برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
روشهای_آموزش_نقاشی_به_کودکان[2].jpg

3 روش آموزش نقاشی به کودکان 15ماهه تا 11ساله

نقاشی به هماهنگی چشم ها و دست های کودک کمک می کند. نقاشی کشیدن کودکان ، راهی عالی برای تقویت ماهیچه های کوچک دستان بچه هاست که در سنین مدرسه و از اول ابتدایی در مهارت نوشتن کودکان نقش مهمی دارد.    در نقاشی کشیدن، هم نیم کره چپ مغز که محل فعالیتهای تحلیلی و منطقی است و هم نیم کره راست که محل فعالیتهای خلاقانه و احساسی است، فعالیت می کند. هماهنگی و فعالیت دو نیم کره، اهمیت زیادی در قدرت حل مسائل پیچیده دارد که نقش مهمی در موفقیتهای افراد بازی می کند.

نحوه آموزش نقاشی به کودکان

در این مقاله می خوانید:

 آموزش کودکان 15 ماهه تا 5 ساله

 آموزش کودکان 5 تا 8 سال

 آموزش کودکان 9 تا 11 سال

 نقاشی کردن کودکان به آن ها اجازه تفکر خلاق، تصمیم گیری و حل مسئله را در محیطی امن فراهم می کند.

 نقاشی کشیدن برای بچه ها فرصتهای زیادی برای آموزش و یادگیری فراهم می کند که یادگیری رنگ ها و اشکال هندسی، بیان ایده ها، ترکیب رنگها و آزمایش آن ها از آن جمله است.

 نقاشی کردن کودکان، فرصتی برای تمرین خلاقیت باز است، در نقاشی فقط یک راه درست وجود ندارد و برای بیان ایده ها و استفاده از خلاقیت آزادیم!
نقاشی کشیدن راهی خوب برای کسب آرامش است و به رها شدن از استرس و به کاهش تنشها در گذر از دوران و موقعیت های سخت زندگی کمک می کند.

 آموزش نقاشی به کودک بیشتر به دنبال مشاهده پیشرفت آنها و ارائه روش های جدید اکتشاف است.  در پنج سال اول زندگی کودک، آموزش شما محدود به ارائه مکان، زمان، ابزار و تشویق خواهد بود. در سال‌های بعد، می‌توانید به کودک مهارت‌های جدیدی را آموزش دهید، مانند نقاشی از روی مشاهده، تمرین دیدگاه‌ها و ترسیم نسبت‌های صحیح.  از وادار کردن کودکان به تغییر سبک یا رویکرد خودداری کنید و از انتقاد یا اصلاح خودداری کنید.  در عوض، تشویق کنید، مشاهده کنید، و سؤالات باز بپرسید که به کودک هنرمند کمک می کند تا جزئیات و احتمالات بیشتری را ببیند و تصور کند.

 روش 1

 آموزش کودکان 15 ماهه تا 5 ساله

 1
 هنر را بخشی از روال خود قرار دهید. هنرسازی را در زمان بازی بگنجانید.  اگر می‌خواهید آشفتگی را از بین ببرید، یک فضای هنری بسازید.  کاغذ را بچسبانید تا روی آن بکشند و بریزند، و از لباس های کهنه یک ماک درست کنید.  چسباندن کاغذ بر روی میز می تواند به کودک کوچک کمک کند تا بدون نیاز به نگه داشتن و تنظیم کاغذ طراحی، روی حرکت نقاشی تمرکز کند.  مداد رنگی درشت و نشانگرهای قابل شستشو را بخرید تا کودک به راحتی در دست بگیرد.

 کودکان نقاشی خود را با خط خطی کردن شروع می کنند. در حدود 2 سالگی، خط خطی‌ها کنترل‌شده‌تر و تکراری‌تر می‌شوند و کودکان ممکن است برای کنترل بیشتر، مداد رنگی و نشانگرها را بین انگشت شست و اشاره‌شان بگیرند.

 در این سن انواع مواد هنری را در اختیار کودک قرار دهید. فقط بر روی نقاشی با ابزار تمرکز نکنید: کودکان می توانند با ردیابی تصاویر روی شن، یا شکل دادن به خاک رس و چسباندن آن روی صفحه، نقاشی بکشند.  رنگ های قابل شستشو، خاک رس غیر سمی، گچ، قیچی ایمن برای کودکان و بسیاری از انواع کاغذ را بخرید و در مکانی مخصوص نگهداری کنید.

 2
 آموزش نده بچه ها با هر خط خطی مهارت های حرکتی اولیه را ارتقاء می دهند. آنها همچنین خلاقیت، اختراع و بیان خود را توسعه می دهند. کودک در این سن نیازی به راهنمایی ندارد، فقط به قدردانی نیاز دارد. وقتی بچه ها نقاشی می کشند کنار آنها بنشینید، درباره هنرشان با آنها صحبت کنید، اما سعی نکنید آموزش دهید.

 از انگیزه اصلاح اجتناب کنید. کودکان کوچک ممکن است علف‌های بنفش، افراد شناور و نوزادان را به اندازه خانه‌ها نقاشی کنند.  اگر آنها را تصحیح کنید به اعتماد به نفس آنها لطمه زده و پیشرفت طبیعی یادگیری آنها را مختل خواهید کرد.

3

همراه کودک باشید. به جای تمجید یا اصلاح هنر کودک، آن را همراهی کنید. در مورد فرآیند نقاشی نظر دهید، نه نتیجه آن.  در حالی که کودک نقاشی می کشد، بگویید "به تمام دایره هایی که می سازی نگاه کن! برخی از دایره های کوچک داخل دایره های بزرگ هستند" یا "می بینم که اکنون از مداد رنگی نارنجی و سبز استفاده می کنی."  آنچه را که در مورد نقاشی دوست دارید بگویید: "این خورشید بزرگ باعث می شود به یک روز در ساحل فکر کنم!"  یا «من دوست دارم که همه درختان برگهای رنگارنگ متفاوتی داشته باشند».

 4
 سوالات باز بپرسید.
 از پرسیدن «چیست؟» خودداری کنید. درعوض، بپرسید "می توانی در مورد نقاشی ات به من بگویی؟"  اگر کودکی هیجان زده است که در مورد نقاشی خود صحبت کند، سوالات بیشتری از او بپرسید. هنگامی که شما سؤال می کنید، ممکن است کودک شروع به اضافه کردن جزئیات بیشتر کند.  هنگامی که کودک در حال کشیدن نقاشی است، اغلب داستانی را تصور می کند که با کار همراه است. از آنها بخواهید جزئیات بیشتری از داستان خود را به شما بگویند، آنها را تشویق می کند تا جزئیات بیشتری را ترسیم کنند.

مثلاً اگر بپرسید «دختر چه بویی می‌دهد»، احتمالاً بینی اضافه می‌کنند. اگر بپرسید "سگ در شب تنهاست؟"  آنها ممکن است حیوانات بیشتری را بکشند. این نوع مبادله قوه تخیل، توانایی داستان گویی و مهارت های نقاشی را در آنها تشویق می کند.

 5
 هنر را بخشی از پردازش عاطفی قرار دهید. اگر کودکی احساسات شدیدی را تجربه می کند، به او کاغذ و نشانگر یا مقداری خاک رس بدهید. اگر کودکی عصبانی است، به او پیشنهاد دهید تصویری عصبانی بسازد. اگر غمگین است، غمگین. هنر می تواند به کودکان کمک کند تا احساسات شدیدی را پردازش کنند که ممکن است برای آنها پیچیده تر از آن باشد که در کلمات بیان کنند. دادن یک فعالیت خلاقانه به کودک که بر آن حاکمیت دارد می تواند به او کمک کند تا احساس کنترل داشته باشد.

 6
 پیش‌نویسی را تأیید کنید. در حدود 2 تا 3 سالگی، کودکان شروع به کشیدن قوس برای نمایش کلمات می کنند. این نقاشی ها اولین قدم های کودک به سمت نوشتن است. همانطور که آنها رشد می کنند، قوس ها پیچیده تر خواهد شد. یک کودک ممکن است شروع به تغییر دادن حروف کوتاه و بلند کند یا اشکال حروف مانند را با حروف واقعی ترسیم کند، این نقاشی‌ها نشانه هیجان‌انگیزی است که کودک می‌فهمد کلمات را می‌توان برای انتقال معنا نوشت.

 احتمالاً بچه‌ها به شما می‌گویند که برخی از قیچی‌ها «معنی» دارند، یا از شما می‌خواهند که آنها را با صدای بلند بخوانید. معنی قیچی هایی که برای شما می خوانند را تأیید کنید و برای خواندن بقیه از آنها کمک بخواهید.

 به کودکان اجازه دهید از متن هایی که تولید می کنند استفاده کنند. آنها را به اداره پست بیاورید تا "نامه"هایشان را (با یک یادداشت همراه) برای بستگان، برنامه های تلویزیونی کودک یا برای خودشان و دوستانشان پست کنند.

 7
 نقاشی های آنها را نمایش داده و ذخیره کنید.  به نمایش گذاشتن هنر کودکان راهی است که به آنها بفهمانیم کارشان جالب و مهم است. به جای تعریف از هر نقاشی، آن را نمایش دهید.  لازم نیست هر اثر هنری را قرار دهید: از هر کودک بپرسید که دوست دارد چه چیزی نمایش داده شود، یا یک "گالری" چرخشی ایجاد کنید که هر هفته یا ماهانه تغییر می کند. یک نمونه کار از نقاشی های هر کودک را نگه دارید تا آنها بتوانند روند رشد خود را مشاهده کنند.
 مهم‌تر این است که عملکرد یک کودک تایید شود تا اینکه محصولات هنری آنها به نمایش گذاشته شود.  نمایش محصولات نهایی جایگزینی برای تشویق توسعه نقاشی آنها نیست.

 روش 2

 آموزش کودکان 5 تا 8 سال

 1
 به فرزند خود بیاموزید که مشاهده را تمرین کند. در حدود سن 5 سالگی می توانید آموزش نقاشی مشاهده ای را شروع کنید.  این شامل آموزش کودکان می شود که چگونه از ظاهر چیزها نقاشی بکشند، نه دانش یا تخیل آنها از آنها.  برای شروع آموزش مشاهده به آنها، به آنها بیاموزید که نقاشی های خود را به عنوان تمرین در نظر بگیرند. بگویید که در حال یادگیری نوع جدیدی از طراحی هستید که نیاز به تمرین زیاد دارد و آنها می توانند هر چقدر که می خواهند تمرین کنند.

 مداد و چند تکه کاغذ تهیه کنید و به آرامی استفاده از پاک کن را منع کنید.  بگویید که آنها می توانند هر چند بار که می خواهند یک نقاشی را شروع کنند و پس از اتمام خطوط نادرست را پاک کنند.

 نقاشی مشاهده ای را به کودک تحمیل نکنید. سوق دادن کودک به مرحله جدیدی از نقاشی ممکن است یادگیری او را دلسرد یا کند کند.

 انواع دیگر نقاشی‌ها را نیز تأیید کنید: داستان‌گویی و نقاشی‌های مبتنی بر تخیل، نقاشی‌های انتزاعی یا احساسی.

 2
 آنها را برای ترسیم اشیاء جدید آموزش دهید.  در حدود سن 5 یا 6 سالگی، کودکان طرحواره یا روش هایی برای ترسیم اشیا ایجاد می کنند. به جای اینکه به آنها آموزش دهید چیزهایی را که "از قبل یاد گرفته اند" مشاهده کنند، مانند خانه ها، حیوان خانگی یا درختان، به آنها اجازه دهید چیزی را انتخاب کنند که قبلاً هرگز نقاشی نکرده اند. این امر از بازگشت آنها به عادات آموخته شده جلوگیری می‌کند، اما با الزام آنها به «بی‌آموزی» چیزی که احساس می‌کنند بر آن مسلط شده‌اند، آنها را ناامید نمی‌کند.

 3
 مشاهده اشکال را تمرین کنید. توضیح دهید که کودک از یک طرف یک شی را می کشد. از کودک بخواهید هنگام نقاشی در جایی که قرار است بنشیند و انگشت خود را در اطراف لبه های شیء به صورتی که برای کودک قابل مشاهده است، ردیابی کنید. سپس از کودک بخواهید لبه ها را ردیابی کند. سپس از کودک بخواهید شکل را در هوا ردیابی کند. آنها می توانند این کار را با انگشت و با مداد خود انجام دهند.

 4
 بدون نگاه کردن به پایین نقاشی کنید. کودکان را تشویق کنید تا با چشمان خود روی شیئی که می کشند نقاشی کنند. سعی کنید یک مربع کاغذ، بالای مداد آن‌ ها بگذارید تا خطی را که می‌سازند نبینند. از آنها بخواهید ابتدا خطوط تمرین بکشند. از آن ها بخواهید تمرین کنند که هر قسمت از شکل را جداگانه بکشند.

 بعد از اینکه خطوط را تمرین کردند، بگذارید کل شکل را بکشند. صفحه خطوط تمرین را برای تمرین یا مرجع بیشتر، نگه دارید.
 از کودکان بخواهید بدون اینکه به پایین نگاه کنند، نقاشی بکشند و فقط زمانی که خط کشیدن را تمام کردند به پایین نگاه کنند. به آنها اجازه دهید پیشرفت خود را بررسی کنند، اما تشویقشان کنید تا حد امکان به پایین نگاه نکنند.

 5
 با مشاهده و پرسش مربیگری کنید. همانطور که برای یک کودک کوچکتر انجام می دهید، سؤالات باز بپرسید، اما از آنها بپرسید که چه چیزی می بینند نه آنچه تصور می کنند. بپرسید "کدام قسمت از جسم روشن تر است؟ کدام یک تیره تر است؟"  "خط کجا خم می شود؟"  خطوط و زوایایی را که به درستی ترسیم کرده‌اند تعریف کنید و آنها را تشویق کنید تا جزئیات بیشتری را بیابند.

 بگویید "می بینم که یک ساقه منحنی قوی برای گل کشیدی، و بافتی را در خاک سایه انداختی. حالا، آیا قسمت های کوچکتری در انتهای ساقه می بینی؟ آنها از کجا شروع می شوند و کجا متوقف می شوند؟"

 از نشان دادن نقاشی های خود از یک شی یا نقاشی روی کاغذ کودک خودداری کنید. کودکان به سختی می توانند با تقلید یاد بگیرند، اما این برای یادگیری نقاشی مفید نیست.

 6
 هر بار روی یک رسانه تمرکز کنید. به کودکان فرصت تمرین با رسانه های مختلف را بدهید.  کودکان بین 5 تا 8 سال ممکن است تمایل به نقاشی با مداد داشته باشند، که به آنها امکان می‌دهد روی سایه‌زنی و کانتور تمرکز کنند. مواد مختلف را به کودکان نشان دهید و به آنها اجازه آزمایش دهید. مراحل را پیشنهاد دهید: ابتدا با مداد نقاشی می کنیم، سپس با آبرنگ.

 7
 کتاب درست کن. کودکان بین 5 تا 8 سال از ساختن داستان برای انجام نقاشی های خود لذت می برند. آنها ممکن است به ترسیم سکانس‌هایی برای بیان داستان طولانی‌تر علاقه داشته باشند. کودکان را به نقاشی و نوشتن کتاب های کوتاه تشویق کنید. به آنها کمک کنید تا کتاب ها را با منگنه یا سوزن و نخ به هم ببندند. پس از «چاپ شدن» کتاب، آن را همراه با بقیه کتاب‌هایشان در قفسه کتاب قرار دهید.

 روش 3

 آموزش کودکان 9 تا 11 سال

 1
 روی مسائل فضایی تمرکز کنید. کودکان پیش از نوجوانی به ویژه به تصویر کشیدن چشم انداز، کوتاه کردن و سایر اطلاعات فضایی علاقه مند خواهند بود. آنها شروع به ترسیم خطوط افقی، اجسام روی هم رفته و جزئیات دقت خواهند کرد. به آنها توالی های فضایی اختصاص دهید، مانند ترسیم یک شی از سه زاویه مختلف. اشکال هندسی با رنگ خنثی را نزدیک یکدیگر بچینید تا بتوانند سایه زدن را تمرین کنند.
 به آنها اجازه دهید اشیاء را روی هم قرار دهند و آنها را بکشند.

 2
 تناسب را از طریق پرتره آموزش دهید. نسبت اولیه تشریحی یکی از سخت ترین چیزها برای یادگیری است.  مردم تمایل دارند سر را بزرگتر از آنچه هست و چشمها را در صورت، بزرگتر و بلندتر ببینند. تناسبات اولیه آناتومیک صورت را به کودکان آموزش دهید، سپس به آنها آینه بدهید و از آنها بخواهید خودشان را بکشند. اجازه دهید به نوبت برای یکدیگر ژست بگیرند و از آنها بخواهید طرح هایی سریع بکشند.

 3
 بحران اعتماد را پیش بینی کنید. در حدود سن 9 سالگی، کودکان تمایل زیادی به نقاشی واقع بینانه دارند. آنها ممکن است از نقاشی هایی که "درست" به نظر نمی رسند ناامید شوند. آنها ممکن است به این نتیجه برسند که هنرمند بدی هستند. برای جلوگیری از این بحران اعتماد به نفس، به آنها بفهمانید که نقاشی مهارتی است که نیاز به تمرین دارد. به آنها بگویید که وقتی ناامید هستند به این دلیل است که یک سطح بالا می روند. اگر فکر می کنند هنرمند بدی هستند، به این دلیل است که یاد گرفته اند چیزهایی را ببینند که قبلاً نمی توانستند ببینند.

 کودکان حدود 11 سال ممکن است بخواهند نقاشی را کنار بگذارند. آموزش مهارت های متناسب با سن آنها و تشویق آنها به امتحان روش های جدید به آنها کمک می کند تا با انگیزه بمانند.

 مفهوم هنر کودک را بزرگ کنید. یکی از راه‌های جلوگیری از زوال تمرین هنری کودک، آموزش اشکال دیگر است. کشیدن انتزاع، کمیک یا طراحی می تواند اعتماد به نفس کودکی را که در واقع گرایی گیر کرده است، احیا کند.

 4
 برای آنها چالش های مشاهده ای تنظیم کنید.  کودکانی که مدتی است اشکال را مشاهده می‌کنند و سعی می‌کنند به‌طور واقع‌بینانه نقاشی کنند، آماده هستند تا برخی از چیزهایی را که یاد گرفته‌اند، فراموش کنند، تا زمانی که از پاسخ‌های اشتباه خجالت نکشند. آنها را کنار درخت بیاورید یا تکه های چوب را دور بزنید و توضیح دهید که قرار است تمام رنگ های موجود در پوست را مشاهده کنند. برای آنها چالش کشیدن یک درخت را بدون استفاده از رنگ قهوه ای، بلکه با ترکیب نشانگرهای رنگی مختلف برای به دست آوردن یک رنگ چوبی واقعی، تنظیم کنید.

 به آنها اجازه دهید از تخیل خود استفاده کنند تا بتوانند حس خلاقیت را توسعه دهند.  همانطور که بزرگتر می شوند، آنها را به چالش بکشید تا چیزهایی را بکشند که می بینند، تا مهارت های مشاهده خود را تقویت کنند.

منبع: سایت ویکی هو


فائزه جرفی

فائزه جرفی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود