برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
poster_1636131415855.jpg

8 تکنیک ساده برای تمرکز ویژه کودکان دارای بیش فعال (ADHD)

در پست های گذشته علایم اختلال بیش فعالی ،نشانه های آن و...بررسی کردیم .همانطور که گفتیم کودکان مبتلا به این اختلال در پردازش،دنبال کردن دستورالعمل ها ،توجه و تمرکز و حافظه با چالش های زیادی روبه رو هستند .در این پست به ۸ تکنیک و فعالیت کاربردی برای افزایش تمرکز کودکان داراری اختلال بیش فعالی می پردازیم . باما همراه باشید

 اگر والدین کودک مبتلا به ADHD هستید،  به احتمال زیاد بسیار آشنا به نظر می رسد، که در طول سال‌ها، احتمالاً در جلسات تکالیف با فرزندتان مشکل داشته‌اید و تلاش کرده‌اید (و شکست خورده‌اید) اگر تا او را مجبور به انجام کارهای خاصی مانند تمیز کردن اتاقش یا اتمام کاری کنید. و در بیش از یک مورد، احتمالاً به دلیل انرژی زیاد و ظاهراً ناتوانی آنها در تمرکز احساس شکست  کامل کرده اید.

بیشتر بخوانید :5 نکته ای که همه اطرافیان کودکان دارای اختلال بیش فعالی باید بدانند.کلیک کنید 

 

 سال‌ها تصور می‌شد که هر یک از ما با ذخایر محدودی از سلول‌های مغزی متولد شده‌ایم، اما قادر به تولید سلول‌های اضافی یا ایجاد تغییراتی در نحوه عملکرد آنها نیستیم. اخیراً، دانشمندان علوم اعصاب وجود چیزی به نام نوروپلاستیسیته را کشف کردند که مغز را قادر می‌سازد تا در واقع سلول‌های اضافی را رشد دهد یا عملکرد سلول‌های موجود را اصلاح کند. به طور شگفت انگیزی، مشخص شده است که تمرینات شناختی تغییرات مطلوبی را در نحوه عملکرد مغز و ظاهر آن ایجاد می کند.

معنای این امر برای والدین این است که اکنون می توانید با فرزند خود برای بهبود علائم ADHD او کار کنید.

●به این موضوع فکر کنید:

وقتی می خواهید عضلات خود را تقویت کنید، چه کار می کنید؟ 

 

مشخصا شما تمرینات قدرتی و استقامتی انجام می دهید. تمرینات مغز اساسا راهی برای کمک به کودک شما برای ایجاد تمرکز و استقامت به منظور تقویت توانایی او برای تمرکز، پردازش و مدیریت احساسات خود هستند. روانشناسان کودک تمرینات زیادی را توسعه داده اند که به کودکان مبتلا به ADHD کمک می کند تمرکز خود را بهبود بخشند. 
نکته کلیدی این است که آنها این تمرینات را به عنوان *بازی هایی* که برای والدین و فرزندان انجام می دهند که سرگرم کننده باشد. 

بیشتر بخوانید: تفاوت کودکان دارای اختلال بیش فعالی و کودکان دارای انرژی بالا چیست ؟کلیک کنید 


در اینجا چند تمرین ساده برای شروع کار آورده شده است. فراموش نکنید  در حین انجام این تمرینات با هم، حتماً سطح انگیزه را بالا نگه دارید این بدین معناست که پیشرفت و تلاش را با  تمجید و تشویق انجام دهید. پیشرفت ها را یادداشت کنید و در این تمرینات معمولا پیشرفت شامل این است که فرزند شما با چه سرعتی می تواند یک کار را انجام دهد یا اینکه چقدر می تواند یک کار را ادامه دهد.

 

■1. بازی سکه:

 والدین این بازی را دوست دارند زیرا حافظه و توالی و همچنین توجه و تمرکز کودکان داری اختلال بیش فعالی را بهبود می بخشد. و بچه ها از آن لذت می برند زیرا سریع و سرگرم کننده است.
در ابتدای کار به تعدادی  از سکه های مختلف پول ، یک ورق مقوایی برای پوشاندن آنها و یک کرونومتر یا تایمر نیاز دارید 
پنج سکه از سکه هایتان  را انتخاب کنید  و آنها را در یک ترتیب قرار دهید

حالا به فرزندتان بگویید: "به سکه های چیده شده روی میز با دقت نگاه کنید."

سپس روی سکه ها را با مقوا بپوشانید. تایمر را راه اندازی کنید و سپس از آنها بخواهید با استفاده از سکه های دیگر همان الگو را بسازند. وقتی تمام شد، زمان را با تایمر علامت بزنید و پوشش مقوایی را بردارید. مدت زمانی را که طول می کشد تا الگو را کامل کنند و درست بودن یا نبودن آنها را یادداشت کنید. اگر فرزندتان آن را به درستی تکمیل نکرد، از او بخواهید تا زمانی که بتواند آن را انجام دهد به تلاش ادامه دهد. شما می توانید سختی الگوها را در حین حرکت افزایش دهید و  شما خواهید دید که تمرکز و توالی فرزندتان هر چه بیشتر بازی کند بهبود می یابد، که این یک پیشرفت عالی برای هر دوی شما است.

■2: آرامش و تصویرسازی مثبت :

ترکیب تکنیک های آرام سازی ساده مانند تنفس عمیق با تصاویر بصری مثبت به مغز کمک می کند تا مهارت های جدید را بهبود بخشد یا یاد بگیرد. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد که اگر فردی به صورت ذهنی  فعالیتی  را تمرین کند، مغز آزمایشات تخیلی را مانند آزمایش های واقعی ثبت می کند که منجر به بهبود ان تمرین می شود. به عبارت دیگر، بچه‌های مبتلا به ADHD می‌توانند تصور کنند که در کلاس توجه می‌کنند که می‌تواند رفتار آنها را در مدرسه تغییر دهد. شما و فرزندتان می توانید از خلاقیت خود استفاده کنید و این را امتحان کنید.

■3:ادغام ذهن و بدن

 نمونه ای از این تکنیک این است که از فرزندتان بخواهید بدون حرکت روی صندلی بنشیند. والدین زمان می بندند که کودک چقدر می تواند این کار را انجام دهد و به مرور این زمان بیشتر می شود. تمرین مکرر طی چند هفته بهبود را نشان خواهد داد. از طریق این فعالیت، ارتباطات عصبی بین مغز و بدن تقویت می‌شود و خودکنترلی را بهبود می‌بخشد.

4. جدول کلمات متقاطع:
 

پازل تصویر ساده به نظر می رسد، اما این ابزارهایی برای بچه های مبتلا به ADHD هستند. جدول کلمات متقاطع توجه به کلمات و توانایی توالی و همچنین توجه و تمرکز  را بهبود می بخشد به همین ترتیب، پازل های تصویری، که در آنها کودک کوچکتر شما باید به دنبال چیزهایی باشد که در تصویر «اشتباه» هستند یا به دنبال اشیایی که به سختی پیدا می شوند، توجه و تمرکز را بهبود می بخشند.

 ■5. بازی های حافظه و تمرکز


 بازی های کودکانه ایده های خوبی برای بهبود حافظه و تمرکز هستند. آنها سریع و سرگرم کننده هستند.  بازیی های هدفمندی  که به حافظه ی کودک انگیزه می دهد تا مکان اشکال یا تصاویر را به خاطر بسپارد و یا کلماتی را حفظ کند ،به  آنها کمک می کند تا دنباله هایی از محرک های دیداری و شنیداری را به خاطر بسپارند. از طریق بازی مکرر، مدارهای مغزی تمرین و به چالش کشیده می شوند که باعث تقویت ارتباطات و در نتیجه بهبود عملکرد  در توجه و تمرکز می شود.

■6: بازی های مبتنی بر داستان :

برای انجام این بازی ها تنها چیزی که نیاز دارید یک کتاب داستان خوب و یا یک تخیل خوب است. شما به سادگی می توانید یک داستان کوتاه بخوانید و از کودک بخواهید داستان را ادامه و بسط دهد‌.
و یا، می‌توانید یک یا دو پاراگراف از یک داستان را بخوانید و سپس از فرزندتان بخواهید که آنچه را که متوجه شده و یا خلاصه ای از از داستان را بگوید.
به کودک راهنمایی هایی برای مرتبط نگه داشتن محتوا با داستان اصلی ارائه دهید. این بازی ها به تقویت حافظه کاری و تمرکز کمک می کنند. آنها همچنین می توانند به توسعه منطق و حس شوخ طبعی کمک کنند. 

بیشتر بخوانید:چرا کودکان بیش فعال زیاد دروغ می گویند ؟کلیک کنید

■8. مازها :


می توانید ماز های متناسب با سن کودک خود را در اینترنت پیدا کنید. با موارد آسان شروع کنید و به جلو بروید. سرعت و خطاها را پیگیری کنید. البته، ستایش پیشرفت  را فراموش نکنید. پیچ و خم ها برای تمرکز، برنامه ریزی، توالی، سرعت پردازش و ادغام بینایی-حرکتی عالی هستند.

بیشتر بخوانید:برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با ماز ها و انواع آن کلیک کنید

 

■نتیجه:

 همانطور که این تمرینات مغزی را انجام می دهید ،کودک خود را تشویق کنید و پیشرفت آنها را در حین فعالیت ها دنبال کنید.

 کار با کودکتان یک راه حل برد-برد است زیرا رابطه شما با فرزندتان را نیز تقویت می کند. 
 تمرینات را همراه با فرزندتان انجام دهید و خوش بگذرانید و چه کسی می داند، ممکن است متوجه شوید که مغز شما نیز کمی سریعتر و هوشمندتر کار می کند!

فراموش نکنید  این پیشنهادات به‌عنوان فعالیت‌هایی برای تکمیل درمان پزشکی و/یا روان‌شناختی ارائه شده تحت هدایت یک  روان‌شناس ارائه می‌شوند. آنها مزایای درمان را افزایش می دهند اما به تنهایی علائم شدید کودکی را که به طور دقیق مبتلا به ADHD تشخیص داده شده است برطرف نمی کنند.

 


مهسا آسترکی

مهسا آسترکی

رفتار درمان و روانشناس کودک در زمینه های اوتیسم . تاخیر واختلالات و مشکلات رفتاری و...

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود