برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
shutterstock_260630969.jpg

کیست پستان

کیست های پستانی، کیسه هایی پر از مایع هستند که معمولا غیر سرطانی می باشند. ممکن است در یک یا دو پستان یک یا چند کیست وجود داشته باشد. و در لمس به شکل توده های گرد و بیضی قایل لمس می باشند.

کیست پستان

کیست پستان، یک توده سفت و گرد در بافت پستان مى‌باشد که وقتى یک لبول پستان (قسمتى از پستان که تولید شیر مى‌کند) پر از مایع مى‌گردد، ایجاد مى‌شود. بوجود آمدن کیستها تحت تاثیر میزان هورمونهاى جنسى زنانه قرار دارد. کیستهاى پستان بیشتر در خانمهاى در سنین 30 تا 50 سال و بخصوص در کسانى که به سنین یائسگى نزدیک مى‌شوند ایجاد مى‌شود.

یک کیست را مى‌توان درست در زیر پوست و یا اینکه عمیقتر و در بافت پستان احساس نمود. کیستها معمولاً دردى ایجاد نمى‌کنند.
کیستهاى پستان ممکن است بصورت منفرد بوجود بیایند اما در حدود نیمى از موارد، بیش از یک کیست در پستان وجود دارد و ممکن است هر دو پستان دچار کیست شوند.

اگر در هنگام معاینه پستانها توسط خودتان به توده‌اى در پستان برخورد نمودید، به پزشک خود اطلاع دهید تا با انجام بررسى‌هاى لازم، احتمال وجود سرطان را رد نماید.

درمان کیست
 

پزشک ممکن است براى شما درخواست سونوگرافى یا ماموگرافى نماید. درمان معمول کیستهاى پستانى، تخلیه مایع آنها مى‌باشد. اگر این مایع خونى باشد، آن را براى بررسى بیشتر به آزمایشگاه پاتولوژى مى‌فرستند تا وجود سلولهاى سرطانى را در آن بررسى نمایند. کیستها معمولاً بعد از تخلیه مایع آنها ناپدید مى‌شوند اما ممکن است بعد از مدتى دوباره عود نمایند که در این صورت لازم است دوباره مایع آنها تخلیه شود. اگر یک کیست چند بار عود نمود و یا اینکه حاوى مایع خونى بود، باید آن را با عمل جراحى بیرون آورد.

درمان دارویی کیست های پستانی (فیبروکیستیک)

بیشتر کیست های پستانی با درمان های خوراکی قابل حل است و گزینه تخلیه و عمل جراحی، گزینه ی آخر است.

استفاده از روغن گل مغربی(پریم رز)، امگا ۳، و ویتامین ای از درمان های رایج خوراکی برای فیبروکیستیک سینه است ، همراه با کاهش مصرف کافئین ، ادویه جات و فلفل، و حتی ترشیجات .

درمان های دارویی به کاهش درد ناشی از کیست های سینه کمک شایانی می کند. دردهای کیست سینه به صورت نقطه ای و سوزشی اتفاق میفتد و برای یک خانم ممکن است آزار دهنده باشد ولی تا حد زیادی با داروها قابل برطرف شدن است.

اگر دوست دارید درمورد دیگر دردهای پستانی بیشتر بدانید  اینجا   کلیک کنید.



مریم شوهانی

مریم شوهانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود