برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
1661515709103.png

حسادت در کودکان - علل و نکاتی برای مقابله با آن

در این مقاله به حسادت در کودک می پردازیم وبه سوالاتی از جمله دلایل حسادت در کودکان چیست؟ نشانه های کودک حسود چیست؟ عواقب حسادتی که ممکن است بچه ها با آن روبرو شوند؟ چگونه با حسادت در کودکان مقابله کنیم؟ پاسخ می دهیم. اگر شما هم احساس می کنید کودک حسودی دارید این مقاله رو از دست ندید.

بسم الله الرحمن الرحیم 

روزی روزگاری کودکی بود که احساس می کرد در مرکز جهان است. تمام توجه والدینش متوجه  او بود، فقط او...

با این حال، یک روز پسر کوچک خبر دار شد که قرار است برادر یا خواهر کوچکتری به جمع خانواده شان اضافه شود،اما اصلاخوشحال نشد وبه فکر فرو رفت.

خوشبختانه، والدین او به زودی متوجه شدند که باید با پسر بزرگ خود روی حسادت دوران کودکی کار کنند.

اما متأسفانه پس از مدتی والدین غرق در شور وشوق  رسیدن نوزاد   کوچک شدند و حسادت کودک روز به روز شدید تر شد. 

آیا مشکل برای شما آشنا به نظر نمی رسد؟

این وضعیتی است که بیشتر از آن چیزی که فکر کنید  کودک را درگیرذکرده ورنج زیادی را برای او ایجاد می کند.

حسادت دوران کودکی ممکن است موجه وقابل درک باشد یا اصلا نباشداما وجود دارد و واقعی است. 

 

حسادت در کودکی چگونه است؟ 

حالتی ذهنی که باعث احساس سرخوردگی در کودک  می شود که ممکن است همراه دلیل یا بدون دلیل باشد. 

کودک می تواند به همان دلایل واقعی یا حتی خیالی ، به حسادتش ادامه دهد.چرا که ، در ذهن کودک ، رنج واقعی است

علائم حسادت در کودک

 علائم مختلفی وجود دارد که می تواند نشان دهد که با یک کودک حسود روبرو هستیم، چه موجه باشد و چه نباشد. مهمترین این  عوامل عبارتند از:👇🏿

 

👈🏼🪴۱)بیش از حد خود را صاحب اختیار می داند

 کودک هنگام  حسادت ممکن است در مورد همه چیز بیش از حد احساس مالکیت کند،  در اینصورت نه تنها در چیزهای مادی  مانند اسباب بازی ها وسایل خانه و این حس مالکیت را دارد ، بلکه ممکن است  نسبت به والدین، خواهر و برادرها و دوستان خود  احساس نیز تسلط داشته باشد. در این صورت حاضر  نیست در چیزی کسی را شریک کند. 

👈🏼🪴۲)همیشه سعی در مقایسه کردن دارد

 یک بچه حسود ممکن است توانایی ها، وسایل و چیزهای دیگر خود را با بچه های دیگر مقایسه کند. در صورت کمبود یا نداشتن چیزی،  نارضایتی خود را نشان می  دهد و ومعمولا عصبانی می شود. 

 ۳)👈🏼🪴 سعی می کند شمارا اعصبانی وخشمگین کند

 اگر کودک  به خواهر یا برادرش حسادت میکند،  تمام تلاش خود را می کند تا توجه شما را  به سمت خودش جلب کند.

بهترین راه برای جلب توجه والدین، بدرفتاری است. در این هنگام کودک  انواع کارهایی را انجام می دهد که ممکن است شما را عصبانی کند، و همه این تلاش ها فقط برای این است که به او توجه  کنید. 

👈🏼🪴۴) ناراحتی زیاد مانند گریه، گوشه گیری

۵)👈🏼🪴بروز رفتارهای جدید مانند شب ادراری یا بی اشتهایی .

۳)👈🏼🪴تغییر در نوع ارتباط باوالدین مانند  اشاره کردن و حرف نزدن

۴)👈🏼🪴نگرش ودید منفی نسبت به همه چیزو لجبازی در هر کاری

۵)👈🏼🪴انکاراشتباهات خود و سرزنش دیگران.

و... 

کسی که حسادت می کند هرگز به آنچه می بیند حسادت نمی کند. آنچه او تصور می کند کافی است

عواقب حسادت که ممکن است کودک را درگیر کند

 حسادت یک احساس منفی است پس بنابراین  بر شخصیت فرزند شما تأثیر منفی می گذارد. برخی از عواقب آن 👇🏿

 

👈🏼🪴 ممکن است کودک پرخاشگر شود

 👈🏼🪴ممکن است به یک قلدر تبدیل شود

 👈🏼🪴ممکن است خود را منزوی وگوشه گیر کند

 👈🏼🪴ممکن  است خود را تنها و بی پناه حس کند

👈🏼🪴ممکن  است برای فرار از تنهایی به غریبه ها روی بیاورد 

و... 

چند نکته

 ✓"حسادت کردن کاملا طبیعی و حتی اجتناب ناپذیر است،اما  نکته اصلی این است که اجازه ندهید "این احساس  در کودک  خفه شود وآن را  پنهان کند "

 

✓تفاوت های بین فرزندان خود را بپذیرید

اصرار نکنید که به آنها توضیح دهید که هیچ تفاوتی بین آنها وجود ندارد و شما آنها را "دقیقا یکسان" دوست دارید.

✓سعی نکنید یک چیز را به همه  فرزندانتان بدهید چون  غیرممکن است، زیرا آنها نیازهای یکسانی ندارند و شما فقط به رقابت آنها باهم  دامن خواهید زد. در عوض، به آنها نشان دهید که با مراقبت متفاوت از آنها و خرید چیزهای مختلف برای  هر کدام، روحیات هر کدام را منحصر به خودش می شناسید وبرای آن ارزش قائلید. 

همچنین می توانید در این مقاله هشت راهکار برای مقابله با حسادت  کودک را مطالعه کنید

 دلایل حسادت در کودکان چیست؟👇🏿

.👈🏼🪴 نوازش بیش از حد

 اکثر والدین دوست دارند فرزندشان را مرتب نوازش کنند واورا لوس کنند. با این حال، اگر بیش از حد کودک خود را ناز و نوازش کنید، ممکن است احساس برتری نسبت به دیگران در کودک ایجاد شود. بنابراین، هرگاه کودک شما با فردی بهتر از او و یا با چیزی بهتر از آنچه فرزند شما در اختیار دارد برخورد کند،  احساس حسادت و ناامنی می  کند.

 👈🏼🪴 مقایسه

 طبیعی است که والدین یکی از   کودکانش را با کودک دیگر یا با فرزندان دیگر مقایسه کند. با این حال، تا زمانی که این مقایسه آشکار نشده یعنی  کودکتان متوجه  این مقایسه نشده  اشکالی ندارد. اما اگر احساسات خود در مقایسه  بیان کنیدو مدام فرزندتان را با یک خواهر یا برادر یا دوستش  مقایسه کنید، نه تنها  باعث ایجاد احساس رقابت، اعتماد به نفس پایین شود، بلکه  باعث حسادت نیز می  شود. 

.👈🏼🪴 والدین نگران و محافظت کننده 

 والدین معمولا   نگران سلامتی فرزندانشان هستند. با این حال، گاهی اوقات  زیاده روی می  کنند و زمانی  که کنار کودک  نباشند، کودک احساس ناامنی  می کند و حس حسادت در کودکانی که اعتماد به نفس بیشتری نسبت به او دارند، در او ایجاد می شود.

 👈🏼🪴. رقابت ناسالم

 رقابت سالم برای هر کودکی مهم است، اما ایجاد رقابت در جایی که  لازم نباشد ممکن است تأثیر منفی بر شخصیت کودک داشته باشد و منجر به حسادت می  شود.

و زمانی اتفاق  می افتدکه شما  بچه هارا باهم  مقایسه کنید و از کودک انتظار داشته باشید کاری را انجام دهد که  قادر به انجام آن نباشد. به عنوان مثال، اگر یکی از بچه ها خیلی خوب می رقصد و شما انتظار دارید که فرزندتان همین کار را انجام دهد، اما او نمی خواهد برقصد یا رقصیدن را دوست ندارد.

👈🏼🪴 فرزندپروری بیش از حد کنترلی و ظالمانه

 وقتی والدین بیش از حد سخت‌گیر یا بیش از حد کنترل‌کننده باشندو از فرزندان‌شان انتظار دارند که قوانین و مقررات آن‌ها را حتی بدون توضیح دلایل آن‌ها رعایت کنند، احتمال زیادی وجود دارد که در نهایت احساس رنجش و حسادت را در فرزندان خود پرورش دهند

.فرزندان آنها با قرار گرفتن مدام در یک محیط منظم و محدود، احساس کمتر بودن و بی ارزشی  نسبت به دوستان یا همسالان خود می کنند. 

 🪴. مهارت ها یا حسادت تحصیلی

 همه بچه ها مثل هم نیستند. برخی ممکن است در ورزش برتر باشند، برخی دیگر ممکن است در تحصیلات خوب باشند. و معمولا  کودکان نسبت به کودکانی که در فعالیت‌های تحصیلی یا برنامه‌های آموزشی فوق‌العاده خوب عمل می‌کنند، حسادت می‌کنند.

 👈🏼🪴. حسادت خواهر و برادر

 اغلب دیده می شود که کودک بزرگتر به خواهر یا برادر کوچکتر خود حسادت می کندو  زمانی این اتفاق می افتدکه والدین تمرکز خود را از فرزند بزرگتر به کودک تازه متولد شده تغییر  می دهند.

کودک بزرگتر ممکن برای مقابله با این موقعیت مشکل پیدا می کند و ممکن است احساس حسادت نسبت به خواهر یا برادر خود داشته باشد. 

چگونه با حسادت در کودکمان مقابله کنیم

 با حسادت باید به شیوه ای مناسب برخورد کرد تا تأثیر نامطلوبی بر فرزندتان نداشته باشد. مانند👇🏿

✓♡۱). به حرف فرزندتان گوش دهید

 حسادت سطحی نیست. بلکه ریشه ای عمیق دارد. با کودک خود صحبت کنید و به نگرانی ها و دلایل او که باعث چنین رفتاری شده  گوش دهید. گوش دادن به ترس‌ها، نگرانی‌های کودک  می‌تواند به او کمک کند تا بر احساس حسادت خود غلبه کند.

 

 ✓♡. احساسات منفی را به مثبت تبدیل کنید

 جهت مثبت دادن به افکار منفی کودک به او کمک می کند تا با حسادت مقابله کند. اگر خواهر یا برادرش یا دوستش در درس بهتر از اوست، باید فرزندتان را تشویق کنید که سخت درس بخواند و خودش نمرات بهتری بگیرد تا اینکه نسبت به دیگرانی که بهتر از او کار می کنند، رفتار بد داشته باشد.

 ✓♡. نسبت به فرزندتان پرشور وشوق وسرشار اشتیاق باشید

 کودک ممکن است رفتار منفی و از خود نشان دهد، اما شما باید نسبت به او پر شور وشوق باشید،اورا  را سرزنش یا تنبیه نکنید. درک این نکته مهم است که فرزند شما با یک موقعیت عاطفی دشوار دست و پنجه نرم می کند و برای مقابله با آن به مهربانی وهمراهی  شما نیاز دارد.

 

♡اهمیت تقسیم کردن و به اشتراک قرار دادن را به کودک  یاد دهید. 

 برای هر کودکی لازم است  که اهمیت مراقبت و به اشتراک گذاری را یاد بگیرد . وقتی کودک یاد می گیرد که وسایل خود را با کودکان دیگر به اشتراک بگذارد، نه تنها به او کمک می کند تا دوست پیدا کند، بلکه می تواند به از بین بردن حس حسادت او نیز کمک کند

 ✓♡. از مقایسه خودداری کنید

 مقایسه عواطف منفی ایجاد می کند و ارزش فرد را از بین می برد. بنابراین، کودک خود را با بچه های دیگر، از جمله فرزندان دیگر و دوستانش مقایسه نکنید. هر کودکی منحصر به فرد است و استعدادهای متفاوتی دارد. توجه کنید  که فرزندتان در چه چیزهایی خوب است و به او کمک کنید به جای مقایسه کردن او با دیگران، مهارت هایش را تقویت کند. 

 

 ✓♡ بیش از حد از کودک خود تعریف نکنید

به عنوان  پدر وماپر معمولا فرزندتان را  می‌پرستید و دوست دارید، و ممکن است گهگاهی به خاطر کارهایش از او تعریف وتمجیدکنید. با این حال، از زیاه روی   نکنید،زیرا  در موقعیت‌هایی که بچه‌های دیگر برتری دارند حس حسادت را در او زنده می کنید. 

.✓♡ از مقایسه عملکرد تحصیلی خودداری کنید

 توصیه می شود از مقایسه عملکرد فرزندتان در مدرسه با خواهر و برادر یا دوستانش خودداری کنید. انجام این کار باعث ایجاد احساس خصومت و حسادت می شود. اگر فرزند شما نمرات خوبی کسب نمی کند، می توانید او را تشویق کنید که به جای مقایسه با دیگران، سخت درس بخواند.

 حسادت در کودکان بسیار رایج است. با این حال، اگر به شیوه ای مثبت با آن برخورد شود، فرزند شما ممکن است بر آن غلبه کند. اگر در برخورد با حسادت فرزندتان با مشکل مواجه شدید، کمک گرفتن از یک مشاور یا یک متخصص در این زمینه ممکن است کمک کند.

در این مقاله نیز 

سه روش کمک به کودک ونوجوان حسود رو میتونید مطالعه کنید


زهرا شیروانی

زهرا شیروانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود