برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
AddText_02-02-12.14.12.jpg

آموزش ساعت به کودکان پیش دبستانی و ابتدایی با سه روش آسان و ساخت کاردستی

آموزش ساعت و زمان به کودک یکی از پرچالش ترین آموزش هاست . چه برای والدین و چه آموزگاران کودک. برای آسان تر کردن این تجربه، بازی با کودک حین آموزش بهترین گزینه هست و همچنین دخالت دادن کودک در امر یادگیری . در این مقاله، مام پلاس با سه روش کاربردی و آسان و ساخت کاردستی به همراه کودک، به شما کمک خواهد کرد که بتوانید به راحتی به کودک خود ساعت را آموزش دهید.با ما همراه باشید...

برای آموزش ساعت به کودک ابتدا مطمئن شوید که کودک شما اصول اولیه را می داند.  هنگامی که ساعت ها ساخته شدند، می توانید شروع به آموزش بلوک های مختلف زمان به آنها کنید.

 

مشاهده کنید:

 

ویدئوهای متنوع آموزش ساعت به کودک در وب سایت مام پلاس



آموختن  اصول اولیه آموزش ساعت به کودک 



1. برای شروع آموزش ساعت به کودک ، شمردن تا 60 را تمرین کنید.

 

بچه ها باید بتوانند تا 60 (به ترتیب صحیح) بشمارند تا زمان را تشخیص دهند.  از فرزندتان بخواهید اعداد 1 تا 60 را روی یک کاغذ بنویسد.  همانطور که هر عدد را می نویسد، از او بخواهید که عدد را نیز بخواند.  یک تکه کاغذ را روی دیوار بگذارید ، اعداد را روی آن بنویسید و از کودک بخواهید که اعداد را مرتباً بخواند.
در حالی که در مکان های عمومی هستید، مانند خواربارفروشی، به اعداد دو رقمی اشاره کنید و از فرزندتان بخواهید این شماره را برای شما تکرار کند.
از آهنگ های شمارش برای کمک به کودک خود برای تمرین شمارش استفاده کنید. 
برای تشویق فرزندتان به یادگیری، مطمئن شوید که برای انجام یک کار خوب، وقت بازی یا میان وعده مورد علاقه اش را به او پاداش دهید.

 

 



 

2. شمردن پنج تایی را تمرین کنید تا کودک شما بتواند ساعت را یاد بگیرد. 

 

برای کودک گروه های مختلف پنج نفره  بسازید . گروه های پنج نفره نیز یادگیری زمان را بسیار آسان تر می کند . از فرزندتان بخواهید افزایش پنج تایی را روی یک برگه تا 60 بنویسد. همانطور که اعداد را می نویسد، از او بخواهید که آنها را نیز بخواند.  دقت کنید که هر عدد به 5 یا 0 ختم می شود.

 

ویدئوی جذاب آموزش شمارش پنج تا پنج تا خانم روحی 

 

 



3. برای آموزش ساعت به کودک، مفهوم کلی زمان را آموزش دهید. 

 

مفاهیم کلی زمان عبارتند از: صبح، ظهر، عصر و شب.  با مرتبط کردن هر مفهوم با فعالیت های خاص، کودک خود را با این مفاهیم آشنا کنید.  سپس با پرسیدن اینکه چه کارهایز در این اوقات انجام می دهیم ، از کودک خود سؤال کنید.
مثلاً «صبح ها صبحانه می خوریم و دندان هایمان را مسواک می زنیم.  ظهر ناهار می خوریم و چرت می زنیم.  شب ها کتاب می خوانیم و می خوابیم.»
می توانید از کودک خود بپرسید: "صبح چه اتفاقی می افتد؟"  و "شب چه اتفاقی می افتد؟"
می توانید لیست تصویری برنامه های روزانه را برای کودک تهیه کنید تا کودک شما تصویری داشته باشد که کارهای مختلفی را که در طول روز انجام می دهد و بتواند بر روی تصاویر به شما نشان دهد.

 



والدین عزیز چنانچه میخواهید مشکلات تحصیلی و رفتاری کودکتون رو حل کنید،با استفاده از لینک های زیر وارد منوی متنوع روان شناسی کودک مام پلاس شوید:

 

مطالب متنوع رفتار کودک در مام پلاس 

 

منوی مطالب والدین و کودک در مام پلاس

 

منوی اختلالات بالینی کودک در مام پلاس

 

منوی مطالب آموزشی کودک در مام پلاس

 

منوی سایر مطالب روان شناسی کودک مام پلاس

 

 

ساخت کاردستی ساعت به همراه کودک برای آموزش ساعت

 

بر روی لینک زیر کلیک کنید:

 

ویدئوی آموزش ساخت ساعت 

 

ویدئوی آموزش مقدماتی ساعت توسط خانم روحی



1. دو بشقاب کاغذی و یک ساعت آنالوگ(عقربه دار) بردارید. 

 

برای ساخت ساعت از صفحات کاغذی استفاده خواهد شد.  ساعت آنالوگ به عنوان مرجع برای ساخت ساعت استفاده خواهد شد.  آنها را روی یک میز قرار دهید و با کودک خود پشت میز بنشینید.  با صدایی هیجان‌زده به فرزندتان بگویید که با هم، ساعت‌های خود را خواهید ساخت.

 

به عنوان مثال، «حدس بزن ما امروز قراره چکار کنیم؟  ما قرار است ساعت بسازیم!»

 



 

2. صفحات کاغذی را از وسط تا کنید. 

 

از کودک بخواهید بشقاب کاغذی خود را در دست بگیرد و آن را از وسط تا کند.  سپس بشقاب را بچرخانید و دوباره از وسط تا کنید.  صفحات کاغذی باید در وسط یک چین صلیبی داشته باشند.  شما از این چین به عنوان نقطه مرکزی استفاده خواهید کرد.

 

 

 

3. برچسب ها و اعداد را روی ساعت قرار دهید. 

 

از فرزندتان بخواهید یک برچسب را در بالای صفحه ساعت در جایی که عدد 12 باید باشد قرار دهد.  سپس با ارجاع به ساعت آنالوگ، از آنها بخواهید که عدد 12 را زیر برچسب با یک ماژیک بنویسند.  این کار را برای اعداد 3، 6 و 9 تکرار کنید.

 

 

 

4. ساعت را پر کنید 

 

هنگامی که فرزندتان برچسب ها و اعداد را روی 12، 3، 6 و 9 گذاشت، از او بخواهید که بقیه ساعت را پر کند.  ساعت آنالوگ را به عنوان مرجع به کودک خود نشان دهید.
به عنوان مثال، به آنها بگویید که یک برچسب در جایی که باید عدد 1 باشد قرار دهند.  سپس آنها را دقیقاً عدد 1 را در کنار برچسب قرار دهید.  این کار را برای هر عدد تکرار کنید.

 


 

 

5. برش های اعداد را روی ساعت ایجاد کنید. 

 

از فرزندتان بخواهید خطی از مرکز ساعت روی هر عدد بکشد.  به فرزندتان بگویید هر خط عدد را با مداد رنگی متفاوت رنگ کند.
سعی کنید در ساعت یک با رنگ قرمز شروع کنید و برای هر عدد از رنگین کمان به سمت بالا حرکت کنید.  این کمک می کند تا پیشرفت اعداد برای فرزند شما بصری تر از استفاده ساده از رنگ های تصادفی باشد.


 

 

 

6. عقربه های ساعت را بسازید

 

در این ویدئو میتوانید عقربه های ساعت را به کودک معرفی کنید:

 

 

ویدئوی جذای آموزش ساعت خانم روحی همراه با داستان

 

2 عقربه ساعت را روی یک کاغذ رنگی بکشید‌ _  یک فلش بلند برای عقربه دقیقه و یک عدد کوتاه برای عقربه ساعت.  از فرزندتان بخواهید عقربه های ساعت را با قیچی برش دهد.

اگر کودک شما به اندازه کافی بزرگ نیست که بتواند با خیال راحت از قیچی استفاده کند، دقیقه و ساعت را برای او قیچی و جدا کنید.

 

 

 

7. دست ها را وصل کنید. 

 

عقربه ساعت را روی عقربه دقیقه شمار قرار دهید.  یک بست کاغذی را از انتهای عقربه های ساعت رد کنید.  سپس بست کاغذ را از وسط ساعت (مرکز ساعت) نیز رد کنید.  ساعت را برگردانید و انتهای بست را خم کنید تا عقربه های ساعت ثابت شوند.

 

 

8. ساعت ها را مقایسه کنید.

 

ساعت کاغذی را در کنار ساعت آنالوگ نگه دارید تا کودکتان بتواند مقایسه کند . از فرزندتان بپرسید که آیا چیز دیگری باید به ساعت اضافه شود.  اگر نیازی به افزودن چیز دیگری نیست، می توانید ادامه دهید.

 


 

تفکیک  ساعت(زمان)، برای آموزش ساعت به کودک 



1. برای آموزش ساعت به کودک ، تفاوت عقربه ها را به کودک نشان دهید.

 

به هر دو عقربه ساعت اشاره کنید.  از فرزندتان بپرسید که تفاوت عمده بین عقربه ها چیست؟  اگر دیدید کودک درحال تقلا است، به او کمک کنید: «آیا یکی از دیگری بلندتر است؟»
معلمان می توانند علاوه بر ساعت کاغذی، از ساعت واقعی کلاس درس خود برای نشان دادن نحوه حرکت عقربه های ثانیه، دقیقه و ساعت به دانش آموزان خود استفاده کنند.

 


 

2. جهت آموزش ساعت به کودک ، عقربه های ساعت را برچسب بزنید. 

 

هنگامی که آنها تشخیص دادند که طول عقربه ها متفاوت است، سپس تفاوت را توضیح دهید.  به آنها بگویید که فلش کوتاه عقربه ساعت و فلش بلند عقربه دقیقه شمار است.  از کودکتان بخواهید با نوشتن «ساعت» بر روی فلش کوتاه و «دقیقه» بر روی فلش بلند، آن ها را نامگذاری کند.
برای نشان دادن رابطه بین عقربه های دقیقه و ساعت شمار از مداد رنگی های متفاوت استفاده کنید.

 



3. عقربه ساعت را توضیح دهید تا بتوانید ساعت را به کودک آموزش دهید.

 

عقربه ساعت را روی هر عدد بگیرید و عقربه دقیقه شمار را روی ساعت 12 نگه دارید.  به فرزندتان بگویید که هر بار که عقربه ساعت به عددی اشاره می کند و عقربه دقیقه شمار ساعت 12 را نشان می دهد، ساعت ___ است.  هر عدد را مرور کنید و بگویید: «الان ساعت 1 است.  الان ساعت 2 است.  ساعت 3 است...» سپس از فرزندتان بخواهید همان کاری را که انجام دادید ، تکرار کند.
حتی می‌توانید فعالیت‌ها را با هر عدد مرتبط کنید تا به تقویت ساعت‌ها کمک کنید.  به عنوان مثال، "الان ساعت 3 است، به این معنی که زمان تماشای کارتون های مورد علاقه شما است" یا، "الان ساعت 5 است، به این معنی که زمان تمرین فوتبال است."

 



 

4. برای تثبیت آموزش ساعت ، کودک خود را امتحان کنید.

 

  با کمک فرزندتان، یک روز از هفته را انتخاب کنید و لیستی از 5 تا 7 فعالیت را به همراه زمان های مربوط به آنها یادداشت کنید.  یک فعالیت و زمان مرتبط با آن را برای کودک اعلام کنید.  از فرزندتان بخواهید عقربه ساعت را روی عدد صحیح قرار دهد.  در صورت لزوم، به آرامی اشتباهات فرزند خود را اصلاح کنید.
مثلاً بگویید: «مدرسه تمام شد، یعنی ساعت 12 است.  عقربه ها را حرکت دهید و ساعت 12 را در ساعت خود به من نشان دهید، یا، "ساعت 9 است، یعنی زمان خواب است.  عقربه ها را حرکت دهید و ساعت 9 را به من نشان دهید.»
یک بازی با تنظیم ساعت کاغذی در کنار هم بسازید تا با زمان فعالیت های روزانه مطابقت داشته باشد.  از یک ساعت آنالوگ کار به عنوان ابزار مرجع استفاده کنید.

 


 

تفکیک دقایق، برای آموزش ساعت به کودک 

 

1. برای آموزش ساعت به کودک ، معنی دوگانه اعداد را توضیح دهید. 

 

توضیح اینکه عدد 1 نیز به معنای 5 دقیقه است و عدد 2 نیز به معنای 10 دقیقه است، می تواند کاملاً گیج کننده باشد.  برای کمک به فرزندتان در درک این مفهوم، وانمود کنید که اعداد ماموران دوگانه با هویت مخفی هستند.
به عنوان مثال، به فرزند خود بگویید که هویت مخفی شماره 51 است. سپس از آنها بخواهید یک عدد کوچک 5 را در کنار عدد 1 بنویسند. این کار را برای هر عدد تکرار کنید.
حتماً به این نکته اشاره کنید که با 5 ثانیه شمارش می کنید. 

 


 

2. جهت آموزش ساعت به کودک ، نقش دقیقه شمار را توضیح دهید. 

 

 فرزندتان بگویید که هویت مخفی اعداد زمانی آشکار می شود که عقربه بلند، یعنی عقربه دقیقه شمار به آن اشاره می کند.  با ثابت نگه داشتن عقربه ساعت، عقربه دقیقه شمار را به سمت هر عدد بگیرید و دقیقه های مربوطه را بگویید.  از فرزندتان بخواهید این روند را برای شما تکرار کند.

برای مثال، عقربه دقیقه شمار را روی 2 قرار دهید و بگویید: "الان 10 دقیقه است."  سپس عقربه دقیقه شمار را روی 3 بگیرید و بگویید: "الان 15 دقیقه است."

 


 

3. برای آموزش ساعت به کودک ، نحوه خواندن عقربه ساعت و دقیقه را با هم نشان دهید. 

 

هنگامی که کودک شما مفهوم عقربه دقیقه را درک کرد، باید به او بیاموزید که چگونه عقربه ساعت و دقیقه را با هم بخواند.  با زمان های ساده مانند 1:30، 2:15، 5:45 و غیره شروع کنید.  عقربه ساعت را روی یک عدد بگیرید، سپس عقربه دقیقه شمار را روی یک عدد بگیرید.  سپس بگو ساعت چند است.
به عنوان مثال، عقربه ساعت را روی 3 و عقربه دقیقه را روی 8 قرار دهید. به کودک خود بگویید که ساعت 3:40 است زیرا عقربه ساعت روی 3 و عقربه دقیقه روی 8 است. این ایده را تقویت کنید که چون عقربه ی دقیقه همان عقربه هویت مخفی است، به عنوان 40 خوانده می شود نه 8. این فعالیت را تکرار کنید تا زمانی که فرزندتان متوجه آن شود.

 


 

4. جهت آموزش ساعت به کودک ، علامت های تیک را برای 5 دقیقه اضافه کنید. 

 

هنگامی که کودک شما فواصل 5 دقیقه ای را فهمید، 4 علامت تیک بین هر فاصله اضافه کنید.  با نوشتن 1، 2، 3، و 4 در کنار علامت های تیک بین 12 و 1 شروع کنید. کودک خود را تشویق کنید که بقیه دقایق را پر کند و در حین حرکت با صدای بلند بشمارد.  سپس عقربه دقیقه شمار را روی غیر 5 دقیقه و عقربه ساعت را روی یک ساعت قرار دهید.  زمان را بخوانید.
برای مثال، عقربه دقیقه شمار را روی علامت تیک چهارم و عقربه ساعت را روی 3 قرار دهید. به کودک خود بگویید که ساعت 3:04 است.  این روند را تا زمانی تکرار کنید که فرزندتان بفهمد چگونه تیک ساعت را بخواند.



 

5. برای تثبیت آموزش ساعت ، کودک خود را امتحان کنید.

 

با فرزندتان، فهرستی از 5 تا 7 فعالیت با زمان های مرتبط با آنها تهیه کنید.  از کودکتان بخواهید عقربه های ساعت را حرکت دهد تا زمان صحیح فعالیت ها را منعکس کند.  اشکالی ندارد که در ابتدا به کودک خود کمک کنید.  فقط مطمئن شوید که این فعالیت را تا زمانی تکرار کنید که فرزندتان بتواند بدون کمک شما عقربه ها را به سمت اعداد مناسب بگیرد.


با پاداش دادن به فرزندتان برای انجام یک کار خوب، او را تشویق کنید.  آنها را به پارک یا بستنی فروشی ببرید تا یک درس مفید را جشن بگیرید.
سعی کنید هر روز از کودک یا دانش آموز خود سوال کنید که ساعت چند است.

 



 


6. برای آموزش بهتر ساعت به کودک ، فعالیت را چالش برانگیز کنید.

 

  هنگامی که کودک شما بر فعالیت ساعت دست ساز خود مسلط شد، به ساعت آنالوگ بروید که هویت مخفی اعداد را ندارد.  فعالیت را با این ساعت تکرار کنید تا ببینید کودک شما چقدر بر مفهوم زمان گفتن تسلط دارد
و اینگونه زمان را بطور کامل به کودک خود آموزش دهید.

 

 

 

در انتها چنانچه سوالی یا پیشنهادی دارید، از طریق قسمت نظرات کاربران بامجموعه ی مام پلاس در ارتباط باشید.


برچسب ها

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود