برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
آموزش زبان دوم به کودک.jpg

7 روش آموزش زبان به کودک و فواید یادگیری زبان

چگونه به کودکم زبان بیاموزم؟ بهترین راه برای آموزش زبان به کودک چیست؟ زمان مناسب برای شروع آموزش زبان به کودک ؟ اینها سوالاتیست که در ذهن هر پدر و مادر برای ارتقای سطح یادگیری و زندگی فرزندان خود جریان دارد. در این مقاله سعی شده تا حدودی به این سوالات پاسخ داده شود. همراه ما باشید ...

با وجود اینکه امروزه تکنیک های متعددی برای یادگیری زبان های خارجی و همچنین روش های مختلف آموزش زبان های خارجی داریم، اما همه آنها در یک چیز مشترک هستند.  یعنی، اگر بپرسید چگونه به زبان دوم/خارجی مسلط شوید، پاسخ در هر یک از این سوالات  مشابه خواهد بود - با استفاده منظم از آن.  بنابراین، کلید یادگیری موفق هر زبان خارجی، قرار گرفتن در معرض و استفاده از آن است.

 

وقتی صحبت از آموزش زبان های خارجی در دبستان می شود، به این معنی است که کلاس ها به تنهایی کافی نیستند، یعنی اگر کودک بعد از مدرسه ، دیگر با زبان ارتباطی نداشته باشد، هر چیزی که یاد گرفته است به زودی از بین می رود.  این امر در مورد همه دروس مدرسه و به ویژه در مورد زبان های خارجی صدق می کند.

بنابراین، شما باید فرزندتان را تشویق کنید تا از کلماتی که می آموزد تا حد امکان خارج از کلاس استفاده کند، زیرا بهترین راه برای یادگیری هر زبانی استفاده از آن است.

 

البته در اینجا نقش والدین می تواند تعیین کننده باشد.  اول، نکته کلیدی ایجاد انگیزه در کودک است نه مجبور کردن او.  وقتی بچه‌ها کوچک هستند، دانش را در محیط‌های بدون استرس و فشار - از طریق بازی به بهترین شکل کسب می‌کنند.  بنابراین ایجاد یک محیط محرک و حمایتی برای یادگیری یک زبان خارجی ضروری است.

 

یک محیط محرک برای یادگیری زبان به کودک چگونه است؟

یک کودک باید احساس امنیت و محافظت کند و زبان دوم را خارج از مدرسه به روشی کاملاً طبیعی، مشابه روشی که زبان مادری خود را آموخته است، بیاموزد.

ما باید کودک را برای هر کاری که درست انجام می دهد تحسین کنیم و به او پاداش دهیم.  اگر آنها با مانعی روبرو می شوند، مهم است که از آنها حمایت کنید و با هم بر آن غلبه کنید.

 

اگر احساس می کنید کودک خسته است، اجازه دهید کمی استراحت کند و از فعالیت های دیگر لذت ببرد.  به سادگی، یادگیری یک زبان خارجی در خارج از کلاس باید بیشتر شبیه بازی باشد تا آموزش رسمی.

آیا کودک باید از سنین پایین شروع به یادگیری زبان کند؟

 

کارشناسان ممکن است نتوانند به شما بگویند که ساده ترین راه برای یادگیری یک زبان خارجی چیست، اما بهترین زمانی را که کودک شما باید شروع به یادگیری آن کند، می توانند مشخص کنند:

تحقیقات به طور قاطع ثابت می کند که یادگیری زبان های خارجی در سنین پایین بهترین نتایج را می دهد.  بنابراین، فرزند شما باید علاوه بر زبان مادری خود، زبان دوم ر یادگیری زبان در بزرگسالی بسیار سخت تر از کودکی است.  این به این دلیل است که گیرنده های زبان ما در مغز ما برای دریافت اطلاعات جدید در پنج یا شش سال اول زندگی ما بازتر هستند.  ما قبل از شروع مدرسه بخش عمده ای از مهارت های زبانی خود را توسعه می دهیم.  پس از آن، یادگیری زبان می تواند دشوارتر شود. 

 

 چه چیزی کودکان را قادر می‌سازد راحت‌تر از بزرگسالان زبان را یاد بگیرند؟

 

کسب طبیعی.  هنگامی که کودکان شروع به یادگیری زبان مادری خود می کنند، از راهبردهای ذاتی و غریزی خود برای فراگیری زبان استفاده می کنند که آنها را قادر می سازد از سنین پایین شروع به صحبت کنند.  در زبان‌های خارجی هم همین‌طور است – هر چه بچه‌ها کوچک‌تر باشند، بیشتر به این استراتژی‌های ذاتی تکیه می‌کنند و موفق‌تر می‌شوند.  نمونه ای از آن کودکانی هستند که والدینشان به زبان های مادری متفاوتی صحبت می کنند.  چنین کودکانی در اوایل کودکی به راحتی به هر دو زبان مسلط خواهند شد.

 

در مقابل، با بزرگ شدن کودکان، این راهبردهای ذاتی مؤثر جای خود را به سایر اشکال یادگیری می‌دهد، بنابراین یادگیری زبان‌ را با به خاطر سپردن لغات و قواعد دستور زبان، مشابه روشی که دروس دیگر مدرسه را می‌آموزند، آغاز می‌کنند و در نتیجه، زبان مورد نظر  دیگر بخشی طبیعی از بیان کودک نیست.

 

زمان و مکان بیشتر جهت آموزش زبان به کودک 

  وقتی بچه ها در پیش دبستانی یا ابتدایی هستند، هنوز مسئولیت های زیادی ندارند و حجم عظیمی از اطلاعات را دریافت نمی کنند. بنابراین فضای بیشتری در مغز آنها برای یادگیری زبان های خارجی باقی می گذارد.

 

یکی از بهترین شاخص‌ها برای اینکه آیا کودک می‌تواند زبان دوم را روان صحبت کند، زمانی است که شروع به یادگیری آن کرده است.  کودکانی که بعداً شروع به یادگیری یک زبان خارجی کرده‌اند، اغلب بدون مشکل بر قواعد دستور زبان آن تسلط پیدا می‌کنند، اما همیشه در یک چیز با کودکانی که یادگیری آن را از سنین پایین شروع کرده‌اند، تفاوت دارند و آن هم تلفظ است.

 

کودکانی که به طور طبیعی زبان دوم را در سنین پایین می آموزند، اغلب نسبت به دوستانشان که دیرتر شروع به یادگیری همان زبان کرده اند، تلفظ و حس زبانی بسیار بهتری دارند.  زبان به سادگی بخشی از محیط طبیعی آنها می شود و در نتیجه تسلط آنها بر آن در مراحل بعدی زندگی به مراتب بهتر است.

 

بسیاری از کودکان در سنین بسیار پایین زبانی را به سادگی با تماشای کارتون انتخاب کردند و بعداً زمانی که از قبل حس توسعه یافته ای از آن زبان داشتند بر قواعد دستور زبان تسلط پیدا کردند.

مشاهده کنید:

کارتون شعر انگلیسی برای کودکان

 

بنابراین، صرف نظر از اینکه فرزند شما در مهدکودک، پیش دبستانی یا دبستان است، باید گهگاه در اوقات فراغت خود با او کار کنید تا به او کمک کنید تا به زبان خارجی تسلط پیدا کند و روان صحبت کند.

 

راه‌های جالب و آموزشی زیادی وجود دارد که به شما کمک می‌کند در حین خوش‌گذرانی با فرزندتان و انجام کارهای مفید به این هدف برسید.

 

7 روش آموزش زبان به کودک برای کمک به تسلط فرزندتان بر زبان خارجی

 

1. با هم  زبان یاد بگیرید

 

برای کمک به فرزندتان در حل مسائل ریاضی، باید بتوانید محاسبات را انجام دهید.  اگر می خواهید خواندن و نوشتن را به آنها یاد بدهید، باید خودتان سواد داشته باشید.  و در مورد زبان های خارجی چطور، آیا باید به زبانی صحبت کنید تا به فرزندتان در یادگیری آن کمک کنید؟بله و خیر.

 

اگر قبلاً به اصول اولیه زبان خارجی که فرزندتان یاد می گیرد تسلط داشته باشید، مطمئناً کمک به آنها با یادگیری همراه با آنها بسیار آسان تر خواهد بود.

از این فرصت برای تسلط بر اصول اولیه یک زبان خارجی با فرزندتان استفاده کنید.

 

خجالت نکشید و خودداری نکنید: هدف شما در درجه اول کمک به فرزندتان است و می دانید که آماده انجام هر کاری برای او هستید.  علاوه بر این، این فرصتی برای شما برای یادگیری اصول اولیه یک زبان خارجی است، پس از آن استفاده کنید.  این را فرصتی عالی برای گذراندن وقت با کیفیت با فرزندتان در انجام کاری مفید و سازنده در نظر بگیرید.

 

کودکان از طریق مشاهده و مدل‌سازی یاد می‌گیرند، یعنی نمونه‌هایی را از محیط خود تقلید می‌کنند.  به این ترتیب، شما بسیار بیشتر از دانش زبان و فقط یادگیری زبان به کودک خود آموزش خواهید داد و نگرش مثبت نسبت به یادگیری را در آنها ایجاد خواهید کرد.

یعنی وقتی فرزند شما ببیند که یادگیری چیزی است که شما با لذت انجام می دهید، متوجه می شود که این یک فعالیت مثبت است که مردم در تمام زندگی خود انجام می دهند و این فعالیت می تواند سرگرم کننده باشد و او را به والدین خود نزدیکتر کند، که نهایت کار است. 

اگر فرزند شما نگرش مثبتی نسبت به یادگیری در سنین پایین اتخاذ کند، آن را در طول زندگی خود پرورش خواهد داد و این بدان معناست که شما مشکلی را که بیشتر والدین با آن مواجه هستند نخواهید داشت.  شما مجبور نخواهید بود فرزندتان را مجبور به مطالعه کنید، زیرا او عادت های کاری خوبی پیدا می کند و مسئولیت یادگیری را از سنین پایین ایجاد می کند.

 

2. بازی ها را به زبان خارجی انجام دهید

 

هنگامی که کودکان کوچک هستند به طور خودجوش در مورد دنیای اطراف خود - از طریق فعالیت های روزمره - یاد می گیرند.  با این حال، یکی از بهترین و کارآمدترین اشکال یادگیری از طریق فعالیت مورد علاقه آنها - بازی است.

 

یادگیری از طریق بازی یک روش اثبات شده برای کسب یک زبان خارجی است. 

شما می توانید تعدادی بازی یا برنامه جالب را به صورت آنلاین پیدا کنید، مانند پازل های تعاملی که می تواند به کودک شما کمک کند تا نام رنگ ها، حیوانات و اشکال را به زبان های مختلف یاد بگیرد.  به این ترتیب کودک به غیر از اقتباس از کلمات یک زبان خارجی، به طور همزمان دانش مهم دیگری در مورد جهان به دست می آورد.

اسباب‌بازی‌های کودکان زیادی در بازار وجود دارد که دارای عملکرد زبان دوم هستند.  مطمئن شوید که اسباب‌بازی‌هایی را پیدا کنید که لحن و لهجه صحیح داشته باشند و خودکار کامپیوتری نباشند.

 

3. کارتون و نمایش های کودکانه را به زبان خارجی پخش کنید

 

هنگام یادگیری یک زبان خارجی، باید موارد زیر را در نظر بگیرید - تفاوت زیادی بین قرار گرفتن در معرض زبان و یادگیری زبان وجود دارد.

معمولاً وقتی صحبت از یادگیری زبان می‌شود، منظور یادگیری قواعد گرامری، حفظ کردن لغات و تمرین‌ها است.  با این حال، مهمترین چیز برای کودکان خردسال، قرار گرفتن در معرض صداها، ریتم و آهنگ یک زبان است.  و یکی از بهترین راه ها پخش کارتون و نمایش های کودکانه به زبان اصلی است.

همچنین مشاهده کنید:

انیمیشن شعر به زبان انگلیسی

تاثیرات مثبت و منفی انیمیشن بر کودک

 

در سنین پایین، کودکان با گوش دادن، تکرار و تداعی کلمات با اعمال خاصی به گفتار مسلط می شوند.  به همین دلیل است که بسیاری از کودکان به سادگی با تماشای کارتون به آن زبان قادر به تسلط بر یک زبان خارجی هستند.

 

همچنین، بسیاری از کارتون ها و برنامه های تلویزیونی به طور خاص برای یادگیری زبان طراحی شده اند که در آن کودکان از طریق ماجراجویی های قهرمانان کارتونی با معنی و تلفظ کلمات آشنا می شوند.

 

قرار گرفتن در معرض یک زبان خارجی از سنین پایین تأثیر بسیار خوبی بر فرزند شما دارد.  این باعث می شود که تلفظ آنها مشابه یا غیر قابل تشخیص از تلفظ یک زبان مادری باشد.

 

کودکان مقلدهای بسیار خوبی هستند و بر خلاف دانش آموزان بزرگتر که تقریباً همیشه لهجه مادری خود را حفظ می کنند، در سنین پایین چیزهای جدید از جمله تلفظ را به راحتی اتخاذ می کنند.

 

4. آواز خواندن به زبان خارجی برای آموزش بهتر زبان به کودک 

 

کودکان آهنگ ها را دوست دارند و ملودی به آنها کمک می کند تا تعدادی از کلمات را به خاطر بسپارند، به همین دلیل است که آهنگ ها یک تکنیک حفظ و یادگیری عالی هستند.  خواندن آهنگ به زبان اصلی یک راه عالی و کارآمد برای کمک به فرزند شما در تسلط بر زبان خارجی است، وهمچنین فرصتیست عالی برای گذراندن مدتی با هم . آهنگ‌های کودکانه‌ای را که ممکن است فرزندتان دوست داشته باشد را در YouTube پیدا کنیدو خودتان نیز همراه کودک بخوانید.  قبل از اینکه متوجه شوید، فرزندتان آهنگ را خیلی عالی یاد خواهد گرفت.

5. کتاب به زبان خارجی بخوانید تا بهتر بتوانید به کودک زبان یاد دهید

 

تعدادی کتاب تخصصی برای یادگیری زبان های مختلف از سنین پایین در کتابفروشی ها پیداکنید.  با کمک شما در خواندن، نوشتن و معنی کلمات، کودک شما به زودی بر معنی و تلفظ کلمات خارجی تسلط پیدا می کند.  شما همچنین می توانید داستان های ساده قبل از خواب را به زبان خارجی بخوانید.  چنین داستان هایی معمولاً حاوی عبارات رایج هستند، بنابراین کودک به راحتی آنها را حفظ می کند.

 

6. زبان خارجی را در فعالیت های روزانه خود بگنجانید

 

در اوایل کودکی، کودکان همه چیز را مانند اسفنج جذب می کنند، بنابراین برای یادگیری نیازی به کمک خاصی ندارید.  به سادگی، به پارک، مغازه یا اتاق بازی بروید و ابتدا اشیاء، اشکال و رنگ هایی را که با آنها روبرو می شوید به زبان مادری خود و سپس به زبان مقصد نام ببرید، یک بازی انجام دهید.  این بهترین راه برای کودک برای یادگیری کلمات زبان مقصد است، زیرا آنها را با اشیاء و پدیده های اطراف خود مرتبط می کند و بنابراین کودک آن ها را به کار می برد.

 

به این ترتیب کودک علاوه بر زبان خارجی، ناخودآگاه زبان مادری خود را نیز از طریق بازی تقویت می کند.

 

7. برای آموزش زبان به کودک ، زبان خارجی را به صورت آنلاین یاد بگیرید

 

اگر فرزند شما در مدرسه زبان دومی دارد، استفاده از زبانی به روشی دیگر و کمتر رسمی، یک استراتژی یادگیری مطلوب و مؤثر است.  یادگیری یک زبان خارجی به صورت آنلاین نه تنها سرگرم کننده و اغلب رایگان است، بلکه یک راه خوب برای کودک شما برای پیشرفت بیشتر مهارت های زبانی خود است.

فواید دوزبانگی

آموزش زبان به کودک در مراحل اولیه رشد  می تواند فواید فوق العاده زیادی برای فرزندان ما به همراه داشته باشد:

 

بهبود رشد شناختی

ماریا پولینسکی، پروفسور هاروارد می گوید:که کودکان دوزبانه نسبت به کودکان تک زبانه کنترل شناختی بسیار بیشتری خواهند داشت.  از طریق جابه‌جایی مداوم بین دو زبان، کودکان دوزبانه، افراد چندکاره، حل‌کننده مشکلات و متفکران خلاق و انتقادی بهتری هستند.

 

تقویت مهارت های سواد عمومی (از جمله درک زبان اصلی آنها)

بسیاری از مردم تصور می کنند که یادگیری یک زبان دیگر به این معنی است که درک کودک از زبان اصلی خود دچار مشکل می شود.  این دقیقا برعکس است.  هنگام یادگیری زبان دوم، نحوه کار زبان ها و مهارت های سواد او افزایش می یابد، زیرا ارتباط واضحی بین یادگیری زبان دوم و رشد سواد در زبان اصلی وجود دارد.

 

درک عمیق تر از فرهنگ و ارزش ها

یادگیری زبان دوم فراتر از یادگیری کلمات و اعداد جدید است.  همانطور که کودکان در یک زبان جدید جستجو می کنند، در معرض فرهنگ ها، سنت ها و ارزش های جدید قرار می گیرند.  این امر درک آنها را از خود، میراث، فرهنگ و هویت خود گسترش می دهد و همچنین به آنها دیدی جهانی از زندگی می دهد.

 

بهبود عزت نفس و خودآگاهی

درست مانند هر موفقیت بزرگی، چه نواختن یک ساز، نوشتن نام و یا حتی بستن بند کفش برای اولین بار، یادگیری زبان می تواند حس موفقیت را به کودک شما بدهد و این قطعاً مفهوم خود و خودباوری او را تقویت می کند.

مشاهده کنید:

ویدئوی آموزش افزایش اعتماد بنفس کودکان

 

پتانسیل اشتغال بهبود می یابد

ما بهترین آینده را برای فرزندانمان می‌خواهیم، ​​و داشتن زبان دوم به آنها برتری می‌دهد.  دو زبانه بودن می تواند یک مزیت شغلی قابل توجه از نظر اشتغال و درآمد باشد.

با توجه به مطالبی که عنوان شد میتوان نتیجه گرفت که کودکان یادگیرندگان خوبی هستند و پتانسیل لازم برای ارتقا در همان سنین کودکی را دارند. فقط باید در زمان مناسب آموزش ببینند و در ضمن کودک بودنشان را فراموش نکنیم . کودک طالب بازیست و ما باید از این مقوله نهایت استفاده را برای رشد فرزند خود ببریم. پس یکی از مهمترین موضوعات برای آموزش یک کودک، یادگیری همراه با بازیست.

منابع

بریتیش کنسیل

ستون وال دی کر

اوپل گلوبال بلاگ

 


مشاهده نظرات

  • ارسال شده از : مریم در تاریخ : 1400/10/15
    بسیار عالی

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود