برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
کمک به کودک و نوجوان حسود.jpg

3 روش کمک به کودک و نوجوان حسود برای کنترل حسادت

بچه‌ها معمولاً وقتی صحبت از ابراز وجودشان می‌شود بسیار صریح هستند. آنها ممکن است از ابراز عشق، نفرت، غم، حسادت یا سایر احساسات خود دریغ نکنند. تا آنجایی که به حسادت مربوط می شود، ممکن است از چند طریق بر کودکان تأثیر بگذارد. بنابراین، وقتی متوجه شدید که فرزندتان حسود است، چه باید بکنید؟ نگرانی در مورد اینکه آیا شروع به تأثیر نامطلوب بر طبیعت کودک شما خواهد کرد نیز ممکن است ظاهر شود. خب، مقاله زیر می تواند به شما کمک کند تا در مورد حسود بودن کودکان و نحوه برخورد موثر با آن بیشتر بدانید.

حسادت در میان کودکان احساسی کاملا طبیعیست. این احساس می تواند از خواهر و برادر، دوستان یا همکلاسی های او ناشی شود وکودک شما کودکی حسود باشد. چیزی به سادگی یک دوچرخه جدید برای دوست او می تواند حسادت فرزند شما را برانگیزد و شما باید تمام تلاش خود را انجام دهید تا این احساسات منفی را از کودک خود دور کنید، قبل از اینکه او یک چرخش تند انجام دهد که بعداً مقابله با آن دشوار است.

 

در این مقاله سعی کردیم به سه روش کلی به شما طریقه ی کمک به کودک و نوجوان حسود برای کنترل و مقابله با حسادت را آموزش دهیم:

 

 

روش1.  خواهر و برادر جدید

 

 

1. به کودکتان اطمینان دهید که او را دوست دارید تا حسود بار نیاید.

 

 

در نهایت، حسادت از ناامنی و ترس ناشی می شود.وظیفه شما این است که به کودک خود یادآوری کنید که همیشه او را دوست خواهید داشت و از او مراقبت خواهید کرد، حتی اگر خانواده شما در حال رشد باشد.در بسیاری از مواقع یادآوری کنید که آنها مورد علاقه شما هستند و همچنین بخش مهمی از خانواده هستند.

 

شما می توانید چیزی شبیه این بگویید: "ما همیشه تو را بسیار دوست خواهیم داشت، مهم نیست که چقدر خانواده ما بزرگ می شود."

 

همچنین مشاهده کنید:

 

8 راهکار برای مقابله با حسادت در کودکان

 

2. برای اینکه کودک حسودی پرورش ندهید ، به او یادآوری کنید که همیشه در مرکز توجه قرار نخواهند داشت.

 

 

فرزندتان را به کناری ببرید و به او بفهمانید که گاهی اوقات، خواهر یا برادرش کمی بیشتر مورد توجه سایر اعضای خانواده قرار می‌گیرد.این بدان معنا نیست که فرزند شما مورد محبت یا مراقبت نیست.برای اینکه این مکالمه کمی آسان تر شود، زمان هایی را به کودک خود یادآوری کنید که توجه زیادی از سمت شما دریافت کرده است.

 

 

مثلا می توانید بگوئید خواهر یا برادر تو خیلی کوچک است و به مراقبت بیشتری نیاز دارد تا به اندازه ی بزرگ شود. تو نیز وقتی به سن او بودی همینقدر از تو مراقبت کردیم تا رشد کردی.

 

 

3. برای جلوگیری از رشد یک فرزند حسود ، اگر کودک شما پرخاشگرانه رفتار می کند، روی کودک تمرکز کنید. 

 

 

حسادت می تواند بسیار فیزیکی باشد، به خصوص در مورد بچه های کوچکتر.ممکن است متوجه شوید که کودکتان اسباب بازی هایش را پرتاب می کند، یا خواهر و برادرش را نیشگون گرفته یا می زند.سر فرزند حسود خود فریاد نزنید یا به او توجهی نکنید - به همین دلیل است که او در وهله اول بد رفتار می کند.در عوض، روی کودک تمرکز کنید و مطمئن شوید که او سالم است.

این به کودک حسود شما نشان می دهد که رفتار بد یا آزاردهنده او هیچ توجیهی ندارد.

 

 اگر فرزند بزرگ‌تر شما حسادت می‌کند و به گونه‌ای رفتار می‌کند که  بی‌احترامی است، اگر در سنین پیش‌دبستانی یا کوچک‌تر است، آن را نادیده بگیرید. اما اگر کمی بزرگتر است، واکنش نشان ندهید، اما پیامدهایی را برای این رفتار در نظر بگیرید.

 

 

4. به فرزندتان کاری بدهید که انجام دهد تا حسادتش برانگیخته نشود و  احساس کند کنار گذاشته نشده است.

 

 

راه‌های ساده‌ای را پیدا کنید که کوچولوی شما بتواند به خواهر و برادر جدیدش کمک کند.هر نوع کاری را انتخاب کنید، مهم نیست چقدر ساده است - ممکن است شیشه شیر را به شما بدهند یا یک پوشک تمیز به شما بیاورد.این کار به آنها کمک می کند احساس مهم بودن کنند و ممکن است برخی از احساسات حسادت کودک را کاهش دهد.

 

به عنوان مثال، اگر کودک کوچکتر شما در حین ماشین سواری ناراحت می شود، می توانید از کودک خود بخواهید که برای او آهنگ آرامش بخش بخواند.

 

 

5. روال معمول کودک خود را حفظ کنید تا حس حسادت او برانگیخته نشود.

 

 

یک نوزاد تازه وارد مطمئناً در برنامه معمول شما آچار می اندازد، اما سعی کنید روال کودک خود را تا حد امکان عادی نگه دارید.زمانی که فرزند کوچک شما تغییر بزرگی در برنامه خود احساس می کند، بیشتر احساس حسادت و ناراحتی می کند.

 

به عنوان مثال، قصه های شبانه کودک را حفظ کنید  یا هر روز صبح همان غذا را برای او برای صبحانه اش درست کنید.

 

 

6. برای جلوگیری از پرورش یک کودک حسود ، کمک بیشتری بخواهید تا بتوانید زمان بیشتری را با فرزند دیگر خود بگذرانید. 

 

 

هیچ اشکالی ندارد که از یک دوست یا خویشاوند مورد اعتماد بخواهید تا برای مدتی از نوزاد جدیدتان مراقبت کند.از این زمان اضافی برای برقراری ارتباط با فرزندتان استفاده کنید، تا او احساس فراموش شدن نکند و حسادتش نسبت به فرزند جدید بیشتر نشود.

 

 

7. فرزندان خود را با هم مقایسه نکنید و حس حسادت را در آن ها قوی نکنید.

 

 

از بیان جملات بی‌پرده خودداری کنید، مانند «چرا نمی‌توانی مثل خواهرت ساکت باشی» یا «کاش می‌توانستی مانند برادرت رفتار کنی».این نوع اظهارات فقط باعث می شود فرزند شما احساس حسادت و ناراحتی بیشتری کند و در واقع هیچ چیز سازنده ای به دست نخواهد آورد.

 

درعوض، ممکن است چیزی شبیه این بگویید: «می‌دانم که تو انرژی زیادی داری، اما آیا بهتر نیست تا زمانی که من پوشک برادرت را تعویض می‌کنم، با اسباب‌بازی‌هایت در طبقه پایین بازی کنی؟»

 

 

روش2. کودکان پیش دبستانی و مدرسه ای

 

 

1. به فرزندان خود یادآوری کنید که نمی توانند دائماً در مرکز توجه باشند تا کودکانی حسود بارنیایند.

 

 

  بچه‌های کم سن وسال ممکن است سعی کنند برای جلب توجه شما مبارزه کنند.  به آرامی به کودک خود یادآوری کنید که دراین لحظه نمی توانید با او بازی کنید و او را تشویق کنید تا کار دیگری انجام دهد، مانند کشیدن نقاشی یا بازی با اسباب بازی مورد علاقه اش. 

 

چیزی شبیه این بگویید: "من می خواهم چند دقیقه دیگر با خانم رضایی  صحبت کنم. آیا می توانی تا زمانی که کارم تمام شود با اسباب بازی های خودت بازی کنی؟"
همچنین می توانید بگویید: "من می‌خواهم در حال حاضر به خواهرت در انجام تکالیفش کمک کنم. آیا می‌خواهی تا کارم تمام شود، تلویزیون تماشا کنی؟"

 

 

2. احساسات حسادت آمیز آنها را تأیید کنید.

 

 

  به فرزندتان بگویید که احساسات او را و دلیل حسادت او را درک می کنید.  اگر فرزند شما احساس کند که واقعاً اعتراض او را می شنوید و درک می کنید، ممکن است شکایات و رفتار خود را کاهش دهد. 

 

به عنوان مثال، می‌توانید چیزی شبیه این بگویید: «از اینکه آرش یک هدیه ویژه دریافت کرد و تو نه  ناراحتی؟».
همچنین می توانید بگویید: "می دانم که برای تو سخت است که تا زمانی که آرش کوچولو را حمام کنم صبر کنی."

 

 

3. از فرزندتان به خاطر صادق بودن در مورد احساساتش تشکر کنید و با این کار از حسود شدن او جلوگیری کنید.

 

 

به فرزندتان یادآوری کنید که صداقت مهم است، و اینکه او در مورد احساسات خود صحبت کند، عالی است.هر زمان که احساس خود را به اشتراک می گذارد ازاو تشکر کنید.این کار کودک را تشویق می کند که در آینده صادق باشد و به شما کمک می کند تا هر گونه احساسات منفی را در سنین کم از بین ببرید.

 

به عنوان مثال، می‌توانید بگویید: «از اینکه به من اطلاع دادی چه احساسی داری بسیار متشکرم» یا « واقعاً از اینکه با من صادق هستی سپاسگزارم».

 

 

4. یک اسم مستعار به حسادت بدهید.

 

 

یک نام واقعا بی ارزش برای حسادت و حسود بودن انتخاب کنید، تا فرزندانتان به یاد داشته باشند که حسادت او فقط یک احساس است و بخشی از هویتش نیست.این کار به کودکان شما کمک می کند حسادت خود را به عنوان یک "شخص" جداگانه ببینند، که باعث می شود احساس راحت تر نادیده گرفته شود.

 

بهتر است چیزی شبیه این بگویید: "به نظر می رسد پسر حسادت در را می زند. لازم نیست اجازه بدهی او وارد خانه شود!"

 

 

5. نقاط قوت فرزندتان را تحسین کنید تا حس حسود بودنش کم شود.

 

 

بسیاری از اوقات، بچه ها تمایل دارند خود را با خواهر و برادر، دوستان و آشنایان خود مقایسه کنند که منجر به تلخی و حسادت زیادی می شود.به کودک خود یادآوری کنید که او دارای بسیاری از ویژگی های شگفت انگیز است که او را خاص و دوست داشتنی می کند و نیازی به مقایسه خود با دیگران ندارند.

 

می‌توانید چیزی شبیه این بگویید: «تو در هنر خیلی خوب هستی» یا «تو یک بسکتبالیست ستاره هستی!»  این کار می تواند به کودک شما کمک کند تا روی نقاط قوت و پتانسیل های مثبت خود تمرکز کند.
همچنین ممکن است چیزی شبیه این بگویید: "تو فردی مهربان، شیرین و واقعی هستی."

 

 

6. به فرزندان خود بیاموزید که احساسات خود را صادقانه با دیگران در میان بگذارند تا حسود بودنشان افزایش نیابد. 

 

 

 

اگر فرزند شما نسبت به همکلاسی یا دوست دیگری احساس حسادت کند، کاملا طبیعی است.  آنها را تشویق کنید که این احساسات را به روشی مودبانه به اشتراک بگذارند، تا حسادت تشدید یا بدتر نشود.  آنها را از طریق چند مکالمه احتمالی که می توانند داشته باشند راهنمایی کنید، تا در موقعیت واقعی آماده شوند. 

 

آنها می توانند چیزی شبیه به این بگویند: "تو واقعاً دوست خوبی هستی. اعتراف این کمی شرم آور است، اما من کمی حسادت می کنم که چقدر در ریاضیات بهتر از من هستی. من نمی خواهم این احساسات جریحه دار شود و  دوستی ما با ارزش است، بنابراین می خواستم به تو در مورد حسم  اطلاع دهم."
یا می تواند بگوید: "تو برای من ارزش زیادی داری، و من می خواهم در مورد احساسم صادق باشم. تو همیشه چنین لباس های جالبی می پوشی، و این باعث می شود کمی حسادت کنم."

 

 

7. فرزندان خود را تشویق کنید که به جای حس حسادت از دیگران تعریف و تمجید کنند.

 

 

حسادت اغلب از ناامنی شخصی ناشی می شود، مانند فردی که واقعاً در ورزش استعداد دارد یا با لباسی جالب به مدرسه می آید.به فرزندان خود بیاموزید که با این احساسات منفی مبارزه کنند و در عوض آنها را با چیزهای مثبت جایگزین کنید.هر زمان که فرزندتان احساس حسادت کرد، او را تشویق کنید که به جای آن یک تعریف و تمجید از دوست خود انجام دهد.

 

به عنوان مثال، فرزند شما می‌تواند چیزی شبیه این بگوید: «تو کار واقعاً شگفت‌انگیزی در آن پروژه علمی انجام دادی» یا «من واقعاً تحت تأثیر قرار گرفتم که چقدر سریع در کلاس ورزش دویدی».
آنها همچنین می توانند بگویند، "لباست واقعا شگفت انگیز به نظر می رسد" یا "من عاشق مدلی هستم که موهایت را درست کرده ای."

 

همدلی می تواند به فرزند شما کمک کند حسادت کمتری داشته باشد.  سعی کنید از اقدامات مفید و سخاوتمندانه الگو برداری کنید – سپس فرزندانتان را تشویق کنید که همین کار را انجام دهند.

 

 

روش 3. نوجوانان

 

 

1. برای جلوگیری از حسود شدن، بچه های بزرگتر را تشویق کنید تا از شبکه های اجتماعی جدا شوند. 

 

 

کاربران شبکه های اجتماعی تمایل دارند بهترین و درخشان ترین لحظات خود را به صورت آنلاین پست کنند، که می تواند باعث شود دیگران احساس ناکافی بودن کنند.به علاوه، همه آن فیلترهای عکس می توانند منجر به انتظارات غیر واقعی و ناسالم در مورد ظاهر شوند.به نوجوان و کودکان بزرگ تر خود یادآوری کنید که ظاهر می تواند فریبنده باشد و آنها نباید خود را با سایر افراد آنلاین مقایسه کنند.در صورت نیاز، برخی محدودیت‌های رسانه‌های اجتماعی را برای فرزندان خود تعیین کنید یا آنها را تشویق کنید که از سیستم خارج شوند یا استراحت کنند.

 

به عنوان مثال، ممکن است یک محدودیت 1 یا 2 ساعته برای گردش در رسانه های اجتماعی تعیین کنید، تا کودک شما بتواند برای مدتی ازآن ها جدا شود.

 

 

2. از علایق و سرگرمی های آنها حمایت کنید تا حس حسادتش نسبت به بقیه کم شود.

 

 

 

به فرزندتان اعتماد به نفس و عزت نفس زیادی نسبت به توانایی ها و استعدادهای خود بدهید.هر زمان که برای رسیدن به اهداف خود تلاش می کنند از آنها تعریف کنید و به آنها کمک کنید در کلاس های ویژه ثبت نام کنند.اگر فرزند شما احساس می کند که مورد حمایت قرار می گیرد، ممکن است نسبت به همسالان خود احساس حسادت نکند.

 

به عنوان مثال، ممکن است نوجوان خود را برای کلاس باله ثبت نام کنید، یا هزینه ای را برای او بپردازید تا درس صدا داشته باشد.

 

 

3. الگوی خوبی برای فرزندان خود در خانه باشید.

 

 

ممکن است در زندگی خود کمی حسادت را تجربه کنید، که کاملا طبیعی است.به جای اینکه این احساسات منفی را در فرزندانتان خالی کنید، چند راه سالم و محترمانه برای مقابله با حسادت نشان دهید.به فرزندان خود نشان دهید که طبیعی است و اشکالی ندارد که احساس حسادت کنید، اما این احساسات نباید زندگی شما را کنترل کنند.

 

به عنوان مثال، ممکن است بگویید، "من احساس می کنم کارمند جدیدی که آنها استخدام کرده اند با کامپیوتر بسیار بهتر از من کار می کند. با این حال، می دانم که هر دوی ما مهارت های ارزشمندی را به محل کار ارائه می دهیم."
می‌توانید به جای این که بگویید «خانه ما هرگز به خوبی خانه همسایه‌مان به نظر نمی‌رسد» بگویید: «همسایه ما همیشه با تزئینات عید کارهای جالبی ارائه می دهد».

 

 

4. به آنها یادآوری کنید که رد کردن طبیعی است و مشکلی ندارد تا حس حسادت آن ها را کنترل کنید.

 

 

اگر نوجوان شما از یک رابطه سخت خارج شود، ممکن است احساس تلخی و حسادت کند، بگذارید بدانند که طرد شدن تنها بخشی از زندگی است و هر رابطه ای به نتیجه نمی رسد.آنها هنوز جوان هستند و زمان زیادی برای برنامه ریزی آینده خود دارند!

 

بهتر است به نوجوان خود بگویید، "می دانم که تماشای دوستت در حال راه رفتن با دوست جدیدش سخت است. این احساسات موقتی هستند."
همچنین می‌توانید بگویید: «واقعاً دیدن دوستت برای شروع یک ارتباط جدید با کس دیگری سخت است، اما چیزهای بزرگ‌تر و بهتری در افق آینده ی تو وجود دارد.»

 

 

5. از مسخره کردن فرزندانتان در مورد احساساتشان برای مبارزه ی رهایی از حسود شدن بپرهیزید.

 

 

سعی نکنید مبارزات نوجوان خود را نادیده بگیرید یا بخندید .اگر فرزند شما سعی کند با احساسات حسادت خود کنار بیاید ، به جای مسخره کردن احساسات او، به هر چیزی که با آن سر و کار دارد گوش حمایت کننده و درک کننده بدهید.

 

به جای شوخی، مانند "به نظر می رسد کسی حسادت می کند"، می توانید بگوئید : "متاسفم که چنین احساسی داری. آیا می خواهید در مورد آن صحبت کنیم؟

 

امیدواریم مطالب ارائه شده بتواند به کاهش حسادت کودکان به والدین گرامی کمک کند. منتظر نظرات، پیشنهادات و انتقادات شما در قسمت نظرات کاربرن هستیم. با ما در ارتباط باشید. 


فائزه جرفی

فائزه جرفی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود