برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
poster_1634318179763.jpg

هرآنچه لازم است از اختلال اوتیسم کودکتان بدانید!

اگر به تازگی اسم اختلال اوتیسم را شنیده اید و یا درباره آن کنجکاو شده اید ،اگر به تازگی کودک شما و یا اطرافیانتان تشخیص اوتیسم گرفته است با ما همراه باشید. در این پست به بررسی علایم ،نشانه های اوتیسم و سپس استراتژی های رفتاری و ..می پردازیم .

 

○اوتیسم:

اوتیسم یک وضعیت تکاملی عصبی است که بر تعاملات اجتماعی ، رفتار و ارتباطات تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به اوتیسم از نظر  حمایت بسیار متفاوت هستند. 
به همین دلیل ، مردم اغلب از اوتیسم به عنوان اختلال طیف اوتیسم (ASD) یاد می کنند.
 ویژگیهای اوتیسم اغلب در "سال های اولیه" ظاهر می شود. اوتیسم یک بیماری نیست ، اما مداخله زودهنگام می تواند کودکان را برای مدیریت  چالش های خاصی که ممکن است در جهان گسترده تر با آن روبرو شوند ، مجهز کند.

○ اختلال طیف اوتیسم چیست؟ 


اوتیسم (ASD) یک اصطلاح چتری است که شامل طیف وسیعی از ویژگی های عصبی تکاملی است. اوتیسم یک بیماری نیست ، اما می تواند تأثیر بسزایی در زندگی افراد داشته باشد. اثرات آن می تواند بسیار متفاوت باشد. برخی از افراد نیاز به حمایت مادام العمر دارند ، در حالی که دیگران می توانند مستقل زندگی و کار کنند.
 در "اکثر" موارد ، ویژگی های این اختلال از دوران کودکی وجود داشته دارد.  علائم ممکن است با افزایش سن فرد آشکارتر شود.در اختلال اوتیسم یک کودک خردسال،در سن 12 ماهگی زمزمه نمی کند یا در 16 ماهگی کلمات تولید نمی کند، وقتی مردم با آنها صحبت می کنند پاسخ نمی دهد، تماس چشمی برقرار نمی کند، به اسم خود واکنش نشان نمی دهند (برای دیدن این پست و تقویت پاسخ دهی به اسم کودک کلیک کنید) اسباب بازی ها یا اشیاء را بیش از حد مرتب می کند، نمی خواهد بغل شود، با دیگران بازی نمی کند یا بازی های ساختگی(بازی های ساختگی یا وانمودی چیست ؟کلیک کنید ) انجام نمی دهد .

علائم یک کودک بزرگتر ممکن است:

در شروع مکالمات مشکل دارند در دوست یابی و تعامل با دیگران مشکل دارند، از زبان تکراری یا غیرمعمول استفاده می کنند از تغییر در روال زندگی خود ناراحت می شوند به موضوعات یا اشیاء خاص بسیار علاقه مند می باشند.

○تاثیر :

اختلال ASD (اوتیسم) می تواند بر روی درک افراد از جهان تأثیر بگذارد. ممکن است فرد نسبت به برخی محرک ها مانند نور ، صدا و طعم بیش از حد حساس باشد و منجر به تحریک بیش از حد یک یا چند حس شود. به این تجربیات بیش از حد حسی، اصطلاحا اضافه بار حسی می گویند. این می تواند تجربیات روزمره مانند رفتن به یک مرکز خرید را گیج کننده و سخت کند. 

سایر افراد  متوجه علایم درگیری شوند که فرد مبتلا به ASD دارای ان ها است: الگوهای غیر معمول گفتار و لحن صدا، توسعه دیرهنگام مهارتهای گفتاری ،مشکل در حفظ یا پاسخگویی به مکالمه، تماس چشمی محدود، پاسخ محدود به تعاملات اجتماعی، الگوهای رفتاری و گفتاری تکراری ،مشکل در درک احساسات دیگران و ابراز احساسات خود ،همچنین ممکن است فرد رفتارهای تکراری ( برای اشنایی با رفتارهای تکراری کودکان اوتیسم و انواع ان کلیک کنید) از خود نشان دهند

مانند: تمرکز بیش از حد بر روی موضوعی خاص ، مانند ماشین ها ،مشغله زیاد با اشیاء خاص ، مانند اسباب بازی یا وسایل خانه حرکات تکراری مانند تکان خوردن از پهلو به پهلو یا چیدمان اسباب بازی ها یا اشیاء به صورت منظم ،

نیاز به گذراندن یک روال قابل پیش بینی  ، در یک فرد مبتلا به اوتیسم وجود دارد ، وقفه در روال عادی ، یک رویداد غیر منتظره یا قرار گرفتن در محیط های بلند و تحریک کننده زیاد می تواند بسیار طاقت فرسا باشد. چنین شرایطی می تواند منجر به بروز خشم ، ناامیدی ،  ناراحتی ،نگرانی(آیا کودکان اوتیسم هم نگران می شوند؟برای دیدن پست کلیک کنید)  یا ... شود که دیگران ممکن است آن را به عنوان رفتار "بد" سوء تعبیر کنند.

○ ارزیابی


 ویژگی های اوتیسم اغلب در دوران کودکی ظاهر می شود و تشخیص قابل اطمینان معمولاً در سن 2 سالگی امکان پذیر است. با این حال ، بسیاری از مردم بعد از مدت زیادی  هنوز متوجه تفاوت کودک خود با سایر کودکان نمی شوند.
 گاهی اوقات ، تشخیص زودهنگام به کودک کمک می کند تا در طول سالهای رشد خود از حمایت برخوردار شود که در طول زندگی برای او مفید خواهد بود.
 ویژگی های اوتیسم بسیار متفاوت است ، اما اگر والدین یا مراقبان در مورد واکنش یا رفتار کودک نگران هستند ، باید از کمک و مشاوره کمک بگیرند. 
هیچ ازمایش و تصویربرداری  برای اوتیسم وجود ندارد ، اما پزشکان و روانشناسان از ارزیابی رفتاری ، پرسشنامه ها ، مشاهدات و معیارهای راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ویرایش پنجم (DSM-5) برای تعیین وجود ASD استفاده خواهند کرد. آنها همچنین باید سایر علل احتمالی برخی رفتارها و علائم دیده شده در ASD ، مانند کاهش شنوایی را رد کنند.

 اختلال اوتیسم یا ASD یک بیماری مادام العمر است ، اما مداخلات مختلف می تواند به افراد در مدیریت چالش هایی که ممکن است با آن روبرو شوند کمک کند.
 دارو و درمان های توانبخشی  می تواند به توسعه گفتار، تعامل اجتماعی ، افسردگی ، وسواس ، اختلالات خواب و  چالش های رفتاری این کودکان کمک  کند.

 یک تیم چندرشته ای متشکل از متخصصان ASD ، گفتاردرمانگران ، معلمان و روانشناسان می توانند با فرد ، والدین و  یا مراقبین آنها برای ارائه پشتیبانی همکاری کنند.

○استراتژی ها و مهارت ها


 افراد اوتیستیک ممکن است به گونه ای رفتار کنند که برای دیگران غیر معمول به نظر می رسد. در واقع ، این رفتارها - به عنوان مثال ، انجام یک حرکت تکراری - به احتمال زیاد استراتژی هایی برای کمک به آنها در مقابله با مواقعی است که احساس می کنند تحت فشار قرار گرفته اند. این رفتارها ممکن است راه هایی برای فرد باشد که:
 _از خود در برابر محیطی که احساس طاقت فرسا می کند محافظت کنند

 _احساسات خود را مدیریت کنند و حس نظم و روتین خود را حفظ کنند 

_والدین ، ​​مراقبان و دیگران می توانند با شناخت از اختلال اوتیسم

( ASD )و ارائه حمایت ، کیفیت زندگی کودک را به حداکثر برسانند. 
به عنوان مثال ، آنها می توانند با موارد زیر کمک کنند: 
_یاد بگیرند چگونه ASD بر کودک تأثیر می گذارد !؟
پذیرفتن اینکه در حالی که یک فرد اوتیسم ممکن است متفاوت از یک فرد عصبی باشد ، اما هنوز یک فرد کامل با نقاط قوت و ضعف خود است.

_ در روال و قوانین ثابت قدم باشید 

تقویت نقاط قوت و علایق کودک، تحقیق و ایجاد شبکه پشتیبانی در صورت امکان بسیار کمک‌کننده است 

_ از روال هاپیروی کنید، برنامه ریزی و آماده سازی برای هر  تغییراتی را از قبل  داشته باشید 

 _ از تحریک بیش از حد اجتناب کنید قبل از هرگونه تغییر محیطی و یا ... در صورت امکان با معرفی تدریجی آنها و  تشویق رفتار و  با تعیین محدودیت و ارائه انتخاب  به افراد اوتیسم کمک کنید  .

 


مهسا آسترکی

مهسا آسترکی

رفتار درمان و روانشناس کودک در زمینه های اوتیسم . تاخیر واختلالات و مشکلات رفتاری و...

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود