برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
اموزش الگویابی به کودکان.jpg

13 راه ساده برای آموزش الگوها به کودکان 1400

در مقاله 13 راه ساده برای آموزش الگوها به کودکان 1400 به بررسی رابطه ی ریاضیات و کودکان پرداخته ایم، آموزش الگویابی به کودکان آن هم در سنین بین 3 تا 7 سالگی که یکی از بهترین سنین کودک برای یادگیری است؛ تاثیر بسیار زیادی بر روی افزایش هوش و قوه‌ی استدلال کودک می‌گذارد. این که کودک شما بتواند در هنگام کودکی، الگوها را درک کند و آن‌ها را تشخیص دهد

ما در این مقاله تلاش داریم تا چند نمونه از بهترین روش‌های آموزش الگو به کودکان را برای شما مطرح کنیم تا شما بتوانید از این روش‌ها برای آموزش الگو به کودکان دلبندتان استفاده کنید!

این پست برای والدینی است که همیشه این سوال برایشان به وجود می آید که  چرا باید کودکان در مهد کودک ، پیش دبستان و یا دبستان در مهارتهای ریاضی با الگوها کار کنند .

این که کودک شما بتواند در هنگام کودکی، الگوها را درک کند و آن‌ها را تشخیص دهد؛ در حقیقت به او کمک می‌کند تا هر چه بیشتر با مفاهیم و خلاقیت ریاضی درگیر شود و این قضیه هوش او را افزایش می‌دهد و به او کمک می‌کند تا در سنین بزرگسالی در درس‌هایش از خود موفقیت بیشتری نشان بدهد!

محققان بر این باورند که وقتی کودکان الگوها را یاد میگیرند  در حقیقت مهارتهای کار  با اعداد در ریاضی برای آنها پایه ریزی می شود  . ساختن و تمرین الگوها برای تقویت مهارتهای ریاضی کودکان بسیارمهم است . در حقیقت الگوها قلب ریاضی هستند . توانایی تشخیص و ساختن الگوها  کمک می کند تا کودکان در آینده  پیش بینی هایی بر اساس مشاهدات خود انجام دهند که یک توانایی و مهارت در ریاضی محسوب می شود.

فواید آموزش مفهوم الگوها به کودکان :

یادگیری الگوها کودکان را اماده یادگیری مفاهیم پیچیده ریاضی می کند .ما الگوها را در ریاضی پیدا می کنیم ولی در حقیقت الگوها در همه جا هستند : طبیعت ، موسیقی،هنر و ادبیات . الگوها یک نوع نظم را به وجود می آورند محققان به این نتیجه رسیده اند که با شناسایی و تشخیص الگوها توانایی و کار کردن روی آنها از دوران کودکی به ما توانایی تفکر و استدلال منطقی در آینده را می دهد . زمانیکه کودکان شما با بلوک ها ویا بر اساس یک طرح الگویی را می سازند در حقیقت مهارت بسیار مهم ریاضی در آنها به صورت غیر مستقیم کار میشود. بنابراین والدین می توانند در خانه با اشکال ، بلوک ها و یا  رنگها الگوها را از همان دوران کودکی با آنها تمرین کنند .

تاریخچه ریاضیات و آموزش مفهوم الگوها به کودکان :

آغاز آموزش ریاضی با پیدایش بشر هم‌زمان بوده است. تمدن های باستان، اسنادی برایمان باقی گذاشته‌اند که گواه درهم‌تنیدگی بین توسعه فرهنگ ریاضی است. چنانكه با گذشت زمان و ظهور فناوری‌های جدید همچنان ریاضی برای ما در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد و همواره نوآوری‌هایی در آموزش ریاضی شکل می‌گیرد و ریاضی را به شکل کاربردی‌تر به سمت یادگیری فعال و همراه با دست‌ورزی، ابزارهای ترسیمی و... همراهی می‌کند. در اولین کنگره بین‌المللی ریاضی (ICME) که در سال 1969 برگزار شد، شاهد اشاره به بازی‌ها، کاربرگ‌ها، فیلم‌ها، اسلایدهای آموزشی و مواد ملموس برای استفاده در کلاس هستیم. موضوع رابطه بین استفاده از این مواد آموزشی با روش‌شناسی جدید فعالیت‌های کلاسی، از جمله کار گروهی و بحث کلاسی، نیز مطرح شد و هنوز ما از روش کارگروهی و دست‌ورزی و یادگیری عملکردی  استفاده  می‌کنیم. آنچه در این مطلب به‌دنبال آن هستیم، اهمیت و جایگاه الگویابی‌ها از سوی کودکان به شکل فعال و عملکردی است زیرا در تدریس ریاضی لازم است دانش‌آموز بتواند آزادانه به روش خودش فکر کند و فرصت کشف الگوها را در روابط عددی، تصویری یا اشیا داشته باشد. دانش‌آموز باید استدلال‌کردن، جست‌وجوی روابط و الگوها، تعمیم‌دادن و بررسی درستی کشف‌های خود را به وسیله ابزارهای مستقل، بخشی از یادگیری ریاضی خود بداند.

لازم است دانش‌آموزان درک کنند در ریاضی، قواعد به خودی خود اهمیتی ندارند و تعمیم‌هایی از مفاهیم و اصول هستند که از آنها نتیجه می‌شوند. چنین درکی کمک می‌کند آنان باور کنند مسئله‌های ریاضی، فقط یک راه‌حل ندارند و می‌توان از روش‌های مختلف برای حلشان استفاده کرد. چنین درکی از ریاضی، به دانش‌آموزان کمک می‌کند  ایده‌هایشان را با سایر دانش‌آموزان به اشتراک بگذارند، از ریاضی لذت ببرند و قدردان قدرت و زیبایی ریاضی شوند. هم‌زمان، دانش‌آموزان نیاز دارند احساس کنند از تشویق و حمایت معلمان خود در یادگیری ریاضی و حل‌کردن مسئله‌ها و پیداکردن پاسخ، برخوردارند. الگوها ترتیبات منظم اشیا، اشکال و اعداد است. شناخت الگو به کودکان امکان می‌دهد روابط بین اشیا را بشناسند و آنها را به ترکیبات عددی و شمردن تعمیم دهند. پیداکردن الگوها و در واقع الگویابی، یکی از راهبردهای مهم در حل بعضی از مسئله‌های ریاضی است. در این‌گونه مسئله‌ها بین عددها، شکل‌ها و حتی کلمات رابطه‌ای وجود دارد که دانش‌آموز باید با خلاقیت خود این رابطه‌ها را پیدا کند. مهم‌ترین عامل پیشبرد این نگاه تعمیم آن به واقعیت‌ها و مثال‌های کاربردی همراه با بازی آموزشی، خلاقانه و کاربردی است؛ برای مثال، ریتم در رنگ‌آمیزی گلدان گل‌ها با کودک خود (قرمز، زرد و...) یا رنگ‌زدن کاردستی‌های کودک با الگوی منظم، الگوسازی با مدادرنگی‌ها، با وسایل منزل مانند قاشق، چنگال، لیوان، بشقاب و...، ریتم در نوع لباس‌پوشیدن و دیگر موارد ملموس که کمک می‌کند کشف ریتم و بالابردن قدرت حل مسئله در نوآموز بیشتر شود.

برای دیدن نمونه تمرینات ویدئویی توالی یابی می توانید روی تمرینات زیر کلیک کنید : 

15 راه ساده برای آموزش الگوها به کودکان پیش دبستانی :

پایه‌های مفاهیم ریاضی در دوران مهدکودک و پیش دبستانی برنامه‌ریزی شده و برای یادگیری پیشرفته‌تر مفاهیم ریاضی در آینده پایه ریزی می‌شود. الگویابی یکی از مهمترین مهارت‌های اولیه  است.در الگویابی مهارت حل مسئله در کودکان تقویت می‌شود زیرا باید کودک با منطق و دقت به رابطه‌ها فکر کند.ذهن او درگیر شده و تفکر انتقادی تقویت می‌شود.

یادگیری الگو‌ها بسیار آسان و در قالب بازی سرگرم کننده است.

چطور الگوها را به کودکان یاد بدهیم:

ما می‌توانیم الگو‌ها را در اطراف ببینیم و بشنویم و بطور فیزیکی بسازیم. در اینجا یکسری توالی ساده اشاره شده که شما می‌توانید برای آموزش مفهوم توالی و الگو به کودکان از آن استفاده کنید:

  • الف، ب، الف، ب (قرمز،آبی، قرمز، آبی)
  • الف، ب، پ(ماشین، کامیون، هواپیما، ماشین، کامیون، هواپیما)
  • الف، الف، ب، ب(مداد شمعی، مداد شمعی، مداد، مداد، مداد شمعی، مداد شمعی، مداد، مداد)
  • الف، الف، ب( گردو، گردو، کشمش، گردو، گردو، کشمش)
  • الف، ب، ب( پاکوبیدن، دست زدن، دست زدن، پاکوبیدن، دست زدن، دست زدن)

15 روش ساده آموزش الگویابی به کودکان :

  • 1- به الگوهای روی لباس کودکتان اشاره کنید.” ببین لباست راه راه هست.قرمز، آبی، قرمز، آبی
  • 2- یک الگو با اسباب‌بازی‌ها درست کنید.با ماشین بازی‌ها الگوهای جالبی می‌توان درست کرد.
  • 3- با انجام کاری الگو ایجاد کنید. ” مثلا راه رفتن، پرش، نشستن، راه رفتن، پرش، نشستن”
  • 4- با آلات موسیقی یک الگو ریتمی درست کنید.” بنگ، تپ، تپ، بنگ، تپ، تپ.” مثلا با کوبیدن بر روی تبل، شما اول الگو را اجرا کنید بعد از کودکتان بخواهید آنرا تکرار کند.
  • 5- بکارگیری وسایل مختلف برای نمایش الگوهای رنگی.مثلا کاشی‌ بازی رنگی ، مهره‌ها، لگوها، بلوک‌های خانه سازی با همه اینها می‌توان شکل‌های توالی منطقی جالبی درست کرد.
  • 6- درست کردن الگو با استیکرهای محبوب بچه‌ها.
  • 7- درب‌های پلاستیکی بطری‌ها را جمع کنید و الگوهای متنوعی بسازید.می‌توانید لینک آموزش الگوها کار ارسالی دوستان را  ببینید .
  • 8- ایجاد الگو با اشیایی که در طبیعت هستند.
  • 9- با هر چیزی از وسایل خانه می‌توال الگو ساخت.
  • مداد،خودکار، مداد، خودکار
  • چنگال، چاقو، قاشق، چنگال، چاقو، قاشق
  • کتاب بزرگ، کتاب کوچک، کتاب بزرگ، کتاب کوچک
  • 10- با کمک کاربرگ‌ الگویابی (با کلیک روی لین کلمه به بخش کاربگ های توالی هدایت میشوید)
  • 11- ایجاد الگو با مداد رنگی‌ها و کشیدن خطوط رنگی بر روی کاغذ.
  • 12- اشاره به الگوهایی که در اطراف شما وجود دارد.مثلا ترتیب نقش های کاشی حمام، نقش‌های روی فرش، جدول کنار خیابان، چیدمان تابلو‌های روی دیوار.
  • 13- درست کردن الگو با خوراکی‌ها. بیسکویت، گردو، کشمش، کشمش، بیسکویت، گردو، کشمش، کشمش
  • 14- با انجام بازی هایی که نیاز به رعایت نوبت دارند میتوانید الگوهای موجود در بازی ها را به کودک بیاموزید : مامان - بابا- مهسا -مامان - بابا- مهسا
  • 15-از چوب خط های اموزشی کمک بگیرید : چوب خط سبز - چوب خط ابی - چوب خط قرمز - چوب خط سبز - چوب خط آبی -چوب خط قرمز

با انجام این روش‌ها خیلی زود کودک الگوها را شناخته و به کشف الگوهای اطراف خودش علاقمند می‌شود و سعی در نشان دادن آنها به شما خواهد داشت.

کلام آخر : 

الگویابی یکی از مهم‌ترین مسائل پایه‌ی ریاضی است که در همان کودکی باید به کودکان تدریس شود تا بتواند تاثیرات بسیار مهم و مثبتی بر روی آینده‌ی ریاضی و خلاقیت آن‌ها بگذارد.
فراموش نکنید که ما در این مقاله تنها تعدادی از روش‌های الگویابی را برای شما آوردیم که بتوانید برای آموزش الگویابی به فرزندتان از آن‌ها استفاده کنید.
اما فراموش نکنید آموزش مفاهیم ریاضی بدون تمرین به کودکتان هیچ فایده‌ای ندارد.
پس اگر به انتهای مقاله رسیدید و آموزش دادن الگویابی را به کودکتان تمام کردید؛ از تمرینات کاربرگهای متنوع ما برای آموزش الگویابی به کودکتان استفاده کنید!

با کلیک روی کلمه ی " کاربرگ آموزشی " میتوانید پست های مشابه را در سایت بیابید .


فریده امیر احمدی

فریده امیر احمدی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود