برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
آموزش-سرد-و-گرم-به-کودکان-پیش-دبستانی.gif

آموزش مفهوم سرد و گرم به کودکان پیش دبستانی با 7 روش جذاب و آزمایشات خلاقانه

آموزش مفهوم سرد و گرم به کودکان پیش دبستانی از اهمیت زیادی برخوردار است . کودک شما باید بتواند تفاوت دما و تفاوت بین سرد و گرم را درک کند، در کارهای روزمره ی خود ازآموزش سرد و گرم کمک بگیرد و از خطرات وسایل داغ و.. در امان باشد .در ادامه ی مقاله 7 روش جذاب و چندین آزمایش ساده و خلاقانه برای آموزش سرد و گرم برایتان آماده کرده ایم مام پلاسی های عزیز با ما همراه باشید

آموزش مفهوم سرد و گرم به کودکان پیش دبستانی  را چگونه در منزل یا مهدکودک شروع کنیم ؟ 

 

آموزش مفهوم سرد و گرم به کودکان پیش دبستانی را با روش جذاب و آزمایشات بسیار جالب اکتشافی که در ادامه ی مقاله برایتان اورده شده است امتحان کنید و از نتایج و برداشت های جالبی که کودکانتان از دنیای دما به شما میدهند لذت ببرید .

 

آموزش مفهوم سرد و گرم به کودکان پیش دبستانی چه اهمیتی دارد ؟

 

یکی از مهمترین موارد از مفاهیم انتزاعی بحث آموزش دما و آموزش مفهوم سرد و گرم به کودکان پیش دبستانی است ، زیرا  در صورتی که کودکان درک درستی از این موارد نداشته باشند با خطرات زیادی خصوصا در مورد وسایل داغ و آتش زا و.. قرار میگیرند .

 

آموزش سرد و گرم به کودکان به کمک فصل ها

 

1.آموزش مفهوم سرد و گرم به کودکان پیش دبستانی به کمک نمودار تصویری  :

 

با توجه به اینکه تابستان است و افزایش دما در چند هفته گذشته چشمگ گیر بوده است ، زمان بسیار خوبی برای شروع بحث با کودکان در مورد دما - گرم و سرد - است. سرد و گرم را می توان خیلی راحت به کودکان آموزش داد زیرا سرد و گرم در اطراف ما وجود دارد. یک راه آسان برای شروع آموزش مفهوم سرد و گرم به کودکان پیش دبستانی ، انجام نمودار سرد و گرم با کودکان است. از بچه ها بپرسید که چه لباسی بپوشند، کجا می توانند بروند و وقتی هوا سرد یا گرم است چه کاری می توانند انجام دهند. از آنجایی که کودکان در سن خواندن نیستند، بهتر است برای پاسخ دادن به آنها از کارت های تصویری استفاده کنید یا به کودکان اجازه دهید مجلات قدیمی را برش دهند و از تصاویر آن ها اسشتفاده کنند . از آنها بپرسید که چه رنگ هایی را برای گرم و سرد (قرمز و آبی) در نظر می گیرند و از رنگ های آنها برای نشان دادن سرد و گرم در نمودار استفاده کنید. نمودار را می توان در کلاس آویزان کرد و کودکان می توانند به مرور زمان موارد جدیدی را به آن اضافه کنند و با تفاوت بین گرم و سرد بیشتر آشنا می شوند. آموزش مفهوم سرد و گرم به کودکان پیش دبستانی  می تواند به یک موضوع آب و هوای کلی (گرم، سرد، باران، برف، خورشید و غیره) یا تم متضاد ها (گرم/سرد، بلند/کوتاه، بزرگ/کوچک، بلند/کوتاه و غیره) گسترش یابد.

 

yesویدئوی پیشنهادی :  انیمیشن فصل ها 

 

آموزش دما به کودکان به کمک دماسنج

 

2.آموزش مفهوم سرد و گرم به کودکان پیش دبستانی به کمک سوالات روزمره :

 

  1. وقتی هوا گرمه چی بپوشم؟
  2. وقتی هوا گرمه کجا برم؟
  3. وقتی هوا گرمه چیکار کنم؟
  4. وقتی هوا سرده چی بپوشم؟
  5. وقتی هوا سرده کجا برم؟
  6. وقتی هوا سرده چیکار کنم؟

 

3.آموزش مفهوم سرد و گرم به کودکان پیش دبستانی به کمک جدول مقایسه ای :

 

 به کمک جدول زیر و با قرار دادن موارد متفاوت در جدول میتوانید به آموزش مفهوم سرد و گرم به کودکان پیش دبستانی بپردازید . برای جذاب تر کردن و ملموس تر کردن موضوع شما میتوانید از تصاویر و عکس ها کمک بگیرید .

از کودکان بخواهید در هر ستون جدول تصاویر مرتبط به هوای سرد یا گرم را بچسبانند و در نهایت آن ها را با هم مقایسه کنند ، و در مورد ویژگی های آن ها  با هم صحبت کنند .

 

yesویدئوی پیشنهادی : آموزش آب و هوا با تابلوی روزانه ی آب و هوا  

 

آموزش مفهوم سرد و گرم به کودکان با جدول مقایسه ای

 

آموزش مفهوم سرد و گرم به کودکان پیش دبستانی به همراه آموزش نکات ایمنی به کودکان :

 

آموزش مفهوم سرد و گرم به کودکان پیش دبستانی فرصتی عالی برای بحث در مورد ایمنی در گرما و سرما است. در مورد چیزهایی که در اطراف خانه و کلاس درس گرم، خنک و گاهی داغ هستند صحبت کنید. از بچه ها بپرسید که آیا اشیایی وجود دارد که تشخیص سرد یا گرم بودن آنها دشوار باشد. اگر به کودکان توضیح دهید،  که آنها باید از اشیایی که خیلی داغ هستند یا در مورد تشخیص دمای آن شک دارند و نمیتوانند حدس بزنند که سرد است یا گرم ،  دوری کنند و از یک بزرگتر کمک بخواهند تا خطری آن ها را تهدید نکند. در ملاقات با والدین ، می توانید به والدین اطلاع دهید که در آموزش مفهوم سرد و گرم به کودکان پیش دبستانی باید در  مورد ایمنی سرد و گرم  هم آموزش هایی داده شود و آنها نیز باید در خانه با بچه ها در مورد آن صحبت کنند .

 

آموزش مفهوم سرد و گرم و نکات ایمنی

 

این هفته به  آموزش مفهوم سرد و گرم به کودکان پیش دبستانی  می پردازیم . در طول مقاله ی آموزش مفهوم سرد و گرم به کودکان پیش دبستانی ما در مورد چیزهایی در اطرافمان صحبت کردیم که گرم، سرد و گاهی اوقات داغ هستند. بچه ها یاد گرفتند که باید از چیزهای داغ دوری کنند زیرا گرما باعث سوختگی می شود. بچه‌ها یاد گرفتند که گاهی اوقات تشخیص سرد یا گرم بودن یک جسم سخت است. اگر مطمئن نیستید، کودکان باید از آن شی دور بمانند و از یک بزرگتر کمک بخواهند. به عنوان مثال، یک قابلمه روی اجاق گاز یا آب حمام می تواند گرم یا خنک باشد. بچه ها همچنین یاد گرفتند که چیزهایی وجود دارد که هرگز نباید آنها را لمس کنند، مانند فندک و کبریت. بسیار مهم است که فندک ها و کبریت ها در پرس قفل شده و دور از دسترس کودکان نگهداری شوند. لطفاً با فرزندان خود در مورد اهمیت دوری از چیزهایی که ممکن است بسیار داغ باشند صحبت کنید. سوختگی خطرناک است و باعث درد  و اسیب هایی میشود که جبران ناپذیرند.

 

4.آموزش مفهوم سرد و گرم به کودکان پیش دبستانی به کمک دما سنج  :

 

آموزش سرد و گرم و دماسنج به کودکان

 

با معرفی یک دماسنج آب و هوای بیرونی به کودکان اجازه دهید پیش بینی کننده های کوچک هوا باشند. برای بچه ها توضیح دهید که کارشناسان هواشناسی به ما می گویند دمای بیرون چقدر است و در ساعات مختلف شبانه روز چقدر خواهد بود. به کودکان نشان دهید که می توانند برخی از کارهایی را که پیش بینی کنندگان هوا انجام می دهند انجام دهند. در مورد نحوه خواندن دماسنج صحبت کنید. می توانید تصاویر دماسنج را نشان دهید که دماهای مختلف را ثبت می کند تا بچه ها ببینند جیوه چگونه حرکت می کند. برای کودکان خردسال ممکن است خواندن عدد دقیق روی دماسنج دشوارتر باشد، اما آنها باید درک کنند که هر چه سطح جیوه بالاتر باشد، دما نیز بالاتر خواهد بود. کودکان را بیرون بیاورید تا دماسنج را در ساعات مختلف روز (صبح، ناهار، بعد از ظهر) بخوانند تا بتوانند نحوه حرکت جیوه را در طول روز ببینند.

 

5.آموزش مفهوم سرد و گرم به کودکان پیش دبستانی به کمک آزمایش یخ :

 

خطر خفگی مکعب یخ :  crying

 

قبل از شروع آزمایش یخ به این نکته حتما دقت کنید .

تکه های یخ برای کودکان خردسال خطر خفگی دارند. به کودکان زیر 4 سال تکه های یخ ندهید و مراقب کودکان بزرگتر (4 تا 6 سال) باشید. مطمئن شوید که بچه ها تکه های یخ را در دهان خود قرار نمی دهند

 

فعالیت پیش از آزمایش: دست زدن به یخ

 

قبل از اینکه بچه ها بتوانند ایده های خود را در مورد یخ آزمایش کنند، به زمان نیاز دارند تا ایده های خود را توسعه دهند. بنابراین چند تکه یخ را در یک تابه بزرگ یا ظرف پلاستیکی قرار دهید و بچه ها را تشویق کنید که در مورد آن تحقیق کنند.

همانطور که در بالا ذکر شد، باید مطمئن شوید که کودکان هیچ تکه یخی را در دهان خود قرار ندهند. پس باید مراقب باشید.

اما هدف این است که به کودکان اجازه دهیم اکتشافات خود را انجام دهند. بچه ها ممکن است موارد زیر را امتحان کنند:

 

  1. هم زدن
  2. ریختن
  3. مالش دادن
  4. نقاشی (یعنی کشیدن تکه‌های یخ روی سطوح مختلف تا ببینیم چه ردهایی از خود به جای می‌گذارند)

 

سوالاتی که باید پرسید :

 

همانطور که کودکان تحقیق می کنند، برای برانگیختن فکر و بحث سوالاتی بپرسید.

  1. مکعب های یخ در لمس چه حسی دارند؟ (سرد؟ مرطوب؟ لغزنده؟ سنگین؟ صاف؟ سفت؟)
  2. آیا چیدن تکه های یخ سخت است؟
  3. چه چیزی باعث آب شدن یخ می شود؟
  4. سرانجام چه اتفاقی برای "نقاشی های" یخی شما می افتد؟

اگر دوست دارید، همچنین می‌توانید کودکان را تشویق کنید مشاهدات خود را ثبت کنند - با کشیدن عکس، گرفتن عکس، یا اینکه شما دیکته کنید.

 

آزمایشات :

 

پس از اینکه بچه‌ها فرصت یافتند ویژگی‌های فیزیکی یخ را کشف کنند، آماده هستند تا این فعالیت‌های ساختاریافته را امتحان کنند. این آزمایشات  کودکان را با ایده پیش بینی (حدس زدن متفکرانه در مورد نتیجه آزمایش) و بررسی نتایج آشنا می کنند.این آزمایشات  همچنین مفهوم تضاد دو شرایط مختلف (مثلاً آب گرم در مقابل آب سرد) را به بچه ها ارائه می دهند.

آزمایش های شماره 1 و 3 را می توان در داخل خانه انجام داد. آزمایش شماره 2 باید در یک روز آفتابی در خارج از خانه انجام شود. هرچه گرمتر باشد بهتر است، اما شما به یک منبع سایه نیاز خواهید داشت!

 

آزمایش علمی پیش دبستانی شماره 1: تأثیر آب گرم بر یخ

 

مواد :

 

  1. تکه های یخ
  2. دو کاسه
  3. آب سرد و گرم

 

روش انجام آزمایش آموزش مفهوم سرد و گرم به کودکان پیش دبستانی :

 

دو کاسه آب به بچه ها بدهید - یکی گرم و دیگری خیلی سرد. به بچه ها اجازه دهید تا دمای آب را (با آزمایش آن با انگشتان خود) مشاهده کنند. سپس از آنها بخواهید در نظر بگیرند که اگر یک تکه یخ در هر کاسه قرار دهید چه اتفاقی می افتد.

 

پیش بینی ها در آزمایش آموزش مفهوم سرد و گرم به کودکان پیش دبستانی : 

 

از بچه ها بخواهید حدس بزنند. کدام مکعب سریعتر ذوب می شود؟ چرا؟

 

چک کردن : 

 

تکه های یخ را از نزدیک تماشا کنید و در مورد نتایج بحث کنید.

 

آموزش سرد و گرم و مفهوم دما به کودکان

 

آزمایش علمی پیش دبستانی  برای آموزش مفهوم سرد و گرم شماره 2: سایه در مقابل خورشید

 

مواد :

  1. تکه های یخ
  2. سطوح سایه دار و آفتابی

 

پیش بینی ها در آزمایش آموزش مفهوم سرد و گرم به کودکان پیش دبستانی :

 

قبل از شروع آزمایش، بحثی را در مورد اینکه چه چیزی باعث آب شدن یخ می شود، شروع کنید. از بچه ها بخواهید حدس بزنند: فکر می کنید کجا یخ سریعتر آب می شود؟ در سایه یا در آفتاب؟

 

چک کردن :

 

از بچه ها بخواهید که یک تکه یخ را در سایه و دیگری را در آفتاب قرار دهند. تماشا کنید و نتایج را یادداشت کنید.

 

در مورد نتایج بحث کنید :

 

چرا یخ های باقی مانده در خورشید سریعتر آب می شوند؟ از بچه ها بخواهید زیر نور خورشید بایستند و سپس در سایه بایستند. آیا آنها می توانند تفاوت دما را احساس کنند؟

 

آزمایش علمی پیش دبستانی  در آموزش مفهوم سرد و گرم به کودکان پیش دبستانی شماره 3: یخ کمتر در مقابل یخ بیشتر

 

مواد :

  1. تکه های یخ
  2. دو کاسه بزرگ
  3. دو لیوان کاغذی یا پلاستیکی کوچک

 

روش :

 

در هر فنجان یک تکه یخ قرار دهید. سپس در کاسه اول 1 یا 2 تکه یخ قرار دهید. در کاسه دوم، تعداد زیادی تکه یخ (10 یا بیشتر) قرار دهید.

 

پیش بینی ها در  آزمایش آموزش مفهوم سرد و گرم به کودکان پیش دبستانی : 

 

در این آزمایش، بچه ها هر فنجان (حاوی یک تکه یخ) را در یک کاسه قرار می دهند. از بچه ها بخواهید در نظر بگیرند که چه اتفاقی خواهد افتاد.

یخ در کدام یک از فنجان ها سریعتر آب می شود؟ کاسه ای که فقط چند مکعب دارد؟ یا کاسه ای که پر از مکعب است؟

 

چک کردن :

 

هر لیوان کاغذی را در یک کاسه قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که فنجان ها به طور عمودی بایستند (تا محتویات آنها نریزد). و مطمئن شوید که لیوان کاغذی داخل کاسه پر از یخ با تکه های یخ احاطه شده باشد. تماشا کنید و نتایج را یادداشت کنید.

 

بحث در مورد نتایج  آزمایش  آموزش مفهوم سرد و گرم به کودکان پیش دبستانی : 

 

چرا تکه یخ در کاسه بسته بندی شده کندتر آب می شود؟

 

 

6.آموزش آموزش مفهوم سرد و گرم به کودکان پیش دبستانی  با شرایط خاص  

 

بله، ایوان نابینا است و از نظر شناختی از سن خود عقب تر است، اما این بدان معنا نیست که او ذهن کنجکاوی ندارد! او بسیار علاقه مند است که بداند اشیا چگونه کار می کنند و چرا چیزها حرکت می کنند یا صداها چگونه تولید میشوند. او دوست دارد دستانش را درگیر کند ، لمس کند و کشف کند.

 

آموزش مفهوم سرد و گرم به کودکان پیش دبستانی خاص با کمک آزمایش :

 

در اینجا یک آزمایش علمی ساده داریم که ایوان با آن بسیار سرگرم می شود! در این آزمایش با گرم و سرد آشنا می شویم! این یک راه عالی برای تشویق فرزندتان به لمس، فکر و کاوش است. همچنین یک فعالیت فوق العاده برای تشویق و کاوش و افزایش درک کودک از محیط است. ما فقط کلمات "گرم" و "سرد" را نمی گوییم، بلکه واقعاً آن را احساس می کنیم!

 

آنچه شما نیاز دارید:

 

  1. دو عدد کیف زیپ دار
  2. آب سرد و گرم
  3. یک کاسه پلاستیکی بزرگ
  4. مقدار زیادی صبر و حوله برای خشک شدن!

 

انجام آزمایش شما :

 

دست زدن به کیسه های سرد و گرم :

با پر کردن کیسه های زیپ دار خود با آب شروع کنید، یکی گرم و دیگری سرد. بدیهی است که شما نمی خواهید آب گرم شما دست کودکتان را بسوزاند ، اما می خواهید تفاوت دما قابل توجه و قابل تشخیص باشد. با استفاده از آب لوله کشی توانستیم یک کیسه بسیار گرم و یک کیسه بسیار سرد تهیه کنیم.

کیسه ها را جلوی فرزندتان بگذارید. او را تشویق کنید که با دو دست کیسه ها را لمس کند و در مورد تفاوت آنها صحبت کنید.

یک بازی سرگرم کننده برای انجام در این مرحله این است که کیسه گرم را لمس کنید تا زمانی که دست خود را عادت دهید، سپس به کیسه سرد بروید. اوه! این واقعا سرد است! حالا کیسه سرد را لمس کنید تا دستتان سازگار شود و به کیسه گرم بروید. اوه! به نظر می رسد حتی گرمتر از قبل! چرا چنین می شود؟

کیسه ها را بردارید و تکان دهید. به صدای آب در کیسه ها گوش دهید. کیسه ها پر از آب هستند اما در حال حاضر خشک شده اند. اگر کیسه ها باز شوند چه اتفاقی می افتد؟

کیسه ها را در کاسه بزرگ خود قرار دهید و روی یکی فشار دهید تا باز شود (در واقع فشار زیادی برای انجام این کار لازم نیست). ابتدا کیسه داغ را ریختیم. حالا یک کاسه آب گرم داریم که یک کیسه سرد در آن شناور است. آیا این احساس عجیبی نیست؟ آب گرم است اما کیسه سرد است!

حالا اگر کیسه سرد را بیرون بیاورید چه اتفاقی می افتد؟ آیا آب هنوز گرم است؟ حالا آب را چگونه توصیف می کنید؟

 

 

آموزش سرد و گرم به کودکان خاص با آزمایش

 

شما چه کار دیگه ای میتوانید انجام دهید؟

گذاشتن پا در آب!

دست های ما برای احساس دما عالی هستند... اما در مورد پاها چطور؟

اگر کودک شما بینایی دارد (و شما می توانید از پس این آشفتگی در منزل  برآیید)، می توانید سعی کنید چند قطره رنگ خوراکی آبی را در کیسه سرد و رنگ خوراکی قرمز را در کیسه داغ بریزید. حالا وقتی کیسه ها باز می شوند و با هم مخلوط می شوند چه اتفاقی می افتد؟

چگونه در مورد بالا بردن این یک مقیاس صحبت میکنید؟ می توانید یک حمام آب گرم بگیرید و چند کیسه سرد را در آب قرار دهید. چه حسی دارد؟ وقتی باز می شوند چه اتفاقی می افتد؟

 

7. آموزش مفهوم سرد و گرم به کودکان پیش دبستانی به کمک آزمایش سنگ ها  :

 

آموزش سرد و گرم به کودکان با کمک آزمایش سنگ ها

آیا کوچولوی شما معنی گرم یا سرد بودن وسایل را می‌داند؟ با این فعالیت ساده و ایمن مفاهیم را معرفی کنید.

 

آنچه شما نیاز دارید :

 

•          چند سنگ صاف

•          مداد رنگی قدیمی

•          تکه های یخ

•          روزنامه

•          جعبه

 

 مراحل انجام آزمایش سنگ ها برای آموزش مفهوم سرد و گرم به کودکان پیش دبستانی :

 

1.        فرزندتان را بیرون ببرید و چند سنگ پیدا کنید. به اشکال و اندازه های مختلف آنها اشاره کنید. به فرزندتان کمک کنید هفت یا هشت سنگ صاف به اندازه مشت شما انتخاب کند و آنها را به خانه بیاورد.

2.        سه تا از سنگ ها را کنار بگذارید. باقیمانده را روی یک ورقه شیرینی قرار دهید و حدود 10 دقیقه با دمای 250 درجه حرارت دهید. سنگ ها باید به میزان قابل توجهی گرم باشند، اما آنقدر داغ نباشند که  دست کودک شما را بسوزاند.

3.        روزنامه را روی زمین یا روی میز پهن کنید و سنگ های گرم شده را روی آن قرار دهید. بحث کنید که چرا وقتی کودک شما سنگ ها را لمس می کند، احساس گرما می کند.

4.        یک سنگ گرم را انتخاب کنید و اجازه دهید فرزندتان یک تکه یخ روی آن بمالد. در مورد اتفاقی که با ذوب شدن یخ می افتد صحبت کنید. از فرزندتان بخواهید که به شما بگوید آب از کجا می آید. یک تکه یخ را روی یک سنگ گرم نشده بمالید و ببینید چه اتفاقی می افتد. در مورد تفاوت دما سنگ ها با فرزندتان صحبت کنید.

5.        سنگ گرم دیگری را انتخاب کنید و از کودکتان بخواهید با چند مداد شمعی قدیمی روی آن خط بنویسد. کودک شما از تماشای چکیدن مداد شمعی روی کاغذ در حین نقاشی لذت خواهد برد. به چکه های مداد شمعی روی کاغذ نگاه کنید و در مورد شکل هایی که می سازند صحبت کنید. به نحوه ایجاد رنگ های جدید با ذوب شدن چندین مداد شمعی با هم اشاره کنید. سپس کودک شما می تواند روی یک سنگ گرم نشده نقاشی کند و ببیند که چگونه مداد شمعی جامد باقی می ماند.

6.        چندین سنگ را در یک جعبه قرار دهید. از فرزندتان بخواهید فقط با دست زدن به آنها سنگ گرم شده را بشناسد.

 

آزمایش کنید، لذت ببرید و بگذارید کنجکاوی فرزندتان راهنمای شما باشد! اگر ایده های بیشتری در مورد نحوه بازی با سرد و گرم دارید، لطفاً در نظرات با ما در میان بگذارید!


برچسب ها

فریده امیر احمدی

فریده امیر احمدی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود