برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
GetImageDB.jpeg

فیبروآدنوم

فیبرو آدنوم یک توده خوش خیم در پستان است. این بیماری می تواند در هر دو پستان ایجاد شود و نیز شایع ترین توده غیر سرطانی در پستان ها می باشد.معمولا در زنان زیر ۳۰ سال شایع است.

به رشد بیش از حد یک لُبول پستانى (قسمتى از پستان که تولید شیر مى‌کند) و بافت اطراف آن، فیبروآدنوم (Fibroadenoma) گفته مى‌شود. گرچه علت ایجاد فیبروآدنوم مشخص نشده است اما تصور مى‌شود که با حساسیت بافت پستانى نسبت به هورمونهاى جنسى زنانه مرتبط باشد. توده‌هاى فیبروآدنوم در طى حاملگى سریعتر رشد مى‌کنند که شاید علت آن، افزایش میزان هورمونهاى جنسى در چنین مواقعى باشد. فیبروآدنومها در خانمهایى که در سنین 15 تا 30 سال قرار دارند و نیز در خانمهاى سیاه‌پوست شایع‌تر مى‌باشد.

فیبروآدنومها معمولاً بدون درد هستند. این توده‌ها مى‌توانند در هر جایى از پستان ایجاد شوند اما بیشتر در قسمت بالایى و خارجى پستانها قرار دارند و اندازه آنها حدود یک تا پنج سانتى‌متر مى‌باشد. اغلب بیشتر از یک توده وجود دارد و گاهى اوقات هر دو پستان دچار این مشکل مى‌شوند. در بعضى از خانمها چندین فیبروآدنوم همراه با ضخیم شدن بافت پستانى ایجاد مى‌شوند.

فیبروآدنومها بى‌ضرر هستند اما اگر شما در معاینه پستانهایتان به توده‌اى برخوردید باید به پزشک مراجعه نمایید تا با بررسى‌هاى دقیق مشخص شود که سرطان پستان وجود ندارد.

تشخیص و درمان

پزشک ممکن است براى شما درخواست سونوگرافى و یا ماموگرافى نماید. یک نمونه از سلولهاى توده مورد نظر براى بررسى بیشتر به آزمایشگاه پاتولوژى فرستاده خواهد شد.

فیبروآدنومهاى کوچک معمولاً نیازى به درمان ندارند. حدود 30 درصد فیبروآدنومها در عرض دو سال بطور خودبخودى کوچک مى‌شوند و یا اینکه بطور کامل از بین مى‌روند. اگر شما نگران فیبروآدنوم هستید و یا اینکه اندازه آن بزرگتر شده است، مى‌توانید آن را از طریق جراحى بردارید. در اکثر موارد، بعد از درمان فیبروآدنومها دیگر عود نمى‌کنند.


مریم شوهانی

مریم شوهانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود