برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
InShot_20211008_202921635.jpg

آیا در بزرگسالی هم می شود به اختلال اوتیسم مبتلا شد؟

بعد از اگاهی رسانی و آشنایی بسیاری از والدین با اختلال اوتیسم ،سوال جدیدی در بین بزرگسالان مطرح شد و سوال این بود که آیا می شود در بزرگسالی به این اختلال مبتلا شد؟؟ در ادامه پست همراه ما باشید تا به بررسی این سوال بپردازیم!

 آیا فرد می تواند بعد از کودکی به اوتیسم مبتلا شود؟ 

لازم است بدانید هیچ تشخیص -رسمی -به نام"اوتیسم دیررس" وجود ندارد. در واقع ، DSM-5 ، که همه اختلالات رشدی و روانی را فهرست و شرح می دهد ، بیان می کند که شروع علائم این اختلال در دوره "اولیه "رشد است. با این وجود ، مشاهدات زیادی در مورد کودکانی وجود دارد که به نظر می رسد پس از رشد طبیعی در اولین سالهای زندگی خود دچار عقب نشینی می شوند. و افراد زیادی هستند که به نظر می رسد در نوجوانان یا حتی بزرگسالان علائم اوتیسم را نشان می دهند. بنابراین آیا اوتیسم واپسگرا یا دیررس در واقع وجود دارد؟

 ●محدودیت سنی برای  اوتیسم :

کودکان بزرگتر ، نوجوانان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم نیستند. در واقع ، برای واجد شرایط بودن برای تشخیص طیف اوتیسم ، باید علائمی داشته باشید که در دوران کودکی (یعنی قبل از 3 سالگی) ظاهر می شوند. بنابراین ، اگر کودکی بزرگسال یا بزرگتر را می شناسید که به طور ناگهانی ، دچار مشکلات رفتاری یا ارتباطات اجتماعی شده است ، با فردی که اوتیسم را پس از یک دوره طبیعی رشد یافته است ، ملاقات نمی کنید. افرادی که به نظر می رسد به طور ناگهانی به شیوه ای "اوتیسم" رفتار می کنند ، ممکن است هر یک از تعدادی از دیگر مسائل مربوط به سلامت روان را ایجاد کرده باشند ، که برخی از آنها بیشتر در اوایل بزرگسالی ظاهر می شوند. رفتارهای شبه اوتیسم ممکن است ناشی از طیف گسترده ای از اختلالات از هراس اجتماعی تا اضطراب عمومی تا اختلال وسواس اجباری باشد. اینها اختلالات جدی هستند که بر توانایی افراد در عملکرد او ، ایجاد دوستی یا حفظ شغل تأثیر می گذارد و باید درمان شوند. اما اوتیسم نیستند.

●تشخیص دیررس ، تمایز بین تشخیص دیررس علائم و شروع دیر هنگام علائم بسیار مهم است!

با توجه به معیارهای تشخیصی DSM-5: "علائم باید در دوره اولیه رشد وجود داشته باشد اما ممکن است تا زمانی که خواسته های اجتماعی از ظرفیت های محدود فراتر نرود ، کاملاً آشکار نشود 
 1. به عنوان مثال ، در مورد اوتیسم با عملکرد بالا ، این امر غیر معمول نیست که یک کودک (یا حتی یک بزرگسال) تشخیص را خیلی دیرتر از تشخیص بیشتر کودکان در مورد اوتیسم دریافت کند-اما این به این دلیل نیست که علائم به طور ناگهانی ظاهر می شوند. در عوض ، علائم آنقدر ظریف هستند که فقط با گذشت زمان تاثیر آنها آشکار می شود. علائم "نقاب دار" به ویژه در بین دختران شایع است ، به عنوان مثال ، بیشتر احتمال دارد که از دیگران پیروی کنند یا بسیار منفعل شوند تا از "متفاوت" بودن خودداری شود.

 ●عقب نشینی می تواند در مواردی  واقعی  آشکار باشد!
 

در چند سال گذشته ، بحث هایی در مورد اینکه آیا پسرفت ، که در آن مهارتهای ارتباطی یا اجتماعی به دست آمده، از بین می رود ، پدیده ای واقعی است ؟
برخی تعجب کرده اند که آیا گزارشات والدین اغراق آمیز بوده است و  انها بدون توجه به علایم و نشانه های ظریف گذشته  گزارش می دادند؟ با این حال ، ضبط ویدئوها ، همراه با مطالعات ، نشان می دهد که حداقل برخی از کودکان در واقع به اوتیسم رو می آورند اما در حال حاضر ، هیچ کس دقیقاً نمی داند چه چیزی باعث عقب گرد می شود .


مهسا آسترکی

مهسا آسترکی

رفتار درمان و روانشناس کودک در زمینه های اوتیسم . تاخیر واختلالات و مشکلات رفتاری و...

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود