برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
تأثیرات_مثبت_و_منفی_انیمیشن_بر_کودکان[1].jpg

تاثیرات مثبت و منفی انیمیشن بر کودکان در سال 2021

در زندگی آپارتمان نشینی امروزه کودکان زمان بیشتری را با تلویزیون صرف می کنند و تاثیر زیادی از برنامه های مختلفی که گاه مناسب شرایط سنی آنها نبوده ،دریافت می کنند و بر فعالیتهای مخصوص دوران خود اختلال وارد می کنند. سایت مادر و کودک مام پلاس به شما کمک می کند تا تاثیرات مثبت و منفی انیمیشن بر کودکان خود را کنترل کنید.

اثرات مثبت و منفی کاریکاتورها بر رفتار و رشد کودک

 در این مقاله

تاثیرات مثبت تماشای کارتون بر کودکان

تاثیر منفی تماشای کارتون بر روی کودکان

و نکاتی برای والدین برای مقابله با عوارض جانبی کارتون بر روی کودک را مطالعه می کنید.

 انیمیشن ها بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی هر کودکی هستند. از زمان ظهور فیلم های کارتونی بیش از یک قرن پیش ، چندین نسل از کودکان با تماشای فیلم های متحرک بزرگ شده اند. بسیاری از دختران پس از تماشای داستانهای متحرک کلاسیک مانند پیتر پن ، علاءالدین و چراغ جادویی ، سیندرلا ، زیبایی و جانور و غیره خود را به عنوان شاهزاده خانم تصور کرده اند.

 با این حال ، کاریکاتورها می توانند تأثیرات مثبت و منفی بر رشد و رفتار شناختی کودک داشته باشند. این مقاله همه چیز را در مورد اثرات کارتون بر کودکان به شما می گوید و نکاتی را در مورد نحوه برخورد با آثار منفی آن به شما ارائه می دهد.

تاثیرات مثبت تماشای کارتون بر کودکان

 اهمیت کارتون ها برای کودکان را می توان از تأثیرات مثبت مختلفی که کارتون ها بر رفتار و رشد کودک دارند ، دریافت. در اینجا برخی از آثار مثبتی که کارتون ها می توانند روی کودکان داشته باشند آورده شده است:

1. به کودکان کمک می کند تا شروع به یادگیری کنند

 کاریکاتورها می توانند به بچه ها در شروع یادگیری کمک کنند. تأثیر مثبت کارتون ها بر کودکان را می توان به ویژه در مورد کارتون های آموزشی که اشکال ، اعداد و رنگ ها را آموزش می دهند مشاهده کرد. چنین کارتون هایی می توانند چیزهای اساسی را به شیوه ای سرگرم کننده و تعاملی به کودکان آموزش دهند ، بنابراین یادگیری را به فعالیتی لذت بخش تبدیل می کنند. تصاویر متحرک ، صحبت کننده و تصاویر رنگارنگ، یادگیری را برای کودکان جالب می کند.

2. به رشد شناختی کمک می کند

 تماشای کارتون می تواند به تقویت مهارت های شناختی فرزند شما کمک کند. این می تواند به توسعه منطق و استدلال، پردازش بصری و شنوایی و توجه پایدار و انتخابی کودک کمک کند.

3. به توسعه زبان کمک می کند

 کاریکاتورها می توانند فرزندان شما را در معرض زبان های مختلف قرار دهند ، بنابراین به کودکان در توسعه توانایی های زبانی خود کمک کنید. به عنوان مثال اجازه دادن به آنها برای تماشای کارتون به زبان مادری شما می تواند به آنها در یادگیری بهتر زبان کمک کند. با تماشای کارتون های مختلف ، کودکان همچنین می توانند تلفظ و نحوه صحبت خود را بهبود بخشند.

4- خلاقیت را افزایش می دهد

 تماشای کارتون به افزایش تخیل و خلاقیت کودکان کمک می کند. فرزند شما می تواند ایده های جدیدی را با الهام از کارتون های خاص تصور کند و بر اساس کارتون هایی که تماشا می کند داستان یا آثار هنری جدیدی ارائه دهد.

5. باعث خنده و رفع استرس می شود

 کودکان کارتون ها را سرگرم کننده می دانند و اغلب با صدای بلند به شوخی های شخصیت های کارتونی می خندند. خنده یک ضد استرس خوب و آورنده ی اعتماد به نفس است. همچنین ایمنی بدن را افزایش می دهد و باعث ترشح اندورفین می شود که باعث ایجاد احساسات مثبت در ما می شود.

6. به کودکان کمک می کند تا چیزهای مختلف را بیاموزند

 تماشای کارتون یک راه عالی برای آموزش عادات ، سنت ها ، تاریخ و اسطوره های محلی به فرزندان است.

تاثیر منفی تماشای کارتون بر روی کودکان

 در حالی که کارتون ها آثار مثبت زیادی بر روی کودکان دارند ، می توانند تأثیرات منفی بر رفتار و رشد کودک نیز داشته باشند. در اینجا آثار منفی مختلفی که کارتون ها می توانند روی کودکان داشته باشند آورده شده است.

1. خشونت را تشویق می کند

 تماشای کارتون هایی که خشونت را به تصویر می کشند می تواند کودکان را به خشونت در زندگی واقعی تشویق کند. همچنین ، ممکن است کودکان معتقد باشند که هیچکس صدمه نمی بیند و احساس درد نمی کند زیرا کارتون ها پس از تجربه خشونت یا حادثه بدون آسیب می مانند. به عنوان مثال ، شخصیت های تام و جری ، میگ میگ ، و اوگی و سوسک ها اغلب به یکدیگر برخورد می کنند یا باعث سقوط یکدیگر از ارتفاع می شوند ، اغلب بدون عواقب واقعی.

2. رفتار نامنظم و فقدان همدلی را ترویج می کند

 چندین کارتون وجود دارد که شخصیت هایی را نشان می دهند که رفتار بی ادبانه یا نافرمانی را نسبت به معلمان و بزرگان خود نشان می دهند. کودکان ممکن است این رفتار را تقلید کنند و وقتی والدین یا معلمان آنها را به دلیل رفتار بد تنبیه می کنند ، به چالش بکشند.

3. استفاده از زبان ناپسند را ترویج می کند

 کاریکاتورها اغلب شامل زبانی هستند که برای کودکان مناسب نیست. کودکان تأثیرپذیر هستند و ممکن است از زبان بدی که از کاریکاتورها در زندگی واقعی یاد می گیرند استفاده کنند.

4. رفتارهای غیر اجتماعی را تشویق می کند

 چندین کارتون وجود دارد که رفتارهای ضد اجتماعی را تشویق می کنند و پیام های اشتباهی به کودکان می دهند. تعدادی کارتون وجود دارد که حاوی دلالت های جنسی است ، پرخاشگری را تشویق می کند و رفتارهای ناپسند را ارتقا می بخشد. این موارد می تواند بر رفتار کودک شما تأثیر بگذارد و باعث شود او فکر کند که پرخاشگر ، خرابکار یا خشن طبیعی است.

5- ممکن است به دلیل بی تحرکی منجر به مشکلات سلامتی شود

 ساعت های زیاد نشستن جلوی صفحه تلویزیون و تماشای کارتون می تواند به دلیل بی تحرکی و کم تحرکی باعث ایجاد چندین مشکل سلامتی شود. این موارد شامل چاقی ، مشکلات بینایی و کمبودهای تغذیه ای به دلیل عادات بد غذایی است.

6. مدلهای نقش بد را تبلیغ می کند

 کودکان اغلب شخصیت کارتونی مورد علاقه خود را الگو فرض می کنند و از آنها تقلید می کنند یا آرزو دارند شبیه آنها شوند. اغلب ، موضوع تحسین آنها می تواند یک الگوی گمراه کننده باشد که عادات غلط را تشویق می کند یا رفتارهای غیر احساسی نسبت به همنوعان از خود نشان می دهد. این نوع تأثیر کاریکاتورها بر روانشناسی کودکان اغلب می تواند منجر به عواقب ویرانگری شود و منجر به گوشه گیری ، غیر ارتباطی ، ضداجتماعی یا بی نظمی کودکان شود.

نکاتی برای والدین برای مقابله با عوارض جانبی کارتون بر روی کودک

 اکنون که در مورد مزایا و معایب مختلف کارتون ها و تأثیر کارتون ها بر رفتار کودکان صحبت کرده ایم ، در اینجا نکاتی را برای والدین برای مقابله با عوارض جانبی منفی کارتون ذکر می کنیم:

1. با بچه های خود تماشا کنید

 تماشای کارتون با بچه ها به شما این امکان را می دهد تا آنچه را که می بینند زیر نظر بگیرید و همچنین واکنش آنها را نسبت به رویدادهای مختلف در خط داستان مشاهده کنید. همچنین به شما کمک می کند تا بهتر با فرزندتان ارتباط برقرار کنید. دانستن شخصیت کارتونی مورد علاقه آنها و خندیدن با آنها به شما کمک می کند تا طرز فکر فرزند خود را درک کرده و رابطه خود را با کودک بهبود ببخشید.

2. تعداد ساعت ها را محدود کنید

 قانونی را تعیین کنید که زمان تماشای تلویزیون یا کارتون را به مدت 1 ساعت در روز ، به ویژه برای کودکان خردسال ، محدود کند. آنها را تشویق کنید بیرون بروند و بازی کنند نه اینکه بنشینند و کارتون تماشا کنند.

3. کارتون های مناسب یا آموزشی را انتخاب کنید

 به فرزند خود اجازه دهید فقط کارتون های مناسب سن و یا آموزشی را که رفتارهای منفی را ترسیم یا تشویق نمی کند ، تماشا کند.

4. تفاوت کارتون ها و واقعیت را توضیح دهید

 تفاوت کارتون و واقعیت را برای فرزند خود توضیح دهید. به فرزند خود بیاموزید که چه چیزی مضر است ، چه چیزی قابل قبول است و چه چیزی واقع بینانه نیست. به عنوان مثال ، می توانید به فرزند خود توضیح دهید که اگرچه به نظر می رسد که شخصیتی پس از تجربه خشونت بدون آسیب نجات یافته است ، اما در زندگی واقعی چنین نیست.

5. از برنامه های فیلترینگ و مانیتورینگ استفاده کنید

 از برنامه های کنترل والدین که دارای نرم افزار نظارت و فیلترینگ هستند استفاده کنید تا محتوای نامناسب را فیلتر کرده و محتوایی را که نمی خواهید فرزند شما به آنها دسترسی داشته باشد قفل کنید. مطمئن شوید که کودک را ساعت ها در جلوی تلویزیون یا آیپد تنها نمی گذارید بدون اینکه آنچه را که او تماشا می کند کنترل کنید.

6. کاوش در کانال های آموزنده

 کانال هایی را برای محتوای آموزنده و آموزشی که به رشد کلی فرزند شما کمک می کند کاوش کنید. همچنین می توانید آنها را بیرون ببرید تا آنچه در تلویزیون دیده اند را تجربه کنند. به عنوان مثال ، اگر آنها برنامه ای در مورد کهکشان یا منظومه شمسی تماشا می کنند ، می توانید آنها را برای بازدید از سیاره زمین ببرید و حتی صور فلکی و سیاره ای را در آسمان شب به آنها نشان دهید.

7. برنامه ها را با کمک زبان تماشا کنید

 کودک خود را تشویق کنید برنامه هایی را با کمک های زبانی تماشا کند که به آنها در یادگیری حروف الفبا ، کلمات و قافیه ها کمک می کند.

برای مشاهده کلیپ آموزش زبان انگلیسی اینجا (آموزش شعر به زبان انگلیسی برای کودکان) کلیک کنید.

8. از CD های صوتی استفاده کنید

 برای قصه و قافیه ، می توانید از سی دی های صوتی به جای کارتون استفاده کنید ، زیرا این کار کودک شما را ترغیب می کند تا شنونده بهتری باشد.

۹- اجازه ندهید که آنها جلوی تلویزیون نشسته بخورند

 خوردن هنگام تماشای تلویزیون یا آیپد زمینه ساز عادت های بد غذایی مانند پرخوری و معتاد شدن به غذاهای ناخواسته است. کودکان اغلب هنگامی که جلوی صفحه نمایش هستند پرخوری می کنند. آنها همچنین تمایل به انتخاب غذاهای ناسالم دارند. به عنوان یک خانواده کنار میز غذاخوری غذا بخورید و از تماشای تلویزیون در زمان وعده غذایی خودداری کنید. این به بچه ها کمک می کند تا روی غذا تمرکز کنند و آنها را تشویق می کند تا غذای مغذی بخورند و هنگامی که سیر شده اند دست از کار بکشند.

نتیجه گیری

 کاریکاتورها بسته به نوع انیمیشنی که می بینند می توانند تأثیرات مثبت و منفی بر کودکان بگذارند. با محدود کردن زمان تماشای کودکان و تشویق آنها برای بیرون رفتن و بازی ، می توانید از سلامت و شادکامی فرزندان خود اطمینان حاصل کنید. رعایت نکات ذکر شده مطمئناً از اجتناب از آثار منفی کارتون ها بر رشد و رفتار کودک کمک می کنند.


فائزه جرفی

فائزه جرفی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود