برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
InShot_20210817_190102135 (1).jpg

چرا بچم سینه خیز نمیره؟

چرا بچم هنوز نمیتونه بشینه؟ از چه سنی بچه ها میتونن چهار دست و پا برن؟ بچه از چه سنی باید بشینه؟

از چه سنی نوزاد باید سینه خیز برود؟

سینه خیز رفتن اولین حرکات نوزاد برای جابه جا شدن و کشف دنیای پیرامون است .
 نوزاد با بزرگ شدن کم کم یاد می گیرد که تعادل خود را روی دست ها و زانوها حفظ کند و به جلو و عقب حرکت کند. برخی از مادران همواره نگران این موضوع هستند که زمان سینه خیز رفتن نوزادشان به تاخیر افتاده باشد و یا اینکه کودکشان مراحل رشد را به طور صحیح طی نکند. با مطالعه این پست همه چیز را درباره سینه خیز کردن کودکان یاد میگیرید.

زمان سینه خیز رفتن کودک:

کودکان بین 6 ماهگی تا 9 ماهگی یاد می گیرند که سینه خیز بروند اما بعضی وقت ها میبینیم که کودکان سینه خیز نرفته و سعی می کنند با گرفتن اشیا برخیزند و راه بروند.

مراحل یادگیری سینه خیز رفتن در کودکان

2 تا 3 ماهگی :غلت زدن اتفاق می افتد
نوزاد از 2 تا 3 ماهگی غلت میزند.
 او با حرکت مداوم دست ها و پاهایش به اطراف اگر قدرت بدنی خوبی داشته باشد غلت خوردن را یاد می گیرد.
 غلت زدن از پشت به شکم تا 5 ماهگی طول می کشد زیرا به هماهنگی بیشتری بین اعضای بدن نیاز دارد
در این مراحل رشدی به کودک خود کمک نکنید فقط مراقب او باشید.

مراحل یادگیری سینه خیز کردن

6 ماهگی تا 7 ماهگی

در 6 ماهگی تا 7 ماهگی کودک بعد از یادگیری غلت زدن ، روی شکم خود قرار گرفته و به تدریج یاد میگیرد که سینه خیز برود. در 6 ماهگی کودک با قرار گیری روی شکم ، سر و شانه ها را بالا نگه می دارد و از بازوی خود به عنوان پشتیبان کمک می گیرد و سپس با نیروی عضلات بازوها، خود را به جلو کشیده و خزیدن آغاز می شود.
سپس یاد می گیرد که شکم خود را از زمین فاصله دهد و این نقطه آغاز چهار دست و پا رفتن است .
چگونگی چهار دست و پا رفتن کودک :

سینه خیز رفتن یکی از مهم ترین قدم ها در راه استقلال حرکتی کودک است.
  ممکن است کودک شما مدتی خودش را به جلو و عقب تاب بدهد زیرا تعادل کافی برای جلو رفتن و ایجاد هماهنگی بین دست ها و پا ها را ندارد. ولی کم کم کودک شما قادر به حرکت به صورت چهار دست و پا می شود.
سینه خیز رفتن اولین گام در آماده سازی مغز برای یادگیری حرکات پیچیده تر است زیرا به کودک شما کمک می کند تا بتواند گردن، دست ها و پا هایش را با هم تکان دهد.
چهار دست و پا رفتن کودکان

چهار دست و پا رفتن در 8 ماهگی تا 10 ماهگی

در حدود 8 تا 10 ماهگی کودک بدون کمک والدین و تکیه گاه بنشیند. او با یادگیری نشستن و قوی شدن عضلات بازو، پاها و پشت استفاده از دست ها و زانوها برای جابجایی از حالت نشسته به سینه خیز استفاده می کند. جابجایی با استفاده از زانوها یعنی چهار دست و پا رفتن به او قدرت و سرعتی که برای جابجایی نیاز دارد می بخشد. او به تدریج یاد می گیرد که چگونه از موقعیت سینه خیز به موقعیت نشستن جابجا شود.

چهار دست و پا رفتن در یک سالگی

در یک سالگی کودک حرکت چهار دست و پا را می آموزد و مهارت لازم را برای این کار پیدا می کند و حتی اینگونه از پلکان بالا می رود بنابراین در این سن  مراقب کودک خود باشید زیرا ممکن است کارهای خطرناک انجام دهد.
بچه من چه موقع شروع به راه رفتن میکند؟

پس از آنکه حرکت چهار دست و پا نوبت به راه رفتن می رسد و کودک به همه چیز مثل میز نهارخوری ، مبل ها و یا حتی به پاهای خود شما آویزان می شود تا بایستد.
پس از تمرین این کار او توانایی پیدا می کند تا در موقعیت ایستاده با نگهداشتن خود به اسباب و اثاثیه جابجا شود. بعد از این مرحله بدون گرفتن وسایل سعی در حرکت کردن می کند و راه می رود.

چگونگی تشویق کودک به سینه خیز رفتن

بهتر است کودکتان را روی شکمش قرار دهید و او را تشویق به قرار گرفتن روی شکم کنید. اما کودک خود را نباید زمان زیادی در این حالت قرار دهید زیرا به گردن و کمر او آسیب می رسد.
 

تشویق کودک به سینه خیز رفتن

چگونه خانه را برای کودک امن کنم؟

خانه را برای جلوگیری از بروز خطر ایمن کنید.
مراقب عبور کودکتان از پلکان ها باشید و تا 18 ماهگی مسیر عبور کودک به سمت پلکان ها و سایر جاهای خطرنک را ببندید.
اگر خانه تان سرامیک است ، سطح خانه را با قالی، قالیچه یا موکت بپوشانید تا کودک سر نخورد‌.

چرا بچم سینه خیز نمیره؟

پاهایی با انحنای به سمت داخل:
بدلیل جمع شدن بدن نوزادان در رحم، ممکن است که پای نوزاد به سمت داخل انحنا داشته باشد و برای صاف شدن پا به طور کامل به کمی زمان نیاز است. اگر این پدیده ی طبیعی تا وقتی که نوزاد بتواند روی شکم خود بخوابد رخ ندهد، موجب جلوگیری از حرکات نوزاد مثل چهار دست و پا خزیدن می شود. اگر این مشکل وجود دارد کودک را به کلینیک کاردرمانی برای ارزیابی دقیق تر و درمان ببرید .

2ـ کف پای صاف :
صافی کف پای نوزاد روی تواناییش در راه رفتن تاثیر می گذارد. داشتن پای صاف چهار دست و پا خزیدن را عقب می اندازد زیرا باعث شود مچ پا به سمت داخل خم شود. پای نو پایان معمولا بعد از سه سالگی شروع به گرفتن انحنای خود می کند.

3ـ زمان کافی روی شکم سپری نشده:

یکی از اصلی ترین دلایل برای تاخیر در خزیدن نگذراندن زمان کافی کودک به روی شکم به دلیل ترس والدین از رخ دادن اتفاقات ناگهانی و آسیب رسان است . این ترس سبب می شود که نوزادان از حالت خوابیده به طور مستقیم به حالت نشسته در بیایند و زمانی برای خزیدن نداشته باشند. پس در طی روز نوزاد خود را روی شکم قرار دهید.
 چرا بچم دیر سینه خیز میره و هنوز راه نیفتاده؟
4ـ فرصتی برای امتحان وجود نداشته:

گاهی والدین یا اقوام نوزادان را بیش از حد معمول در آغوش می گیرند به همین علت این نوزادان زمان کمی برای آشنایی با حرکت ماهیچه های خود خواهند داشت. پس کودک را زیاد در آغوش نگرفته و به او اجازه ی کشف محیط را بدهید .
5- به حالات دیگری حرکت می کنند:

اگر کودکتان حرکات دیگری به جز خزیدن مثل غلت زدن، نشستن، از جلو یا عقب افتادن یا با دست خود را به جلو کشیدن انجام می دهند ، نیازی نیست نگران باشید اما اگر فرزندتان کم تحرک است، آرام دست ها و پا هایش را بکشید و به او در نشستن کمک کنید. همچنین میتوانید فیلم آموزش چهار دست و پا رفتن به کودک را نیز با کلیک برروی عبارت چهار دست و پا رفتن کودک تماشا کنید و از تمرینات موجود بهره ببرید .

نشانه هایی که باید موجب نگرانی شما شود:

1ـ گرفتگی عضلات
2ـ عضلات پای ضعیف
3ـ تاخیر در دیگر مراحل رشد
در این صورت هر چه سریع تر به یک کاردرمانگر کودک مراجعه کنید.

سوالات و نظرات ارزشمندتون رو برای ما کامنت کنید ، در کمال احترام پاسخ گوشون هستیم.


مبینا جاجرمی

مبینا جاجرمی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود