برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
1681506857722.png

پیامدهای نادیده گرفتن حسادت در کودکان

حسادت احساسی است که سن و سال خاصی ندارد از کودک خردسال گرفته تا سالخورده ممکن است بخاطر مسائلی احساس حسادت کنند. اگر احساس کردید فرزندتان حسود است بجای سرزنش او سعی کنید راهی پیدا کنید تا این احساس کودک کنترل و به مرور از بین برود. برای بهتر شناختن این احساس در کودک این مقاله رو از دست ندید. با وب سایت مام پلاس همراه باشید.

حسادت، واكنشی هیجانی است است كه از نزدیک دو سالگى آغاز مى شود و ممکن است تا بزرگسالی هم ادامه پیدا کند. 

كودكان در ابتدا، از احساسات درونى اش  (حسادت) و علت پیدا شدن  و پيامدهاى آن در رفتار خود، آگاهى زيادى ندارند و نمى دانند كه چرا رفتارهاى آنان تغيير كرده است.

رفتارهاى آزار دهنده كودكِ حسود تا حد زيادى ناآگاهانه يا نيمه آگاهانه است، ولى با رشد کودک بيش تر و نزديك شدن به دوران بلوغ و نوجوانى و جوانى و پس از آن تا بزرگ سالى و به دست آوردن تجربه هاى درونى و بيرونى درباره علل و انگيزه هاى رفتار حسادت آميز خود، اين گونه رفتارها بيش تر آگاهانه مى شود. 

فرض کنید یک روز همسرتان به خانه بیاید وبگوید که( عزیزم، من تصمیم گرفتم یک نفر دیگر را شریک زندگی ام کنم واینجا بیاید وبا ما زندگی کند، چند نفر از شما می خواهید اورا خفه کنید؟ 

پس سعی کنید حسادت کودکتان را هم درک کنید، وبه او برای حل این مشکل کمک کنید. 

حسادت در بیشتر مواقع از ترس نشأت می گیرد. 

مانند: ترس از دست دادن توجه و محبت والدین، یا ترس از اینکه دیگر از نظر والدینش مهم نباشد.

بنابراین حسادت یک موضوع احساسی است و اصلاً عقلانی نیست. به همین دلیل است که استدلال کردن برای از بین حسادت فرزندتان اصلا درست نیست.

در وب سایت مام پلاس ببینید

8 راهکار برای مقابله با حسادت در کودکان

 

ویدئوی تکنیک های مفید غلبه

چرا نباید کودکان را باهم مقایسه کرد؟ 

 اصلا  کودکانتان را باهم مقایسه نکنید زیرا این مقایسه کودکان را وادار می کند تا سعی کنند شبیه دیگران شوند و فکر  کنند که از این طریق محبت بیشتری از والدین خود دریافت خواهند کرد. و اینگونه است که از آنچه که هستند دور می شوند و حتی بیشتر احساس ناراحتی می کنند. بنابراین از دامن زدن به رقابت ها یا مقایسه اجتناب کنید.

به یاد داشته باشید که فرزند شما باید احساس کند که به خاطر آنچه در مورد او منحصر به فرد است دوست داشتنی است  با او در مورد توانایی هایش صحبت کنید، از خواسته های او حمایت کنید و ویژگی های او را برجسته کنید.

همچنین برای هر کودک زمان جدا گانه ای را اختصاص دهید . این یک راه مشخص برای نشان دادن این  است که او را متفاوت و منحصر به فرد می‌بینید: شما با هر کسی کاری را که او می‌خواهد انجام می‌دهید، مطابق با خواسته‌هایی که بیان می‌کند. پیامی که در این لحظات می‌دهید این است: « من تو را به خاطر آنچه هستی دوست دارم، و برای تو وقت می‌گذارم، زیرا تو برای من مهم هستی. »

به یاد داشته باشید که برای کاهش احساس حسادت، بسیاری از والدین سعی می کنند با 2 فرزند خود یکسان رفتار کنند، آنها می خواهند یک نوع برابری کامل بین فرزندان ایجاد کنند، اما واقعاً کار نمی کند.

چگونه حسادت را در کودک کم کنیم؟ 

چیزی که به کاهش حسادت کمک می کند، حمایت از منحصر به فرد بودن هر یک است، در عشقی که بر ویژگی های هر یک تأکید می کند، به جای پاک کردن آنها با تمایل به انجام همین کار با همه.

یکی از رنج های دوران کودکی که کودک را بشدت درگیر می کند، حسادت است. 

 دلایل زیادی می تواند پشت حسادت در کودکان نهفته باشد.  این حسادت در کودکان یا  موجه است یا غیر موجه، اما وجود دارد و واقعی است.

پس اول، باید برخی اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید تا از وقوع آن جلوگیری کنید. سپس  علائم را تجزیه و تحلیل کنید، و در نهایت اگر مشکل از کنترل شما خارج است، از متخصص کمک بگیرید. 

حسادت در کودکان چیست؟وچرا اتفاق می افتد؟ 

 حسادت به عنوان حالتی ذهنی تعریف می‌شود که باعث  ناامیدی می‌شود. به این  دلیل که فرد فکر  می کند کسانی را که دوست  دارد آن ها اورا دوست ندارند، مانند والدین، خواهر و برادر، شریک زندگی، بستگان و حتی حیوانات خانگی.

  حسادت ممکن است  اصلا موجه نباشد و کودک هیچ تغییری در رفتارش نشان ندهد حتی با همان  توجه قبلی، ویا بیشتر به خواهر یا برادر جدیدش، ادامه دهد، با این حال، درد در ذهن فردی که آن را تجربه می کند، واقعی است. "

☆☆☆ هرگز از افرادی که به شما حسادت می کنند متنفر نباشید، بلکه به حسادت آنها احترام بگذارید حسادت آن ها به این علت است که آن ها فکر می کنند شما از آن ها بهترید

حسادت خواهر و برادر معمولا در  کودکان رایج است و اغلب به  دلیل عوامل محیطی و تکاملی و ژنتیکی باشد. بنابراین، کودک را آماده  عواقب جدی در زندگی آینده می کند.

حسادت در طول مرحله دلبستگی

 این وضعیت بستگی به سن کودک دارد به ویژه زمانی حساس است که یک خواهر یا برادر جدید در سنین پایین، بین سنین دو تا پنج سالگی وارد می‌شود که  در مرحله دلبستگی کودک اتفاق می افتد.

☆ ☆ ☆ مدل  وسبک تربیتی  والدین ومراقبان کودک و همچنین جو خانواده در خانه نیز از عوامل مهمی است که در تکامل و رشد کودکان و واکنش آنها به حسادت باید مورد توجه قرار گیرد

 علائم حسادت در کودکان:

شاخص‌های مختلفی می‌توانند به شما نشان دهند که چه زمانی با یک کودک حسود سر و کار دارید از جمله:

نوسانات خلقی که بدون دلیل رخ می دهد

مانند

۱)گریه ناگهانی.

۲)بروز رفتارهای جدید مانند خیس کردن رختخواب یا بی اشتهایی.

۳)تغییر در بیان حرکات و کلام.

۴)نگرش منفی، لجاجت و سرکشی

۵) انکار اشتباهات خود و تمایل به سرزنش دیگران.

آثار روانى حسد، به ويژه در سال هاى بالاى رشد، از اهميت فراوانى برخوردار است. حسادت در سال هاى اوليه، رشد چندان عمقى ندارد و به همين رو، آثار آن زودگذر است و با از بين رفتن شرايطى كه باعث حسادت شده، آثار آن نيز از بين مى رود. به عنوان مثال، هنگامى كه يك اسباب بازى مورد علاقه كودكى قرار مى گيرد و با كودكى كه آن را در اختيار دارد درگير مى شود، اگر اسباب بازى بشكند يا اسباب بازى را از آن ها بگيريم، ممكن است مدتى بعد رفتار صلح آميز از سر گرفته شود. ولى در سال هاى بالاتر، حسادت عميق تر و پابرجاتر است و گاه چندين سال ادامه مى يابد. در اين موارد، آثار روانى نامطلوب حسادت آشكار مى شود. اين نكته در روايات متعدد مورد تأكيد قرار گرفته و به آثارى از حسادت همچون اندوه مداوم اشاره شده است. حسود نسبت به چيزى محزون است كه توانايى تغيير آن را ندارد. او از محروميت خود رنج مى برد، در حالى كه نه قدرت سلب آن نعمت را از ديگرى دارد و نه توانايى كسب آن را براى خود. حسادت حتى بهره مندى فرد را از چيزهايى كه در اختيار دارد و لذت بردن از نعمت هاى موجود را از او سلب مى كند و بدين سان، او را از آسايش روانى محروم مى گرداند، و در دراز مدت، موجب ابتلاى او به بيمارى هاى سخت روانى مى شود

 


برچسب ها

زهرا شیروانی

زهرا شیروانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود