برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
91fa9976-869f-41b5-a049-cc1a5f32e910.jpg

شب ادراری در کودکان

اگرچه خیس شدن تخت یا تصادف در طول روز برای کودکان کم سن و سال معمول است ، اما هنوز هم می تواند باعث شرم و ناامیدی زیادی شود ، به ویژه هنگامی که به نظر نمی رسد بچه ها در این موضوع رشد نمی کنند بلکه فقط در این مرحله مانده اند، ودوباره به رفتار خود بازمی گردند .

وقتی این مشکل بعد از پنجمین سالگرد تولد آنها ادامه پیدا کند ، می تواند نشانه اختلالی به نام شب ادراری باشد. شب ادراری در زمان ها و مکان های نامناسب مشخص می شود. 
کودکان باید حداقل پنج سال سن داشته باشند تا این اختلال تشخیص داده شود و حوادث خیس شدن باید حداقل دو بار در هفته به مدت سه ماه یا بیشتر اتفاق بیفتد. این اختلال بسیار قابل درمان است ، هرچند که مهم است که قبل از تشخیص کودک به شب ادراری ، هرگونه بیماری پزشکی احتمالی رد شود. 
همچنین ممكن است شب ادراری در اثر دیابت ، ، عفونت ادراری ، عدم تعادل هورمون ها ، یبوست مزمن یا موارد دیگر ایجاد شود.(پس در ابتدا مشکل جسمی کودک با پزشک متخصص چک شود)

■انواع شب ادراری

 کودکان مبتلا به شب ادراری ممکن است تخت را در خواب خیس کنند(شب ادراری شبانه نامیده می شود) ، یا لباس خود را در حالی که روز بیدار هستند (شب ادراری روز)  خیس کنند (و یا هر دو)

جامعه روانشناسی همچنین بین آنچه شب ادراری اولیه و ثانویه نامیده می شود تفاوت قائل می شود. در مورد مورد اول(اولیه) ، کودک هرگز کنترل مثانه خود را یاد نگرفت و از کودکی تخت را خیس کرده است. کودکان مبتلا به شب ادراری ثانویه استفاده صحیح از توالت و خشک ماندن در طول شب را یاد گرفتند ، اما حداقل شش ماه پس از یادگیری کنترل مثانه ، به  اختلال شب ادراری مبتلا می شوند.
 شب ادراری اولیه شایع ترین شکل این اختلال است.
 وقتی نوبت به درمان می رسد ، مهمترین تمایز این است که آیا خیس شدن داوطلبانه است یا غیر ارادی.
 اگر داوطلبانه باشد ،  والدین باید بر تقویت مثبت رفتارهای مطلوب تمرکز کنند و تنظیمات و عواقب مناسب را برای رفتارهای ناخواسته محدود کنند. 
برای شب ادراری غیر ارادی ، درمان باید با مهارت افزایی آغاز شود زیرا کودک هنوز در حال یادگیری نحوه کنترل مثانه خود است. استفاده از روش های انضباطی و یا ایجاد شرمندگی ،برای کودکان مبتلا به شب ادراری غیر ارادی غیرمنصفانه است و به طور بالقوه می تواند عواقب منفی داشته باشد. 

بچه های دیگری که با حواس پرتی یا تکانشگری دست و پنجه نرم می کنند(برای مثال adhd ) حتی ممکن است فراموش کنند که لازم است از دستشویی استفاده کنند زیرا آنها توانایی لازم برای  تمرکز را ندارند .
 کودکانی که در خانه یا مدرسه استرس قابل توجهی دارند ممکن است به این اختلال مبتلا شوند.
توجه به علل برجسته بالقوه می تواند به والدین اطلاع دهد که آیا ممکن است فرزندشان علاوه بر مداخلات منظم شب ادراری به کمک هدفمندی نیز نیاز داشته باشد یا نه(مثلا رفتار درمانی برای اضطراب یا تقویت تمرکز و..)

■آموزش


1.میتونید با داستان و یا ماکت ها و یا شبیه سازی مثانه به یک کیسه پر از آب که ماهیچه های اطراف آن وظیفه حفظ این آب را دارند برای کودکان نحوه عمل مثانه را به کودکتان توضیح بدهید.این توضیحات کلی به درک بیشتر کودکتان از وضعیت کمک می کند 

 2.بعد از اینکه کودک نحوه کار مثانه را فهمید ، نوبت به تمرین می رسد.
 خانواده ابتدا یک هفته را به ردیابی الگوی ادرار کردن کودک ، رژیم غذایی و مایعات اختصاص دهند ، آخر هفته را برای همه خانواده در نظر بگیرند تا تمرینات مثانه را در نظر بگیرند.
 "پر کردن مثانه (منظور این است که در طول روز هرچقدر مایعات خورده اند و..) ؛رتبه بندی میزان پر بودن مثانه(کودک باید بتواند تشخیص دهد که چه موقع باید به دستشویی مراجعه کند ،برای مثال الان مثانه اش خیلی پر است یا هنوز زمان دارد؟؟)

تبدیل این موضوع  به فعالیتی برای تمام خانواده ، مقداری از فشار را كاهش داده و راهی سرگرم كننده برای خانواده ها ایجاد می كند تا توانایی رو به رشد كودك در توجه به احساسات او را تقویت كنند. 

 این ممکن است زمان خوبی برای والدین باشد تا بتوانند به کودکان کمک کنند تا به سایر تجربیات حسی خود نیز توجه کنند ، زیرا کودکانی که گاهی اوقات با خوابیدن در خواب دست و پنجه نرم می کنند نیز از اینکه در حال حاضر چه دغدغه حسی دارند رنج می برند و یا در طول روز آگاهی ندارند،چه موقع احساس سیری یا خستگی دارند .
همچنین ، اگر والدین متوجه شوند که کودکشان وقتی عمیقاً درگیر یک فعالیت است ، بیشتر دچار این مشکل می شود
می توانند این هشدار و علامت را در نظر بگیرند و به طور منظم به آنها یادآوری  کنند تا کودک این مسئله را در شلوغی ویا ..در نظر بگیرد . 

 "قرار گرفتن در معرض مهارت آموزی و تمرین ، واقعاً باید در طول روز و در شرایط متفاوت اتفاق بیفتد تا بتواند آن را به شب تعمیم دهد." 
"اگر آنها خواب آلودگی عمیقی دارند (بسیاری از کودکان به این دلیل دچار شب ادراری هستند )باید از قبل توجه و آگاهی خود را در هنگام هوشیاری و یا خستگی نسبی در طول روز افزایش دهند تا بتوانند روی زمانی که بیشتر در معرض این مشکل هستند(شب ها و در عمق خواب الودگی) برنامه ریزی  کنند."

 این نکات و یاداوری ها علاوه بر اینکه به کودک کمک می کند یاد بگیرد تا بیشتر نسبت به احساساتی که در بدن خود دارد بیشتر مراقب باشد ، هدف دیگر باید این باشد که کودک احساس کند که تا حدی بر عملکردهای بدن خود کنترل دارد و او به خود احساس غرور ، هیجان و کنترل کند.  والدین می توانند با یادآوری دوره ای به بچه ها برای بررسی وضعیت مثانه و همچنین تقویت مثبت م برای ایجاد انگیزه و اشتیاق در کودکان کمک کنند.

■مصرف  دارو

مصرف دارو گزینه ای است که بسیاری از والدین به سراغ ان می روند‌.باید توجه داشته باشید که مصرف خودشو دارو اصلا جایز نیست و در کنار مشورت با متخصص باید آموزش ها و آگاهی های لازم را به کودک خود بدهید

■مثبت ماندن

یادگیری کنترل ادرار در بچه ها ممکن است طول بکشد ، بنابراین مثبت ماندن برای خانواده ها مهم است.  باید بچه ها را تشویق کرد که به آگاهی از بدن ادامه دهند و همچنان درگیر باشند. 

 "حتی اگر سرانجام آنها تخت را خیس کنند ، شاید بتوانند صبح بیدار شوند و ملحفه ها را عوض کنند یا در سبد لباسشویی بگذارند " پس با دیدن این صحنه آموزش ها و اهدافتان را گم نکنید.
  بزرگترین چالش این است که متأسفانه با خیس شدن شبانه ، والدین بیدار می شوند و آنها خسته شده اند و ناامید می شوند یا صبح بیدار می شوند ، این چیزی نیست که آنها می خواهند " 
 برای والدین سخت است که بتوانند آنچه را که انتطار نداشته اند تحمل کنند،،اما مهم است که خنثی بمانند و بر موارد مثبت تمرکز کنند.

شرم كردن و سرزنش كردن ناخواسته به كودك كمكي نخواهد كرد و حتي ممكن است باعث شود كه وي به دليل سرپيچي به طور عمدي دچار "این عمل " شود.یادتان نرود که شما هنوز در حال کار بر روی آن هستید، شما می خواهید نتیجه دلخواه را دریافت کنید و کمی صبوری و تحمل نیاز دارید .

 

 


مهسا آسترکی

مهسا آسترکی

رفتار درمان و روانشناس کودک در زمینه های اوتیسم . تاخیر واختلالات و مشکلات رفتاری و...

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود