

⬅️۷) عزت نفس پایین کودک باعث قلدری وزورگویی او می شود. 

 

قلدری و زورگویی دردناک و آسیب زا است و می تواند تأثیر فلج کننده ای بر سلامت عاطفی و عزت نفس کودک داشته باشد. وقتی یک قلدر آنها را با طعنه های بی پایان مورد هدف قرار می دهد، آنها شروع به باور می کنند که این اظهارات بی رحمانه درست است. کودکانی که مورد آزار و اذیت قرار می گیرند به ندرت می پذیرند که مشکل از قلدر است. در عوض، آنها باور می‌کنند که مشکل خودشان هستند. آنها به شدت از خود انتقاد می کنند و با کاهش عزت نفس آنها ممکن است آماده مشکلات سلامت روان و افسردگی شوند.

 

⬅️۸)_ کودکانی که از مشکلات پزشکی مداوم مانند بیماری یا ناتوانی رنج می برند 

 

نیز ممکن است آماده پذیرش  سطوح پایین عزت نفس باشند.

 

⬅️۹)-بیماری‌های روانی مانند افسردگی یا اختلالات اضطرابی از عوامل عزت نفس پایین کودک 

 

نیز از عوامل رایجی هستند که باعث می‌شوند کودکان کمتر به خود فکر کنند.

 

چگونه می توانید به کودکی با عزت نفس پایین کمک کنید؟

 

 در اینجا چند راه عملی وجود دارد که می توانید شروع به بازسازی عزت نفس پایین آنها کنید:

 

 

👈🏻۱)به آنها عشق بورزید:

 

هیچ چیز لذت بخش تر وبالاتر از  اینکه  کودک ببیند نزدیک ترین افراد به او عشق می ورزند  نیست، خیلی برای کودک مهم است بداندکه بارز ارزش و مهم است. بنابراین، محبت زیادی به آنها نشان دهید و به آنها یادآوری کنید که چقدر برای شما و سایر اعضای خانواده خاص هستند.

 

👈🏻۲)یک منتقد سختگیر نباشید 

 

توجه داشته باشید که نحوه صحبت شما با فرزندتان و آنچه می گویید می تواند عمیقا بر احساس او نسبت به خودش تأثیر بگذارد. سعی کنید از «عبارت هایی مثل تو عصبانی، پرخاشگر و قضاوت کننده هستی خود داری کنید.یا نمونه هایی از این موارد که "تو خیلی تنبلی!" یا "تو به اندازه کافی  کار نمی کنی!" این کلمات می توانند آزاردهنده باشند و چنین برچسب هایی می توانند تا آخر عمر به کودک شما بچسبند. در نتیجه، آنها می توانند در بزرگسالی با احساس بی ارزشی و ناامنی دست و پنجه نرم کنند. در عوض، سعی کنید روی نگرانی‌های خود، نتایج دلخواه و چگونگی دستیابی به آنها تمرکز کنید. اگر فکر می‌کنید فرزندتان به اندازه کافی درس نمی‌خواند، می‌توانید بگویید: «من نگران این هستم که وقتت برای انجام تکلیفت کم شه . بنابراین، زمانی رو برای انجام یک ساعت مطالعه هر روز بعد از مدرسه در این هفته انتخاب کن تا مطمئن شی که اونو تموم کردی.»

 

👈🏻۳) از تلاش های آنها تمجید کنید تا کودک عزت نفس پیدا کند. 

 

توجه کنید که  تلاش  فرزند شما برای رسیدن به یک هدف مهم است و نه فقط خود هدف. بنابراین، اگر به سختی درس خوانده‌اند اما رتبه برتر را کسب نکرده‌اند، حتماً از زحماتشان تشکر وآن هارا تشویق وتمجید کنید. اما مراقب باشید که فقط از صمیم قلب تمجید کنید. بچه ها احمق نیستند آنها متوجه خواهند شد که آیا شما آنها را به خاطر کاری که به خوبی انجام نداده اند تحسین می کنید. این فقط نتیجه معکوس دارد و به نظر جعلی است. بنابراین به آنها نگویید که آنها یک بازی عالی انجام دادند اگر این کار را نکردند. بهتر است بگویید که افتخار می کنید که آنها تسلیم نشدند حتی اگر بازی سختی بود.

 

-👈🏻۴)روی احساسات  کودکتان تمرکز کنید

 

وقتی بچه‌ها از عزت نفس پایین رنج می‌برند، ممکن است احساسات خود را درونی کنند و ابراز آن‌ها برایشان مشکل باشد.  خیلی مهم است  که فرزند شما یاد بگیرد در مورد احساسات خود صحبت کند. آنها را تشویق کنید تا از احساساتشان با شما صحبت کنند از آن ها بپرسید آ خوشحال هستند یا غمگی؟ عصبی، عصبانی یا ناامید هستند. و وقتی فرزندتان شروع به صحبت می کند ،  برای  تأیید حرف‌های او وقت بگذارید تا احساس ارزشمند بودن کند و بداند به  آنها گوش داده  می شود. به کودک خود کمک کنید تا بداند که احساساتش به اندازه احساسات دیگران مهم است و حق دارد همانگونه که احساس می کند احساس کند.

-👈🏻۵)زمانی را به بحث در مورد آنچه که آنها احساس می کنند و چرایی آن احساسات  اختصاص دهید

 

و به آنها کمک کنید تا مشکلاتی را که ممکن است داشته باشند حل کنند.

 

👈🏻۶) نقاط قوت آنها را پیدا کنید تا به بالابردن سطح عزت نفس کودکتان کمک کنید. 

 

فرزند شما چه کاری را خوب انجام می دهد؟ اگر از عزت نفس پایین رنج می برند، احتمالاً فقط روی نقاط ضعیف خود تمرکز می کنند. اما راه هایی برای یادآوری نقاط قوت آنها پیدا کنید. اگر از آشپزی لذت می‌برند، اجازه دهید شام درست کنند و برای قدردانی از زحماتشان وقت بگذارید. به آنها کمک کنید تا بفهمند که افراد مختلف چگونه دارای نقاط قوت و استعدادهای متفاوتی هستند و آنها را تشویق کنید تا از استعدادهای خود قدردانی کنند. نظرات منفی در مورد خودشان را به چالش بکشید وقتی فرزندتان شروع به بدگویی درباره خودش می کند، او را به چالش بکشید تا ببیند چه چیزی می تواند انجام دهد نه اینکه فکر می کند نمی تواند انجام دهد. آنها را تشویق کنید که هر چیزی را که ندای انتقادی درونی آنها به آنها می گوید باور نکنند، زیرا بیشتر آنچه می گوید درست نیست! در عوض، به آنها کمک کنید تا با خود مانند بهترین دوست رفتار کنند - برای خود مهربان، حمایت کننده و تشویق کننده باشند. با اشتباهات سازنده برخورد کنید بسیاری از کودکانی که عزت نفس پایینی دارند، دیدگاهی کمال گرا دارند. بنابراین به آنها اطمینان دهید که اشتباه کردن اشکالی ندارد و توضیح دهید که همه ما هر از گاهی اشتباه می کنیم. به هر حال، این فقط بخشی از انسان بودن است.

 

-👈🏻۷)برای بالا بردن عزت نفس کودکتان اورا قضاوت نکنید

 

سختی را که در مورد خود انجام می دهند با این سوال که چگونه دوستی را که اشتباه مشابهی مرتکب شده قضاوت می کنند به چالش بکشید. آیا آنها از آنها متنفرند و فکر می کنند که آنها یک فرد احمق و وحشتناک هستند؟ البته که نه! در عوض، آنها احتمالاً برای دوست خود احساس همدردی می کنند، می خواهند از آنها حمایت کنند و امیدوارند که از اشتباه خود درس بگیرند. در این صورت، کاملاً منطقی است که آنها با همان سطوح شفقت و درک با خود رفتار کنند.

 

👈🏻۸)از مقایسه فرزند خود  با دیگران دست بردارید تا عزت نفس کودکتان حفظ شود. 

 

برای بچه ها بسیار ضروری است که بدانند به اندازه نفر بعدی منحصر به فرد و ارزشمند هستند. هیچ دو نفری ظاهر، توانایی ها یا مهارت های یکسانی ندارند، بنابراین تلاش برای شبیه شدن به دیگران بیهوده است. به جای مقایسه بی‌پایان فرزند خود  با دیگران، به آنها بیاموزید که خودشان را بشناسند و - تا بفهمند که چه ویژگی‌ها و قوت‌های منحصربه‌فردی دارند و چگونه می‌توانند از آنها برای تأثیر مثبت بر زندگی خود و دنیای اطرافشان استفاده کنند.

 

👈🏻۹)تعریف و تمجید به موقع باعث بالابردن عزت نفس فرزندتان می شود. 

 

 کودکانی که عزت نفس پایینی دارند ممکن است برایشان دشوار باشدبرای پذیرش یک تعریف وتمجید این به این دلیل است که آنها احساس خودآگاهی و ناهنجاری می  کنند، و آن میمون‌های ذهنی شروع به پریدن در سرشان می‌کنند و به آنها می‌گویند که این درست نیست! 

توانایی پذیرش یک تعریف و تمجید تا حد زیادی به سمت پذیرش خود شان می رود که سنگ بنای ایجاد عزت نفس آنهاست. بنابراین هر از گاهی به آنها تعارفات صمیمانه و  بدهید و اجازه ندهید که آنها را کنار بگذارند. به همین ترتیب، اگر از شخص دیگری ستایش دریافت کردند، به آنها کمک کنید تا حقیقت آنچه گفته شده را   بپذیرند.

 

👈🏻۱٠)در گذشته ساکن نشوید

 

کودکانی که عزت نفس پایینی دارند معمولاً به  اشتباهات یا کارهایی که در گذشته گفته یا انجام داده اند فکر می کنند. این فقط به یک حلقه منفی از شک و پشیمانی نسبت به خود دامن می زند که عزت نفس آنها را بیشتر تضعیف می کند. بنابراین، فرزندتان را تشویق کنید تا از اشتباهات گذشته درس بگیرد، اما روی  اکنون ر وی  برنامه های هیجان انگیزی که می تواند برای آینده خود انجام دهد تمرکز کند.

 

 

اهمیت اعتماد به نفس در کودکان 

 

👈🏻۱۱)از تصدیقات استفاده کنید

 

  جملات تاکیدی عبارات کوچک مثبتی هستند که کودک شما می تواند با خود بگوید تا بر ذهنیت منفی  خود غلبه کند و شروع به بازسازی عزت نفس خود کند. با تکرار منظم  این جملات  مثبت ، کودک شما شروع به برنامه ریزی مجدد برای  الگوی تفکر خود  کند، به طوری که به مرور زمان نسبت به خود احساس بهتری پیدا می کند. به فرزندتان کمک کنید تا یک جمله تأیید مثبت را انتخاب کند که برای او مناسب است و او را تشویق کنید که این کار را چند بار در روز با خودش تکرار کند. این کمک می کند که این مورد را به یک زمان یا فعالیت خاص مرتبط کنید تا فراموش نکنند. بنابراین شاید آنها بتوانند هر بار که دست‌هایشان را می‌شویند، گفتن آن را تمرین کنند. برخی از جملات تاکیدی که فرزند شما می تواند امتحان کند: من به اندازه کافی خوبم من مهربونم، خاص و دوست داشتنیم من به خودم ایمان دارم و توانایی دارم من مهم و ارزشمندم خوشحالم که من هستم.

 

👈🏻۱۲)به آنها کمک کنید تا صدای خود را پیدا کنند

 

اغلب اوقات، بچه‌هایی که عزت نفس پایینی دارند،  شاید  به دلیل این باشد که آنها نیازهای خود را مهم نمی دانند یا آنقدر می ترسند که نتوانند نظر خود را بیان کنند. اما یادگیری برقراری ارتباط مناسب برای این کودکان بسیار مهم است. به کودک خود کمک کنید تا تشخیص دهد که نیازها، نظرات و عقاید او به اندازه نیازهای افراد دیگر مهم است. آنها را تشویق کنید تا آنچه را که فکر می کنند بیان کنند، در مورد احساسات خود صحبت کنند و خواسته های خود را بیان کنند. آنها مجبور نیستند با این کار پر سر و صدا یا پرخاشگر باشند، اما بسیار مهم است که یاد بگیرند صادقانه و مستقیماً برای خودشان صحبت کنند.

 

👈🏻۱۳)به آنها چیز جدیدی بیاموزید

 

بچه ها با یادگیری مهارت های جدید اعتماد به نفس پیدا می کنند و مستقل می شوند. وقتی آنها می توانند کاری جدید انجام دهند، به آنهاهیجان واقعی می دهد! اما زمانی که کودکان عزت نفس ندارند، ممکن است تمایلی به امتحان چیزهای جدید نداشته باشند. این معمولاً ترس  است زیرا آنها می ترسند شکست بخورند و خود را احمق کنند. بنابراین، تشویق و حمایت از آنها برای رفتن، حتی اگر می‌ترسند، بسیار مهم است. تمام حمایتی را که نیاز دارند به آنها بدهید و حتی کوچکترین قدم ها را در مسیر درست جشن بگیرید. همیشه چیز جدیدی برای بچه ها وجود دارد که یاد بگیرند – از دوختن روی دکمه گرفته تا پختن غذا یا تعویض لاستیک دوچرخه، همیشه چیزی وجود دارد که می توانید به آنها بیاموزید. 

 

👈🏻۱۴)در ابتدا به اندازه کافی از آنها حمایت کنید

 

تا موفقیت آنها را تضمین کند. اما وقتی احساس کردید که آنها توانایی انجام  دارند یک قدم به عقب بردارید و اجازه دهید بدون شما این کار را انجام دهند. آنچه مهم است این است که فرزند شما فرصتی برای یادگیری، تلاش و احساس افتخار به دستاوردهای خود داشته باشد.

 

👈🏻۱۵)به آنها کمک کنید تا به اهداف خود برسند

 

آیا فرزند شما جاه طلبی است؟ شاید آنها می خواهند اسکیت روی یخ را یاد بگیرند یا یک کارت گرافیک بسازند. هر چه هست، هدف گذاری و فعالیتشان  برای دستیابی به آن می تواند برای عزت نفس کودک معجزه کند. بنابراین، اگر فرزندتان توانایی های خود را دست کم می گیرد، به او کمک کنید تا برای رسیدن به هدفی که برای او و انتخابش مهم است، تلاش کند. اگرچه باید مطمئن شوید که اهداف آنها واقع بینانه است، اما دستیابی به آنها یک تقویت واقعی برای اعتماد به نفس و عزت نفس آنها خواهد بود. 

 

👈🏻۱۶) "خنده بهترین تقویت کننده است"

 

و حقیقتا درست است. یک شب بازی ترتیب دهید، یک فیلم خنده دار تماشا کنید یا یک دعوای آبی داشته باشید! کمی خنده می تواند برای تقویت روحیه و یادآوری چیزهای خوب در زندگی کودک معجزه کند.

 

👈🏻۱۷)ورزش

 

 ورزش می تواند به بهبود خلق و خو و مبارزه با افسردگی کمک کند. و لازم نیست برای بهره‌مندی از فواید آن متعصب به تناسب اندام باشید، اگرچه انجام منظم آن به شما کمک می‌کند. حتی مقادیر کم ورزش نیز می تواند تفاوت بزرگی در اندام شما ایجاد کند. بنابراین، اگر می خواهید به تقویت عزت نفس فرزندتان کمک کنید، او را تشویق کنید تا ورزش کند. بهتر است، چرا این کار را با آنها انجام ندهید؟ حتی اگر فقط برای پیاده روی یا دوچرخه سواری ملایم باشد، مزایای سلامت روانی آن ها بسیار زیاد خواهد بود.

 

👈🏻۱۸)کمک و پشتیبانی بیشتر:

 

اگر فرزند شما از مشکلات عزت نفس پایین رنج می برد، بهتر است به مدرسه او اطلاع دهید. آنها می توانند اطمینان حاصل کنند که معلمی وجود دارد که فرزند شما بتواند با او صحبت کند. بسیاری از مدارس سیستم‌های راهنمایی یا رفاقت را ارائه می‌دهند که ممکن است به فرزند شما کمک کند دوستان جدیدی پیدا کند و نسبت به خود احساس اطمینان بیشتری  پیدا کند. فقط دانستن اینکه یک سیستم حمایتی برای آنها در مدرسه وجود دارد می تواند شگفت انگیز باشد و به کودک کمک کند یک بار دیگر احساس حمایت و اهمیت کند.

کمک حرفه ای دریافت کنید اگر فکر می کنید که عزت نفس پایین فرزندتان شدید است و بر زندگی روزمره او تأثیر منفی می گذارد، باید از یک متخصص کمک بگیرید. برای مشاوره و راهنمایی بیشتر با پزشک عمومی خود صحبت کنید.

من می دانم که داشتن فرزندی که با عزت نفس پایین دست و پنجه نرم می کند چقدر ناراحت کننده است.پس قبل از شدت یافتن این عدم اعتماد وعزت نفس به او کمک کنی.

لینک👇🏽

پرورش اعتماد به نفس و عزت نفس کودک

 

امر ونهی کردن والدین و تاثیر آن بر اعتماد به نفس کودک 

 

تقویت اعتماد به نفس در کودک 


برچسب ها

زهرا شیروانی

زهرا شیروانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود