برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
راهکارهایی برای جلوگیری از مکیدن انگشتان کودک.png

۸ راهکار برای جلوگیری از مکیدن انگشت در کودک

اگر شما هم کودکی دارید که مدام انگشتان دست یا شست پایش را می مکد، وقت آن رسیده که به او کمک کنید تا این عادتش را ترک کند زیرا اگر کودکتان به سه سالگی رسیده وهمچنان این عادتش را ترک نکرده، در فک، گاز گرفتن ودندان ها وگفتارش مشکلات دائمی پیش خواهد آمد، و بسیاری از کودکانی که مدام انگشتانشان را می مکند به گفتار درمانی نیاز پیدا می کنند. اما اینکه چگونه به کودک کمک کنیم عادتش را ترک کند، بسیار مهم است، شاید این راهکارها بتواند به شما در از بین بردن این عادت در کودکتان کمک کند.

مکیدن شست و انگشت در دوران نوزادی طبیعی است و یک روشی است که معمولا کودکان برای آرام کردن خود انجام می دهند که به مرور برایشان عادت می شود، اما وقتی که فرزند شما ۳ساله شد، زمان ترک این عادت می رسد. 

 

در سن ۳تا  ۴ سالگی، بسیاری از کودکانی که انگشتان خود را می مکند، بین دندان های بالایی و پایینی خود فاصله دارند و رشد فک آنها تغییر کرده و معمولا  باعث ایجاد مشکلات در گفتارشان  می شود. ماهیچه های زبان آنها نیز به درستی رشد نمی کند و تلفظ صداهای  مانند" (س) " و" (د) " را برای کودک سخت  می کند.

 

اگر منتظر بمانید تا دندان‌های دائمی کودک‌تان در بیایند بعد تلاش کنید تا مکیدن انگشتانشان را ترک  کنند ، دندان های بعدیشان از نظر زیبایی وظاهری  دچار مشکل می شود. 

 

لینک👈🏻انگشت مکیدن کودک

 

 

 

 

اما چطور میتوانیم به کودک کمک کنیم تا این عادتش را ترک کند؟ 

 

از آنجا که هر کودکی خصوصیات اخلاقی وروحی متفاوت ومختص به خود را دارد است، پس هیچ راه یکسان و درستی که  برای  همه کار ساز باشدبرای ترک عادت وجود ندارد.

 

یکی از اشتباهات والدین متاسفانه این است که برای ترک این عادت کودکشان زیادی صبر میکنند، زیرا در بعضی جاها اصلا صبر روش درستی نیست. 

 

۸ روش برای توقف دائمی مکیدن انگشت و شست

 

 👈🏻۱)صحبت 

 

با کودکتان حرف بزنید وبه او توضیح دهید که چرا مکیدن انگشتان دست وشصت پایش کار درستی نیست. 

 

صحبت کردن به تنهایی معمولا این عادت را از بین نمی برد، اما می تواند به کودک کمک کند تا تصمیم بگیرد که  آن را ترک کند. به کودکتان انگیزه دهید،انگیزه مثبت که اگر این کار را نکند چقدر برای رشد وزیبایی دندان هایش مفید است. 

 

برخی از مواردی که باید با فرزند خود در مورد آنها صحبت کنید عبارتند از:

 ✓میکروب ها: مکیدن شست و انگشت باعث انتشار میکروب ها می شود و افراد را بیمار می کند.

 

✓ دندان ها: مکیدن دندان ها را به جلو می برد و باعث می شود دندان هایتان مرتب و زیبا رشد نکنند. 

 

 

گفتار: تا زمانی که شستت رو می مکی ، نمی توانی قشنگ صحبت کنی وکلمات را درست تلفظ کنی. 

 

 

لینک👈🏻کودکم مدام انگشت دست خودرامی مکد

 

 

 

 

 

۲)زمان‌های مورد علاقه کودکتان را برای مکیدن انگشت پیدا کنید:

تماشای تلویزیون و خوابیدن، دو زمانی هستند که بچه‌ها  معمولا  عادت به مکیدن انگشت  خود دارند.

 

دقت کنید ببینید چه موقع کودکتان بیشتر  انگشت یا انگشتانش را می مکد همان زمان دست به کار شوید مثلا اگر دیدید در هنگام  تماشای تلویزیون  این کار را انجام  میدهد تلویزیون را به مدت ۵ یا ۱٠دقیقه خاموش کنید.

 

 ۳)نمودار  یا سیستم پاداش مثبت 

 

یک جدول بکشید و به کودکتان بگویید مثلا اگر اینا پر شد و انگشتت را نمکیدی، بهت جایزه میدم، مثلا اگر یک ساعت تونستی این کارو انجام ندی، نیم ساعت به تایم بازی امروزت اضافه میشه، و اگه تونستی دو ساعت مثلا می برمت شهر بازی. 

 

۴) ستایش وتحسین

 

سعی کنید کودکتان رابه خاطر کارهایش مدام تحسین وتشویق کنید، حالا هرکاری، اگر دیدید سعی دارد این عادت مکیدن انگشتانش را هم ترک کند مدام از او تعریف کنید و تشویقش کنید که موفق می شوی واز این جملات مثبت وتاثیر گذار. 

 

 ۵)لاک بد مزه: که البته ممکن است بعد از مدت کوتاهی کودکتان به مزه آن عادت کند، که سعی کنید آن را عوض کنید تا این طعم بد برایش عادی نشود. 

 

 

لینک👈🏻17 روش آسان برای جلوگیری از ناخن جویدن کودک

 

 

 

 

 

۶) از یاد آوری استفاده کنید.

 

اگر کودکتان عادت دارد شست پایش را می مکد، روی آن یک چسب زخم بزنید

 

۷)انگشت هارا مشغول نگه  دارید. 

 

هر وقت دیدید کودکتان دارد انگشتانش را می مکد، سعی کنید حواسش را پرت کنید واورا به انجام کاری مشغول کنید تا یادش برود دوباره انگشتش را بمکد. 

 

 

 

 

۸)محرک هارا پیدا کنید:

 

اگر کودکتان در مواقع خاص انگشتانش را می مکد مثلا وقتی استرس دارد یا می ترسد، راه دیگری مانند بغل کردن و یا بازی کردن ونوازش کردن را جایگزین کنید


برچسب ها

زهرا شیروانی

زهرا شیروانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود