برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
Lumii_۲۰۲۱۰۸۱۲_۲۳۵۰۳۰۲۴۷.jpg

کودکم مدام انگشت دست خودرامی مکد

مکیدن انگشتان دست عادتی رایج بین کودکان است.غالبابرای والدین بسیارسخت است که این عادت رادرکودکان خودترک بدهندولی قبل از آن باید بدانندکه چگونه به کودک خودکمک کنندتا این عادت راترک کند

مکیدن انگشتان دست(sucking

مکیدن انگشت عادتی رایج درمیان کودکان است.مهم ترین دلیل مکیدن انگشت درکودک آرامش بخش وتسکین دهنده بودن این کاربرای اوست.انگشت مکیدن کودک کاری است که احتمالا ازدوران جنینی وداخل رحم نیز آن را انجام می داده است. در چند ماه نخست پس از تولد نیز نوزادان برای آرام شدن، خوابیدن، و یا حتی برای لذت بردن شروع به مکیدن انگشت می کنند. مهم تر از این موارد در رابطه با انگشت مکیدن کودک این است که مکیدن انگشت توسط نوزادان یک رفلکس غریزی بوده و روش تغذیه آنها نیز است.غالبابرای والدین بسیارسخت است که این عادت رادرکودکان خودترک بدهندولی قبل از آن باید بدانندکه چگونه به کودک خودکمک کنندتا این عادت راترک کند.

 

  • دلایل مکیدن انگشتان دست درکودکان

دراین قسمت به معرفی دلایل مکیدن انگشتان درکودکان بالاترازسن شیرخوارگی می پردازیم. مکیدن انگشت در سنین نوپایی و مکیدن انگشت در کودکان می تواند دلایل مختلف داشته باشد. خستگی، ترس، کسل یا کلافه بودن، و بیماری می تواند علت انگشت خوردن کودک سه ساله یا علت انگشت خوردن کودک چهار سال شما باشد. علاوه بر اینها، تلاش برای کنار آمدن با شرایط جدید مانند رفتن به مهد یا مراقبت توسط پرستار می تواند کودک را وادار به مکیدن انگشت کند. همچنین، مکیدن انگشت در کودکان می تواند به آنها برای خوابیدن کمک کند و وقتی نیمه شب از خواب بیدار می شوند، با کمک آن دوباره بخوابند.

  • عوارض مکیدن انگشت در کودکان

مکیدن انگشت توسط کودکان درسنین بالاتر(2الی4سالگی)کاملارفع می شود. ضمنا، انگشت مکیدن کودک تا پیش از ۵ سالگی آسیب جدی ای را به ساختار فک و دندان او وارد نمی کند. اگر کودک شما بالای ۵ سال است و عادت مکیدن انگشت را ترک نکرده، احتمال دارد با مشکلات زیر رو به رو شود:

1-عفونت وبیماری به دلیل مکیدن انگشت

دروهله اول،خطرابتلابه عفونت وبیماری های مسری ازعوارض مکیدن انگشت درکودک است.دربسیاری ازمواردهنگام انگشت مکیدن کودک،دست تمیز نبوده وهمین مسئله باعث ورودعوامل بیماری زا به بدن می شود.

2-تغییرشکل دندان ها

مکیدن انگشت در کودکان به آرواره بالایی و نرم کام آنها فشار می آورد، و منجر به نازک شدن آرواره بالایی و تغییر شکل دندان های او می شود. فاصله بین فک بالا و پایین هنگام جفت شدن دندان ها از جدی ترین عوارض مکیدن انگشت نوزاد در سنین بالاست. اگر کودک در نتیجه مکیدن انگشت خود با این مشکل مواجه شود، با ارتودنسی می توان آن را رفع کرد.

     3-مکیدن انگشت در کودکان وآثارروانی

یکی دیگرازعوارض مکیدن انگشت درکودک نوک زبانی صحبت کردن است که ممکن است به گفتاردرمانی پیوسته یا بلندمدت نیازداشته باشد.دراین شرایط ممکن است کودک توسط هم سن وسالان خوددچاراسترس روانی وازگروه طردشود.

 

  • روش های جلوگیری ازمکیدن انگشتان دست

مکیدن انگشت دست تازمانی که کودک دندان های دائمی اش درنیامده معمولامسئله نگران کننده ای نیست. برخی از والدین با هدف جلوگیری از عوارض مکیدن انگشت نوزاد، از لاک تلخ برای جلوگیری از مکیدن انگشت استفاده می کنندکه مطمئنااین روش برای جلوگیری از مکیدن انگشت بهترین روش برای این کار نیست. به جای آن سعی کنید راه های زیر را به کار ببندید:

1-یافتن دلیل انگشت مکیدن کودک

اولین مرحله برای برطرف کردن این موضوع،یافتن دلیل آن است.ببینیدچه زمانی وکجا انگشت مکیدن کودک شروع می شود.همین کارباعث می شودکودک رابهتربشناسید،احساسات ونیازهای اورادرک وآن هارابه صورت موثررفع کنید.

2-توجه به روش انگشت مکیدن کودک

اگر مکیدن انگشت به قرار دادن انگشت در دهان ختم می شود، نگران عوارض مکیدن انگشت نوزاد نباشید. اما اگر کودک این کار را به شدت انجام دهد، ممکن است به عوارض مکیدن انگشت نوزاد دچار شود. در این حالت با استفاده از نکات بعدی جلوی این کار را بگیرید.

3-توجه به سن کودک

مکیدن انگشت نوزاد می تواند نشان دهنده گرسنگی او باشد. اگر علت انگشت خوردن کودک سه ساله یا علت انگشت خوردن کودک چهار سال نیز همین باشد، با یک یادآوری کوچک توسط والدین می تواند غذا بخورد یا خود والدین به او غذا بدهند.

4-واکنش نشان ندادن به مکیدن انگشت در کودکان

به جای دعوا، تنبیه، و یا استفاده از لاک تلخ برای جلوگیری از مکیدن انگشت، نسبت به این کار او بی تفاوت باشید. در بسیاری از موارد کودک مکیدن انگشت را ناخودآگاه انجام داده و فشار آوردن به او می تواند نتیجه عکس داشته باشد.

5-جایگزین کردن فعالیت های دیگر

به جای استفاده از لاک تلخ برای جلوگیری از مکیدن انگشت، این عادت کودک را با فعالیت های دیگر مانند فراهم کردن وسایل سرگرم کننده و بازی با او قطع و حواس او را پرت کنید.

6-شناسایی احساس ونیازکودک

لاک تلخ برای جلوگیری از مکیدن انگشت یک راه کوتاه مدت است. به جای آن، اگر می دانید کودکتان به دلیل خستگی یا کلافگی انگشتش را می مکد، اجازه دهید بیشتر بخوابد یا به او کمک کنید احساسات خود را با حرف زدن و کلمات بیان کند.

برخی پزشکان ممکن است روش هایی ماننداستفاده ازموادتلخ برروی ناخن ها،پانسمان انگشت شست یاپوشیدن دست با جوراب رابه والدین توصیه کنند.برای برخی کودکان ترک این عادت فوق العاده دشواراست.کلام آخراینکه جلوگیری از مکیدن انگشت درکودک به صبروهمراهی والدین نیازداردوبه شرط رعایت نکات ساده که دراین مطلب ذکرشد به تدریج از دفعات بروز این رفتارکاسته خواهدشد.


شقایق قویدل حیدری

شقایق قویدل حیدری

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود