برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
نوشیدنی های ماه مبارک رمضان برای رفع عطش.jpg

نوشیدنی های ماه مبارک رمضان(رفع عطش)

کارشناسان تغذیه با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به روزه داران توصیه می کنند،نوشیدنی های مخصوص ماه رمضان را مصرف کنند مانند شربت آبلیمو، خاکشیر، تخم شربتی،کاسنی ،سکنجبین و بیدمشک می تواند به کاهش تشنگی و عطش در ماه مبارک رمضان کمک کند. روزه داری در فصل گرما دچار کم آبی بدن می شود،آب بدن مهمترین عاملی است که می تواند برای روزه داران باعث مشکلات زیادی شود و حتی جان فرد را به خطر اندازد.

راهکارهایی را که متخصصان تغذیه سایت مام پلاس به روزه داران برای جبران کم آبی بدن توصیه می کنند به شرح زیر است:

 

*** فاصله بین افطار تا سحر بهترین زمان برای جبران آب بدن

بین افطار تا سحر روزه داران می توانند از نوشیدنی های مخصوص ماه رمضان، چای کمرنگ، آب میوه های طبیعی و انواع میوه های تابستانی استفاده کنند،  چای به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدان و ضد سرطان برای بدن مفید است، اما چای به دلیل مدر بودن باعث می شود مقدار بیشتری از آب بدن دفع شود.

هنگام افطار بهتر است که از شیر ولرم همراه با مواد دارای قند طبیعی مانند خرما، عسل یا انگور شیرین استفاده شود چرا که این مواد شیرین علاوه بر تنظیم قند خون، خاصیت سم زدایی نیز دارند.

یکی از راههای مقابله با تشنگی در ماه مبارک رمضان مصرف میوه و سبزی فراوان است که علاوه بر مقاومت بیشتر در مقابل تشنگی، به دلیل داشتن فیبر، سرعت حرکت مواد غذایی را کاهش داده وسبب می شود احساس گرسنگی نیز دیرتر فعال شود.

راههای رفع عطش

مصرف میوه و سبزی سبب رفع مشکل یبوست نیز می شود. سبزی ها مانند کاهو، خیار، کرفس و سبزی خوردن چون آب را در خود نگه می دارند باعث استمرار و تداوم آبرسانی به بدن می شوند و مصرف سالاد کاهو به خصوص در وعده سحر توصیه می شود.

***پرهیز از نوشیدن آب یخ

زمانی که آب خنک همراه با یخ مصرف می شود چون دمای بدن را برای مدت کوتاهی پایین می آورد، اما باعث رفع عطش در دراز مدت نمی شود.

هنگام افطار باید از نوشیدن آب یخ به طور ناگهانی پرهیز کرد همچنین در وعده افطار نیز از نوشیدنی های ماه رمضان استفاده کرد.

***رفع تشنگی نوشیدنی های ماه رمضان

خانواده ها بهتر است این نوشیدنی های مخصوص ماه رمضان را تهیه و پس از افطار به تدریج و مورد استفاده قرار دهند.

طرز تهیه شربت خاکشیر

در فصل گرم سال همه ما به دنبال نوشیدنی های خنگی هستیم که در آن ها از گرمی ها استفاده نشده باشد و برای درمان و پیشگیری گرمازدگی مفید باشد. از این رو شربت های مختلفی توصیه میشود مانند شربت تخم شربتی ، شربت آلبالو و یا شربت آبلیمو که در بین آنها شربت خاکشیر ، یکی از بهترین شربت هاست که شما را از گرمازدگی فصل تابستان نجات میدهد. ، این نوشیدنی اصیل ایرانی که مصرف آن در کشور ما بسیار هم پرطرفدار است، به راحتی و با مواد مختلف تهیه میشود.

شربت خاکشیر سنتی را که علاوه بر خوشمزگی دارای خواص بسیاری هم هست به جای انواع نوشیدنی های مضر میتوان همراه با وعده های غذایی سرو کرد.

شربت خاکشیر علاوه بر پایین آوردن حرارت بدن ، در تسکین سردرد و سرگیجه ، بیحالی ناشی از گرما زدگی ، تاثیر مثبتی هم روی فعالیت معده و بهبود هضم غذا دارد.

موادی که برای تهیه شربت خاکشیر نیاز دارید، خاکشیر ، آب ، گلاب و شکر میباشد.

مواد لازم شربت خاکشیر :

  1. شکر :1 لیوان

  2. آب خنک :6 لیوان

  3. خاکشیر : نصف لیوان

  4. گلاب :2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه شربت خاکشیر:

مرحله اول:

برای تهیه شربت خاکشیر باید ابتدا با نحوه شستن آن کاملا اگاه باشید ، چراکه خاکشیر ،بدلیل ریگ زیادی که داخل آن وجود دارد کمی شستن آن دشوار است و احتیاج به زمان و حوصله بیشتر دارد.

به همین دلیل سعی کنید در هر سری از شستن خاکشیر ، میزان بیشتری را بشویید تا هر روز زمان زیادی را برای تمیز کردن آن صرف نکنید.

حال برای شستن خاکشیر دو ظرف گود شفاف بردارید، سپس خاکشیر را داخل یکی از ظرف ها بریزید و روی آن آب سرد بریزید.بعد از چند ثانیه آب داخل ظرف خاکشیر را خالی کنید و خاکشیر را به آرامی داخل ظرف دیگر بریزید و سعی کنید انتهای آن را دور بریزید.

مرحله دوم:

مجددا روی خاکشیر آب سرد بریزید و کمی هم بزنید.وقتی خاکشیر کاملا ته نشین شد، دوباره آب آن را خالی کنید و خاکشیر را به آرامی در ظرف دیگر بریزید و انتهای آن که قطعا با ریگ و شن مخلوط است دور بریزید.

این کار را چندین بار تکرار کنید تا هم روی آب و هم ته ظرف کاملا شفاف و زلال شود وجز دانه های خاکشیر چیز دیگری در ظرف نماند. در این حالت یعنی خاکشیرآماده ی مصرف است.

مرحله سوم:

خاکشیر را داخل پارچ آبی بریزید و به آن شکر و آب اضافه کنید و خوب هم بزنید تا شکر کاملا حل شود. در صورت تمایل میتوانید شکر و آب را از قبل روی حرارت قرار دهید تا در اثر گرما شکر زودتر و راحت تر حل شود و بعد از خنک شدن به خاکشیر اضافه کنید.

مرحله چهارم:

بعد به شربت خاکشیر مقداری گلاب و آب لیمو اضافه کنید تا طعم دلچسب تری بگیرد. همچنین با اضافه کردن چند تکه یخ خرد شده میتوانید شربتتان را تگری تر کنید.

چند نکته :

  1. اضافه کردن گلاب و لیمو به شربت خاکشیر کاملا سلیقه ای است.

  2. در صورت تمایل میتوانید از شکر بیشتر و یا کمتری در شربت خاکشیر استفاده کنید.

  3. بجای گلاب میتوانید از هل استفاده کنید.

  4. استفاده از مقداری زعفران عطر و رنگ شربت خاکشیر را بهتر میکنید.

  5. هنگام شستن خاکشیر ازظرف های پلاستیکی استفاده کنید ، چون دانه های شن را بیشتر در خود نگه میدارد و ته نشین میکند.

  6. برای در دسترس داشتن شربت خاکشیر میتوانید بعد از شستن خاکشیر ، آنها را به همراه مقدار کمی آب داخل قالب های یخ بریزید و داخل فریزر منجمد کنید و هنگام استفاده داخل پارچ یا لیوان با آب و شکر و گلاب مخلوط کنید.

           طرز تهیه شربت آبلیمو                        طرز تهیه دمنوش کاسنی

طرز تهیه شربت تخم شربتی

شربت تخم شربتی یکی از شربت های بسیار مفید و پر طرفدار ایرانی است که علاوه بر اینکه برای رفع تشنگی بسیار مفید است به دلیل وجود خواص تخم شربتی برای بدن نیز فواید بسیاری دارد از جمله کاهش درد های معده و گوارش، برای لاغری و کاهش وزن، آرامش اعصاب و مفید برای دهان و دندان، درمان فشارخون، و مفید را پوست و مو می باشد. این نوشیدنی بیشتر در فصل تابستان و ماه رمضان تهیه می شود. با مقدار موادی که در این دستور قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر شربت تخم شربتی تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری شربت تخم شربتی تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش شربت تخم شربتی با مام پلاس همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

مواد لازم شربت تخم شربتی

  1. آب خنک ۴ لیوان
  2. لیمو ترش ۱ عدد
  3. شکر به اندازه کافی
  4. زعفران دم کرده به اندازه کافی
  5. تخم شربتی ۴ قاشق غذاخوری

طرز تهیه شربت تخم شربتی

مرحله اول: آماده سازی تخم شربتی

برای تهیه شربت تخم شربتی ابتدا تخم شربتی را در یک کاسه می ریزیم و روی آن آب می گیریم و به مدت ۱۰ دقیقه اجازه می دهیم تا تخم شربتی تمیز و لعاب دار شود.سپس تخم شربتی را آرام از داخل آب بیرون می آوریم تا شن های ریز آن وارد شربت نشود. این کار را چندین بار انجام می دهیم تا کاملا تخم شربتی تمیز شود.

مرحله دوم: افزودن لیموترش

سپس تخم شربتی را در یک پارچ می ریزیم و ۴ لیوان آب خنک به آن اضافه می کنیم. لیمو ترش را از وسط نصف می کنیم و در کاسه ای آب آن را محکم می گیریم و هسته های لیمو ها را جدا می کنیم و به شربت آب لیمو تازه را اضافه می کنیم.

مرحله سوم:افزودن شکر

در ادامه شکر را نیز به مقداری که تمایل دارید به آن می افزاییم و در صورت دلخواه زعفران دم کرده را نیز به شربت اضافه می کنیم و خوب مواد شربت را مخلوط می کنیم تا شکر کاملا حل شود.

مرحله چهارم: تهیه شربت تخم شربتی با زعفران

سپس شربت را در لیوان می ریزیم و چند عدد یخ کوچک داخل شربت قرار می دهیم و این شربت خوش رنگ و خوش طعم و پرخاصیت را خنک نوش جان کنید.

نکات کلیدی در تهیه شربت تخم شربتی

  • برای خوش عطر و بو شدن این شربت می توانید ۱/۳ پیمانه گلاب یا هر اسانس دلخواهی اضافه کنید.
  • اگر دوست دارید این شربت به صورت دور رنگ داشته باشید شربت ها را در لیوان نصف ریخته و مقداری پنیرک را داخل آب و یخ بگذارید تا رنگ پس دهد سپس اضافه کنید تا شربت دو رنگ زرد و بنفش داشته باشید.
  • شما می توانید از عرقیات مختلف در تهیه این شربت استفاده کنید.
  • شما می توانید این شربت با ژله بلوبری نیز تهیه کنید.
  • اگر دوست دارید این شربت را همیشه داشته باشید و زمانی برای تهیه کردن آن نگذارید بهتر است کمتر آب بریزید و آن را داخل قالب های یخ ریخته و روی آن به دلخواه از غنچه های گل محمدی استفاده کنید سپس داخل فریزر قرار دهید تا همیشه تخم شربتی داشته باشید.
  • برای مجلسی تر شدن این شربت می توانید از کمی خاکشیر استفاده کنید تا هم مقوی و مجلسی تر باشد.
  • حتما از آبلیمو تازه استفاده کنید و استفاده از آبلیمو های صنعتی کیفیت آن را پایین می آورد.
  • می توانید بجای شکر از نبات یا عسل استفاده کنید.
  • به دلخواه برای رفع عطش می تواند از رنده خیار یا خیار ورقه شده نیز در این شربت استفاده کنید.
  • این شربت ماندگاری خوبی در یخچال دارد.

 

طرز تهیه دمنوش بید مشک

 

 

طرز تهیه شربت سکنجبین

شربت سکنجبین یکی از انواع شربت های سنتی و پرطرفدار ایرانی است که معمولا با خوردنی های مثل کاهو، خیار و … دیگر سرو می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شربت سکنجبین در ادامه با مام پلاس همراه باشید.

مواد لازم شربت سکنجبین

  1. نعناع تازه ۱۵۰ گرم

  2. شکر        ۲ لیوان

  3. سرکه       ¼ لیوان

  4. آب           ۱ لیوان

طرز تهیه شربت سکنجبین

مرحله اول

برای تهیه شربت سکنجبین خوشمزه ابتدای کار نعنا را می شوییم، سپس درون آبکش قرار می دهیم و اجازه می دهیم آب اضافی اش خارج شود. در ادامه آب را به همراه شکر درون یک قابلمه مناسب اضافه می کنیم.

مرحله دوم

حالا قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس شربت را روی حرارت ملایم هم می زنیم تا ذرات شکر درون آب حل شده و شربت جوش بیاید. زمانی که شربت جوش آمد، برگ های نعنا را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله اجازه می دهیم شربت ۲۰ دقیقه روی حرارت جوش بزند تا عطر و طعم نعنا درون شربت پخش شود. در ادامه سرکه را کم کم درون شربت اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم و اجازه می دهیم شربت قوام پیدا کند.

مرحله چهارم

توجه داشته مقدار سرکه در تهیه شربت سکنجبین سلیقه ای است و می توانیم مقدار آنرا نسبت به ذائقه خود کم یا زیاد کنیم. حالا برای اینکه متوجه شویم غلظت شربت مناسب است، یک قاشق از آن بر می داریم.

مرحله پنجم

در این مرحله اجازه می دهیم شربت به طور کامل خنک شود، برای سرعت بخشیدن به کار می توانیم شربت را چند ثانیه درون فریزر قرار دهیم. در ادامه شربت را بین دو انگشت خود تست می کنیم، اگر حالتی غلیظ و کشدار داشت، یعنی آماده است.

مرحله ششم

در این مرحله شربت را از روی حرارت کنار می گذاریم و اجازه می دهیم به طور کامل خنک شود. در نهایت پس از اینکه شربت خنک شد، آنرا درون یک ظرف شیشه ای مناسب می ریزیم، سپس در یخچال نگهداری می کنیم. نوش جان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


خاطره کلاه کج

خاطره کلاه کج

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود