برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

با چه بازی هایی به حفظ تعادل کودکم کمک کنم؟ کاردرمانی کودکان و تعادل

تعادل و هماهنگی مهارت های بسیار مهمی هستند که معمولاً در دوران کودکی رشد می کنند. این مهارت ها بر بسیاری از جنبه های زندگی روزمره ما تأثیر می گذارد، از انجام ورزش های رقابتی گرفته تا لباس پوشیدن در صبح. با تمرین، بچه ها می توانند هماهنگی و تعادل خود را بهبود بخشند و یاد بگیرند که در حین انجام یک کار، بدن خود را پایدارتر نگه دارند.در این پست یاد میگیریم با بازی های ساده، چندین مهارت مختلف از جمله حفظ تعادل را در کودکمان تقویت کنیم.

در ادامه پست های پیشین که به معرفی بازی های مختلف برای کودکان پرداختیم، این بار به سراغ یک بازی جالب دیگر آمده ایم که می تواند از چند جنبه برای فرزندانتان مفید باشد.

اما این بازی برای چه کودکانی مناسب است؟ کودکانی که در حفظ تعادل حین راه رفتن مشکل دارند و هم چنین کودکانی که دچار مشکل نقص توجه و تمرکز هستند می توانند از فواید این بازی بهره ببرند.

علاوه بر اینکه این بازی در ایجاد هماهنگی چشم و دست کاربرد دارد، بدلیل اینکه کودک باید از روی خط ترسیم شده حرکت کند، برای ایجاد هماهنگی چشم و پا هم موثر است.

فعالیت هایی برای بهبود تعادل و هماهنگی در کودکان

تعادل و هماهنگی چیست؟

تعادل و هماهنگی مهارت های حرکتی درشت حیاتی هستند. این دو به بچه‌ها کمک می‌کنند در حین انجام کارهای فیزیکی، حرکات بدن کنترل‌شده را توسعه دهند.

تعادل به توانایی نگه داشتن بدن در یک موقعیت کنترل شده در حین انجام یک عمل اشاره دارد.

هماهنگی به توانایی کودک در حرکت دادن اعضای بدن خود به شیوه ای کاربردی و هماهنگ اشاره دارد. هنگامی که بدن در حال انجام وظایف پیچیده است، مغز سیگنال های متعددی دریافت می کند. هماهنگی به پردازش این سیگنال‌ها برای حرکت مؤثر بخش‌های خاص بدن کمک می‌کند.

اهمیت تعادل و هماهنگی در کودکان

تعادل و هماهنگی دو مهارت ضروری برای رشد کودک هستند. در اینجا دلایل اصلی مهم بودن این مهارت ها برای کودکان آورده شده است:

آسان‌تر کردن کارهای روزمره

مهارت های تعادل و هماهنگی به بچه ها این امکان را می دهد که استقامت بدنی خود را افزایش دهند و خستگی را به حداقل برسانند. با تمرین و تلاش زیاد، بچه ها یاد می گیرند که چگونه کارهایی مانند راه رفتن و لباس پوشیدن را انجام دهند. سپس این کارها خودکار می شوند و به انرژی کمتری نیاز دارند. این مزیت به بچه‌ها کمک می‌کند تا حرکات بدن را با ثبات مدیریت کنند و انجام کارهای روزمره را آسان‌تر و ایمن‌تر می‌کند.

جلوگیری از صدمات و حوادث

از آنجایی که بچه ها بر تعادل و هماهنگی تسلط پیدا می کنند، ثابت تر می شوند و بدن خود را کنترل می کنند و به طور بالقوه احتمال تصادفات و صدمات ناشی از عدم تعادل را کاهش می دهند. یک کودک با هماهنگی قوی می تواند کارهایی مانند راه رفتن روی سطوح ناهموار یا شرکت در ورزش را بدون از دست دادن تعادل خود انجام دهد.

ایجاد اعتماد به نفس

هنگامی که کودک توانایی خود را در انجام وظایفی که نیاز به تعادل و هماهنگی دارند تشخیص دهد، این می تواند عزت نفس و اعتماد به نفس او را در بدنش افزایش دهد. تعادل و هماهنگی توسعه یافته به بچه ها اجازه می دهد تا در فعالیت ها شرکت کنند و ریسک های دقیق محاسبه شده را برای بهبود سایر مهارت ها و استعدادهای فیزیکی بپذیرند.

بازی ها و فعالیت ها برای بهبود تعادل و هماهنگی در کودکان

فعالیت ها و بازی های سرگرم کننده زیادی وجود دارد که بچه ها از آنها لذت می برند که می تواند تعادل و هماهنگی آنها را بهبود بخشد.برای مثال:

1. راه رفتن روی سطوح ناپایدار

یکی از بهترین فعالیت های تعادل بدنی برای بچه ها راه رفتن و بازی روی سطوح عمداً ناپایدار یا ناهموار است. کاوش در تجهیزات زمین بازی مانند پله‌ها یا پل‌ها به بچه‌ها اجازه می‌دهد تا ثبات خود را حفظ کنند و بدن خود را متعادل نگه دارند.

بچه ها باید اغلب تعادل خود را آزمایش کرده و روی آن کار کنند. آن‌ها باید کارهایی مانند بالا و پایین رفتن از حاشیه یا پله‌ها را تمرین کنند تا در جهان بهتر بگردند.

2. راه رفتن با چرخ

راه رفتن با چرخ یک فعالیت سرگرم کننده برای تمرین تعادل برای بچه ها است که نیازی به تجهیزات ندارد. از کودک بخواهید با دستانش روی زمین شروع کند. سپس، یک بزرگسال پاهای خود را نگه می دارد و با دقت مطمئن می شود که تقریباً تمام وزن کودک را تحمل می کنند. کودک می تواند از بازوی خود برای راه رفتن در مسافت های کوتاه استفاده کند.

این به بچه ها اجازه می دهد تا تعادل بدن خود را به روش های جدید از یک موقعیت منحصر به فرد تمرین کنند. همچنین یک فعالیت سرگرم کننده و آسان است که بچه ها از آن لذت خواهند برد.

3. راه رفتن خرچنگ

راه رفتن خرچنگ یک فعالیت هماهنگی دوجانبه برای کودکان است که به آنها کمک می کند تا قدرت و ثبات اصلی خود را توسعه دهند. می توانید این کار را در هر جایی با کمی فضا انجام دهید.

بچه ها می توانند با نشستن در حالی که پاهایشان روی زمین است شروع کنند. پاهای آنها درست در جلوی آنها می‌روند و بازوهایشان مستقیماً در پشت آنها با انگشتان رو به جلو می‌روند تا بتوانند پایین خود را از روی زمین بلند کنند. آن‌ها می‌توانند از دست‌ها و پاهای خود برای حرکت در اطراف استفاده کنند و نحوه راه رفتن یک خرچنگ را تقلید کنند.

4. ایستادن روی یک پا

اگر به دنبال تمرینات هماهنگی آسان برای بچه ها هستید، ایستادن روی یک پا به همان اندازه ساده است. بچه ها می توانند تعادل خود را به چالش بکشند و ببینند چقدر می توانند روی یک پا ثابت بمانند. آنها می توانند بالا و پایین بپرند یا در همه جهات بپرند و در عین حال که تعادل و ثبات آنها را به چالش می کشند، قدرت عضلانی ایجاد می کنند.

می توانید با اجازه دادن به کودک از دیوار برای حمایت بیشتر شروع کنید. با مهارت بیشتر، از آنها بخواهید دور شوند و به بدن خود تکیه کنند.

5. رقص فریز

رقص فریز یک بازی سرگرم کننده است که بچه ها آن را دوست خواهند داشت. تنها کاری که باید انجام دهید این است که شروع به پخش موسیقی کنید و از کودک بخواهید تا زمانی که ناگهان آن را مکث کنید برقصد. وقتی موسیقی متوقف می‌شود، بچه‌ها باید در هر موقعیتی که قرار می‌گیرند منجمد شوند. این می‌تواند به آنها کمک کند تا تعادل و هوشیاری بدن را به شیوه‌ای بازیگوش و غوطه‌ور کنند.


کارن کرمان ساروی

کارن کرمان ساروی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود