برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
2bbff10a-eb7a-4ea6-a946-1acfebfff4f0.jpg

مداخله گری (Relationship Development Intervention)یا به عبارتی (RDI)چیست و چگونه عمل می کند؟

این درمان و مداخله گری تاکیید زیادی به مشارکت و تاثیر خانواده در کاهش و بهبود کودک اوتیسم دارد .


مداخله توسعه رابطه (RDI) یک درمان رفتاری مبتنی بر خانواده است که علائم اصلی اوتیسم را برطرف می کند.
 این کار بر روی ایجاد مهارت های اجتماعی و عاطفی متمرکز است.
 والدین به عنوان درمانگر اصلی در بیشتر برنامه های RDI آموزش می بینند. RDI با تقویت عناصر سازنده روابط اجتماعی به افراد اوتیسم کمک می کند تا روابط شخصی خود را شکل دهند.
 این شامل توانایی ایجاد پیوند عاطفی و به اشتراک گذاشتن تجربیات با دیگران است.
 هوش پویا RDI بر این ایده استوار است که "هوش پویا" برای بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به اوتیسم مهم است. هوش پویا به معنای توانایی تفکر انعطاف پذیر است:
 دیدگاه های مختلف را درک کنید مقابله با تغییر ادغام اطلاعات از چندین منبع (به عنوان مثال مناظر و اصوات) ✅شش هدف RDI وجود دارد:
⚪ ارجاع عاطفی: توانایی یادگیری از تجربیات عاطفی و ذهنی دیگران
 ⚪هماهنگی اجتماعی: توانایی مشاهده و کنترل رفتار برای مشارکت موفق در روابط اجتماعی
⚪ زبان اعلامی: توانایی استفاده از زبان و ارتباطات غیرکلامی برای ابراز کنجکاوی ، دعوت دیگران به تعامل ، به اشتراک گذاشتن برداشت ها و احساسات و هماهنگی اقدامات خود با دیگران
⚪ تفکر انعطاف پذیر: توانایی سازگاری و تغییر برنامه ها با تغییر شرایط
⚪ پردازش اطلاعات رابطه ای: توانایی قرار دادن موارد در متن و حل مسائلی که فاقد راه حل های روشن و فاقد راه حل "درست و غلط" هستند
⚪ آینده نگری و آینده نگری: توانایی تفکر درباره تجربیات گذشته و پیش بینی امکانات آینده بر اساس تجربیات گذشته RDI شامل یک گام به گام برای ایجاد انگیزه و آموزش مهارت است. برنامه تدریس براساس سن فعلی و سطح توانایی کودک است. والدین یا درمانگر از مجموعه اهداف گام به گام و مناسب رشد استفاده می کنند هدف اولیه ایجاد رابطه "مشارکت هدایت شده" بین والدین و کودک با کودک به عنوان "کارآموز شناختی" است. پس از برقراری این رابطه ، خانواده از طریق یک سری اهداف رشد برای فرزندشان پیشرفت می کند. هدف از این فرایند بهبود "اتصال عصبی" یا عملکرد مغز است. والدین ، ​​معلمان و سایر سرپرستان همچنان از اصول RDI در زندگی روزمره کودک استفاده می کنند. آنها از تقویت مثبت برای کمک به کودک در بهبود مهارت های اجتماعی ، سازگاری و خودآگاهی استفاده می کنند.

چه کسی RDI را تأمین می کند؟ رفتاردرمان و روانشناس درمانگر اصلی کودک است که به والدین نیز آموزش می دهند تا آن ها هم بتوانند در بسیاری از جنبه ها خود یک درمانگر باشند .

 . والدین می توانند تکنیک های RDI را از طریق  مشورت با درمانگر ،سمینارهای آموزشی ، کتاب و سایر مطالب بیاموزند. . معلمان کلاس  نیز ممکن است از RDI استفاده کنند. 
 
 RDI چگونه کار می کند؟ مشاور RDI ممکن است با انجام ارزیابی برای یادگیری نحوه تعامل کودک با والدین یا معلمان شروع کند. سپس مشاور برنامه و اهداف آموزشی را بر اساس رشد و توانایی فرد ایجاد می کند. این طرح شامل کار بر روی سبک های ارتباطی است که به بهترین وجهی برای کودک مناسب است. در ابتدا ، RDI شامل کار یک به یک بین والدین و کودک است. والدین یا درمانگر اهداف گام به گام و متناسب با رشد را در موقعیت های زندگی روزمره اعمال می کنند. به عنوان مثال ، در ابتدا والدین ممکن است میزان استفاده از زبان گفتاری را محدود کنند. این امر کودک و والدین را ترغیب می کند تا روی ارتباط چشمی و ارتباطات غیرکلامی تمرکز کنند. با افزایش توانایی های کودک ، اهداف و برنامه آموزش برای رفع نیازهای او تغییر می کند. در مرحله بعدی ، کودک وقت خود را با همسن و سالی که مهارتهای اجتماعی و عاطفی مشابهی دارد ، شروع می کند. به تدریج ، کودکان اضافی به این گروه می پیوندند. آنها با راهنمایی های یکی از والدین یا درمانگر در مکان های مختلفی ملاقات و بازی می کنند. این به آنها امکان می دهد در زمینه های مختلف شکل گیری و حفظ روابط را تمرین کنند.
 شدت اکثر برنامه های RDI چقدر است؟ خانواده ها اغلب از اصول RDI در زندگی روزمره خود استفاده می کنند. هر خانواده براساس فرزند خود انتخاب می کند. اکثر خانواده ها حداقل چند ساعت در هفته را با استفاده از استراتژی های RDI سپری می کنند.

 


مهسا آسترکی

مهسا آسترکی

رفتار درمان و روانشناس کودک در زمینه های اوتیسم . تاخیر واختلالات و مشکلات رفتاری و...

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود