برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
775f2bf5-06d1-47c1-9e67-45ace3734893.jpg

11 عادت ساده خودمراقبتی و خودیاری روحی و جسمی برای کودکان

مجموعه ای از وظایف خودمراقبتی وجود دارد که همه ما در هر روز در زندگی خود انجام می دهیم تا بتوانیم در فعالیت های روزانه بهترشرکت کنیم.فعالیت های خودیاری و خودمراقبتی انواع مختلف دارد که ما در این مقاله به آن دسته از فعالیت ها میپردازیم که بیشتر با روح و روان و تا حدی جسم کودک سروکار دارند.با ما همراه باشید‌. پیشنهاد، انتقاد، سوال و یا نظری داشتید در قسمت نظرات کاربران مطرح بفرمایید...

مراقبت از خود خودخواهانه نیست

یک نیاز اساسی انسان بودن است!  با آموزش اقدامات ساده خودمراقبتی به فرزندتان و گنجاندن برنامه های معمول در زندگی خانوادگی خود، می توانید نشان دهید که مراقبت از خود و یکدیگر مهم است.

مراقبت از خود صرفاً حمام حباب‌دار نیست (اگرچه می‌تواند باشد!)، بلکه ایجاد روال‌های مداوم استراحت، نام‌گذاری احساسات و مراقبت از بدن نیز مهم است.  ایجاد عادات سالم استراحت در سنین پایین به بچه ها این قدرت را می دهد که در تمام شرایط زندگی انعطاف پذیر باشند.               

به‌عنوان والدین، آنقدر درگیر مشکلات بزرگ‌سالی‌ هستیم که فراموش می‌کنیم بچه‌ها هم مشکلات خودشان را دارند.  همچنین می‌توان به راحتی فراموش کرد که کودکان تنش‌های بزرگسالان را نیز جذب می‌کنند.

خوشبختانه، ایجاد عادات خودمراقبتی سالم برای کودکان لازم نیست پیچیده باشد - و می تواند بسیار سرگرم کننده باشد. بوسیله ی بازی آموزش ها را پیش ببرید.

در اینجا 11 استراتژی آسان برای کمک به کودکان در تمرین مراقبت از خود آورده شده است:

1. اولین عادت خودمراقبتی: نفس های شکمی عمیق

قدرت نفس عمیق برای تنظیم مجدد را دست کم نگیرید.  وقتی احساس کردید که فرزندتان به استراحت نیاز دارد، وانمود کنید که یک کاسه سوپ در دست دارید.  از کودکتان بخواهید که از بینی نفس بکشد، مثل اینکه بوی یک سوپ خوش طعم را استشمان می کند، و سپس از او بخواهید که از طریق دهان خود فوت کند تا سوپ خنک شود.  یا بچه ها وانمود کنند که بوی یک کیک خوشمزه را استشمام می کنند و سپس شمع های تولد را فوت می کنند.  این استراتژی خودتنظیمی کاری است که آنها می توانند به تنهایی انجام دهند، هر کجا که هستند!

2. دومین عادت خودمراقبتی کودک: احمق شو

  وقتی کودکی روزهای سختی را سپری می‌کند یا در هیجان‌های بزرگ بسر میبرد، سؤالات احمقانه‌ و روزمره بپرسید تا به او کمک کنید بازنشانی کند.  پرسیدن یک سوال مشخص که کودکان پاسخ آن را می دانند به تغییر مسیر تفکر آنها کمک می کند.  سوالاتی از این قبیل بپرسید: آسمان چه رنگی است؟  واسه صبحانه چی خوردی؟  کفشت کجاست؟  حتی اگر آنها اشتباه پاسخ دهند، شما به مغز و بدن آنها کمک می کنید تا آرام شوند و به منطقه ی ذهنی که سما میخواهید بازگردند.  فرزندتان را تشویق کنید که وقتی احساسات بزرگی دارد، بتواند به وسایل اطرافش دد اتاقش توجه کند و پنج چیز را به عنوان راهی برای «تنظیم مجدد» مغزش نام ببرد.

3. سومین عادت خودمراقبتی کودک: بیشتر آب بنوش.

وقتی گیاهان آپارتمانی ما کمی آویزان می شوند، آنها را آبیاری می کنیم، درست است؟  مردم هم به آب نیاز دارند!  توانمندسازی بچه ها برای هیدراته ماندن یک راه ساده برای آموزش یک عادت مراقبت از خود برای تمام عمر به آنها است.  اگر به اندازه کافی قد کشیده اند، آنها را تشویق کنید تا بطری های آب خود را دوباره پر کنند تا این عادت در آن ها نهادینه شود.

4. چهارمین عادت خودمراقبتی کودک: فعال باش.

وقتی علائمی را می بینید که یکی از بچه هایتان ممکن است استرس داشته باشد، یا می دانید که تغییر بزرگی در راه است، یا اگر روز چالش برانگیزی را پشت سر گذاشته اند، به آنها ماموریت ویژه ای بدهید تا آن را تکمیل کنند.  شاید این کار ، تمیز کردن بلوک‌ها برای یک کودک کوچک‌تر یا درخواست از یک کودک بزرگ‌تر برای حمل کتاب به اتاق دیگری باشد.  این کار به آنها کمک می کند تا ببینند که استراحت کردن اشکالی ندارد - و در واقع، حرکت دادن بدن آنها نوعی مراقبت از خود است.  بچه‌های بزرگ‌تر ممکن است در کمک به غذا دادن به حیوان خانگی یا کمک در آشپزخانه، یک تنظیم مجدد خوب پیدا کنند.

5. پنجمین عادت خودمراقبتی کودک: استراحت را بگنجانید.

حتی برونگراترین کودک هم برای استراحت به تنهایی نیاز به زمان دارد.  در مورد شخصیت منحصر به فرد، سن و علاقه فرزندتان به فکر کردن به استراحت در برنامه روزانه کودک خلاقانه فکر کنید.  شاید خواندن کتاب در اتاق خواب یا یک استراحت ده دقیقه ای رنگ آمیزی روی میز آشپزخانه باشد.  اگر خواهر و برادرها در یک اتاق مشترک هستند، در نظر بگیرید که زمان خاصی را در روز ایجاد کنید که در آن کودک بتواند به تنهایی به آرامی بازی کند.

اگرچه شما والدینی باشید که دائم در حال حرکتید و برای زندگی خود و فرزندانتان تلاش میکنید، اما در حال کار بر روی راه‌هایی برای عادی‌سازی استراحت در زندگیتان نیز باشید تا آن را برای فرزندانتان الگو قرار دهید.

6. ششمین عادت خودمراقبتی کودک: تکان خوردن

گاهی اوقات ما فقط باید بدن خود را حرکت دهیم.  نه تنها خون ما را پمپاژ می کند، بلکه می تواند یک متعادل کننده عالی خلق و خو باشد.  یک استراحت رقص یک دقیقه ای را امتحان کنید یا فرزند خود را با 15 جک جامپینگ به چالش بکشید.  این ایده ها را برای آزاد کردن انرژی کودکان در حین ماندن در خانه امتحان کنید.

7. هفتمین عادت خودمراقبتی کودک : احساست را بنویس(یا نقاشی کن):

در نظر بگیرید که به بچه های بزرگتر یک دفترچه یادداشت بدهید تا در آن بنویسند - یا یک صفحه نقاشی برای بچه های کوچکتر تهیه کنید.  اختصاص زمان (قرار بگذاریم 10 دقیقه برای کشیدن یا نوشتن به استراحت بپردازیم!) و فضا - مانند میز آشپزخانه - به بچه ها نشان می دهد که بیرون آوردن افکار و احساسات ما مهم است.  من متوجه شدم که ارائه اعلانات یا احساسات (زمانی که برادرت برجت را خراب کرد، چه احساسی به تو دست داد؟ شادترین بخش روزت کدام بود؟) به آنها کمک می کند تمرکز خود را حفظ کنند.  آزاد نویسی و طراحی بدون هیچ محدودیتی نیز شکل فوق العاده ای از مراقبت از خود است - برای بچه ها و بزرگسالان به طور یکسان.

8. هشتمین عادت خودمراقبتی کودک: استراحت کن.

به سادگی بپرسید، آیا نیاز به استراحت داری؟  یا بگوئید : «بیا استراحت کنیم!»، سعی کنید استراحت را به عنوان راهی برای حفظ سلامت خود عادی کنید.  داشتن یک نقطه استراحت تعیین شده برای رفتن مفید است.  و با بزرگتر شدن، هدف این است که بتوانند زمانی را که نیاز به استراحت دارند مشخص کنند.  در نظر بگیرید که این ظرف و تایمر تمرکز حواس را برای کودکتان بسازید.

9. نهمین عادت خودمراقبتی کودک : یک میان‌وعدۀ سالم بخور:

وقتی گرسنه‌ایم بی انرژی میشویم - پس چرا اغلب فراموش می‌کنیم بچه‌هایمان هم همین‌طور هستند؟  ما سعی می کنیم میان وعده هایی را انتخاب کنیم که حاوی پروتئین هستند (چوب پنیر، آجیل، ماست یونانی، تخم مرغ آب پز،یا کره بادام زمینی). 

10. دهمین عادت خودمراقبتی کودک : تمیز باش

شگفت انگیز است که چگونه یک حمام بداهه می تواند برای پیر و جوان به طور یکسان استراحت ذهنی و جسمی بیاورید. بچه ها بسته به سنشان، ممکن است حباب های اضافی، بمب حمام، مداد رنگی یا رنگ حمام یا اسباب بازی های اضافی را دوست داشته باشند.  بعضی از بچه های کوچک عاشق بازی با حباب‌ها در وان هستند، در حالی که بچه‌های سن ابتدایی بزرگ‌تر دوست دارند با دوش آب گرم بیشتر حمام کنند.  به کودک بیاموزید مراقبت از بدن  مهم است.

11. یازدهمین عادت خودمراقبتی کودک : جملات تاکیدی را امتحان کن

به کودک بگوئید یک عبارت مثبت قدرتمند را نفس بکش و بیرون بده.  وقتی فرزندتان نفس می کشد، از او بخواهید چیزی مانند: من خلاق و مهربان هستم.  در بازدم آنها می توانند بگویند من می توانم تصمیمات خوبی بگیرم.  از آنها بخواهید این کار را چند بار تکرار کنند.  اگر کودکی در مورد رفتن به مدرسه مضطرب است، یک عبارت ساده بسازید که بتواند در سکوت در حین نفس کشیدن و خارج کردنش بخواند، مانند یادگیری سرگرم کننده است.  پدر و مادرم به زودی دنبالم می آیند.  بچه‌های بزرگ‌تر می‌توانند جملات تاکیدی مراقبت از خود را به خاطر بسپارند - یا یادداشت کنند و جایی بگذارند که بتوانند برای خواندن آن راحت باشند، مانند آینه حمام یا در اتاق خواب.

تجهیز کودکان به راهبردهای خودمراقبتی به آنها قدرت می دهد تا مراقب سلامت عاطفی، ذهنی و جسمی خود باشند.  برای عادات سالم تر، این فعالیت ها، دستور العمل ها و بازی ها را امتحان کنید.

با امید به اینکه روش ها و عادت های عنوان شده برای خودمراقبتی روح و جسم کودک بتواند به داشتن روان و جسم سالم کودک شما و به تبع آن به شما کمک کند. 


برچسب ها

محدثه مام پلاس

محدثه مام پلاس

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود