برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
ریسپریدون-چیست.jpg

تاثیر قرص ریسپریدون در کاردرمانی

ریسپریدون چطور داروییه؟فایدش چیه؟برای چه بیماری هایی مصرف میشه؟عوارضش چیه؟ایا عوارضش همیشگین؟اصلا چه زمانی باید این دارو رو مصرف کرد؟

ریسیپریدون یک دارو از دسته داروهای موثر بر سیستم اعصاب می باشد که به آن ها داروهای ضد سایکوز گفته می شود. این دارو ها با تاثیر بر روی تعادل ناقل های شیمیایی که مسئول ارتباطات و مخابره ی پیام عصبی در مغز می باشند، نقش درمانی خود را ایفا می کنند.

در سال 1993 سازمان غذا و دارو در آمریکا مصرف این دارو را برای درمان بیماری اسکیزوفرنی مورد تایید قرار داد. سپس در سال 2003 این دارو برای درمان علائم بیماری جنون و دوقطبی مورد تایید قرار گرفت.

در سال 2006 این دارو برای درمان بی قراری در بیماران اوتیستیک تجویز گردید. مطالعات نشان می دهند که این دارو برای درمان برخی دیگر از اختلالات روانی مانند اختلال وسواس، افسردگی و اختلال توره بسیار اثر بخش است

فارماکوکینتیک

جذب گوارشي دارو زیاد و سریع می باشد و دارو به مقدار خيلي زياد به پروتئين هاي پلاسما متصل مي شود.متابوليسم دارو عمدتا كبدي و دفع آن از طريق ادرار (70%)و مدفوع (15%)است ونيمه عمر آن 24-20 ساعت مي باشد .

شکل دارویی

قرص – تزریقی - شربت

مکانیسم اثر

داروی ریسپریدون با کمک به بازگرداندن برخی از مواد طبیعی در مغز به بیمار کمک می‌کند تا به روشنی فکر کند و در کارهای زندگی روزمره شرکت کند.

موارد مصرف

از این دارو برای درمان بیماری‌های زیر استفاده می‌شود:

اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی یکی از انواع بیماری‌های روانشناختی است که در آن مرز میان واقعیت و خیال از بین می‌رود. علائم این بیماری به صورت توهم، خیال، تغییرات رفتاری و دگرگونی‌های عجیب بروز می‌کند. یکی از داروهای موثر برای درمان بیماران اسکیزوفرنی ریسپریدون است که در این مورد اثرگذاری دارو چندین برابر بیشتر از عوارض ریسپریدون است.

اختلال دو قطبی

از دیگر بیماری‌هایی که برای درمان آن از قرص ریسپریدون استفاده می‌شود، می‌توان به اختلال دو قطبی اشاره کرد. از این بیماری با نام افسردگی شیدایی هم یاد می‌شود و به حالتی گفته می‌شود که در آن فرد دچار نوسانات شدید خلقی می‌شود
این نوسانات خلقی، گاهی ماه‌ها و هفته‌ها طول می‌کشد و با احساسات مردم عادی متفاوت است. داروی ریسپریدون برای درمان اختلال دو قطبی نیز بسیار موثر است و توسط روانپزشک برای بیماران این حوزه تجویز می‌شود. قطعا تاثیر این دارو از عوارض ریسپریدون بیشتر و برای درمان بسیار موثرتر است.

کودکان اوتیسم

از دیگر مشکلاتی که قرص ریسپریدون تاثیر زیادی در بهبودی آن دارد، می‌توان به بیماری اوتیسم اشاره کرد. اوتیسم یک نوع اختلال رشد در علکرد مغز است که به صورت‌های گوناگون بروز می‌کند. در برخی افراد اوتیسم به صورت روابط اجتماعی بسیار ضعیف بروز می‌کند. گاهی به شکل به شکل مشکلات و محدودیت‌های کلامی و غیرکلامی بروز می‌کند. گاهی نیز در علایق و فعالیت‌های محدود و در موارد شدید‌تر به شکل مجمعه‌ای از این مشکلات دیده می‌شود.
به صورت کلی، قرص ریسپریدون می‌تواند می‌تواند علائم پرخاشگری و کج‌خلقی را در کودکان مبتلا به اوتیسم کاهش دهد. البته باید به این نکته توجه کنید که تجویز این دارو به صورت محدود توسط روانپزشک انجام می‌شود

برای اشنایی با اوتیسم اینجا کلیک کنید

افسردگی

ریسپریدون همچنین برای درمان افسردگی و علائم و نشانه‌های آن کاربرد دارد و در مواردی، روانپزشک این دارو را برای افراد مبتلا به افسردگی تجویز می‌کند. همچنین برای افرادی که قصد صدمه زدن به خود (خودکشی) یا دیگران را دارند، مصرف این دارو تجویز می‌شود. (مقاله افسردگی را با کلیک روی عکس زیر بخوانید.)

اضطراب

از دیگر بیماری‌هایی که برای درمان آن ریسپریدون تجویز می‌شود، اضطراب است. این دارو با اثربخشی روی عملکرد مغز، می‌تواند علائم و نشانه‌های آزاردهنده اضطراب را برطرف کند. باید به این نکته توجه کنید که در صورت تجویز پزشک برای مصرف ریسپریدون، قطعا عوارض این دارو بسیار کمتر از اثربخشی آن است.

افکار وسواسی

از قرص ریسپریدون برای درمان افکار وسواسی و از بین بردن یا کاهش موثر علائم وسواس استفاده می‌شود. این افکار شامل فکر به صدمه زدن دیگران، افکار ناخواسته جنسی، توهین به مقدسات و ... هستند. به این ترتیب ریسپریدون برای وسواس فکری به کار می‌رود. (با کلیک روی عکس زیر  مقاله وسواس را بخوانید.)

برای اشنایی با اختلال وسواسی جبری اینجا کلیک کنید

بیش فعالی

یکی دیگر از کاربردهای ریسپریدون که اثربخش آن از عوارض ریسپریدون پیشی می‌گیرد، بیش فعالی یا ADHD است. این اختلال در بسیاری از کودکان دیده می‌‌شود و می‌توان آثار و نشانه‌های آن را به کمک مصرف این دارو حل کرد. بنابراین می‌توان گفت که ریسپریدون برای بیش فعالی تجویز می‌شود و موثر است.

برای تشخیص بیش فعالی اینجا کلیک کنید

اختلال استرس پس از سانحه

در دوزهای پایین و ضعبف‌تر، ریسپریدون برای درمان اختلال استرس پس از سانحه نیز به کار می‌رود و می‌تواند احساسات ناخوشایند ناشی از آن را کاهش دهد.

اثرات مفید ریسپریدون

ریسپریدون سبب افزایش سطح گلوکز خون و پرولاکتین می‌ شود. در نتیجه افکار غیر عادی و وسواسی، افکار ناخواسته جنسی و افکار مربوط به آسیب رساندن به دیگران را برطرف می‌ سازد. در تصحیح باور های غلط مانند بدبینی به مردم و شک و تردید به شریک زندگی نیز بسیار موثر است. این دارو باعث کاهش نشانه‌های اسکیزوفرنی مثل توهمات و هذیان‌ها، کم حرفی، گوشه گیری و انزوای اجتماعی می‌شود

به علاوه مصرف منظم دارو بی قراری، خودزنی، پرخاشگری و لجبازی کودکان مبتلا به اوتیسم را کنترل می‌ کند.

عوارض جانبی

►مصرف ریسپریدون ممکن است منجر به عوارضی مانند گیجی، خواب آلودگی، احساس سبکی سر، افزایش آب دهان، تهوع، افزایش وزن و خستگی شود. اگر هر یک از این عوارض ادامه یافت یا بدتر شد به سرعت با پزشک خود تماس حاصل کنید.

►سرگیجه و احساس سبکی سر خطر از دست دادن تعادل و افتادن را زیاد می‌کنند. توصیه می‌شود به آرامی از حالت خوابیده یا نشسته تغییر حالت دهید.

►همچنین در صورت  بروز علائم زیر یه صورت شدید فورا به پزشک خود اطلاع دهید:

حرکات غیرارادی عضلات در صورت، بزرگ شدن و سفتی سینه، مشکلات جنسی، قطع شدن سیکل ماهیانه، سفتی عضلات، گیجی، لرزش، افزایش ضربان قلب، کاهش گلبول های سفید (سرماخوردگی های متعدد)، کاهش پلاکت خون (کبودی و خونریزی های آسان)، افزایش قند خون (احساس تشنگی مداوم و تکرر ادرار)، دردناک شدن و طولانی شدن زمان نعوظ در آقایان حتی تا ۴ ساعت و بیشتر

عوارض این دارو را میتوان به سه دسته تقسیم بندی کرد:

1. عوارض شایع Risperidone

این عوارض یا به تدریج بهبود می‌ یابند و یا با تجویزی دیگر سریعا رفع می‌ شوند. حساسیت نسبت به هوای گرم و سرد، کاهش هوشیاری، طولانی شدن عادت ماهیانه، ترشح از پستان و استفراغ از عوارض شایع این قرص هستند.

2. عوارض جانبی Risperidone

این عوارض کم تر از عوارض شایع رخ می‌ دهند اما در صورت بروز موارد زیر مصرف دارو را قطع کرده و سریعا به پزشک مراجعه نمایید. تاثیر منفی بر افکار و واکنش‌ ها، نشانه‌ های کهیر، مشکلات تنفسی، ورم صورت، ورم لب‌ ها، ورم زبان و ورم گلو از عوارض جانبی هستند. هم چنین عوارض خطرناک دیگری شامل تب، سفتی عضلات، گیجی، تعریق زیاد، ضربان قلب غیر معمول، بی قراری، رویاهای بیش از حد، تاری دید، سر درد، اضافه وزن مفرط، مشکل ادراری، تهوع، خشکی دهان، یبوست، مشکلات جنسی، اختلالات حرکتی و نعوظ دردناک نیز همراه با مصرف این قرص ایجاد می‌ شوند. نکته مهم: مصرف الکل احتمال بروز عوارض جانبی را افزایش می‌ دهند.

3. عوارض مصرف بیش از حد مجاز

خواب آلودگی، افزایش ضربان قلب، احساس سبکی در سر، احساس ضعف، بی قراری در عضلات حرکتی چشم، گردن، دهان و ذات الریه در سالمندان مبتلا به زوال عقل در موارد مسمومیت پیش می‌آید.

موارد منع مصرف

در صورت ابتلا به سرطان پستان ،زوال عقل،الزایمر،برادي كاردي ،اختلالات الكتروليتي ،بيماري هاي قلبي –عروقي وعروقي مغز ،سابقه سكته قلبي يا حمله عصبي ،دهيد راتاسيون ،كاهش حجم خون ،اختلالات شديد كبدي وكليوي ،بيماري پاركينسون،حساسيت مفرط نسبت به دارو وهمراه با ساير دارو هاي طولاني كننده فاصله QT نبايد از اين دارو استفاده كرد .

مصرف قرص در زمان بارداری ممکن است برای جنین مضر باشد. اما هنوز مشخص نیست که در دوران شیر دهی دارو از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شود.

روش و مقدار مصرف

با توجه به دلیل مصرف دارو میزان مصرف آن متفاوت خواهد بود:

1 .درمان کوتاه مدت اسکیزوفرنی

این درمان کوتاه مدت می باشد و دارو باید برای 6 الی 8 هفته مورد استفاده قرار گیرد. برای این منظور باید دارو از دوز 1 میلی گرم با مصرف دو بار در روز آغاز شود. در روز دوم و سوم دوز دارو افزایش پیدا می کند و با مصرف دو بار در روز به سه میلی گرم می رسد. برای تغییر بیش تر دوز دارو کمی بیش تر صبر کنید و با پزشک مشورت نمایید. مصرف زیاد از حد دارو می تواند عوارض جدی به همراه داشته باشد.

2. درمان اسکیزوفرنی با تزریق عضلانی ریسپریدون.

این درمان در مدت 12 هفته انجام می گیرد و به صورت تزریق عضلانی است. برای این درمان با داروی ریسپریدون ضروری است که در ابتدا از تحمل فرد نسبت به دارو در دوز خوراکی مطمئن شد. یعنی لازم است که درمان کوتاه مدت به صورت خوراکی در ابتدا انجام گیرد و سپس مصرف به این صورت شروع شود.

3. مصرف طولانی مدت برای جلوگیری از عود اسکیزوفرنی

در این طریقه مصرف نیز در ابتدا با دوز یک میلی گرم در روز شروع می شود و سپس به طور تدریجی دوز افزایش می یابد تا به حد میانگین 2 تا 8 میلی گرم در روز برسد. مصرف دقیق دوز به شرایط بیمار و دستور پزشک بستگی دارد.

4. درمان اوتیسم

ریسپریدون برای کودکانی که بیش از 5 سال سن دارند، باید با دوز 0.5 میلی گرم در روز آغاز شود و به تدریج افزایش بیاید. در صورتی که وزن کودک کم تر از 20 کیلو گرم باشد، دوز دریافتی برای شروع دوره درمان با 0.25 گرم آغاز می گردد و به تدریج با نظر پزشک افزایش می یابد

►اگر از شربت خوراکی این دارو استفاده می‌کنید با دقت دوز مصرفی را با استفاده از پیمانه مخصوص اندازه‌گیری کنید و از قاشق غذا خوری به دلیل دقیق نبودن دوز مصرفی استفاده نکنید. در صورت تجویز ممکن است لازم باشد دوز مصرفی را با مقداری مایع (۱۰۰ میلی‌لیتر) مانند آب، قهوه، آب پرتقال یا شیر کم چرب ترکیب کرده و بعد مصرف نمایید. اگر سوالی داشتید از دکتر داروخانه کمک بگیرید.

►دوز مصرف داروی ریسپریدون به وضعیت پزشکی بیمار و پاسخ‌دهی بدنش به دارو و دیگر داروهای مصرفی بستگی دارد. تمامی داروهای مصرفی خود را شامل داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و داروهای گیاهی به اطلاع پزشک یا دکتر داروخانه برسانید. برای کاهش خطر بروز عوارض جانبی این دارو مانند خشکی دهان و گیجی ممکن است پزشک‌تان درمان را از دوزهای کم این دارو شروع کند و سپس آن را اضافه کند. از تجویز پزشک با دقت پیروی کنید.

►مصرف ریسپریدون طبق برنامه زمانی منظم باعث می‌شود بیشترین بهره را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، این دارو را در ساعت معینی هر روز مصرف کنید. مصرف این دارو طبق دستور پزشک بسیار اهمیت دارد لذا اگر بهبود در شرایطتان را احساس کردید به مصرف این دارو ادامه دهید و بدون مشورت با پزشک مصرف ریسپریدون را قطع نکنید.

►اگر دوز مصرفی داروی ریسپریدون را فراموش کردید، در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی، به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دو برابر دارو نیست و فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

درباره مطالعه باور های غلط درباره اوتیسم اینجا کلیک کنید

اوردوز ریسپریدون

در برخی مواقع مصرف بیش از حد دارو باعث اوردوز می‌ شود. از علائم اوردوز با ریسپریدون می‌توان به مشکلات تنفسی، بی هوشی و از حال رفتن، سرگیجه و خواب آلودگی، تغییر در ضربان قلب، تشنج و حرکات غیرارادی بدن اشاره کرد. در این صورت هرچه سریع‌ تر با اورژانس تماس بگیرید و تا رسیدن اورژانس اقدامات اولیه ای که از پشت تلفن به شما گفته می شود را انجام دهید.

داروهای هم گروه ریسپریدون 

الانزاپین

 کوتیاپین

 زیپراسیدون

 آریپیپرازول

 کلوزاپین

 لوراسیدون

 پالی پریدون

 ایلوپریدون

تداخلات دارویی ریسپریدون

تداخلات رده (Xپرهیز):

آکلیدینیوم، آمیسولپرید (خوراکی)، آزلاستین (نازال)، بروموپرید، برومپریدول، کابرگولین، سیمتروپیوم، الوکسادولین، فکسینیدازول، گلیکوپیرولات (استنشاق دهانی)، گلیکوپیرونیوم (موضعی)، ایپراتروپیوم (استنشاق دهانی)، لاسمیدیتان، لووسولپیرید، متوکلوپرامید، اورفنادرین، اوکساتومید، اوکسوممازین، پارالدهید، پیموزاید، پیریبدیل، پتاسیم کلرید، پتاسیم سیترات، پراملینتید، روفناسین، سولپیرید، تالیدومید، تیوتروپیوم، اومکلیدینیوم

کاهش اثرات داروها توسط ریسپریدون:
مهارکننده‌های استیل کولین استراز، آمفتامین‌ها، داروهای ضد دیابت، داروهای ضد پارکینسون (آگونیست دوپامین)، عوامل معده روده ای (پروکینتیک)، ایتوپراید، گوانتیدین، لووسولپیرید، نیتروگلیسیرین، پیریبدیل، کیناگولید، سکرتین

کاهش اثرات ریسپریدون توسط داروها:
مهارکننده‌های استیل کولین استراز، کابرگولین، القاکننده‌های قوی CYP 3A4، لیتیوم، پگ اینترفرون آلفا 2-b، القاکننده‌های P-gp/ABCB1، پیریبدیل

افزایش اثرات داروها توسط ریسپریدون:
الکل (اتیل)، آمی‌فامپریدین، آمیسولپرید، داروهای آنتی کولینرژیک، آزلاستین (نازال)، بلونانسرین، برکسانولون، بوپرنورفین، سیمتروپیوم، کلاریترومایسین، کلوزاپین، تضعیف‌کننده‌های CNS، دمپریدون، دروپریدول، الوکسادولین، فلونیترازپام، فلوپنتیکسول، گلوکاگون، گلیکوپیرولات (استنشاق دهانی)، هالوپریدول، آیوهگزول، آیومپرول، آیوپامیدول، مکیتازین، متوتری‌مپرازین، متیل‌فنیدات، متی‌روسین، میرابگرون، الانزاپین، آگونیست های اوپیوئیدی، اورفنادرین، اوکسی‌کدون، پالیپریدون، پارالدهید، پتاسیم کلرید، پتاسیم سیترات، داروهای ضدافسردگی طولانی کننده فاصله QT (خطر متوسط)، مهارکننده‌های کیناز طولانی کننده فاصله QT (خطر متوسط)، کوئتیاپین، راموسترون، روفناسین، ساکویناویر، عوامل سروتونرژیک (خطر بالا)، سولپیرید، سوورکسانت، تالیدومید، تیازید و دیورتیک های شبه تیازیدی، تیوتروپیوم، توپیرامات، زولپیدم

افزایش اثرات ریسپریدون توسط داروها:
مهارکننده‌های استیل کولین استراز (مرکزی)، آکلیدینیوم، آلیزاپرید، آمیسولپرید (خوراکی)، عوامل کاهنده فشارخون، فراورده‌های حاوی سم بوتولینوم، بریمونیدین (موضعی)، بروموپرید، برومپریدول، کانابیدیول، ماری‌جوانا (شاهدانه)، سریتینیب، کلرال بتائین، کلرمتیازول، کلرفنسین کاربامات، کلوبازام، کوبیسیستات، مهارکننده‌های متوسط و قوی CYP 2D6، داروناویر، دئوتترابنازین، دایمتیندن (موضعی)، دوکسیلامین، درونابینول، اردافتینیب، اسکتامین، فکسینیدازول، گلیکوپیرونیوم (موضعی)، هیدروکسی‌زین، ایماتینیب، ایپراتروپیوم (استنشاق دهانی)، گیاه کاوا، لاسمیدیتان، لمبورکسانت، لیتیوم، دیورتیک های لوپ، لومفانترین، منیزیم سولفات، متوتری‌مپرازین، متیل‌فنیدات، متوکلوپرامید، متی‌روسین، میانسرین، مینوسیکلین (سیستمیک)، نابیلون، اندانسترون، اوکساتومید، اوکسوممازین، پگ اینترفرون آلفا 2-b، پنتامیدین (سیستمیک)، پرامپانل، مهارکننده‌های P-gp/ABCB1، پیموزاید، پراملینتید، داروهای طولانی کننده فاصله QT (بیشترین خطر)، داروهای ضد سایکوز طولانی کننده فاصله QT (خطر متوسط)، داروهای ضد آریتمی کلاس IC طولانی کننده فاصله QT (خطر متوسط)، داروهای متفرقه طولانی کننده فاصله QT (خطر متوسط)، مهارکننده‌های متوسط CYP3A4 طولانی کننده فاصله QT (خطر متوسط)، آنتی‌بیوتیک‌های کینولونی طولانی کننده فاصله QT (خطر متوسط)، کینیدین، رانولازین، روفینامید، داروهای سروتونرژیک (خطر بالا)، سدیم اکسیبات، تترابنازین، تتراهیدروکانابینول وکانابیدیول، تری‌مپرازین، اومکلیدینیوم، فراورده‌های والپروات، وراپامیل، وریکونازول

تداخل با غذا:
محلول خوراکی دارو با نوشیدنی‌های حاوی تانن و پکتینات (چای و کولا) سازگار نیست.
راهکار: محلول خوراکی دارو همراه با آب، قهوه، آب‌پرتقال و یا شیر کم‌چرب مصرف شود.

شرایط نگهداری

  • ریسپریدون را مطابق دستورالعمل های روی محصول یا مطابق دستورات پزشک نگهداری کنید.
  • دارو را دور از نور و رطوبت ، در دمای زیر 30 درجه سانتی گراد درون جعبه نگهداری نمایید
  • فرم مایع دارو را به هیچ عنوان در فریزر نگهداری نکنید.
  • دور از دسترس کودکان و حیوانات باشد.
  • دارو را به هیچ عنوان در حمام نگهداری نکنید.

هشدار ها و موارد احتیاط

  • مصرف این دارو ممکن است شما را دچار گرمازدگی کند چرا که این دارو میزان تعریق شما را کاهش می دهد. بنابراین از ورزش در محیط های گرم خودداری کنید.
  • اگر به بیماریهای کبدی، تشنج، مشکلات بلع، بیماری پارکینسون، زوال عقل، مشکلات بیمایی، دیابت و بیماریهای قلبی دچار هستید این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.
  • در مصرف این دارو هرگز الکل و ماری جوانا مصرف نکنید.
  • اگر در دوران بارداری و شیردهی هستید حتما قبل از مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید.
  • اگر از مشکلات روانی مانند اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی، افسردگی رنج می برید حتما این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

نکات پیش از مصرف ریسپریدون

پیش از انکه داروی ریسپریدون را مصرف کنید به عوامل زیر توجه نموده و در صورت داشتن هرکدام از مشخصات زیر با پزشک معالج خود مشورت کنید:

  1. در صورت ابتلا به آلزایمر و پارکینسون
  2. مشکلات مرتبط با دیابت یا سابقه دیابت در خانواده
  3. در صورت اقدام به بارداری، باردار بودن و یا شیردهی
  4. آلرژی به برخی غذاها و خوراکی‌ها
  5. وجود مشکل فشار خون بالا یا پایین، مشکلات مرتبط با عروق خونی، سابقه تشنج، حمله قلبی یا سکته مغزی و همچنین نوار قلب غر نرمال
  6. در صورت داشتن افکار خودکشی 
  7. مصرف الکل
  8. مشکلات کیلوی، کبدی، معده و روده

توصیه های لازم برای مصرف ریسپریدون

  1. از آنجايي كه خودكشي در بيماران مبتلا به جنون جواني وجود دارد ، دارو بايد با حداقل مقدار ممكن در دسترس بيمار قرار گيرد
  2. اگر دچار سرگیجه شدید، به آرامی حالت خود را از نشسته یا ایستاده به خوابیده تغییر دهید.
  3. از انجام کارهایی همچون رانندگی که به هوشیاری بالا نیاز دارند، خودداری نمایید.
  4. برای افراد مسن دارو بهتر است با دوز کم شروع شود.
  5. در افراد دیابتی دارو با احتیاط مصرف شود و قند خون مدام چک شود.
  6. یکی از عارضه های مصرف زیاد دیسکینزی دیررس است.
  7. سندرم نورولیپتیک از دیگر عارضه های خطرناک این داروست.
  8. موقع تجویز نوع خوراکی دارو مطابق با برنامه سه روزه مصرف شود.
  9. ایمنی این دارو فعلا برای اوتیسم ثابت شده است.
  10. در هنگام مصرف این دارو حساسیت به هوای خیلی گرم یا سرد زیاد می شود؛ لذا از قرار گرفتن در اینگونه شرایط خودداری کنید.
  11. در آب و هوای گرم و هنگام ورزش کردن، مقدار زیادی آب بنوشید.
  12. از مصرف الکل در حین مصرف این دارو خودداری کنید.
  13. این دارو می تواند هوشیاری شما را تحت تاثیر قرار دهد؛ در هنگام رانندگی و کارهایی که نیاز به هوشیاری دارند، احتیاط کنید.
  14. این دارو را می توان همراه یا بدون غذا مصرف کرد.
  15. شروع بهبود علائم و اثربخشی این دارو ممکن است چند هفته زمان ببرد.
  16. از بلند شدن ناگهانی از حالت نشسته یا خوابیده خودداری کنید.

در پایان

هر دارویی حتی اگر داروی سرماخوردگی باشد، نباید به صورت خودسرانه مصرف شود. چراکه مصرف داروها بدون هیچ علم و آگاهی، عوارض بسیار بدی را بر جای می‌گذارند. بنابراین ریسپریدون را فقط با تجویز پزشک مصرف کنید.

 در صورتیکه پزشک مصرف دارویی را صروری و موثر می‌داند، به آن اعتماد کنید. در این موارد عوارض ریسپریدون خطر چندانی ندارد و برای بهبود حال بیمار نیز موثرتر است.

 دوره درمانی را کامل کنید و از قطع خودسرانه دارو بپرهیزید. تا هر زمانی که دکتر مصرف دارو را برای شما لازم می‌داند باید آن را مصرف کنید. عوارض قطع ریسپریدون می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

 در صورت برخورد با عوارض ریسپریدون حتما موضوع را با روانپزشک خود در میان بگذارید.

 

 

با ارزوی بهبود تمامی بیماران 

ملیکا بخشی

 

 

 

 

 

 


ملیکا بخشی

ملیکا بخشی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود