برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
آموزش جهت های چپ و راست ، بالا و پایین به کودک.jpg

16 روش آسان برای آموزش جهت ها- چپ و راست ، بالا و پایین -به کودک پیش دبستانی

آموزش جهت های چپ و راست، بالا و پایین به کودک پیش دبستانی و در شرف ورود به مدرسه یکی از مهمترین آموزش های این مقطع سنی محسوب می شود. چرا که آموزش این جهت ها پیش نیاز بسیاری از مفاهیم ریاضی ، فارسی و فضایی کودک هستند.در این مقاله سعی شده چندین روش آسان ، کاربردی و جالب ارائه شود تا همراه با بازی و تفریح، جهت های چپ و راست ، بالا و پایین برای کودک تثبیت شوند. با ما همراه باشید...

اگر از شما خواسته شود به راست بپیچید یا دست چپ خود را دراز کنید، آیا باز هم یک بررسی ذهنی سریع انجام می دهید که با کدام دست می نویسید یا غذا می خورید؟ - بسیاری از ما این کار را می کنیم!

در مام پلاس مشاهده کنید:

اسکن دست راست 

دست راست و دست چپ

خشم و پرخاشگری در کودک

مقابله با دروغگویی در کودکان

اگر ما به عنوان بزرگسال نیاز به مکث داشته باشیم تا دستورالعمل ها را به خاطر بسپاریم، به راحتی می توان درک کرد که چگونه کودکان نوپا و پیش دبستانی ممکن است مدتی طول بکشد تا این مفاهیم را یاد بگیرند.

دلیلش این است که دستورالعمل‌ها انتزاعی هستند و هیچ راه روشنی برای یادگیری یا یادآوری آنها وجود ندارد.  با این حال، درک آن با مفاهیم جانبی و خط وسط، که آگاهی درونی سمت چپ و راست بدن ما و خط نامرئی است که بدن ما را به دو نیم تقسیم می کند، مرتبط است.

با در نظر گرفتن این موضوع، کارهای ساده ای وجود دارد که می توانید برای کمک به فرزندتان برای تقویت این موضوع انجام دهید.

کاربرگ آموزش جهت ها به کودک

6 روش خلاقانه برای آموزش چپ و راست به کودکان

پوشیدن کفش، یادگیری استفاده از ظروف و گشت و گذار در محله همه مهارت هایی هستند که نیاز به تشخیص سمت چپ از سمت راست دارند.  یادگیری تشخیص جهت برای کودک می تواند یک چالش باشد.

از زمانی که کودک می تواند کفش‌های خودش را بپوشد، از هر ده بار، ۹ بار کفش چپ را روی پای راست و کفش راست را روی پای چپ می‌گذارد.  از آنجایی که کودک کم سن وسال از هر دو دست چپ و راستش به جای یکدیگر استفاده می‌کند، نباید برای اصلاح اشتباهاتش عجله کرد. اما از وقتی که نشان دهد کدام دستش مسلط است دیگر زمان آن فرارسیده که روی آموزش راست و چپ او تمرکز کنیم.

درمطالب زیر آموزش کودکی را از زبان مادرش ببینید که به 6 روش به کودکش مفهوم راست و چپ را می آموزد:

1.اولین روش در صبح برای یادگرفتن دست راست

به‌جای آموزش همزمان واژه‌های چپ و راست، روی این موضوع تمرکز کردم که کودک دست راست غالب خود را یاد بگیرد.  هنگامی که یک کودک دست راست خود را یاد گرفت، به راحتی می تواند بفهمد کدام دست باقی مانده است.اول صبح که پریسا دارد لباس می پوشد شروع کردم. زمانی که پریسا به کمک نیاز دارد، همیشه با سمت راست او شروع کردم و گفتم : «پای راستت را داخل جورابت بکش» یا «دست راستت را در آستینت بگذار».

2.ترفند اسم یا تصویر برای تثبیت جهت راست و چپ

برای اینکه به پریسا کمک کنم کفش‌هایش را پیدا کند، نام او را روی یک تکه نوارنوشتم و آن را از وسط نصف کردم. ابتدای نام او را در کفش چپ و انتهای نام او را در کفش سمت راست قرار دادم.

لحظه ای طول کشید تا بفهمد که باید نام خود را بسازد تا کفش هایش به درستی قرار می گیرند.  او با این ترفند آنقدر هیجان زده بود که دوید تا به پدرش نشان دهد.  (اگر فرزند شما هنوز نام خود را نمی شناسد، می توانید یک تصویر ساده بکشید و آن را از وسط نصف کنید.)

3.ایجاد ارتباط بوسیله ی رنگ و شناسایی جهت های درست راست و چپ

برای کمی لذت بیشتر، ناخن های پای راست و دستش را به رنگ قرمز و پای چپ و دست او را سبز لیمویی رنگ کردم.  سپس یک دایره قرمز را در کفش راست او و یک دایره سبز لیمویی را در کفش چپ او قرار دادم و از او خواستم بین آن ها ارتباط برقرار کند.

4.ویژگی بدنی خاص برای تثبیت سمت راست

در جستجو برای یافتن ترفندهای آموزش چپ از راست، به افراد زیادی برخوردم که از ویژگی های بدن مانند کک و مک یا جای زخم در یک سمت خاص بدن خود برای کمک به یادگیری استفاده می کنند.  از آنجایی که پریسا ویژگی بدنی ندارد، با زدن یک خالکوبی موقت، تمبر یا برچسب روی دست راست او، یکی را ایجاد کردم.

5.دست خوشبو برای یادگیری دست راست

پریسا می‌توانست فوراً به من بگوید که دست راست او با خالکوبی‌اش کدام است، اما مؤثرترین ترفند چیزی بود که پریسا به آن «دست خوشبو» می‌گفت.  بعد از اینکه پریسا خودش را برای آن تمرین آماده کرد، از او خواستم که دست راستش را به من بدهد و سپس یک بالم لب خوشبو را روی پشت می‌مالم.  او عاشق بوییدن دست خود در طول روز بود و به سرعت یاد گرفت که پس از چند روز دست راست خود را بشناسد..

6.گردش در اطراف خانه جهت تثبیت یادگیری چپ و راست

امروز ما بیرون رفتیم،اما با یک قانون مهم: او فقط می تواند به سمت راست بپیچد.  وقتی از خیابان رد می‌شویم، دست راستش را از او می‌خواهم، وقتی مسیرهای آشنا را قدم میزنیم، از او می پرسم به کدام سمت بپیچم و وقتی به خرید می‌رویم، از او می‌خواهم همراه با سبد خرید حرکت کند.

در عرض یک هفته، پریسا دست راست و چپ خود را شناخت .  آموزش این مهارت که هنوز هم بسیاری از بزرگسالان را به خود مشغول می کند بسیار آسان و سرگرم کننده است.

شعر کودکانه آموزش چپ و راست،

بالا و پایین

من دو تا پا دارم         هر دو تا پویاست

یکی پای چپ یکی پای راست

من دو تا دست دارم       هر دو تواناست

یکی دست چپ یکی دست راست

من دو تا چشم دارم       هردو تا بیناست

یکی چشم چپ یکی چشم راست

من دو تا گوش دارم      هر دو شنواست

یکی گوش چپ یکی گوش راست

چپ و چپ و چپ

راست و راست و راست

همگی حالا

دستامون بالاست

بالا و پایین

بلندشو بشین

یه چرخی بزن

همه رو ببین

شاعر خانم مرشدی

همچنین مشاهده کنید: 

ویدئوی آموزش مفهوم چپ و راست با شعرو موسیقی

ویدئوی آموزش جهت ها با شعر

آموزش مسئولیت پذیری به کودک

9 فعالیت برای آشنایی کودکان با مفاهیم "بالا" و "پایین".

1.استفاده از تصویر و پوستر در بالا و پایین

پوسترها، تصاویر و تصاویر را روی دیوارهای مهدکودک خود نمایش دهید، مطمئن شوید که آنها را در ارتفاع یا خیلی پایین مرتب کنید تا کودکان را تشویق کنید که به بالا و پایین نگاه کنند.

2.نگاه کردن به "بالا" و "پایین" در فضای باز

هنگامی که با گروه خود بیرون هستید، کودکان را تشویق کنید تا اشیایی را که هم در آسمان و هم روی زمین هستند، مشاهده کنند.  به عنوان مثال، آنها می توانند به ابرها، پرندگان، هواپیما، پروانه ها، دانه های برف و غیره نگاه کنند. روبان ها یا بادکنک های زیبایی را از شاخه های درخت آویزان کنید تا آنها را تشویق کنید که به بالا نگاه کنند.  در صورت امکان بادبادک را به پرواز درآورید.  از آن‌ها دعوت کنید تا مورچه‌ها، کرم‌ها، رد پا روی شن، گل یا سنگ براق را مشاهده کنند (نظارت لازم است) تا آنها نیز به پایین نگاه کنند.  ذره بین کوچک تهیه کنید. چون کودک با استفاده از آنها برای نگاه کردن به چیزهای مختلف لذت خواهند برد.

مشاهده کنید:

ویدئوی آموزش مفهوم بالا و پائین 

3.زنگ باد برای آموزش جهت بالا

برای اینکه کودکان در داخل خانه به بالا نگاه کنند، صدای زنگ باد را از سقف مهدکودک خود آویزان کنید.  به آرامی صدای زنگ باد را لمس کنید تا صدای زیبایی تولید شود.  کودکان به طور خودکار منبع صدا را جستجو می کنند.  پس از مدتی دوباره صدای زنگ باد را لمس کنید.

تنوع: چندین زنگ بادی از سقف آویزان کنید.  آنها ملودی های زیبایی را در سراسر مهد کودک شما تولید می کنند.  آنها را یکی پس از دیگری لمس کنید و از نزدیک گوش کنید.

4.طبقه مصور برای جهت پایین

برای اینکه چشم کودکان را به سمت پایین جلب کنید، از کاغذهای چسبنده برای چیدمان تصاویر و تصاویر مختلف در کف مهد کودک خود استفاده کنید.  نوزادان و کودکان نوپا در اتاق حرکت می کنند تا آنها را کشف کنند.

5.طراحی "بالا" و "پایین".

تکه های بزرگ کاغذ سفید را روی دیوار بچسبانید.  برخی از قطعات باید بالا باشند (اما در دسترس کودکان) در حالی که برخی دیگر باید بسیار پایین، درست بالای زمین باشند.  از رنگ های قابل شستشو استفاده کنید و کودکان نوپا را تشویق کنید که روی کاغذ نقاشی کنند.  آنها چاره ای نخواهند داشت جز اینکه برای کشیدن روی کاغذهای بالاتر به سمت بالا کشیده شوند و برای کشیدن روی کاغذهای پایین خم شوند.

توجه: اگر کودکان وسوسه می شوند که روی دیوار نقاشی کنند، به سادگی آنها را به سمت کاغذ هدایت کنید.  در پایان فعالیت، حوله مرطوب به کودکان بدهید.  آنها دوست دارند به شما کمک کنند تا دیوار را بشویید و علائم ناخواسته را از بین ببرید.

6.آلبوم عکس بادکنکی برای جهت بالا

برای جلب چشم کودکان به سمت بالا بادکنک ها را از سقف آویزان کنید.  تصاویری را برای چسباندن به بادکنک ها تهیه کنید.برای چسباندن تصویر (کودکان گروه، حیوانات خانگی، اعضای خانواده و غیره) زیر هر بادکنک از نوار چسب استفاده کنید.  آنها دوست دارند به این آلبوم عکس اصلی نگاه کنند. توجه کنید بادکنک ها در ارتفاع خیلی بالایی نباشند که برای کودک خطرناک باشد.

7.سرسره ی اسباب بازی درست کنید و جهت بالا به پایین را آموزش دهید

با قرار دادن یک تکه چوب یا یک ناودان در مقابل یک صندلی یا وسایل دیگر، یک شیب ساده ایجاد کنید.  اگر ترجیح می دهید، می توانید یک تشک را روی بالش نیز قرار دهید.  اسباب‌بازی‌های مختلفی را بچینید که می‌توانند از شیب غلت بخورند یا به پایین سر بخورند.  پیشنهادات: یک توپ، یک ماشین اسباب‌بازی، یک مجسمه، یک جعبه کوچک، و غیره. کودکان نوپا را تشویق کنید که هر بار یک شی را در بالای شیب (بالا) قرار دهند و به صورت گروهی سر خوردن یا غلت خوردن آنها را تماشا کنند.

تنوع برای کودکان بزرگتر: نیز میتوانی وسایلی را تهیه کنید که از شیب نمی لغزند.می توانید یک کاردک و یک کفش نیز تهیه کنید.  به دلیل بافتی که دارند، از شیب نمی‌لغزند.  به کودکان کمک کنید بفهمند چگونه برخی از اقلام به راحتی از شیب پایین می روند در حالی که برخی دیگر اصلاً حرکت نمی کنند.

8.یک تپه برای نمایش تفاوت بالا و پایین

یک تپه کوچک پوشیده از چمن (یا پوشیده از برف) ایده آل است تا به کودکان کمک کند تفاوت بین "بالا" و "پایین" را درک کنند.  کودکان از بالا رفتن از تپه و سپس غلتیدن از سمت دیگر لذت می برند.

9.توپ روی تپه برای کشف کلمات بالا و پایین

توپ ها را روی یک تپه کوچک به پایین بغلتانید. از این فعالیت برای کشف کلمات "بالا" و "پایین" با گروه خود استفاده کنید.

در مام پلاس با مشلات رفتاری کودک آشنا شوید:

آموزش مسئولیت پذیری به کودک

ناخن جویدن و مکیدن انگشت در کودک

 بازی سرگرم کننده برای آموزش مسیرها به فرزندتان.چپ، راست، بالا، پایین! 

ویدئوی آموزش جهت ها را مشاهده کنید.

این فعالیت جهت کدگذاری نامیده می شود.  این فعالیت برای کودکان نوپا و پیش دبستانی ایده آل است زیرا مزایای زیادی به آنها ارائه می دهد.

1. دستورالعمل‌های یادگیری - حرکت فلش‌ها برای مطابقت با یکدیگر به فرزندتان کمک می‌کند چپ، راست، بالا و پایین بیاموزد.

2. تشخیص رنگ - تشخیص رنگ فلش‌ها و تطبیق رنگ‌های مناسب به فرزندتان کمک می‌کند تا با رنگ‌های مختلف آشنا شود.

3. تبعیض بصری را ترویج می‌کند - گفتن رنگ‌ها و جهت‌های هر فلش، مهارت‌های تشخیص بصری آن‌ها را تقویت می‌کند.

4. هماهنگی چشم و دست را بهبود می‌بخشد - مشاهده رنگ‌های منطبق با فلش‌ها و حرکت هر فلش در جهت درست، هماهنگی دست و چشم آنها را توسعه می‌دهد.

5. تفکر منطقی را تحریک می‌کند - کار برای نامگذاری همه فلش‌ها و تکمیل بازی، تفکر منطقی، استدلال، و مهارت‌های حل مسئله را تقویت می‌کند.

6. مهارت‌های حرکتی ظریف را تقویت می‌کند - حرکت فلش‌های ریز باعث تقویت ماهیچه‌های انگشتان فرزندتان می‌شود و مهارت‌های حرکتی ظریف او را تقویت می‌کند.

گروه سنی:

کودکان 3 تا 5 سال می توانند از این فعالیت لذت ببرند.

مواد مورد نیاز برای ساخت بازی جهت بالا، پایین ، چپ ،راست

1. یک تکه مقوا.

2. گیره.

3. یک ورق کاغذ سفید.

4. خودکار طرح سیاه و رنگی.

نحوه ساختن این بازی :

1. فلش هایی را روی صفحه سفید بکشید و آنها را برش دهید.

2. فلش ها را در 4 رنگ، با توجه به دکمه های فشاری که دارید، رنگ آمیزی کنید.

3. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، روی مقوا به دو قسمت تقسیم می شود.

4. 4 فلش را در قسمت کوچک و بقیه را در قسمت بزرگتر قرار دهید.  هر یک از فلش ها را با یک پین فشاری در جای خود ثابت کنید.

توجه : حتماً از یک مقوای ضخیم استفاده کنید یا از دو مقوا که روی هم قرار گرفته‌اند استفاده کنید .  گیره ها فقط باید توسط والدین استفاده شود.

نحوه ی انجام بازی جهت ها

فلش‌های قسمت بالای مقوا «فلش‌های کدگذاری» شما هستند.  این بدان معنی است که جهت این چهار فلش برای هدایت سایر فلش های روی تخته استفاده می شود.  بازی را با چرخاندن فلش های کدگذاری در هر جهت شروع کنید.

هدف بازی تطبیق جهت هر فلش در بخش بزرگتر با فلش کدگذاری رنگی است.  از فرزندتان بخواهید رنگ هر فلش را بررسی کند و آنها را در همان جهتی بچرخاند که فلش کدگذاری منطبق با آن قرار دارد.

چالش را بالا ببرید: وقتی فرزندتان بازی را به دست می گیرد، با افزودن فلش‌هایی در رنگ‌های مختلف یا سایه‌های مختلف رنگ، آن را سرگرم‌کننده‌تر کنید.  شما حتی می توانید آنها را زمان بندی کنید و از آنها بخواهید با دوستان یا خواهر و برادر خود رقابت کنند!

برای مشاهده ی ویدئوهای متنوع از آموزش جهت ها در وب سایت مام پلاس   اینجا   کلیک کنید.

چند نمونه کاربرگ برای تثبیت یادگیری جهت های بالا و پایین، چپ و راست:

برای مشاهده ی ادامه کاربرگ ها به لینک زیر مراجعه کنید:

کاربرگ های آموزش جهت های بالاو پائین، چپ و راست


برچسب ها

مشاهده نظرات

  • ارسال شده از : مریم در تاریخ : 1400/09/10
    بسیار عالی وکار بردی
    • ارسال شده از : ادمین در تاریخ : 1401/03/01

      ممنون از حسن توجه شما

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود