برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
poster_1633116151088.jpg

نقش بازی در رشد کودکان

در پست های قبل درباره ی علایم اختلال اوتیسم توضیح دادیم و علایم تشخیصی و راه های درمانی و آموزشی را بررسی کردیم.امروز به بررسی اهمیت بازی در رشد ارتباطی کودکان از جمله کودکان اوتیسم می پردازیم با ما همراه باشید

■چگونه بازی به رشد کودکان کمک می کند؟

بازی یک راه طبیعی و لذت بخش است تا کودکانبتوانند "فعال" بمانند و شاد باشند. بازی "آزادانه "به رشد سالم کودکان و جوانان کمک می کند. برای داشتن سلامت جسمی و روحی خوب و یادگیری مهارت های زندگی ، آنها از زمان تولد تا نوجوانی به فرصت های مختلف بازی بدون "ساختار" نیاز دارند.کودکان دارای اوتیسم بیش از سایر کودکان به بازی جهت رشد ارتباطات نیازمند هستند .

●نمایشنامه آزاد=بازی ازاد
 

 بازی آزاد زمانی ایجاد  می شود که کودک تصمیم بگیرد و بازی خود را بر اساس غریزه ، تخیل و علایق خود کنترل کند. آنها در بسیاری از مواقع می توانند بدون هدایت بزرگسالان بازی می کنند. هیچ روش درست یا غلطی برای بازی وجود ندارد. بازی آزادانه سلامت ، رفاه و رشد کودکان را بهبود می بخشد.

● چرا بازی مهم است؟

بازی باعث بهبود مهارت های شناختی ، جسمی ، اجتماعی و عاطفی کودکان و جوانان می شود. کودکان از طریق بازی با جهان و خود آشنا می شوند. آنها همچنین مهارت های مورد نیاز برای مطالعه ، کار و روابط توسط بازی به دست می آورند مهارت هایی 

مانند:

 اعتماد به نفس 

تاب آوری

رشد ارتباطی و شناختی 

مهارتهای اجتماعی

استقلال

 کنجکاوی

مقابله با شرایط چالش برانگیز

توسعه مهارت های اجتماعی از طریق "بازی"و فضایی که از طریق "بازی" ایجاد می شود ، می تواند به کودکان در توسعه مهارت های اجتماعی خود با دیگران کمک کند.
 با گوش دادن ، توجه و به اشتراک گذاشتن تجربیات بازی ، احساسات آنها را کشف کنید ان ها باید یاد بگیرند که چگونه خود را بیان کنند  ،احساساتشان را بشناسند و جنبه های احساسی زندگی را بشناسند.

●نکته:

والدین یا سرپرستان می توانند از فعالیت های بازی فرزند خود حمایت کرده و در آن شرکت کنند ، اما آنها نباید آنچه را که اتفاق می افتد "هدایت" کنند. مهم است که آنها به فرزندان خود زمان ، آزادی و انتخاب بازی بدهند. اگر یک بزرگسال تمام تصمیمات خود را در مورد نحوه ، بازی و زمان بازی کودک خود بگیرد ، کودک از تجربه بازی خود لذت نخواهد برد.

●بازی کنید و به چالش بکشید

 کودکان اغلب می خواهند در بازی خود چالش  ایجاد کنند. کودکان از طریق بازی پر مخاطره و چالش برانگیز ، خود را آزمایش می کنند و محدودیت های خود را می یابند. آنها یاد می گیرند چگونه از طریق بازی با خطرات مقابله کنند و می توانند از همین مهارت ها بعداً در زندگی استفاده کنند. والدین باید فرزندان خود را از بدو تولد تشویق کنند تا برای پیشرفت خود تلاش کنند .
والدین چگونه چالش ایجاد کنند؟
 مهارت های اولیه را به آنها بیاموزید از جمله: دوچرخه سواری ،شنا كردن و...  توضیح دهید که درس گرفتن از اشتباهات ، تلاش مجدد و اعتقاد به خود و متکی به خود بودن  بسیار مهم است، به آنها کمک کنید تا  محدودیت های خود را درک کنند و سپس به آنها اجازه دهید در بازی خود سرگرم شوند.

●کودک و بازی های دیجیتال :

برای اطمینان از اینکه کودکان شما مهارت های کلامی ،شناختی و...به خوبی طی کند ،استفاده از بازی های دیجیتال را به حداقل برسانید، هرچه کودک کوچکتر باشد ، زمان کمتری برای استفاده از دستگاه های دیجیتال لازم است.

 زمان ها و مناطق خاصی را در مناطق عاری از فناوری در  خانه مشخص کنید ،فراموش نکنید که این کار را تبدیل به قانون در خانه کنید و همه  اعضای خانواده را به احترام و پیروی از این قانون تشویق کنید 
نمونه مکان های عادی از فناوری :
_ هنگام  خوردن وعده های غذایی


_ وقتی بیرون از منزل هستید و مشغول فعالیت مشخصی هستید 


_قبل از خواب و در  اتاق خواب ها( از وسایل دیجیتالی برای حواس پرتی فرزندان خود یا ساکت نگه داشتن آنها استفاده نکنید.

با فرزندان خود صحبت کنید ، بازی کنید یا با هم به کتاب نگاه کنید. به وقت کودکان فرزندان خود بپیوندید و درباره فعالیت هاب هیجان انگیز با آنها صحبت کنید.)

 


مهسا آسترکی

مهسا آسترکی

رفتار درمان و روانشناس کودک در زمینه های اوتیسم . تاخیر واختلالات و مشکلات رفتاری و...

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود