برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
افزایش اعتمادبنفس و عزت نفس کودک.jpg

11نکته برای تقویت اعتماد بنفس و عزت نفس کودک

بچه‌های با اعتماد به نفس و عزت نفس بالا، بیشتر احساس می‌کنند که مورد علاقه و پذیرش دوستان و خانواده‌شان هستند، به موفقیت‌های خود افتخار می‌کنند و نسبت به توانایی‌های خود خوش‌بین هستند، چیزهای جدید را امتحان می‌کنند، و دوباره تلاش می‌کنند.برای اینکه اعتماد بنفس و عزت نفس فرزندتان را بالاتر ببرید با مام پلاس همراه باشید ...

افزایش و پرورش اعتماد بنفس و عزت نفس کودکان کار سختی نیست، اما چگونگی این امر خیلی مهم است و کارهای ما والدین، ممکن است نتیجه ی عکس بدهد.

 ستایش ساده از فرزندتان در واقع می تواند بیشتر از اینکه فایده داشته باشد ضرر داشته باشد. تعریف و تمجید از کودک، باید هدفمند و با برنامه باشد.

در اینجا یک راهنمای جامع در مورد چگونگی ایجاد و افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس در کودک آورده شده است.

 1. به عقب برگرد تا اعتمادبنفس کودکت افزایش یابد.

 راه‌های بهتری برای ایجاد عزت نفس نسبت به تحسین و تمجید برای هر کاری که بچه‌ها انجام می‌دهند وجود دارد. باید یاد بگیرید که عقب نشینی کنید و به فرزندتان اجازه دهید ریسک کند، انتخاب کند، مشکلات را حل کند و به چیزی که شروع می کند پایبند بماند.

 2. تمجید بیش از حد از بچه ها از اعتماد بنفس و عزت نفس کودک می کاهد.

 عزت‌نفس و اعتمادبنفس از احساس دوست‌داشتن و امنیت، و از رشد شایستگی ها ناشی می‌شود، و اگرچه والدین اغلب فرزندان خود را با دو جزء اول پیش میبرند، شایستگی - خوب شدن در کارها - به زمان و تلاش نیاز دارد. 

 در واقع، با تمجید بیش از حد از بچه ها، بیشتر از اینکه فایده ای داشته باشیم، ضرر می کنیم.   «اگر به فرزندتان بگویید که او در حال حاضر کار خارق العاده ای انجام می دهد، در داقع می گویید دیگر نیازی به فشار آوردن به خودش ندارد.  اما اعتماد به نفس از انجام دادن، از تلاش و شکست و تلاش مجدد ناشی می شود - از تمرین مستمر و پیاپی.

 تعریف و تمجید مداوم می‌تواند عزت نفس را از بین ببرد.  یا بچه ها شروع به فکر کردن می کنند که کامل هستند یا سعی می کنند همیشه کامل باشند - یک استاندارد غیر ممکن. تمجید نادرست آنها را گیج می کند.  «اگر پسرم نتواند املا بنویسد و من به او بگویم که کارش فوق‌العاده است، یاد می‌گیرد که به غرایز خود اعتماد نکند.  او همچنین می‌آموزد که ستایش فقط دروغگویی است.»

 اینکه به فرزندتان بگویید او بهترین، باهوش‌ترین یا با استعدادترین است، او را آماده می‌کنید تا اخبار بسیار بدی را در این مسیر دریافت کند.  شما در حال ایجاد یک خود شیدایی خودشیفتگی در کودکتان هستید که فکر می کند خط خطی هایش شاهکار هنریست، اما دیر یا زود متوجه می شود که اصلاً اینطور نیست. اجازه دهید کودک تجربه کند و یاد بگیرد.

در مام پلاس ببینید:

11 راهکار آسان برای تقویت استقلال و اعتماد بنفس کودک

ویدئوی تقویت اعتماد بنفس کودک

 3. اجازه دهید فرزندتان خطرات سالمی را بپذیرد.

  با مجبور کردن خود به عقب‌نشینی در تعریف و تمجید زیاد از کودکتان، اجازه که فرزندتان خطرات سالمی را بپذیرد، و شروع به رشد اعتماد بنفس و عزت نفس خود نماید. برای ایجاد اعتمادبنفس در جهان، بچه‌ها باید فرصت‌ها را بپذیرند، انتخاب کنند و مسئولیت آن‌ها را پذیرا باشند.  ما بسیاری از والدین را می بینیم که همیشه سعی می کنند فرزندان خود را از شکست نجات دهند.

انسان ها از طریق آزمون و خطا یاد می گیرند.  طبیعی است که بخواهید از فرزندان خود در برابر شکست و ناامیدی محافظت کنید، اما وقتی به فرزندان خود فرصت اشتباه کردن را نمی دهید، آنها را از فرصت نه تنها یادگیری نحوه انجام کاری، بلکه آن ها را از رشد اعتمادبنفس محروم می کنید.  دستیابی به هدف اغلب به تلاش های متعدد نیاز دارد.

مثال ملموسی بزنیم:

در یک مهمانی شیک حضور دارید و فرزند کوچکتان آب پرتقال میخواد، اما شمارا در جریان قرار نمی دهد و خود اقدام به ریختن آبمیوه از ظرف میکند. شما او را میبینید و نفستان در سینه حبس می شود.
خب چکار میکنید؟
بخود میگویید که نکنه الان آبمیوه رو لباسهایش و میز ریخته شود و آبروی من برود، 
و یا اینکه نه به کودک فرصت تجربه می دهید؟

هچنین مشاهده کنید:

ویدئوی امر و نهی کردن والدین و تاثیر آن روی اعتماد بنفس کودک

ویدئوی پرورش اعتماد بنفس و عزت نفس کودک

 4. اجازه دهید بچه ها خودشان انتخاب کنند.

  وقتی بچه‌ها انتخاب‌های مناسب سن خود را انجام می‌دهند، احساس قدرت بیشتری می‌کنند، حتی بچه‌های دو ساله می‌توانند عواقب تصمیم‌هایشان را بپذیرند.  به بچه‌هایش اجازه دهید خودشان تصمیم بگیرند که در زمستان کت، کلاه و دستکش بپوشند یا نه.  وقتی آنها تفاوت بین گرم و سرد را حس کردند، دیگر به آنها بستگی دارد.  آنها باید بر بدن خود کنترل داشته باشند و مسئولیت انتخاب های خود را بپذیرند.

 

5. اجازه دهید در خانه کمک کنند و اعتمادبنفس خود را پرورش دهند.

  در ایجاد عزت نفس، بچه‌ها به فرصت‌هایی نیاز دارند تا شایستگی خود را نشان دهند و احساس کنند که سهم آنها ارزشمند است.  در خانه، این بدان معناست که از آنها بخواهید، حتی زمانی که نوپا هستند، کمی در آشپزی، چیدن میز و تختخواب کمک کنند.

مشاهده کنید:

ویدئوی اهمیت اعتماد بنفس در کودکان

ویدئوی مراحل اعتماد بنفس در کودک

 6. آنها را تشویق کنید تا علایق خود را بطور کامل دنبال کنند. 

 یکی دیگر از راه های مطمئن برای تقویت اعتماد به نفس در بچه ها این است که آنها را تشویق کنید تا کارهایی را انجام دهند که به آنها علاقه نشان می دهند، سپس مطمئن شوید که آنها تا پایان، وظیفه ی خود را دنبال می کنند.  مهم نیست که چه کاری انجام می شود - می تواند هر چیزی باشد، از دورهای شنا گرفته تا سطوح برتر در بازی های ویدیویی یا هر چیزی که به آن علاقه نشان می دهند و مورد تایید شما نیز باشد . نکته این است که آنها به کاری که شروع می کنند پایبند بمانند، بنابراین در پایان آن ضربه موفقیت را احساس می کنند.

  7. نگران شکست کودک در مبارزه و کاهش اعتماد بنفسش نباشید.

 بسیاری از والدین فکر می کنند مبارزه و شکست به عزت نفس فرزندانشان آسیب می رساند، اما در واقع یک فرصت طلایی برای کمک به پرورش این مهارت است. اجازه دخید کودک شکست را تجربه کند و کم کم قوی شود.

در مام پلاس بیشتر ببینید:

ویدئوی راه های افزایش عزت نفس کودک

مجموعه ی ویدئویی افزایش اعتماد بنفس کودکان ، قسمت اول تا چهارم

 8. برای بهبود اعتمادبنفس کودکتان روشن کنید که عشق شما بدون قید و شرط است.

 اجازه دهید فرزندتان بفهمد که دوستش دارید حتی زمانی که شکست می خورد یا تصمیمات بدی می گیرد.  اگر تمام صحبت‌های شما در مورد عملکرد باشد، او فکر می‌کند که او را فقط به خاطر کارنامه خوب تحصیلی یا نقشی که در نمایشنامه مدرسه به دست آورده دوستش دارید.

9.  برای پرورش اعتماد بنفس کودک ، اهداف فرزندتان در سطحی مناسب با توانایی او قرار دارند.

تسلط بر وظایف جدید یک راه عالی برای ایجاد اعتماد به نفس است.  به بچه‌هایتان فعالیت‌های متناسب با سنشان بدهید، از در دست گرفتن فنجان نوشیدنی خودشان تا بستن دکمه‌های پیراهنشان - به آنها نشان دهید که چگونه، انجام دهند ، سپس به آنها فرصت دهید تا آن را به تنهایی انجام دهند (و فرصتی دیگر و دیگر ).

باید سعی کنید اهدافی را برای کودکتان تعیین کنید که در سطح توانایی او باشند. نه خیلی پایین تر از حد توانایی کودک و نه خیلی بالاتر. و همچنین علاقه ی کودک راهم در نظر بگیرید. 
اگر تمام این موارد را درنظر بگیرید، در جهت افزایش اعتماد بنفس کودک گام مهمی برداشته اید.

 10. ستایش مناسب ارائه دهید و اعتماد بنفس کودک را افزایش دهید.

 اگرچه تمجید اغلب مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد، اما وقتی خاص و هدفمند استفاده شود، یک سازنده عزت نفس ارزشمند است.

 معلمی در یک تحقیق از دانش‌آموزان گروه سرود خود خواسته بود تا یک «پرونده ستایش از خود»  یا "پرونده ی لاف زدن" پر از تمجیدی که به دست آورده‌اند، نگه دارند.  هر زمان که نام خود را در یک برنامه یا مقاله روزنامه می دیدند یا یادداشت کمکی دریافت می کردند، باید آن را داخل آن می گذاشتند.  وقتی بچه‌ها روز بدی داشتند، آن جملات ستایش‌کننده را بیرون می‌آوردند و تمام کارهای منظمی را که انجام داده بودند می‌خواندند و این باعث می‌شد که احساس بهتری نسبت به خودشان داشته باشند.»

 این معلم می‌گوید، پرونده ی لاف زدن کار می‌کند، زیرا روش‌های خاصی را به بچه‌ها نشان می‌دهد که آنها خاص هستند و به آنها می‌آموزد که تمرین پاداش درو می‌کند.  در واقع این تمرین – تلاش – است که باید در کانون تمجید قرار گیرد.

فرزندان خود را برای هر تلاشی تشویق کنید، نه فقط برای تلاشی که کار را کامل می کند.  به آنها بفهمانید که چقدر به آن ها افتخار می کنید که آنها چیز جدیدی را امتحان می کنند و تسلیم نمی شوند، این عمل شما استقامتی را ایجاد می کند که برای عبور از شکست های آینده نیاز دارند.

  "فقط نگویید "بازیت عالی بود".  به او بگویید که اینکه چگونه توپ را به هم تیمی‌اش پاس می‌داد عالی بود.» و در واقع نحوه ی کار و کیفیت کار کودک را تمجید کنید و اینگونه اعتماد بنفسش را بسازید.

 به خاطر داشته باشید که کمی تمجید غیرمستقیم، مانند برچسب ستاره‌های تشویق در نمودار کار، می‌تواند معجزه کند.  مثلا مامان مبتکری را در نظر بگیرید: او مطمئن می‌شود که بچه‌هایش کمی تعریف و تمجیدش را می‌شنوند.  من به دوستانم خواهم گفت که چگونه معلم گفت پریسا بسیار مهربان است، یا چگونه دیدم که رضا به سختی برای بستن بند کفش هایش تلاش می کند.  بچه ها با شنیدن تمجیدهای مادر می درخشند.  از آنجایی که آنها گوش ایستاده بودند، می دانند که منظور متدرشان در واقع این است و این حرف را نزده که بچه ها فقط احساس خوبی داشته باشند.

11. تعیین اهداف برای رسیدن به اعتماد بنفس بالا 

 اگر کاری سخت به نظر می رسد، به کودک خود نشان دهید که چگونه آن را به مراحل کوچکتر تقسیم کند و هر بار روی یکی از آن اهداف کوچکتر کار کند.  

 شما همچنین می توانید از طریق اقدامات خود در زندگی از اعتماد به نفس فرزندان خود حمایت کنید.  برای پروژه ها و کارهای خانه وقت بگذارید و آنها را با نگرش مثبت کامل کنید.  در مورد اشتباهاتی که مرتکب شده اید و کارهایی که برای رفع آنها انجام خواهید داد و نگرانی ها یا نگرانی هایی که قبل از انجام پروژه داشتید و نحوه غلبه بر آنها صحبت کنید.  اعتماد به نفس باعث ایجاد اعتماد به نفس می شود و شما می توانید اولین الگوی عزت نفس فرزندتان باشید!

 چک لیست عزت نفس 

 در اینجا برخی از کارهایی است که انجمن سلامت روان کانادا می گوید می توانید برای کمک به پرورش کودکانی با اعتماد به نفس – نه نوازش آن ها – انجام دهید:

1. احساس خاص بودن واعتماد بنفس

برای شما مهم است که به فرزندان خود کمک کنید تا استعدادها و ویژگی های منحصر به فرد خود را کشف کنند و برای نقاط قوت خود ارزش قائل شوند.  اما همچنین به آنها بیاموزید که احساس خاص بودن به معنای بهتر بودن نسبت به دیگران نیست.

 2. فرصت موفقیت ایجاد کنید و بر اعتماد بنفس کودک تاثیر مثبت بگذارید. 

 به فرزندان خود بیاموزید که برای رسیدن به یک هدف تلاش کنند و به دستاوردهای خود افتخار کنند.  برای آنها فرصت های موفقیت فراهم کنید.

3.  تلاش کن، دوباره تلاش کن

  فرزندانتان را تشویق کنید تا کارها را به روش خودشان امتحان کنند، با چالش ها روبرو شوند و ریسک کنند.


برچسب ها

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود