برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
poster_1632481446710.jpg

والدین آگاه و برخورد با چالش رفتاری کودکان سخت

دلایل زیادی برای رفتارهای دشوار در کودکان نوپا و خردسالان وجود دارد. گاهی موارد فقط به این دلیل است که آنها خسته ، گرسنه ، بیش از حد هیجان زده ، ناامید یا بی حوصله هستند.اما در موارد زیادی وجود مشکلات جسمی و اختلالاتی نظیر بیش فعالی ،اوتیسم و...مشاهده شده است

 

●چگونه با رفتارهای سخت  کودک رفتار کنیم؟

 اگر رفتاری از کودک باعث ناراحتی شما و یا بقیه اعضای خانواده می شود ، مهم است که با آن کنار بیایید.  آن روشی را که مناسب است انتخاب کنید(روش مناسب  کودک شما با مشورت با روانشناس و درمانگر کودک بدست می آید ) انجام دهید.

باید اعتقاد داشته باشید کاری که انجام می دهید  برای فرزند شما و سایر اعضای خانواده موثر و مفید است و در این مورد شکی نداشته باشید اگر به کاری که انجام می دهید  اعتقاد ندارید یا به نظر شما درست نیست ، احتمالاً کار "نخواهد" کرد.کودکان متوجه می شوند که شما تردید دارید و مصمم نیستید .


● تسلیم نشو:


 هنگامی که تصمیم به انجام کاری گرفتید ، آن را ادامه دهید. راه حل ها زمان می برد تا کار کند. از دوست ، والدین دیگر یا ...که روش شما را انتخاب کرده اند ، پشتیبانی  بگیرید. خوب است کسی را داشته باشید که در مورد کاری که انجام می دهید با او صحبت کنید. 

●مقاوم باش!


 کودکان به "ثبات" نیاز دارند.بعد از ایجاد روش مناسب و برخورد مناسب با رفتار مشکل کودک مهم ترین چیز "ثبات" است.
 اگر یک روز به رفتار کودک خود به گونه ای واکنش نشان دهید و روز دیگر به گونه ای متفاوت ، برای او گیج کننده است و او می تواند از این تفاوت سو استفاده کند و قوانین شما را نادیده بگیرد !
همچنین مهم است که همه افراد نزدیک به فرزند شما با شما در این مورد هماهنگ باشند

 ●با فرزند خود صحبت کنید


 کودکان نیاز به صحبت کردن دارندتا درک کنند. اگر آنها بفهمند چرا می خواهید کاری انجام دهند ، می توانند با شما همراهی کنند. برای مثال توضیح دهید که چرا می خواهید هنگام عبور از جاده دست شما را بگیرند. 
اگر کودک شما می تواند صحبت کند ، او را تشویق کنید تا دلیل عصبانیت یا ناراحتی خود را توضیح دهد. این به آنها کمک می کند تا کمتر ناامید شوند.

● مثبت باشید 

وقتی رفتار کودکی دشوار است ، والدین  کارهایی را که ان ها خوب انجام می دهند در اکثر مواقع نادیده می گیرند. وقتی از کاری که انجام داده است راضی هستید به کودک خود بگویید. شما می توانید با توجه ، در آغوش گرفتن یا لبخند به کودک خود اطلاع دهید که او علت خوشحالی شماست.

● پاداش ارائه دهید نه رشوه!


 شما می توانید با پاداش دادن رفتارهای خوب به فرزند خود کمک کنید. 
 اگر فرزند شما رفتار خوبی دارد ، به او بگویید که چقدر از او راضی هستید.  
 جمله هایی برای تحسین او بسازید چیزی شبیه این بگویید: "آفرین که وقتی از تو خواستم اسباب بازی های خود را در جعبه قرار بدی  با اینکه دوست داشتی کارتون مورد علاقه ات را ببینی اما اسباب بازی هایت را جمع کردی ."

 به فرزند خود" قبل" از انجام آنچه از او خواسته شده بود ، پاداش ندهید. این رشوه است نه پاداش.

■جمع بندی کارامد برای والدین :

در ادامه مواردی که می تواند بر رفتار فرزند شما تأثیر بگذارد به صورت کلی بررسی می کنیم 

نکته :فراموش نکنید اگر رفتار کودک شما باعث مشکل جدی در خانواده و عملکرد او در وظایف معمول او شده است حتما با روانشناس مشورت کنید 

●1_ زندگی تغییر می کند :


هر تغییری در زندگی کودک می تواند برای او دشوار باشد. این می تواند تولد یک نوزاد جدید ، تغییر خانه یا محل زندگی  ، تغییر پرستار کودک ، شروع بازی  گروهی یا
 چیزی بسیار کوچکتر و جزئی تر از نظر شما باشد  باشد.

●2_ شما(والدین ) روزهای سختی را پشت سر می گذارید !

 بچه ها به سرعت متوجه می شوند که والدین  احساس ناراحتی می کنند یا مشکلی در خانواده وجود دارد. آنها ممکن است هنگامی که  قادر به کنار آمدن با آنها نباشند  رفتار بدی داشته باشند. اگر با مشکل روبرو هستید ، خودتان را سرزنش نکنید ، اما اگر کودکتان با رفتارهای سخت واکنش نشان داد ، او را نیز سرزنش نکنید.

 ●3_چگونه قبلاً رفتارهای دشوار را کنترل کرده اید ؟؟خوب فکر کنید!

گاهی اوقات ممکن است فرزند شما به دلیل نحوه برخورد شما با مشکلی در گذشته واکنش خاصی نشان دهد. به عنوان مثال ، اگر به فرزند خود شیرینی داده اید تا او را در مغازه ها ساکت نگه دارد ، ممکن است هر بار که به آنجا می روید شیرینی انتظار داشته باشد. 

●4_نیاز به توجه :


 کودک شما ممکن است عصبانیت/پرخاشگری ویا هر رفتار دیگری  را به عنوان راهی برای جلب توجه ببیند ، حتی اگر توجه بدی باشد. آنها ممکن است شب ها از خواب بیدار شوند زیرا می خواهند نوازش شوند . سعی کنید در مواقعی که خوب رفتار می کنند بیشتر به آنها توجه کنید و در مواقعی که سخت هستند کمتر توجه کنید.

و در آخر شما می توانید به صورت مستقیم با متخصصین ما در ارتباط بوده و مشورت های لازم را داشته باشید!


مهسا آسترکی

مهسا آسترکی

رفتار درمان و روانشناس کودک در زمینه های اوتیسم . تاخیر واختلالات و مشکلات رفتاری و...

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود