برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
دمنوش کاسنی و شاه تره و خواص آنها.jpg

طرز تهیه دمنوش کاسنی و شاه تره و خواص بی نظیر آنها

کاسنی و شاه تره از گیاهان دارویی پر خاصیت هستند که به واسطه عرق آن بسیار شناخته شده اند.کاسنی گیاهی علفی و یک‌ ساله با ساقه‌ های قطور و گل های آبی یا ارغوانی است. شاه تره که در زبان عام به آن شاتره می‌گویند، گیاهی از خانواده خشخاش (Papaveraceae) با رشد یک‌ساله است که به‌شکل درختچه‌ای کم‌پشت و با برگ‌های خاکستری و نوک‌تیز رشد می‌کند استفاده از کاسنی تاریخچه‌ای بسیار قدیمی دارد. برگ و ریشه کاسنی هر دو دارای خواص درمانی متعددی هستند.

دمنوش کاسنی : 

 

 

کاسنی یک گیاه دارویی علفی و یک ساله با ساقه های گرد و قطور، گل های آبی یا ارغوانی و برگ های سبز کم رنگ و یا پررنگ و تلخ است.

گیاه کاسنی به آب و هوای خنک، آفتابی یا کمی سایه نیاز دارد و تحمل گرمای شدید تابستان را ندارد +

طبیعت: کاسنی از نظر طب سنتی ایران، طبیعتی سرد و تر دارد.

Cichorium intybus : نام علمی

 

دمنوش شاتره یا شاه تره : 

 

 

خرافه‌ پرستان در دوران باستان، شاتره را دارای قدرت جادویی می‌دانستند؛ به این صورت که این گیاه را در آتش می‌سوزاندند تا دود گیاه، از آن‌ها در مقابل جادو محافظت کرده و ارواح شیطانی را از بدن خارج کند. همچنین طبق افسانه دیگری، گیاه شاتره از بخار یک دود که از زمین بلند می‌شود، به‌وجود می‌آید!

ما در این مقاله از سایت مام پلاس  به بررسی، خواص، عوارض و نحوه مصرف این گیاهان افسانه‌ای و پر خاصیت می‌پردازیم.

 

 

 

خواص دمنوش  کاسنی:

 

 

به علت وجود انسولین طبیعی در گیاه کاسنی مصرف دمنوش آن اثر فوق العاده رضایت بخش در کسانی که قند و کلسترول خونشان زیاد است دارد.

میزان قند خون را پایین می آورد و کلسترول را به حد اعتدال بر می گرداند.

کاسنی عروق خونی و صفراوی داخل کبد را که در اثر پرخونی کبد مسدود یا نیمه مسدود شده بود باز می کند و از این راه بسیاری از عوارض و اختلالات را برطرف کرده و به سلولهای کبد اجازه می دهد که اعمال طبیعی خود را انجام دهند و به این جهت می گویند کاسنی مقوی کبد است، دمنوش کاسنی به مقدار یک فنجان قبل از هر وعده غذا اثر مقوی بر معده داشته، اشتها را زیاد کرده و یبوست را رفع می نماید.

کاسنی برطرف کننده عطش و حرارت درونی است.

کاسنی در درمان التهابات معده و پاک کردن مجاری ادراری، مؤثر است

 

 

خواص دمنوش و عرق  کاسنی برای زنان و همچنین فواید عرق کاسنی برای کودکان : 

 

 

خواص دمنوش کاسنی برای زنان,عرق کاسنی برای اشتهای کودکان,عرق کاسنی برای تب کودک,مالیدن عرق کاسنی به پوست نوزاد,خواص کاسنی برای زنان,فواید عرق کاسنی برای کودکان

با افزایش میزان مصرف فست فود و غذاهای چرب، کیسه صفرا و کبد بیشتر از هر عضوی دیگری درگیر تنظیم میان چربی غذا می شوند و فعالیت بیشتر کیسه صفرا و کبد باعث گرم تر شدن این اعضای مهم بدن می شود. از مهم ترین خواص درمانی عرق کاسنی می توان به کنترل دمای بدن و کاهش عطش اشاره کرد. با ما همراه باشید تا با فواید عرق کاسنی برای مردان و زنان بیشتر آشنا شوید.

 

 

عرق کاسنی از چه گیاهی تولید می شود؟

 

 

گیاه دارویی پایا با گل‌های آبی یا ارغوانی است. کاسنی در اصل بومی جهان قدیم است و بعداً در قاره آمریکا نیز به‌صورت گیاه خودروی کنار جاده‌ای درآمده‌است. منشأ اصلی این گیاه اروپای مرکزی، مناطق غربی و مرکزی آسیا و شمال آفریقا است و پراکندگی وسیعی در نواحی مختلف ایران به خصوص شهرستان اقلید، آذربایجان و مناطق کوهستانی خراسان دارد. به آب و هوای خنک، آفتابی یا کمی سایه نیاز دارد و گرمای شدید تابستان را تحمل نمی‌کند.

 

خاصیت تاثیر گذار عرق کاسنی برای بدن

 

 

  • رفع یبوست

  • سم زدایی کبد

  • رفع التهابات بدن

  • افزایش ایمنی بدن

  • آرامش دهنده اعصاب

  • تصفیه و پاکسازی خون

  • سم زدایی کسیه صفرا

  • کاهش دردهای مفصلی

  • روشن و جوان سازی پوست

  • کاهش بیماری قلبی و عروقی

  • رفع رسوب مجاری ادراری با افزایش حجم ادرار

 

 

خواص مهم عرق کاسنی برای مردان

 

از خواص مهم عرق‌کاسنی به تقویت قوای جنسی می توان اشاره کرد که با افزایش تعداد اسپرم در مردان، هورمون های مردانه را در آقایان تقویت می کند.

 

مضرات عرق کاسنی در بارداری و خواص عرق کاسنی برای بانوان

 

بانوان می توانند با مصرف مستمر عرق‌کاسنی علاوه بر کاهش میزان دردهای زایمان، از افزایش تومورهای سرطان سینه جلوگیری کنند. عرق کاسنی با تقویت هورمون های زنانه علاوه بر تقویت تخمک ها، زمان قاعدگی را تنظیم می کند.

 

توجه: اکیداٌ توصیه می شود در زمان بارداری از مصرف عرق‌کاسنی خودداری فرمایید چون باعث خون ریزی و سقط جنین می شود. با وجود تکمیل نشدن تحقیقات برای مصرف عرق کاسنی در زمان شیردهی، توصیه می شود از مصرف عرق کاسنی در زمان شیردهی نیز پرهیز کنید. ناگفته نماند در برخی شهرهای کشور، از ماه هفتم بارداری برای پیشگیری از جنین به یرقان، اقدام به مصرف کاسنی می نمایند که صحت چنین ادعایی توسط علم پزشکی تایید یا رد نشده است.

 

چگونه با عرق کاسنی لاغر شویم؟

 

با وجود اینکه پرهیز از غذای های چرب و کاهش میزان مصرف غذا از مهم ترین عامل کنترل چاقی است ولی در مواقعی لازم است برای کاهش وزن، چربی های خود را دفع کنید. بدین منظور لازم است ترکیب سرکه انجبین ،سرکه سیب،یک قاشق عسل طبیعی و عرق‌کاسنی به همراه کاهو مخلوط کنید و آن را میل بفرمایید.

 

درمان زردی کودک با دمنوش و عرق کاسنی :

 

زردی یکی از مشکلات بسیار رایج است که کودکان در بدو تولد دچار آن می‌شوند. برای اینکه از زردی کودک جلوگیری شود، زنان باردار می‌توانند در دوران بارداری کاسنی مصرف کنند. این گیاه با پاکسازی کبد و دفع سموم آن، خون را تصفیه می‌کند و نقش مؤثری در جلوگیری از زردی نوزاد خواهد داشت. پاکسازی کبد و خون مادر از مواد زائد و سمی، تأثیر فوق‌العاده‌ای بر روی زیبایی جنین نیز دارد.

 

شربت کاسنی ملین بسیار عالی برای کودکان است.

 

دوز مناسب کاسنی برای استفاده بستگی به عوامل مختلفی از جمله سن، سلامت و چندین شرایط دیگر دارد تا این زمان اطلاعات علمی کافی برای تعیین محدوده مناسب دوز برای کاسنی وجود ندارد

 

طریقه مصرف صحیح عرق کاسنی :

 

برای تاثیر هر چه بیشتر خاصیت های عرق‌کاسنی لازم است که این داروی گیاهی به شیوه درست مصرف شود. دو نوع مصرف برای این داروی گیاهی پر خاصیت توصیه شده است که مصرف آن همراه با یک لیوان آب بصورت ناشتا مهم ترین آن است و شما برای تاثیر گذاری سریع تر می توانید روزانه دو لیوان بعداز هر وعده غذایی مصرف کنید.

 

موارد منع مصرف دمنوش و عرق کاسنی :

 

از مصرف بیش از حد کاسنی در طی دوران حاملگی و شیردهی بایستی خودداری نمود.

 

طرز تهیه دمنوش کاسنی :

 

 

یک قاشق غذاخوری برگ گیاه کاسنی را در یک قوری چینی با آب ۸۰ درجه سانتی گراد به مدت ۱۵ دقیقه دم کنید.

در صورت تمایل به شیرین کردن آن از عسل یا نبات استفاده کنید.

 

عوارض مصرف زیاد  عرق کاسنی :

 

برخلاف داروهای گیاهی دیگر ازدیاد مصرف عرق‌کاسنی باعث موجب تخریب عروق شبکیه می‌شود، علاوه بر این مصرف طولانی مدت فرآورده‌های این گیاه موجب افت فشار خون و افزایش ترشحات صفرا می‌شود.

 

 

 

حالا به بررسی دمنوش و عرق شاه تره یا شاهتره می پردازیم :

 

محیط رشد گیاه  شاتره یا شاه تره :

 

 

  • گیاه شاتره در مناطق مدیترانه‌ای، آفریقای شمالی، اروپا و سیبری زاده و سپس وارد آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی شده و در نهایت در چین، کانادا ، آفریقای جنوبی، ایالات متحده و استرالیا نیز بومی شده است. در ایران نیز شاتره اغلب در دامنه‌های زاگرس مخصوصاً در دشت‌های اقلید فارس، بیجار کردستان و کوه‌سرخ خراسان رضوی یافت می‌شود. جالب است بدانید که شاتره در بسیاری از کشورها مانند فرانسه، ایتالیا، آلمان و… به‌عنوان علف هرز در نظر گرفته می‌شود.

  • گل‌های گیاه شاتره درنهایت به‌عنوان بذر برهنه (مانند تخم توت‌فرنگی) به میوه‌ای تبدیل می‌شوند که دارای دانه‌های منفرد است. این میوه‌ها کروی و به رنگ سبز هستند، در قسمت بالای آن‌ها یک فرورفتگی وجود دارد و طول میوه‌ها در حدود ۲ الی ۲.۵ میلیمتر است. میوه‌های گیاه شاتره از ترکیبات زیادی مانند آلکالوئیدها، تانن‌ها، نمک‌های پتاسیم و اسید فوماریک تشکیل شده‌اند که برای سلامت انسان مفید هستند.

 

مزایا و خواص دمنوش و عرق شاتره :

 

 

  • این گیاه برای التهاب ملتحمه (نوعی بیماری چشمی) و مشکلات پوستی مانند جوش و آکنه، راش، خارش ناشی از بیماری کبدی و اگزمای مزمن مفید است.

  • شاتره برای بهبود بیماری‌های مربوط به کیسه صفرا، مجاری صفراوی (مانند قلنج صفراوی)، کبد و دستگاه گوارش و همچنین پاکسازی کلیه‌ها مؤثر است و عملکرد هر یک از این ارگان‌ها را نیز تقویت می‌کند.

  • از گیاه شاتره برای درمان سیستیت، یبوست، روماتیسم، عفونت، زردی، میگرن، اسکوربوت (بیماری ناشی از کمبود ویتامین ث)، آرتروز و تصلب شرایین در طب عامیانه استفاده می‌شود.

  • شاتره دارای خاصیت پاکسازی و تصفیه‌کنندگی خون است.

  • از آنجا که شاتره ادرار آور است، برای تحریک تعریق استفاده می‌شود.

  • دمنوش شاتره، ماهیچه‌های صاف روده را تحریک می‌کند و انگل‌های روده را از بین می‌برد.

  • باعث تقویت مچ دست می‌شود.

  • از آنجا که شاتره دارای اثر ضد اسپاسم است، به عادی‌سازی جریان صفرا کمک می‌کند.

  • برخی مطالعات نشان داده‌اند که شاتره ملین بوده و باعث کاهش فشارخون می‌شود.

  • از شاتره به‌عنوان یک ماده مقوی در افزایش اشتها استفاده می‌شود.

  • با افزودن گیاه شاتره خشک شده به آب حمام می‌توان بیماری بواسیر را بهبود داد.

  • ترکیبی از برگ‌های گیاه شاتره و گردو برای درمان بریدگی، زخم و خراش مفید هستند.

 

عوارض و موارد منع مصرف شاتره

موارد منع مصرف شاتره (البته  در صورت زیاده روی ) عبارتند از:

 

 

  • مصرف شاتره در کودکان، بانوان باردار و شیرده منع شده است.

  • بیماران صرع و مستعد به صرع نباید از آن استفاده کنند.

  • شاتره اثر داروهای آلوپاتیک مورد استفاده برای فشار خون بالا را افزایش می‌دهد؛ بنابراین از مصرف هم‌زمان این داروها با شاتره خودداری کنید.

  • مصرف شاتره در مقادیر زیاد دارای اثر سمی است و می‌تواند باعث اسهال شدید، گرفتگی عضلات و تنگی نفس شود. بنابراین برای مصرف آن با پزشک‌های گیاهی مشورت کنید.

 

 

نحوه مصرف گیاه شاتره یا شاه تره :

 

تمام بخش‌های گیاه شاتره، به‌جز ریشه آن می‌توانند به‌عنوان داروی گیاهی استفاده شوند. این بخش‌ها در آغاز دوره گل‌دهی گیاه جمع‌آوری شده و خشک می شود تا در نهایت به‌عنوان عصاره، عرق شاتره، دمنوش، قرص گیاهی یا مکمل و لوسیون چشم استفاده شوند. گیاه شاتره طعمی تلخ و نمکی دارد و عصاره آن بوی شاخص شدیدی دارد.

 

طرز تهیه دمنوش شاه تره :

 

 

برای تهیه دمنوش شاتره یک یا دو قاشق چای‌خوری شاتره خشک را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد و حدود ۳۰ دقیقه قبل از هر وعده غذایی آن را مصرف کنید. برای مصارف درمانی، اغلب سه فنجان دمنوش شاتره در روز توصیه می‌شود.

 

 

خواص شاه تره برای پوست :

 

 

گیاه شاتره که نام علمی آن Common Fumitory است با نام‌هایی مانند بقلة‌الملک، شاه‌ترج و پیت پاپارا نیز از آن یاد می‌شود. شاه تره گیاهی علفی است و این گیاه را در آغاز زمان گلدهی آن جمع آوری می‌کنند و از داروی گیاهی کپسول، قرص، چای، لوسیون چشم و عصاره تهیه می‌شود. شاتره در آب و هوای معتدل به خوبی رشد می‌کند و دارای گل‌های با رنگ متفاوت است و از گذشته مورد توجه طب سنتی بوده است. ازجمله کشور‌هایی که مصرف شاه تره در آن‌ها شایع‌تر است، می‌توان به استرالیا، انگلستان، فرانسه، آفریقا، اسپانیا، آمریکا و اتریش اشاره کرد. شاه تره خواص درمانی و فواید بسیاری برای بدن دارد.

 

  • از جمله خواص شاه تره برای بدن درمان التهابات پوستی است.

  •  همچنین از شاه تره برای درمان بیماری‌های کبدی و درمان ناراحتی‌های صفراوی موثر است.

  • از دیگر خواص شاتره می‌‌توان به تاثیر این داروی گیاهی در کاهش کلسترول خون و کاهش فشار خون اشاره کرد.

  •  قسمت‌های قابل استفاده از گیاه شاه‌تره برای بهره‌مندی از خواص شاه تره شامل شاقه، ریشه و گل‌های این گیاه دارویی هستند.

  •  

  • خواص شاتره برای پوست

  • خواص شاتره برای کبد

  • خواص شاتره برای سلامت قلب

  • خواص شاتره به عنوان دیوریتیک

  •  خواص شاتره به عنوان ضد باکتریال

  •  خواص شاتره برای درمان آرتریت

  • خواص شاتره برای دستگاه گوارش

  •  خواص شاتره به عنوان پاک کننده

 

 

خواص دمنوش و عرق شاتره برای پوست :

 

 

طب سنتی اصلی‌ترین کاربرد شاه تره را برای پوست می‌داند.

 

  • درمان آکنه است. (شاه تره با درمان آکنه و از بین بردن جای آن موجب پاکسازی پوست می‌شود و در نتیجه به پوست شما زیبایی و درخشندگی می‌بخشد. )

  • داشتن خاصیت ضد التهابی یکی دیگر از خواص شاتره برای پوست است.( شاه تره با داشتن خاصیت ضد التهابی برای بهبود تورم، قرمزی، زخم‌ها و درد پوست می‌تواند مفید و موثر باشد.)

  •  شاه تره موجب درمان پسوریازیس که یک بیماری پوستی است می‌شود.

  • شاه‌تره می‌تواند موجب رفع و درمان خارش شود.

  • خاصیت ضد پیری و جوان سازی

  • شاتره حاوی آنتی اکسیدان‌ است که از چین و چروک پوست جلوگیری می‌کند.

 

خواص دمنوش و عرق شاتره برای کبد :

 

 

یکی از خواص شاتره برای کبد این است که می‌تواند بیماری‌ها و مشکلات مرتبط با کیسه صفرا و التهابات کبد را درمان کند. داروی گیاهی شاه‌ تره می‌تواند موجب بهبود عملکرد کبد تا ۸۰ درصد شود و از ایجاد و تشکیل سنگ‌های کیسه صفرا جلوگیری می‌کند. از شاه تره می‌توان به عنوان یک ترکیب ضد اسپاسم مفصل کیسه صفرا استفاده کرد.

 

خواص دمنوش و عرق شاتره برای سلامت قلب و عروق :

 

 

یکی دیگر از خواص شاه‌تره این است که موجب کاهش فشار خون می‌شود و علاوه بر این، داروی گیاهی شاه تره می‌تواند موجب تنظیم ضربان قلب شود.

 

خواص و مزایای عرق شاتره :

 

 

عرق شاتره فواید و خواص بسیاری برای سلامتی و درمان بیماری‌ها دارد. ازجمله خواص عرق شاتره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

  1. •درمان مشکلات هضم و معده

  2. •درمان کبد چرب

  3. •کمک به افزایش وزن در افراد لاغر (اشتها آور است)

  4. •رفع غلظت خون

  5. •کمک به سلامت و شادابی پوست

  6. •ضد اسپاسم

  7. •ضد عفونت

 

این دو دمنوش کاسنی و شاه تره را حتما درست کنید و مصرف کنید . از خواص آنها غافل نشوید

 

کیا دمنوش کاسنی میخورن ؟

یا کیا دمنوش شاه تره میخورن ؟

 


خاطره کلاه کج

خاطره کلاه کج

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود