برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
عوامل موثر بر موفقیت کودک.png

عوامل موثر در موفقیت کودک

موفقیت همیشه با گفتن چند جمله انگیزشی و دادن روحیه به طرف مقابل محقق نمیشود،شاید بهترین و موثر ترین راه برای موفقیت هر فرد شناختن سبک های مفید و تاثیر گذار برای هر مسئله ای باشد. در این ویدیو بهترین و تاثیر گذار ترین راه های موفقیت کودک را باهم بررسی می کنیم.

 

موفقیت کودک  در تمام طول زندگی تا حد زیادی بستگی به محیط خانواده دارد شکی نیست که والدین و محیط خانواده، تاثیرعمیقی بر زندگی کودک می گذارند. کودکان همه رفتارها و الگوهای عاطفی را جذب می کنند، بنابراین مانند آینه والدین خود هستند. دانشمندان ثابت می کنند که حتی عادات کوچک  والدین برای موفقیت کودک اهمیت دارد. بنابراین برای اینکه فرزند موفق تری داشته باشید باید سبک زندگی هوشمندانه و هدفمندتری را انتخاب کنید. 

در وب سایت مام پلاس ببینید

آیا همه ی موفقیت کودک به هوش کودک ربط دارد؟

با این بازی خلاقانه به راحتی هوش بچه ها را بالا ببریم و آن ها برای موفقیت های بی شمار در آینده آماده کنیم

۱)خودتان فرد شادتری شوید.

مشکلات عاطفی در والدین با مشکلات عاطفی فرزندانشان مرتبط است، وقتی والدین سعی کنند همیشه شاد باشند مطمننا این شادی و شعف در فرزندان نیز تاثیر میگذارد، و کودک انگیزه بیشتری برای یادگیری خواهد داشت. 

در یک مطالعه در رازهای خانواده های شاد ، از کودکان پرسیده شد: "اگر یک آرزو در مورد والدینتان برآورده شود، آن آرزو چیست؟" 
پاسخ آنها؟ 
نه، اینطور بود که والدینشان وقت بیشتری را با آنها بگذرانند. نه این بود که والدینشان کمتر سر آنها نق می زدند یا آزادی بیشتری به آنها می دادند، آرزوی بچه ها این بود که والدین استرس و خستگی کمتری داشته باشند

۲)ارتباط صحیح با کودک

هنگامی که فرزندانتان با شما صحبت می کنند، سعی کنید با تمام وجود حواستان را به او معطوف کنید. 

اگر می‌خواهید شاد و موفق باشند، برقراری ارتباط خوب با فرزندانتان حیاتی است، این به این معنی است که روزنامه و تلفن همراه یا هرچیزی که حواستان را پرت می کند بگذارید و واقعاً به حرف های آنها گوش دهید. 

۳)به فرزندان خود بیاموزید که احساسات خود را مدیریت کنند.

تحقیقات جان گاتمن نشان می دهد که کودکانی که می توانند احساسات خود را تنظیم کنند بهتر تمرکز می کنند که برای موفقیت طولانی مدت مهم است. این کودکان حتی از سلامت جسمانی بهتری نیز برخوردارند. 

برای کمک به فرزندانتان در مدیریت احساسات خود، باید

☆خود مدیریت عاطفی خود را نشان دهید

☆با فرزندان خود همدردی کنید

☆به فرزندان خود توضیح دهید که همه احساسات قابل قبول هستند، اما همه رفتارها قابل قبول نیستند

☆پیشرفت فرزندانتان را تصدیق کنید

 

۴). به فرزندان خود بیاموزید که روابط معنادار ایجاد کنند.

جک شونکف و دبورا فیلیپس دریافتند که داشتن روابط قوی برای رشد و سلامت روانی کودکان حیاتی است. 

کودکانی که فاقد این روابط هستند، در مدرسه عملکرد بدتری دارند، بیشتر در معرض مشکلات قانونی قرار می گیرند و بیشتر احتمال دارد که مشکلات روانی داشته باشند. 

والدین چه کاری می توانند انجام دهند تا به فرزندان خود در ایجاد روابط معنادار کمک کنند؟ 

والدین باید به نشانه‌های عاطفی فرزندانشان واکنش مناسب نشان دهند  با این کار فرزندانشان احساس امنیت بیشتری خواهند کرد. این پایه و اساس عزت نفس را تشکیل می دهد. 

والدین باید محیطی را برای فرزندان خود ایجاد کنند تا روابط دوستانه برقرار کنند و در عین حال حل دعوا و مشکلات را به آنها آموزش دهند.

۵)مطمئن شوید که فرزندانتان به اندازه کافی می خوابند .

تحقیقات نشان می دهد کودکانی که خواب کافی ندارند: 

عملکرد مغز ضعیف تری دارند

نمیتونه خوب تمرکز کنه

بیشتر احتمال دارد چاق شوند

خلاقیت کمتری دارند

کمتر قادر به مدیریت احساسات خود هستند

برای کمک به خواب کافی فرزندانتان، یک روال ثابت قبل از خواب ایجاد کنید و فعالیت های تحریک کننده بعد از شام را محدود کنید. 

علاوه بر این، یک تا دو ساعت پس از زمان خواب به فرزنذتان اجازه ندهید تلویزیون یا به تلفن همراه و کامپیوتر و.... نگاه کند این به این دلیل است که نور آبی دستگاه های الکترونیکی بر الگوهای خواب تأثیر می گذارد و تولید ملاتونین را مهار می کند . 

همچنین می توانید اتاق خواب فرزندان خود را تا حد امکان ساکت و تاریک کنید تا کیفیت خواب آنها بهبود یابد.

۶)روی تلاش کودکتان  تمرکز کنید، نه نتیجه 

والدینی که بیش از حد بر موفقیت تاکید می کنند، به احتمال زیاد کودکانی را تربیت می کنند که مشکلات روانی دارند و رفتارهای پرخطری دارند

جایگزینی برای تمرکز بر موفقیت؟ 

همانطور که تحقیقات دکتر کارول دوک نشان می دهد، کودکانی که بر تلاش و نگرش تمرکز می کنند – نه بر روی نتیجه مطلوب – در درازمدت به موفقیت بیشتری دست می یابند. 

بنابراین به دنبال فرصت هایی باشید تا رفتار، نگرش و تلاش خوب فرزندانتان را تصدیق کنید. با گذشت زمان، آنها به طور طبیعی به نتایج بهتری دست خواهند یافت.

۷) به فرزندان خود اجازه دهید تا خودشان انتخاب کنند 

در صورت امکان، اجازه دهید فرزندانتان نیز فعالیت های خود را انتخاب کنند. دکتر ریچ گیلمن کشف کرد که کودکانی که در فعالیت های مدرسه ساختاریافته ای که انتخاب کرده اند شرکت می کنند، 24 درصد بیشتر از رفتن به مدرسه لذت می برند . 

بنابراین وقتی فرزندانتان بزرگتر می شوند، به آنها این آزادی را بدهید که بیشتر انتخاب کنند. در نتیجه آنها شادتر و موفق تر خواهند شد.

۸)انجام کارهای خانه 

دانشمندان ثابت می کنند که کودکانی که برای انجام کارهای خانه ساخته شده اند، منظم تر و منظم تر هستند. این کودکان در مدرسه موفق تر از بچه هایی هستند که به نوعی وظایف خانه را انجام نمی دهند. وقتی کودکی بفهمد که طیف وسیعی از مسئولیت‌ها را بر عهده دارد، سازگاری با محیط آموزشی یا زندگی واقعی برای او آسان‌تر می‌شود.

۹)مهارت های اجتماعی کافی 

همانطور که از تحقیقات علمی بر می‌آید، یکی دیگر از عوامل موفقیت برای کودکان، مهارت‌های اجتماعی است که آنها به واسطه والدین خود توسعه داده‌اند. اگر والدین موقعیت‌های اجتماعی فعالی داشته باشند و دایره‌های ارتباطی نسبتاً بزرگی داشته باشند، فرزندانشان تمام شانس‌ها را دارند که مهارت‌های اجتماعی خود را توسعه دهند و نتایج مؤثرتری در ارتباط داشته باشند. 

۱٠)والدین با توقعات بالا 

اگر والدین به فرزندان خود تکیه کنند و برای تحصیلات دانشگاهی خود برنامه ریزی کنند ، این باعث ایجاد انگیزه در فرزندانشان می شود. به این ترتیب بچه ها تلاش بیشتری می کنند و احساس مسئولیت بیشتری می کنند. والدین بی تفاوت و بی توجه معمولاً فرزندان موفق کمتری با تعداد موفقیت های ضعیف دارند. 

۱۱)روابط سالم با والدین 

وقتی والدین و فرزندان با هم دوست هستند، کودکان دلایل کمتری برای رفتار انحرافی دارند. روابط سالم با والدین باعث می شود که فرزندان شادتر و توانایی بیشتری برای مقابله با موقعیت های مختلف داشته باشند و همیشه حمایت نزدیکان خود را احساس کنند.

۱۲)والدین دارای مدرک تحصیلی بالاتر 

اگر والدین تحصیلات خود را در مؤسسه عالی به پایان رسانده باشند، فرزندانشان نیز احتمالاً همین کار را انجام می دهند. و مدرک تحصیلی بالاتر به معنای شانس بیشتر برای موفقیت در حوزه حرفه ای است. دانشمندان اطمینان می‌دهند که درصد بچه‌های موفق با والدین تأیید شده به طور مشخص بالاتر است. 

۱۳)یادگیری ریاضی از همان ابتدا 

متاآنالیزورها متوجه شدند که کودکانی که دانش پیشینه ای از اعداد و ترتیب آنها دارند، نتایج مطالعه بهتری دارند. علاوه بر این، بچه‌ها نه تنها در ریاضی، بلکه در سایر دروس به موفقیت‌های بالایی می‌رسند و مهارت‌های خواندن و نوشتن را سریع‌تر به دست می‌آورند. 

۱۴)روابط گرم و توسعه یافته با والدین 

بنابراین، روابط با والدین عوامل تعیین کننده برای زندگی کودکان است. وقتی بچه ها نصیحت می کنند، مشکلاتشان را به اشتراک می گذارند و با والدینشان ارتباط مبتنی بر اعتماد دارند، عالی است. چنین روابطی باعث اعتماد به نفس و پشتوانه اخلاقی می شود. 

۱۵)استرس کمتر 

وضعیت عاطفی والدین توسط فرزندان آنها جذب می شود. بنابراین زمانی که والدین موقعیت های استرس کمتری داشته باشند، به طور مثبت بر فرزندانشان منعکس می شود. استرس کمتر با دستیابی به اهداف مختلف در زندگی کودک، قدرت عاطفی و اثربخشی بیشتری می دهد.

۱۶)تلاش برای جلوگیری از شکست 

وقتی بچه‌ها تلاش می‌کنند از هر نوع شکستی اجتناب کنند، از توانایی‌های خود استفاده کنند یا برای ایجاد شکست‌های جدید تلاش کنند، اگر والدین قدردان این موضوع باشند، عالی است. به این ترتیب والدین آنها تصویری از افرادی ایجاد می کنند که به موفقیت می رسند، مهم نیست در طول زندگی چه شکست ها و بدبختی هایی در مسیر آنها وجود دارد.

۱۷)الگویی برای فرزندانتان باشید. 

از افرادی که به شما ظلم کرده اند کینه نداشته باشید و برای حل اختلافات شخصی پیشقدم شوید. اهمیت بخشش را با فرزندانتان در میان بگذارید تا آنها بخشش را به سبک زندگی تبدیل کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 


برچسب ها

زهرا شیروانی

زهرا شیروانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود