برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
چرا کودکان دروغ می گویند؟.png

دلایل دروغ گفتن کودکان، وسطوح مختلف دروغگویی در کودکان

چرا بچه ها دروغ می گویند؟ والدین دربرابر دروغ فرزندانشان چه عکس العملی باید نشان دهند؟ چرا کودکان ترجیح می دهند حقیقت را پنهان کنند؟ دروغ چند سطح دارد؟ آیا والدین باید کودک دروغگو را تنبیه کنند؟ در چه صورتی باید دروغ کودک را نادیده گرفت؟ در این مقاله ابتدا ریشه ودلایل دروغ گفتن کودک را بررسی وسپس راهکارهایی برای از بین بردن ویا کاهش دروغگویی در کودکتان را به شما پیشنهاد می دهیم. که امیدواریم کارساز باشد.

                             بِسمِ الله الرَحمٰن الَّرحیمِ

 

کودکی دوره بسیار حساسی است که اگر والدین از روش های تربیتی اشتباه استفاده کنند بی شک تاثیر منفی این تربیت غلط را به مرور در تمام مراحل زندگی فرزندانشان خواهند دید.

 

در این مقاله به چرایی دروغ کودکان و بیان راهکار های صحیح برخورد والدین با کودکشان در مواقعی که دروغ می گویند خواهیم پرداخت.

 

      بچه‌ها ممکن است به علت های مختلفی دروغ بگویید از جمله مهمترین این عوامل:

 

✍🏼_برای رسیدن به خواسته هایشان

 

✍🏼_جلوگیری از اعصبانیت وناراحتی والدینشان

 

✍🏼-ویا رهایی از موضوعاتی که ازارشان میدهد دروغ بگویند.

 

 دلایل دروغ گفتن چند دسته از کودکان

 

✍🏼بچه هایی که نسبت به خودشان احساس بدی دارند

 

ممکن است دروغ بگویند تا جلب توجه کنند وباحال تر به نظر برسند.

 

 

 

 

✍🏼 کودکان افسرده یا مضطرب

 

ممکن است دروغ بگویند زیرا نمی خواهند دیگران نگران باشند.

 

✍🏼گاهی اوقات کودکان مبتلا به ADHD(اختلال کم توجهی-پیش فعالی)

 

قبل از اینکه فکر کنند صحبت می کنند. 

 

ADHD یکی از شایع ترین اختلالات عصبی رشدی دوران کودکی است. معمولاً برای اولین بار در دوران کودکی تشخیص داده می شود و اغلب تا بزرگسالی ادامه می یابد. کودکان مبتلا به ADHD ممکن است در توجه، کنترل رفتارهای تکانشی مشکل داشته باشند (ممکن است بدون فکر کردن به نتیجه عمل کنند) یا بیش از حد فعال باشند.) 

 

والدین در مواجه با دروغ کودکانشان چه عکس العملی باید نشان دهند؟ 

 

 کاری که والدین باید انجام دهند بستگی به این دارد که دروغی که کودکشان میگوید چقدر بد است واین دروغ از کجا آمده است.  

 

 

 

 

اگر کودکی هر از چند گاهی برای جلب توجه دروغ می گوید، بهتر است آن را نادیده بگیرید واورا سرزنش نکنید. اما اگراین دروغ های کودکتان ادامه داشت ،به آرامی اورا صدا بزنید. 

بگویید: به من بگو واقعا چیشده،ببین هر چی باشه با هم حلش میکنیم، من کنارتم، به او دلگرمی واحساس امنیت بدهید. 

 

  برای جلوگیری از دروغ‌گویی، به بچه‌ها این اطمینان را بدهید که اگر حقیقت را بگوید با مشکل کمتری مواجه می شود  همچنین می توانید به فرزندتان فرصتی دوباره بدهید تا حقیقت را بگوید.

 

چند دقیقه اورا تنها بگذارید تا فکرکند اجازه دهید دوباره با آرامش موضوع را بیان کند

 

در نهایت هرگز فرزندتان را دروغگو خطاب نکنید. این باعث آسیب بیشتری به فرزندتان می شود و  فکرمی کند که به او اعتماد ندارید. 

 

 دکتر متیو راز، روانشناس بالینی، گزارش می دهد که گاهی اوقات شروع دروغگویی در کودکان ناگهانی و شدید است.  می‌گوید: «این یک اتفاق تازه است زیرا آن ها که قبلاً بیشتر اوقات راست می‌گفتند و سپس ناگهان درباره چیزهای زیادی دروغ می‌گویندو  این  موضوع برای والدین نگران کننده است. اما بهتراست بجای نگرانی   علت اینکه چرا کودکان دروغ می گویند؟  برای مقابله با این موضوع آماده باشند

 

 چرا بچه ها دروغ می گویند؟ 

 

 

اکثر والدین فکر می کنند کودکان برای به دست آوردن چیزی که می خواهند وجلوگیری از عواقب کاری که کردند و یا رهایی از کاری که نمی خواهند انجام دهند، دروغ می گویند. این‌ها انگیزه‌های رایجی هستند. اما دلایل زیادی  وجود دارد که چرا بچه‌ها نمی توانندحقیقت را بگویند - یا حداقل تمام حقیقت را.

 

 

 

 

✍🏼 ۱)دکتر روس می‌گوید یکی از دلایلی که کودکان دروغ می‌گویند این است که آنها این ایده و روش جدید را کشف کرده‌اند و آن را امتحان می‌کنند، درست مانند بسیاری از رفتارها، تا ببینند چه اتفاقی می‌افتد. "آنها هیجان دارند که اگر در مورد این موضوع دروغ بگویم چه اتفاقی می افتد؟" و"باعث چه واکنشی از طرف بقیه میشود ؟ چه چیزی به من می رسد؟»

 

✍🏼۲)گاهی کودکانی که اعتماد به نفس ندارند برای افزایش عزت نفس ممکن است دروغ های بزرگی بگویند تا خود را چشمگیرتر، خاص یا با استعدادتر جلوه دهند تا عزت نفس خود را افزایش دهند و خود را در چشم دیگران خوب جلوه دهند.

 

دکتر روس به یاد می آورد که با یک دانش آموز کلاس هشتمی که در حدود 80 درصد مواقع به شدت اغراق می کرد، رفتار کرده بود: «او از تجربیات باورنکردنی می گفت که اصلا باور کردنی نبود» به عنوان مثال، پسر می‌گوید که به یک مهمانی رفته است و وقتی از در می‌آید همه شروع به خواندن برای او کرده‌اند. دکتر راوس خاطرنشان می کند، کودکان مبتلا به اضطراب یا افسردگی ممکن است در مورد علائم خود دروغ بگویند تا توجه دیگران نسبت به خود را از بین ببرند. یا ممکن است مسائل خود را به حداقل برسانند و چیزی مانند «نه، نه، دیشب خوب خوابیدم» بگویند، زیرا نمی‌خواهند مردم در مورد آنها نگران باشند.

 

 

از چه سنی باید جلو دروغگویی کودکان را گرفت؟

 

 

 

 

دروغگویی تا شش سالگی طبیعی است وجای نگرانی ندارد، وعلت دروغگویی کودکان تا این سن بخاطر تخیل قوی آنان است، کودک تااین سن نمی تواند فرق حقیقت، رویا، خواب وبیداری را درست تشخیص دهد. 

اما از این سن به بعد باید راهکارهایی برای جلوگیری از ادامه دار شدن این دروغ ها پیدا کنید. 

 

 

سطح های مختلف دروغ وراهکار های مقابله با هرکدام

 

 ✍🏼دروغ سطح ۱ 

 

دروغ هایی که کودکان برای جلب توجه  می گویند

 

بهترین کار این است که آن را نادیده بگیرید به جای گفتن تند، «دروغ نگو من می‌دونم  این اتفاق نیفتاده است،» رویکرد ملایمی را پیش بگیرید  مخصوصااگر دروغ ناشی از اعتماد به نفس پایین فرزندتان باشد. بنابراین  مثلااگر فرزندنتان می  گوید، "من امروز در تعطیلات فوتبال 10 گل زدم و همه مرا روی شانه های خود گذاشتند و شما می دانید حقیقت ندارد برای این نوع دروغ‌های سطح پایین که واقعاً به کسی آسیب نمی‌رسانند، اما رفتار خوبی نیستند، نادیده گرفتن و هدایت کردن به چیزی که می‌دانید واقعی‌تر است، راهی است که باید انجام دهید.

 

 

 

 

✍🏼_  دروغ سطح ۲

 

 اگر دروغ بزرگتر یود بهتر است روی آن برچسب بزنید

 

و بگویید این شبیه یه  داستان بلنده وبا ملایمت به او بگویید : بنظرم این شبیه یه داستانه چرا دوباره تلاش نمی‌کنی و به من نمی‌گویی واقعا چه اتفاقی افتاده است؟ 

 

 

✍🏼دروغ سطح ۳ 

 

اگر چیزی جدی‌تر باشد

 

مانند اینکه بچه‌های بزرگتر درباره جایی که بوده‌اند یا اینکه تکالیف خود را انجام داده‌اند دروغ می‌گویند، والدین می‌توانند به پیامد آن فکر کنند. بچه‌ها باید متوجه شوند که این نوع دروغ عواقبی دارد .

 مانند همه عواقب کارهای نادرست دیگر،برای او یک تنبیه کوتاه مدت در نظربگیرید ،  تا به کودک فرصت دهد به انجام رفتارهای بهتر بازگردد

 

چند مثال: از دست دادن تلفن خود برای یک ساعت یا مجبور به انجام یک کار روزمره همچنین تنبیه کودک ، بسته به شدت، دروغ وعواقب آن دارد. اگر کودکی گفته باشد که در تمام هفته هیچ تکلیفی نداشته است و سپس والدین متوجه می‌شوند که هر روز تکلیف دارند، دروغگویی باید عواقبی داشته باشد و او نیز باید بنشیند و همه کارها را انجام دهد. اگر کودک دیگری را زده باشد و در مورد آن دروغ گفته باشد، دروغ گفتن و ضربه زدن نیز عواقبی دارد.  از او بخواهید که یک نامه عذرخواهی برای کودک دیگر بنویسد. راه هایی برای کمک به فرزندانتان در وهله اول از دروغ گفتن بگذارید بدانند حقیقت عواقب را کاهش می دهد به عنوان مثال، اگر نوجوانان در یک مهمانی مشروب نوشیده باشند، والدین از آنها می خواهند که تماس بگیرند تا او را تحویل بگیرند. اما بچه ها می دانند که نوشیدن الکل نیز باید عواقبی داشته باشد. 

 وقتی والدین در حال انجام عواقب آن هستند، می‌توانند کودک را به خاطر گفتن حقیقت تحسین کنند و به او بگویند که باعث اعتماد بیشتر او می‌شود. آنها همچنین ممکن است عواقب آن را کاهش دهند.

 

 

یک هشدار: 

 

 

 

 کودکان و نوجوانان نباید فکر کنند که عواقب دروغی که گفتند قابل مذاکره است. : «گاهی اوقات بچه می‌گوید:: "این  کار شما فقط باعث می شود که دیگر حقیقت را نگویم." والدین نباید در آن مرحله تسلیم شوند. از بررسی حقیقت استفاده کنید فرض کنید معلمی به والدین گفته است که فرزندشان تکالیفش را انجام نداده  در اینصورت  به فرزندتان فرصتی بدهید تا حقیقت را بگوید. اگر او ابتدا این کار را نکند، والدین می‌توانند بگویند: «من می‌روم و 10 دقیقه بفرصت می‌دهم و بعد  برمی‌گردم. اگر نظرتو تغییر دادی  وخواستی جواب دیگه ای به من میدی ومشکلی پیش نمیاد.» البته این روش برای کودکی که به طور مزمن دروغ می گوید مناسب نیست. 

 

 

والدین همچنین می توانند با یادآوری اینکه آنها انتظار کمال ندارند، بچه ها را طوری تنظیم کنند که حقیقت را بگویند. والدین می‌توانند بگویند: «می‌خواهم ازت یه سوال بپرسم  و شاید چیزی به من بگی که من واقعاً دوست نداشته باشم بشنوم  اما  خطای تو نمیتونه از تو تصور بدی توی ذهن من ایجاد کنه ، من تو رو دوست دارم حتی اگه خطایی کرده   باشی، و گاهی وقتا مردم  در باره رفتار وکارهای ما اشتباه فکر می کنند. بنابراین می‌خوام به این فکر کنی که پاسخی صادقانه به من بدی.» دادن فرصتی به کودکان برای تفکر در این مورد ممکن است منجر به گفتن حقیقت شود. به کودکان مبتلا به ADHD زمان بیشتری برای فکر کردن بدهید دکتر بردی می‌گوید بچه‌های مبتلا به ADHD، که مستعد پاسخ‌های تکانشی هستند که به عنوان دروغ ظاهر می‌شوند، به زمان بیشتری نیاز دارند تا قبل از صحبت کردن به همه چیز فکر کنند. تکانشگری هم در خانه و هم در مدرسه می تواند مشکل ساز باشد، وقتی معلم از کودک می پرسد که آیا یک تکلیف را تمام کرده است و کودک بدون اینکه حتی به مقاله او نگاه کند پاسخ مثبت می دهد. آن وقت است که باید به او یاد داد که سرعتش را کم کند و کارش را بررسی کند. کاری که والدین نباید انجام دهند هرگز فرزند خود را به گوشه نگیرید قرار دادن کودک در محل می تواند او را وادار به دروغ گفتن کند.  اگر والدین داستان واقعی را بدانند، باید مستقیماً به سراغ موضوع بروند و درباره آن بحث کنند. به جای اینکه از کودک بپرسد که آیا تکالیفش را انجام نداده است، والدین فقط می توانند بگویند

 

: «می دانم که تو این کار را انجام ندادی. بیادرمورد اینکه چرا  دوست نداشتی انجام بدی  صحبت کنیم."

 

 

به فرزندتان برچسب دروغگو نزنید.

 

 

 

 

دروغگو خواندن یک کودک اشتباه بزرگی است. زخمی که ایجاد می کند بزرگتر از پرداختن به چیزی است که او در وهله اول درباره آن دروغ گفته است. او فکر می کند: "مامان حرفم را باور نمی کند." این باعث می شود که او نسبت به خودش احساس بدی داشته باشد و ممکن است دروغ گفتن به مرپر زمان برایش عادی شود. 

 

 

همچنین بخوانید

 

12 روش جلوگیری از دروغ گفتن کودک و سه سطح سنی مقابله با این مشکل

 

14 راه برای تشویق و ترغیب کودک به راستگویی

 

تاثیر دروغگویی والدین بر میزان دروغگویی در فرزندان


برچسب ها

زهرا شیروانی

زهرا شیروانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود