برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
معرفی کتاب برای دروغگویی کودک.jpg

معرفی14 کتاب بین الملل و داخلی برای دروغگویی کودکان

کتاب‌های کودکانه درباره دروغگویی و راستگویی ابزاری حیاتی هستند که باید هنگام آموزش ارزش صداقت و مطلوب نبودن دروغگویی به کودکان حتما در دسترس باشند. کتاب‌های کودکان در مورد دروغگویی و راستگویی برای بیان اهمیت رفتار صادقانه بسیار ارزشمند هستند. اگر در قفسه های خود ، کتاب های کودکانه درباره دروغگویی و راستگویی ندارید، حالا وقت مناسبی هست که چند کتاب از لیستی که ارائه میشه رو تهیه کنید. پس با مام پلاس همراه باشید...

دروغ گفتن موضوعی است که هر والدینی گاهی با آن مواجه می شوند.  همه کودکان دروغ گفتن را آزمایش می کنند .  این کاملاً طبیعی است و - اگرچه برای والدین می تواند کاملاً تکان دهنده باشد - به ندرت این اتفاق شروع یک شیب لغزنده به سمت بی اخلاقی و بزهکاری است.  به جای واکنش بیش از حد یا ارائه یک سخنرانی طولانی (که هر دو ممکن است ناخواسته به دروغگویی بیشتر دامن بزنند)، چرا به سراغ برخی از کتاب های کودکان در مورد دروغ نروید تا منظور خود را به روشی قابل دسترس تر بیان کنید؟

 خواندن داستان‌ها با فرزندتان می‌تواند راهی فوق‌العاده برای ایجاد بحث در مورد درست و نادرست و گفتگو با دوراهی‌های اخلاقی باشد.  فرقی نمی‌کند قالب ثابتی داشته باشید یا فقط می‌خواهید پایه‌ای برای تصمیم‌گیری خوب ایجاد کنید، کتاب‌های خوب زیادی برای کودکان در مورد دروغگویی وجود دارد که می‌توانید از بین آنها بهترین را انتخاب کنید. 

ما لیستی از کتاب های بین المللی و کتاب های داخلی و ترجمه شده درباره ی دروغگویی کودک به شما ارائه میکنیم:

کتاب های بین الملل درباره دروغگویی کودک

 
1. حقیقت از نظر آرتور

 چیزی که من در کتاب حقیقت به گفته آرتور (توسط تیم هاپگود) دوست داشتنی است  این است که "حقیقت" را به شخصیتی تبدیل می کند که می تواند خم شود، کشیده شود،  پنهان شود و غیره.  واقعا خوبب و عالی کار شده و تصاویر همراه بسیار سرگرم کننده هستند، بنابراین به نظر نمی رسد که شما یک نکته اخلاقی خشک را در خانه آموزش می دهید. 

کتاب حقیقت از نظر آرتور  برای گروه سنیّ ۷ تا ۱۴ سال ارائه شده است.

 2. روتی و (نه چندان) دروغ کوچک کوچک

 

 به دلایلی، بسیاری از شخصیت های کتاب های کودکان در مورد دروغگویی، پسر هستند (!).  بنابراین، پیدا کردن کتابی با شخصیت اول یک دختر، بسیار شاداب کننده است. کتاب روتی و نه چندان دروغ کوچک کوچک دارای محتوای احساسی است. تحمل احساس دروغ واقعا سنگین است و زمانی احساس آرامش دارید که بتوانید دوباره صادق باشید. این کتاب با محتوای ملایم برای کودکان به این موضوع پرداخته است.

کتاب روتی و نه چندان دروغ کوچک کوچک برای کودکتان ۴ تا ۷ سال مناسب است.

 3. پادشاه دروغگو

 در عصر اخبار جعلی، پادشاه دروغگو اثر الکس ریش یک تمثیل مناسب است.  این کتاب، داستان یک سگ جنگی دروغگو را روایت می‌کند که با وجود دروغ‌های آشکار و نارسایی‌های اخلاقی‌اش، زمانی پادشاه می‌شود که حیوانات دیگر موضعی نگیرند.  این به صورت شعر نوشته شده است،  چندین لایه معنایی آن را به انتخاب خوبی برای یک گروه سنی مختلط از خواهر و برادر تبدیل می کند.  و یک مقدار طنز ممکن است برای والدینی که عادت به خواندن برای کودکان کمی بزرگتر ندارند جذاب باشد.  احتمالاً بحث‌های جالبی را با دانش‌آموزان ابتدایی در مورد پویایی‌های اجتماعی، اخلاق زمین بازی و حتی بحث‌های سیاسی ایجاد می‌کند! 

کتاب پادشاه دروغگو برای گروه های سنی ۵ تا ۹ سال مناسی است.

4. پسری که دروغ گفت

اگر به دنبال چیزی برای بچه های بزرگتر هستید، پسری که دروغ گفت (نوشته کیم اسلیتر) انتخاب خوبی است.  همانطور که برای این گروه سنی انتظار دارید، مضامین بیشتر برای «نوجوانان»  مناسب هستند (از جمله مشکلات مالی، والدین در زندان و برادری که ناپدید می شود).  اما شخصیت اصلی و طرح داستان ابزارهای درخشانی برای فکر کردن درباره اینکه چرا دروغ مهم است و چگونه می‌توانیم در شرایط سخت با خودمان صادق باشیم، هستند.  برای گروه سنی که سوال «من کیستم و به چه چیزی اعتقاد دارم؟» برایشان مهم است، این کتاب کاملا مناسب است.

کتاب پسری که دروغ گفت ، برای گروه سنی ۱۱ سال به بالا مناسب است.

5. دیگ خالی

گاهی اوقات خوب است که به طور غیرمستقیم با کودکان به بحث های اخلاقی نزدیک شوید و از داستان هایی استفاده کنید که در زمان ها و مکان هایی ناآشنا هستند.  بنابراین آنها احساس نمی کنند که "درس" به طور مشخص به سمت آنها هدایت می شود.  این کتاب، تمثیل دیگری است که در چین اتفاق می افتد.  و نقطه ی دوست داشتنی کتاب این است که  تمرکز بر ارزش مثبت صداقت است (به جای بدی عدم صداقت).  و اینکه چگونه انجام کار درست دشوار می تواند پاداش های غیرمنتظره ای به همراه داشته باشد و واقعا کتاب زیبایی هست.

کتاب دیگ خالی برای گروه سنی ۴ تا ۸ سال مناسب است.

6. حقیقت صادقانه به خیر

 

 دروغ گفتن ممکن است اشتباه باشد، اما گاهی اوقات، گفتن حقیقت می تواند آزاردهنده باشد.  حقیقت صادقانه به خوبی نوشته پاتریشیا مک کیسک کمی قدیمی است، اما بهترین کتاب کودکانه در مورد دروغگویی است که می شود پیدا کرد و به مسائل پیچیده درباره راه های درست و غلط گفتن حقیقت می پردازد.  زیرا صد در صد صداقت همیشه بهترین سیاست نیست.  گاهی اوقات، ما نمی خواهیم فرزندانمان حقیقت را آشکار کند  و این می تواند بسیار گیج کننده باشد! 

بهتر است کتاب را تهیه کنید و بخوانید تا بهتر بتوانید منظور نویسنده را متوجه شوید.

کتاب حقیقت صادقانه به خیر(به خوبی)، برای گروه های سنی ۴ تا ۸ سال مناسب است.

کتاب های داخلی و ترجمه شده ی درباره دروغگویی کودک

1. دروغگویی کودکان و روش های اصلاح و درمان آن

 «دروغ‌گویی کودکان و روش‌های اصلاح آن» یکی از مهم‌ترین مشکلات والدین یعنی دروغ‌گویی در کودکان را موردبررسی قرار داده است. نویسندگان این کتاب سعی داشته‌اند تا بر پایه دانش خود روش‌های کاربردی برای جلوگیری و حل مسئله ی دروغ‌گویی در کودکان پیشنهاد دهند. معمولا عدم آگاهی والدین و مربیان دربارۀ علت و انگیزۀ دروغ‌گویی در کودکان و چگونگی اصلاح این مشکل باعث می‌شود تا هنگام مواجهه با دروغ‌گویی کودک، واکنش‌های نادرستی از خود بروز دهند. در این کتاب به دروغ‌گویی در کودکان؛ نقش والدین؛ اهداف، نشانه‌ها و علل دروغ‌گویی؛ دلایل دروغ‌گویی از دیدگاه روان شناسان، روش‌های اصلاح دروغ‌گویی؛ و همچنین نکاتی در زمینه ضررهای تنبیه در کودکان پرداخته‌شده است. هدف از نگارش این کتاب افزایش آگاهی و اطلاعات والدین، مربیان و سردمداران تعلیم و تربیت است، تا بتوانند مشکل دروغ‌گویی کودک را در مراحل اولیه تشخیص داده و به اصلاح آن بپردازند.  

2. ابر سیاه دروغ 

ابر سیاه دروغ» داستانی کودکانه در مورد ساخته شدن یک توفان با دروغ است.

چون لوای از حقیقت و راستگویی خوشش نمیاد، کمی دروغ سر هم می‌کند. یک روز مادرش برایش توضیح می‌دهد که دروغ گفتن اعتماد دوستانت به تو را از بین می‌برد و تو را غمگین می‌کند. «وقتی دروغ می‌گویی، خورشید قلبت تاریک می‌شود. بعد ابر دروغ ساخته می‌شود و روزت را ابری و غمگین می‌کند. هر بار که دروغ دیگری می‌گویی، ابر دیگری ساخته می‌شود و تا به خودت بیایی می‌بینی که در قلبت توفانی ساخته شده است.»

3. فرانکلین دروغ می گوید

 

در کتاب « فرانکلین دروغ می گوید » مخاطب داستان می آموزد توانایی‌های خود بشناسد و آن ها را باور کند، شجاعت قبول اشتباه خود را داشته باشد و آن را جبران کند.

در داستان‌های فرانکلین، هر داستان با شمردن توانایی‌ها و کارهایی که فرانکلین از عهده آنها برمی‌آید شروع می‌شود و سپس به مشکلات، مسائل و ناتوانی‌های او می‌پردازد. این نکته از ویژگی‌های این کتاب است و به مخاطب نشان می‌دهد که هر انسانی مجموعه‌ای از توانایی‌ها و ناتوانی‌هاست.

این مجموعه برنده لوح سپاس از ششمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد شده است.

4. تقصیر آستینم بود

پاپی در کتاب تصویری «تقصیر آستینم بود!» همه اشتباهاتش را به گردن دوستاتش و دیگران می‌اندازد و مرتب دروغ می‌گوید. این رفتار پاپی بچه‌های دیگر را خیلی ناراحت می‌کند تا اینکه یک روز یکی از آن‌ها کار اشتباهی انجام می‌دهد و پاپی را مقصر می‌کند. پاپی خیلی ناراحت می‌شود و خانم پلام معلم آن ها او را تنبیه می‌کند. پاپی می‌فهمد دیگران چه حسی دارند وقتی او اشتباه می‌کند و به دروغ آن‌ها را مقصر می‌داند. او با راهنمایی خانم پلام تلاش می‌کند تا اشتباهاتش را جبران کند. این کتاب تصویری فرصتی برای گوش کردن و صحبت کردن در اختیار کودکان می‌گذارد. کودکان مشتاق می‌شوند تا داستان تصویر شده در کادرها را حدس بزنند.

5. دروغگویی کودکان

کتاب دروغگویی کودکان نوشته‌ی محدثه قربانی، درباره‌ی علت‌ ، دلیل و روش‌های درمان دروغگویی، با بیانی روان، ساده و با مثال‌های عینی صحبت می کند. یکی از هدف‌های این کتاب، کمک به ارتقای دانش شما درباره دروغگویی کودک و دریافت و پیدا کردن علت این امر است. 

6. من اینکار را نکردم

 «من این کار را نکردم» عنوان یک کتاب در ارتباط با دروغگویی کودک است . این کتاب تألیف سو گریوز، ترجمه فرزانه کریمی برای رده سنی «ب و ج» توسط انتشارات قاصدک چاپ و منتشر شده است.

کتاب «من این کار را نکردم!» مختص کودکان به شیوه‌ای طراحی شده است که پدر مادرها همراه با کتاب و بچه‌ها می‌توانند درباره موضوعات صحبت و بازی کنند و همچنین داستان کتاب را حدس بزنند.

7. دیگه راستش رو می گم!

تا به حال پیش آمده که کودکتان کار بدی انجام دهد اما خودش را به آن راه بزند و تقصیرش را به عهده نگیرد؟ یا شخص دیگری را مقصر جلوه دهد؟ مدیسون و امیلی پنج‌ساله داشتند بازی می‌کردند که توی اتاق یک جعبه‌ی پر از مهره پیدا کردند و تصمیم گرفتند با مهره‌ها گردنبند و دستبند درست کنند. وقتی کارشان تمام شد و دستنبند و مهره ها خیلی قشنگ شدند، زود دویدند پیش مامان مدیسون و از او خواستند از آن‌ها عکس بگیرد. اما منتظر مامان مدیسون نشدند تا سرش خلوت شود و برای عکاسی بیاید . مدیسون دوربین را برداشت و دوربین از دستش افتاد روی زمین. تا چند دقیقه‌ی دیگر مامان مدیسون می‌آید، حالا آن‌ها باید چه‌کار کنند؟ راستش را بگویند و پیامدش را تحمل کنند یا دروغ بگویند و عذاب وجدان بگیرند؟ با خواندن داستان تصویری  «دیگه راستش رو می گم!» ادامه داستان را ببینید.

 داستان «دیگه راستش رو می گم!» بر پایه‌ی جدیدترین شیوه‌های فرزندپروری نوشته شده است و به کودکان ارزش‌های زندگی را آموزش می‌دهد. این کتاب از مجموعه‌ی مهارت‌های زندگی است که به مهارت اعتماد بنفس و پرورش جرات مندی در کودک می‌پردازد و انتشارات «نردبان» آن را به چاپ رسانده است.

8. راستش را بگو

شاید همه ی ما گاهی اوقات از گفتن حقیقت می ترسیم یا قسمتی از واقعیت را مخفی می کنیم. اما اگر بدانیم که در پایان همه دروغ هایی که می گوییم، حال ما را بد می کند ، حتی اگر دیگران متوجه نشوند ، شاید دیگر دروغ نگوییم. کتاب «راستش را بگو!!» داستان کرایتر کوچولوست که بعضی وقت ها دروغ می گوید یا گاهی همه واقعیت را نمی گوید.

او به جایی می رسد که دیگر حتی وقتی هم دلش می خواهد راست بگوید، نمی تواند! سپس تصمیم می گیرد که از خانه فرار کند، و ادامه ی ماجرا...

هدف نویسنده آشنا کردن مخاطب با پیامدهای مضر دروغ گویی یا مخفی کردن واقعیت است. هم چنین به روش های غیرمستقیم، با لغاتی ساده و مناسب، این پیام را به مخاطب داستان می رساند که با راستگویی، حال خود او «خوب» می شود و این مهم ترین مطلب است.

تصاویر ساده و گیرای کتاب با رنگ های مناسب، مخاطب را در درک بهتر موضوع یاری می دهد.


برچسب ها

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود