برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
سیستم وستیبولار.jpg

اختلال تعادلی در کودکان و کادرمانی در اختلالات تعادلی

بررسی اختلال تعادلی، تشخیص و درمان آن

اختلال تعادلی در کودکان

همه کودکان، به ویژه کودکان نوپا، گاهی اوقات زمین می خورند. اما اگر متوجه مسائلی مانند سرگیجه ، تاری دید ، زمین خوردن های مکرر کودکمان شویم ، باید به وجود مشکلات اختلال تعادلی شک کنیم. علائم اختلال تعادلی،گاهی اوقات با علائم بیماری های دیگر اشتباه گرفته می شود که باید با مراجعه به پزشک علت اصلی را پیدا کرد .

اختلال تعادل می تواند باعث احساس سرگیجه،به طوری که اتاق دورسر بیمار می چرخد، بی ثباتی یا احساس سبکی سر شود. بیمار ممکن است احساس زمین خوردن داشته باشد. این احساسات می تواند در حالت دراز کشیده یا نشسته یا ایستاده اتفاق بیفتند. بسیاری از سیستم های بدن از جمله ماهیچه ها، استخوان ها، مفاصل، بینایی، دستگاه تعادل در گوش داخلی، اعصاب، قلب و عروق خونی، باید عملکرد طبیعی داشته باشند تا تعادل طبیعی وجود داشته باشد. هنگامی که این سیستم ها به خوبی عمل نمی کنند، اختلالات تعادل به وجود می آیند.

بدن ما از سه سیستم جداگانه برای حفظ تعادل استفاده می کند:

  1. عصبی (سیستم عصبی)
  2.  شنوایی (شنوایی)
  3.  دهلیزی (تعادل)

 

بنابراین بسته به اینکه کدام قسمت از بدن تحت تأثیر قرار می گیرد ، انواع مختلفی از مشکلات تعادل وجود دارد:

  1. اختلالات تعادلی مرکزی (مشکل در مغز یا اعصاب مربوط به آن)
  2. اختلالات تعادلی محیطی (مشکل در بخشی از گوش داخلی که بر تعادل تأثیر می گذارد)
  3. اختلالات سیستمیک (مشکلات در بدن غیر از سر و مغز)
  4. اختلالات عروقی (مشکلات جریان خون)

 

بسته به شرایط فرزند شما و محلی که مراجعه می کنید، تیم مراقبت، ممکن است شامل متخصصان در رشته های مختلف باشد مانند:

  1. شنوایی شناس
  2. متخصص گوش، حلق و بینی
  3. عصب شناس
  4. جراح مغز و اعصاب
  5. چشم پزشک
  6. متخصص کاردرمانی
  7. متخصص فیزیوتراپی

علائم درگیری تعادل :

بسته به نوع اختلال تعادل و علت ایجاد آن ، علائم از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. برخی از کودکان و نوجوانان ممکن است علائم شدیدی را تجربه کنند که عملکرد آنها را دشوار می کند. برخی دیگر ممکن است فقط علائم خفیفی داشته باشند که به سختی متوجه آنها می شویم.

اما به طور کلی، کودکان مبتلا به اختلالات تعادلی دارای علائم عدم تعادل هستند:

 یک احساس ناپایدار ، "وزوز" که باعث می شود ایستادن ، راه رفتن ، چرخاندن بدن یا بالا رفتن از پله ها، راه رفتن در تاریکی یا روی سطوح ناهموار با مشکل مواجه می شود همه اینها می تواند زندگی این افراد تحت تاثیر قرار دهد.

یکی دیگر از علائم رایج ، سرگیجه است. اکثر مردم این را به عنوان یک احساس ناگهانی تصور می کنند که اتاق در حال چرخش دور آنهاست؛ هنگام نشستن یا ایستادن ما می دانیم که ثابت هستیم  اما بچه ها ممکن است آن را به این شکل توصیف کنند که احساس می کنند در حال تکان خوردن ، شناور شدن یا در حال زمین خوردن هستند.

همچنین اختلالات تعادلی می تواند باعث مشکلات بینایی شود. بچه ها ممکن است هر وقت که سرشان را تکان می دهند تصاویری را ببینند که تار می شوند یا تار به نظر می رسند. به این کار اسیلوپسی می گویند که می تواند خواندن و نوشتن را واقعا سخت کند.

 

سایرعلایم:

  • حرکات غیر ارادی چشم (به نام نیستاگموس)
  • مشکل در نگاه به تابش نور خورشید یا نورها (مخصوصاً چراغهای فلورسنت ، چشمک زن یا متحرک)
  • مشکل در دیدن تصاویر شلوغ
  • اختلال در درک عمق که می تواند بر هماهنگی دست و چشم و چشم و پا تأثیر بگذارد (مشکلاتی مانند گرفتن یا لگد زدن توپ)
  • مسائل مربوط به تعادل نیز می تواند بر شنوایی تأثیر بگذارد.

کودکان همچنین ممکن است مشکلات مربوط به گوش مانند گوش درد ، فشار یا پری در گوش ها و وزوز گوش (زنگ زدن یا صداهای دیگر مانند چرخیدن، زمزمه ) داشته باشند.

این نوع علائم مربوط به تعادل می تواند بر کودکان از نظر جسمی و احساسی تأثیر جدی داشته باشد و علائم دیگری را ایجاد کند.

البته علائم مربوط به حرکت، بینای ، شنوایی کودکان و همچنین احساسات آنها در روز می تواند بر توانایی آنها برای ادامه تحصیل در کلاس، تأثیر بگذارد. مشکلات تعادلی می تواند به خاطر سپردن مطالب، تمرکز، توجه و پیروی از دستورالعمل ها را دشوار کند.

 

علل ضعف سیستم تعادلی : 

پزشکان غالبا می توانند علت اختلال تعادلی را تشخیص دهند ولی گاهی اوقات هم این طور نیست علائم مربوط به تعادل ممکن است به دلایل مختلف ایجاد شود ، مانند:

  1. آسیب به گوش، سر یا گردن
  2. سمیت گوش (هنگامی که برخی از داروها، از جمله آنتی بیوتیک های خاص و داروهای شیمی درمانی، به گوش داخلی آسیب می رسانند)
  3. میگرن
  4. از دست دادن شنوایی
  5. عفونت مزمن گوش میانی (اوتیت مدیا)
  6.  سایر عفونت ها (مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، مننژیت، سرخک، اوریون یا سرخجه)·اختلالات تشنجی
  7. کودکانی که سابقه خانوادگی مشکلات شنوایی یا مشکلات دهلیزی ، سرگیجه یا بیماری حرکتی دارند نیز بیشتر مستعد اختلالات تعادلی هستند.

 

تشخیص

تشخیص اختلالات تعادل در کودکان و نوجوانان می تواند مشکل باشد. متأسفانه بچه هایی که مشکلات تعادلی زیادی دارند ممکن است آنقدر کوچک باشند که نتوانند احساس خود را توصیف کنند یا به آزمایش های خاصی پاسخ دهند. از نظر والدین، ​​آنها ممکن است فقط دست و پا چلفتی و آشفته به نظر برسند.

اگر فکر می کنید فرزند شما ممکن است با مشکلات تعادلی روبرو باشد، با پزشک خود تماس بگیرید که معاینه فیزیکی انجام داده و علائم و سابقه پزشکی فرزند شما را بررسی می کند. اگر پزشک تصور می کند تعادل فرزند شما تحت تأثیر قرار گرفته است، ممکن است فرزند شما را به متخصص شنوایی شناسی، متخصص گوش، حلق و بینی و یا متخصص مغز و اعصاب  ارجاع دهد.

 

درمان اختلالات تعادلی :

بسته به نوع تشحیص، ممکن است درمان هایی مانند دارویی ، جراحی ، رژیم درمانی و یا درمان های توانبخشی(تمریناتی که به تعادل ، رفلکس ها ، کنترل حرکت چشم و موارد دیگر کمک می کند)، توصیه شود.

 

توانبخشی  در بیماری های حرکتی-تعادلی :

فعالیت کاردرمانی، مجموعه ایی از فعالیت هاست که در بهبودی مهارت ها و توانایی های حرکتی، عضلانی و مهارت های ذهنی کودک  بسیار تاثیر گذار است. هدف از کاردرمانی جلوگیری از پیشرفت بیماری کودک و بازگرداندن توانایی های از دست رفته او است.

کاردرمانی می تواند با تمرکز روی حرکات ظریف و درشت، تقویت سیستم تعادلی و حس عمقی، بازتوانی و افزایش کارایی تطابقات بینایی و ... باعث بهبودی مراجعان شود.

متخصصان کاردرمانی با ارزیابی دقیق کودکان دچار ضعف تعادلی، برنامه درمانی متناسب با هر فرد را تنظیم می کنند تا حداکثر کارایی فرد برای او ایجاد و تقویت شود.

 

 

 

قسمتی از اهداف کاردرمانی در بیماری های حرکتی-تعادلی در پایین آورده شده است:

 

  • مهارت های حرکتی ظریف

مهارت های حرکتی ظریف حرکاتی هستند که به وسیله انگشتان دست، لب ها و زبان انجام می شوند، مانند نگه داشتن اشیاء کوچک یا برداشتن یک قاشق. اگر کودکتان با این حرکات ریز درگیر باشد، ممکن است دارای تاخیر در کسب مهارت های حرکتی ظریف باشد.

کودکانی که دارای تاخیر در مهارت های حرکتی ظریف هستند، قادر نیستند به خوبی از ماهیچه های کوچک خود استفاده کنند.کاردرمانی به روش های مختلف تمام عضلات و اعصاب درگیر را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

مهارت های حرکتی درشت به ما کمک می کنند تا دست ها، پاها و سایر قسمت های بدن مان را هماهنگ حرکت دهیم. مشکل در این حرکات، مربوط به ماهیچه های درشت و تسلط بر مهارت هایی مانند راه رفتن، حفظ تعادل و بالا رفتن از پله ها و ... می باشد.

برنامه کاردرمانی برای کودکان دارای تاخیر در مهارت های حرکتی درشت می تواند شامل : افزایش قدرت میان تنه ، تعادل و هماهنگی ، قدرت و استقامت و … باشد.

 

پردازش بینایی فرایندی است که به ما کمک می کند تا بتوانیم آنچه را که می بینیم درک کنیم. مغزاطلاعات بینایی را به شیوه های مختلفی پردازش می کند. ضعف در هر قسمت از پردازش بینایی می تواند موجب مشکلات عملکردی مرتبط با بینایی گردد.

برنامه کاردرمانی برای کودکان مبتلا به این اختلال ممکن است استفاده از دو  رویکرد بازتوانی و تطابقی باشد.

برای دیدن ویدئوهای تمرینات تعادلی کاردرمانی اینجا کلیک کنید

 

 

 

 

 


شهریار اندرواژ

شهریار اندرواژ

توضیحات بیشتر

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود